Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka olette muuttaneet pois Helsingistä, oletteko olleet tyytyväisiä ratkaisuun?

Vierailija
05.12.2021 |

Mulla on sellainen tilanne, että täällä vaan asustelen yksin sinkkuna, kalliissa yksiössä aivan turhaan. Työt on 100 % etänä, joten poistun kotoa vain lenkille ja kauppaan. Koronan vuoksi viimeisetkin sosiaaliset kontaktit on hävinneet.

Olen asunut Helsingissä nyt 10 vuotta. Ajattelin, että muuttaisin takaisin kotikaupunkiini 100km päähän Helsingistä. En omista ajokorttia, enkä autoa, eli kulkisin bussilla jos ja kun tarvitsisi Helsingissä käydä toimistolla.
Kotikaupungissa ainakin olisi perhe lähellä, nyt olen ihan yksin. Ensin mietin pitäisikö Helsinkiin jäädä, jos vaikka löydän kumppanin jotakin kautta, kun pikkukaupungissa sen löytäminen on vielä epätodennäköisempää. Eikai tuon pitäisi olla ainut syy jäädä? Sitäpaitsi ehkä jään ikisinkuksi joka tapauksessa.
Kavereitakaan mulla ei ole, ei oikeastaan mitään siteitä Helsinkiin. ”Suurkaupungin” viehätys on kulunut kymmenessä vuodessa aika hyvin.

T. N27 joka täyttää parin viikon päästä 28 vuotta ja panikoi elämäänsä

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pois muuttaessa sitten ottaa huomioon jatkuvan moporallin ja kuminpolton riski. Se pikkupaikka vai talvella vaikuttaa lähes rauhalliselta.

Vierailija
42/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mihin olette muuttaneet, auttaisi paljon. Olemme miehen ja lapsen kanssa etsimässä paikkakuntaa Hki läheltä, lapsi 8 v, mies voi tehdä etätyötä ja minä olen vakaope. Joku paikkakunta missä ei olisi yliopisto tms kaukana, kun lapsi tulee opiskeluikään. Hämeenlinnassa ei ole yliopistoa mutta matka Hki lyhyt. Kertokaa mielipiteitä: Porvoo, Järvenpää, Vihti, Nurmijärvi,Hämeenlinna, Mäntsälä...Ei tunneta muita paikkakuntia lähellä pk seutua.

Jyväskylä. On riittävän kaukana Helsingistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En huomannut sitä silloin, mutta myös pukeutuminen oli yksi stressin aihe. Kaupungilla liikkuessa tuntui että piti olla suhteellisen siistin näköiset vaatteet päällä, jotta kehtasi tarvittaessa käydä vaikka siellä kahvilassa

Pk-seudun pientalo-alueilla joissa alle puolen miljoonan velalla et saa edes kälyistä 100m2 lautalaatikkoa, on kulisseja pakko pitää yllä hankkimalla vähintään 70 000€ Tesla pihalle ja Audin citymaasturi pikkurouvalle. Kumpikaan ei saa olla yli 3v ikäinen koska "mitä ne naapuritkin ajattelee"

Maaseudulle kun menet niin isäntämies jolla on miljoonien edestä metsää ja rantatontteja, ajelee sujuvasti kylille ruosteisella 1990-luvun Ooppelilla koska sehän käy ja kukkuu sekä hoitaa asiansa. Tarvittaessa hoitaa reissut isompaan kaupunkiin ja lentokentälle.

En kyllä noin sanoisi. Aika hyviä autoja täällä on maanviljelijöillä. 

Vierailija
44/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadu, muutimme perheen kanssa kehyskuntaan vuosia sitten. Vuokralla asuminen on halvempaa ja asunnot laadukkaampia, koska ei ole järjetöntä tungosta niihin eli ihmiset voivat rauhassa valita parhaan mahdollisimman kodin itselleen.

Palveluissa on kuormitusta, mutta ne sentään toimivat. Kouluissa on hyvin vähän tiettyä porukkaa, ei ole jengiytymistä. 99% lapsista on työssäkäyvistä kantisperheistä, joten lapsen uskaltaa päästää aika vapaasti ulos ja kylään.

Vierailija
45/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin Helsingistä kehyskuntaan 36 vuotiaana eli olen asunut täällä nyt 26v enkä ikinä ole kaivannut takaisin. Tämä elämisen laatu on jotain aivan uskomatonta ja silti pääsen 25 minuutissa Kamppiin jos haluan. En tosin halua kuin 3-4 x vuodessa ja palaan äkkiä takaisin. 

3. polven ex stadilainen

Hei, kerro joku vihje paikkakunnasta. Etsin kuumeisesti kehyskuntaa mihin muuttaa lapse kanssa, olen aina asunut Stadissa enkä tunne muita paikkakuntia.

Kirkkonummi. Tervetuloa tänne! Kovasti kehittyvä kunta jossa on ainakin meillä ollut erittäin hyvä asua. Paljon uutta/uudehkoa asuntokantaa mutta edullisempia vanhempiakin löytyy. Vähän on päiväkodeissa paineita kun lapsiperheitä tulee jatkuvasti mutta toistaiseksi kai kaikki lapset on tulleet hoidettua

Merelle 2km. Tuo nyt omaa kotia lähellä kun joku kysyi merenranta-alueita. Uimajärvet 1,8 ja 3km, tälläkin hetkellä käyn pari kertaa viikossa uimassa

Vierailija
46/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin hki pois ja nyt nautin.

Eli okt pikkukunnan keskustassa.

Upea okt alue ilman slummia tai slummilaisia.

Tila, rauha, vapaus, se täällä on.

Vain tunti stadiin jos sinne tarttee.

Hki on surkein paikka asua suomessa.

Vierailija
47/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytön r*iskasi somppulit ja hakkasivat veljensä. Muutin viikon päästä pois Vihtiin. Ikinä en astu jalallani enää Hesaan.

Vierailija
48/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mihin olette muuttaneet, auttaisi paljon. Olemme miehen ja lapsen kanssa etsimässä paikkakuntaa Hki läheltä, lapsi 8 v, mies voi tehdä etätyötä ja minä olen vakaope. Joku paikkakunta missä ei olisi yliopisto tms kaukana, kun lapsi tulee opiskeluikään. Hämeenlinnassa ei ole yliopistoa mutta matka Hki lyhyt. Kertokaa mielipiteitä: Porvoo, Järvenpää, Vihti, Nurmijärvi,Hämeenlinna, Mäntsälä...Ei tunneta muita paikkakuntia lähellä pk seutua.

Jyväskylä. On riittävän kaukana Helsingistä. 

Joo, mutta sielläkin on vihreiden kannatus tapissa ja meininki on sen mukaista. Touko-poukokin oli sieltä kotoisin.

Me muutettiin pois myös, en lasten kanssa jäänyt lisäätyvien nuorison väkivaltarikosten keskelle odottamaan, että milloin kapsahtaa omalle kohdalle. Suosittelen ❤️

Vierailija
49/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensan ja dieselin hinta kun tästä kallistuu niin alkaa stadissa asuminenkin maistua :)

Vierailija
50/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tyytyväinen. Olen alun perin helsinkiläinen, en siis koskaan mikään junan tuoma. En minä mihinkään kauas ole todellakaan koskaan muuttanut, mutta pois Helsingistä joka tapauksessa. Minua lähinnä myötähävettää se junan tuomien Helsinki-hypetys. Kun muualta muutetaan johonkin, muutetaan AINA Helsinkiin tai ainakin se on hartain haave😂😂 Kun taas aidot stadilaiset harvemmin ajattelevat Helsingistä mitään ihmeellistä ja lähinnä haluavat muualle sieltä. Eihän siinä mitään ihmeellistä oikeasti edes ole. Palvelut ovat Suomen parhaat tietysti, siinä se. Eipä se 24 hoo-kauppakaan ole kuitenkaan enää nykyään mikään harvinaisuus tai joku ruuan kotiinkuljetus.

Olen mietiskellyt, että muuttaisinko enää takaisin. En osaa sanoa. No keskustaan satavarmasti en ikinä, olen aina ollut sitä mieltä. Ei minulle tule stadista mieleen mitään erityisen viihtyisää aluetta, paitsi ylikallis Kulosaari, jossa jäätyy kuoliaaksi talvisin merituulen ansiosta. Kuliksessa viihtyisin kyllä, en tosin kerrostalossa edes siellä. Toinen vanhemmistani on sieltä alun perin.

On myös laaja valikoima erikoislääkäreitä ja asiantuntijoita, kauneushoitoloita, puhelimen korjausliikkeitä... Pienilläkin paikkakunnilla löytyy useimmat palvelut, mutta siellä pitää ottaa mikä on tarjolla tai olla ilman. Ja usein huonostakin palvelusta voidaan veloittaa ylihintaa, koska mihin muualle ne asiakkaat menisi. Mieti jos tulee joskus vaikka tilanne, että tarvitsee asianajajaa, siinähän valkkaat kun kaupungissa on kaksi niitä ja kumpikin erikoistuu johonkin mikä ei kosketa sinun asiaasi.

Vierailija
51/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalla kaikki kaukana kirjoitti:

Bensan ja dieselin hinta kun tästä kallistuu niin alkaa stadissa asuminenkin maistua :)

Ei ala.

Vierailija
52/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Tesla tai Audi taitaa olla liisattuja jos 3v välein vaihtuu;) Meillä ainakin työnantaja sanelee kuinka pitkään autolla ajellaan. 

Not the point here.

Pointti oli siinä että vähän pienemmällä paikkakunnalla ei ole lainkaan monia sellaisia jatkuvaa stressiä ja korkeita menoja aiheuttavia ongelmia joita kaupungin oravanpyörässä ravaaminen aiheuttaa.

Ei voi ajatellakaan että jollain Espoon pikkusievällä nousukasalueella ajelisit rippikouluikäisellä rieskalla vain siksi että sehän toimii ja ajaa asiansa eikä ylläpitokaan maksa enää juuri mitään kun huollot ja remontit voi hoitaa omalla pihalla/tallissa. Säästyneet rahat voit käyttää johonkin muuhun kivaan

Tai että pukeutumisen tarvitsisi ihmisten ilmoilla käydessä täyttää juuri muita funktioita kuin peitellä pääosin niitä tuhmia ruumiinosia joiden satunnainen vilkkuminenkin lisää vain naapurien asukastyytyväisyyttä. Nehän nyt on kaikilla mutta omalla muijalla ei enää noin kiinteitä. (Tai äijällä, ollaanpa tasapuolisia)

Vierailija
53/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tyytyväinen. Olen alun perin helsinkiläinen, en siis koskaan mikään junan tuoma. En minä mihinkään kauas ole todellakaan koskaan muuttanut, mutta pois Helsingistä joka tapauksessa. Minua lähinnä myötähävettää se junan tuomien Helsinki-hypetys. Kun muualta muutetaan johonkin, muutetaan AINA Helsinkiin tai ainakin se on hartain haave😂😂 Kun taas aidot stadilaiset harvemmin ajattelevat Helsingistä mitään ihmeellistä ja lähinnä haluavat muualle sieltä. Eihän siinä mitään ihmeellistä oikeasti edes ole. Palvelut ovat Suomen parhaat tietysti, siinä se. Eipä se 24 hoo-kauppakaan ole kuitenkaan enää nykyään mikään harvinaisuus tai joku ruuan kotiinkuljetus.

Olen mietiskellyt, että muuttaisinko enää takaisin. En osaa sanoa. No keskustaan satavarmasti en ikinä, olen aina ollut sitä mieltä. Ei minulle tule stadista mieleen mitään erityisen viihtyisää aluetta, paitsi ylikallis Kulosaari, jossa jäätyy kuoliaaksi talvisin merituulen ansiosta. Kuliksessa viihtyisin kyllä, en tosin kerrostalossa edes siellä. Toinen vanhemmistani on sieltä alun perin.

On myös laaja valikoima erikoislääkäreitä ja asiantuntijoita, kauneushoitoloita, puhelimen korjausliikkeitä... Pienilläkin paikkakunnilla löytyy useimmat palvelut, mutta siellä pitää ottaa mikä on tarjolla tai olla ilman. Ja usein huonostakin palvelusta voidaan veloittaa ylihintaa, koska mihin muualle ne asiakkaat menisi. Mieti jos tulee joskus vaikka tilanne, että tarvitsee asianajajaa, siinähän valkkaat kun kaupungissa on kaksi niitä ja kumpikin erikoistuu johonkin mikä ei kosketa sinun asiaasi.

Normaali ihminen tulee vallan hyvin koko ikänsä toimeen ilman yhtäkään luettelemaasi asiaa. 

Vierailija
54/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut tyytyväinen.

Vierailija
55/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on juuri sellaista, mikä minuakin piteli jonkin aikaa onnettomana Helsingissä. Sitten huomasin, että jos minulla on kerran vuodessa tarvetta ostaa jokin hyvin erikoinen palvelu Helsingistä, voin kyllä silloin matkustaa sinne sen 1-2 h suuntaansa ja hoitaa muutaman asian samalla käynnillä. Asianajajat eivät kyllä vaadi edes sitä paikalla käyntiä useinkaan, ihan puhelimella hoituu, dokumentit voi skannata ja zoomilla keskustella. On huomattavasti halvempaa ottaa vaikka erikoislääkärin käynnin takia hotellihuone yöksi kuin asua sen takia kalliisti ja epämukavasti koko vuosi.

Ei todellakaan kannata ruveta Helsingissä asumaan tuollaisen takia, jos muuten haluaisi asua muualla.

Vierailija
56/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin Helsingistä kehyskuntaan 36 vuotiaana eli olen asunut täällä nyt 26v enkä ikinä ole kaivannut takaisin. Tämä elämisen laatu on jotain aivan uskomatonta ja silti pääsen 25 minuutissa Kamppiin jos haluan. En tosin halua kuin 3-4 x vuodessa ja palaan äkkiä takaisin. 

3. polven ex stadilainen

Hei, kerro joku vihje paikkakunnasta. Etsin kuumeisesti kehyskuntaa mihin muuttaa lapse kanssa, olen aina asunut Stadissa enkä tunne muita paikkakuntia.

Kirkkonummi. Tervetuloa tänne! Kovasti kehittyvä kunta jossa on ainakin meillä ollut erittäin hyvä asua. Paljon uutta/uudehkoa asuntokantaa mutta edullisempia vanhempiakin löytyy. Vähän on päiväkodeissa paineita kun lapsiperheitä tulee jatkuvasti mutta toistaiseksi kai kaikki lapset on tulleet hoidettua

Merelle 2km. Tuo nyt omaa kotia lähellä kun joku kysyi merenranta-alueita. Uimajärvet 1,8 ja 3km, tälläkin hetkellä käyn pari kertaa viikossa uimassa

Liian kallista, muuten muuttaisin kyllä. Perheasunnot ovat samaa hintaluokkaa Hkin kanssa.

Vierailija
57/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen tulee vallan hyvin koko ikänsä toimeen ilman yhtäkään luettelemaasi asiaa. 

Normaali pikkupaikkakunnalla asuva ihminen pääsee lähimmässä suuressa kaupungissa näihin erikoislääkäreihin, kauneushoitoloihin ja kännykkäkorjaamoihin ihan yhtä usein kuin helsinkiläinenkin.

Tämä argumentti on samaa tasoa kuin hehkuttaa Helsinkiä ainoana mahdollisena asuinpaikkana koska siellä on oooppera ja linnanmäki.

Todellisuudessa keskimääräinen posiolainenkin käy kummassakin jokseenkin yhtä usein kuin junantuomat helsinkiläiset jotka jaksavat paasata suu vaahdossa niistä "palveluista" joiden perässä muuttivat siivouskomeron kokoiseen lähiökoppiin.

Eli oopperassa max kerran elämässä ja lintsillä joka toinen tai kolmas vuosi kun särkänniemessä ja vastaavissa on kiva käydä kanssa välillä.

Vierailija
58/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuttaa vain jos löytää jonkun tosi kivan paikan.

Mä kävin kokeilemassa mutta palasin takaisin.

Vierailija
59/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on juuri sellaista, mikä minuakin piteli jonkin aikaa onnettomana Helsingissä. Sitten huomasin, että jos minulla on kerran vuodessa tarvetta ostaa jokin hyvin erikoinen palvelu Helsingistä, voin kyllä silloin matkustaa sinne sen 1-2 h suuntaansa ja hoitaa muutaman asian samalla käynnillä. Asianajajat eivät kyllä vaadi edes sitä paikalla käyntiä useinkaan, ihan puhelimella hoituu, dokumentit voi skannata ja zoomilla keskustella. On huomattavasti halvempaa ottaa vaikka erikoislääkärin käynnin takia hotellihuone yöksi kuin asua sen takia kalliisti ja epämukavasti koko vuosi.

Ei todellakaan kannata ruveta Helsingissä asumaan tuollaisen takia, jos muuten haluaisi asua muualla.

Itse asuin Uudenmaan ulkopuolella ja minulla oli vähintään kerran kuukaudessa sinne välttämätöntä asiaa. Ihmiset ja elämäntilanteet ovat erilaisia. Kyllä siihen matkaan meni aina 30 e/kerta ja yli 2h, jos tuollaista alkaa olla joka toinen viikko tai useammin niin kyllä se alkaa vaikuttaa.

Vierailija
60/92 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asuin Uudenmaan ulkopuolella ja minulla oli vähintään kerran kuukaudessa sinne välttämätöntä asiaa. Ihmiset ja elämäntilanteet ovat erilaisia. Kyllä siihen matkaan meni aina 30 e/kerta ja yli 2h, jos tuollaista alkaa olla joka toinen viikko tai useammin niin kyllä se alkaa vaikuttaa.

Minulla ei ole ollut uudellemaalle asiaa yli 12 vuoteen kun sieltä pois lähdin.