Te, jotka olette muuttaneet pois Helsingistä, oletteko olleet tyytyväisiä ratkaisuun?
Mulla on sellainen tilanne, että täällä vaan asustelen yksin sinkkuna, kalliissa yksiössä aivan turhaan. Työt on 100 % etänä, joten poistun kotoa vain lenkille ja kauppaan. Koronan vuoksi viimeisetkin sosiaaliset kontaktit on hävinneet.
Olen asunut Helsingissä nyt 10 vuotta. Ajattelin, että muuttaisin takaisin kotikaupunkiini 100km päähän Helsingistä. En omista ajokorttia, enkä autoa, eli kulkisin bussilla jos ja kun tarvitsisi Helsingissä käydä toimistolla.
Kotikaupungissa ainakin olisi perhe lähellä, nyt olen ihan yksin. Ensin mietin pitäisikö Helsinkiin jäädä, jos vaikka löydän kumppanin jotakin kautta, kun pikkukaupungissa sen löytäminen on vielä epätodennäköisempää. Eikai tuon pitäisi olla ainut syy jäädä? Sitäpaitsi ehkä jään ikisinkuksi joka tapauksessa.
Kavereitakaan mulla ei ole, ei oikeastaan mitään siteitä Helsinkiin. ”Suurkaupungin” viehätys on kulunut kymmenessä vuodessa aika hyvin.
T. N27 joka täyttää parin viikon päästä 28 vuotta ja panikoi elämäänsä
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Muutin Helsingistä kehyskuntaan 36 vuotiaana eli olen asunut täällä nyt 26v enkä ikinä ole kaivannut takaisin. Tämä elämisen laatu on jotain aivan uskomatonta ja silti pääsen 25 minuutissa Kamppiin jos haluan. En tosin halua kuin 3-4 x vuodessa ja palaan äkkiä takaisin.
3. polven ex stadilainen
Hei, kerro joku vihje paikkakunnasta. Etsin kuumeisesti kehyskuntaa mihin muuttaa lapse kanssa, olen aina asunut Stadissa enkä tunne muita paikkakuntia.
Vierailija kirjoitti:
Muutin pikkukylään enkä kadu! Sitäpaitsi täällä on poikamiehiä vaikka kuinka.😀 Itse kyllä olen jo omani löytänyt. Vapaat miehet täällä sitten eivät ole yleensä mitään soijalattea juovia oopperan ystäviä, mutta eivät kaikki mitään rusakkometsällä vaanivia umpimetsäläisiäkään ole.
En kadu. Omat harrastukset löytyy läheltä (hiihto, hevoset, pallopelit) ja urheiluseuroista olen löytänyt uusia ystäviä. Lähin kaupunki on 130 km päässä, siellä voi käydä kaupunkitunnelmoimassa, siis kerran kesässä kahvittelemassa jossain kivalla terassilla, jos siltä tuntuu. Viihdyn kotona ja omassa pihassa älyttömän hyvin. Elixian tunnit ovat vaihtuneet puutarhahommiin ja lumitöihin jne. Ja asuminen on niin väljää, aah!
Tuo suuri poikamiesten määrä ilahduttaisi ehkä monia neitoja, jotka etsivät Helsingissä kumppania. Jos siis matchaa.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te kaipaa merta?
Emme. Järvissä voi uida käymättä suihkussa uimisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut erittäin tyytyväinen. Paljasjalkainen stadilainen ja muutin pois nelikymppisenä kun kyllästyin katsomaan kuinka vihreät ja niiden apinat pilaavat kaupungin.
Nyt asun pienessä maalaiskaupungissa ja muualta tulleita on hyvin vähän. Suuri plussa siitä että täällä ei ole yhtään somalia.
Tuo viimeinen lause saa minutkin harkitsemaan muuttoa stadista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te kaipaa merta?
Järvet on likaisia ja liian lämpimiä nykyään suuren osan kesää. Myös isommat vesistöt. Riippuu tietysti paikasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te kaipaa merta?
Järvet on likaisia ja liian lämpimiä nykyään suuren osan kesää. Myös isommat vesistöt. Riippuu tietysti paikasta
Eivät ole. Ja kateelliset ja pahansuovat ihmisetkin jäävät sinne paskanlahden rannalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin Helsingistä kehyskuntaan 36 vuotiaana eli olen asunut täällä nyt 26v enkä ikinä ole kaivannut takaisin. Tämä elämisen laatu on jotain aivan uskomatonta ja silti pääsen 25 minuutissa Kamppiin jos haluan. En tosin halua kuin 3-4 x vuodessa ja palaan äkkiä takaisin.
3. polven ex stadilainen
Hei, kerro joku vihje paikkakunnasta. Etsin kuumeisesti kehyskuntaa mihin muuttaa lapse kanssa, olen aina asunut Stadissa enkä tunne muita paikkakuntia.
Oletko noin avuton?
Veikkaisin, että Järvenpäästä ja ja Kirkkonummelta esimerkiksi noin 25 min matka. Kai osaat gmapsia käyttää, se näyttää alueita laajemmalti kuin hsl:n sovellus.
Kertokaa mihin olette muuttaneet, auttaisi paljon. Olemme miehen ja lapsen kanssa etsimässä paikkakuntaa Hki läheltä, lapsi 8 v, mies voi tehdä etätyötä ja minä olen vakaope. Joku paikkakunta missä ei olisi yliopisto tms kaukana, kun lapsi tulee opiskeluikään. Hämeenlinnassa ei ole yliopistoa mutta matka Hki lyhyt. Kertokaa mielipiteitä: Porvoo, Järvenpää, Vihti, Nurmijärvi,Hämeenlinna, Mäntsälä...Ei tunneta muita paikkakuntia lähellä pk seutua.
Vierailija kirjoitti:
Olen Helsinkiläinen ja muutin ikäisenäsi pois.
Nyt olen parikymmentä vuotta asunut muualla,enkä ole kertaakaan katunut.
Käyn vanhempiani moikkaamassa Hesassa sillointällöin ja joka kerta kun auto kääntyy kotia kohtia olen ikionnellinen.
En ikinä haluaisi muuttaa takaisin!!
Eli muuta!Mutta lähelle perhettäsi,kumppanin tulet varmasti löytämään,olet nuori vielä.
Ps.Minullakaan ei ole ajokorttia ja hyvin olen pyörällä ja bussilla pärjännyt.
Täsmennys: et ole enää helsinkiläinen, vaikka Helsinki onkin synnyinkaupunkisi.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te kaipaa merta?
Merta on muuallakin kuin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3. polven ex stadilainen
Oletko noin avuton?
Veikkaisin, että Järvenpäästä ja ja Kirkkonummelta esimerkiksi noin 25 min matka. Kai osaat gmapsia käyttää, se näyttää alueita laajemmalti kuin hsl:n sovellus.
Paikkakunnilla on eroja olen kuullut että esim Lahdessa on huumeita ja Lohja ahdistava. Järvenpää ja Kirkkonummi asunnot samanhintaista kuin pk seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mihin olette muuttaneet, auttaisi paljon. Olemme miehen ja lapsen kanssa etsimässä paikkakuntaa Hki läheltä, lapsi 8 v, mies voi tehdä etätyötä ja minä olen vakaope. Joku paikkakunta missä ei olisi yliopisto tms kaukana, kun lapsi tulee opiskeluikään. Hämeenlinnassa ei ole yliopistoa mutta matka Hki lyhyt. Kertokaa mielipiteitä: Porvoo, Järvenpää, Vihti, Nurmijärvi,Hämeenlinna, Mäntsälä...Ei tunneta muita paikkakuntia lähellä pk seutua.
Häh? Lapsihan on yliopistoiässä jo 19v. ja voi päättää vaikka lähteä Lapin yliopistoon? En oikein tajua tuota perustetta.
Hml:sta on n tunnin junamatka Helsinkiin, mutta junalla ei oikeastaan pääse kovin kätevästi. Bussilla ehkä paremmin, silloin kannattaa asua Myllymäessä, kaurialassa tai keskustassa. Jos autoilee eikä käytä julkisia, niin esimerkiksi Ahvenisto tai Aulanko voi olla hienoa seutua. Jukolakin on ihan ok lähiö, samoin idänpää. Riippuu vähän minkälaista hakee, onko halpa asuminen vai kauniit maisemat vai hyvät kulkuyhteydet etusijalla.
Olen tyytyväinen. Olen alun perin helsinkiläinen, en siis koskaan mikään junan tuoma. En minä mihinkään kauas ole todellakaan koskaan muuttanut, mutta pois Helsingistä joka tapauksessa. Minua lähinnä myötähävettää se junan tuomien Helsinki-hypetys. Kun muualta muutetaan johonkin, muutetaan AINA Helsinkiin tai ainakin se on hartain haave😂😂 Kun taas aidot stadilaiset harvemmin ajattelevat Helsingistä mitään ihmeellistä ja lähinnä haluavat muualle sieltä. Eihän siinä mitään ihmeellistä oikeasti edes ole. Palvelut ovat Suomen parhaat tietysti, siinä se. Eipä se 24 hoo-kauppakaan ole kuitenkaan enää nykyään mikään harvinaisuus tai joku ruuan kotiinkuljetus.
Olen mietiskellyt, että muuttaisinko enää takaisin. En osaa sanoa. No keskustaan satavarmasti en ikinä, olen aina ollut sitä mieltä. Ei minulle tule stadista mieleen mitään erityisen viihtyisää aluetta, paitsi ylikallis Kulosaari, jossa jäätyy kuoliaaksi talvisin merituulen ansiosta. Kuliksessa viihtyisin kyllä, en tosin kerrostalossa edes siellä. Toinen vanhemmistani on sieltä alun perin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan sinä aiot sitä lasta paapoa? Ei se lapsi enää yliopistoon mennessä ole 8 vuotias.
Lapsihan voi itse haluta muuttaa vaikka ulkomaille yliopistoon.
Minulla itsenäistyminen ja omasta elämästäni vastaaminen alkoi todella kun muutin opiskelemaan aivan toiselle puolen Suomea, vaikka lähikaupungissakin olisi ollut yliopisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3. polven ex stadilainen
Oletko noin avuton?
Veikkaisin, että Järvenpäästä ja ja Kirkkonummelta esimerkiksi noin 25 min matka. Kai osaat gmapsia käyttää, se näyttää alueita laajemmalti kuin hsl:n sovellus.Paikkakunnilla on eroja olen kuullut että esim Lahdessa on huumeita ja Lohja ahdistava. Järvenpää ja Kirkkonummi asunnot samanhintaista kuin pk seudulla.
Mutta Lahtihan on jo yli tunnin päässä Helsingistä. Varmaan huumeita, mutta riippuu mihin päin asettuu. Lohjasta samaa mieltä, en suosittele jos aikoo osallistua mihinkään sosiaaliseen elämään.
En osaa sanoa mikä on 25 min päässä Helsingistä mutta huomattavasti halvempi. Hyvinkäältäkin on jo 45 min. Ehkä sitten joku hkää-jäke välillä tai toiseen ilmansuuntaan? Porvoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te kaipaa merta?
Merta on muuallakin kuin Helsingissä.
on mutta ei kovin monikaan ketjussa kai ole muuttanut merenrantakaupunkiin Helsingistä. Ei ainakaan ole paljastanut näin.
Vierailija kirjoitti:
En huomannut sitä silloin, mutta myös pukeutuminen oli yksi stressin aihe. Kaupungilla liikkuessa tuntui että piti olla suhteellisen siistin näköiset vaatteet päällä, jotta kehtasi tarvittaessa käydä vaikka siellä kahvilassa
Pk-seudun pientalo-alueilla joissa alle puolen miljoonan velalla et saa edes kälyistä 100m2 lautalaatikkoa, on kulisseja pakko pitää yllä hankkimalla vähintään 70 000€ Tesla pihalle ja Audin citymaasturi pikkurouvalle. Kumpikaan ei saa olla yli 3v ikäinen koska "mitä ne naapuritkin ajattelee"
Maaseudulle kun menet niin isäntämies jolla on miljoonien edestä metsää ja rantatontteja, ajelee sujuvasti kylille ruosteisella 1990-luvun Ooppelilla koska sehän käy ja kukkuu sekä hoitaa asiansa. Tarvittaessa hoitaa reissut isompaan kaupunkiin ja lentokentälle.
Se Tesla tai Audi taitaa olla liisattuja jos 3v välein vaihtuu;) Meillä ainakin työnantaja sanelee kuinka pitkään autolla ajellaan.
Oletko noin avuton?
Jos tuo "25 minuuttia Helsinkiin" otetaan kirjaimellisesti eli esim. lännestä tullessa suunnilleen kehä ykkösen tienoille jossa Helsingin raja menee niin autolla selviää Nummelasta tai Inkoosta saakka mikäli voi lähteä edes puoli tuntia pahimman ruuhkan jälkeen.
Porvoo, Jäke ja Kirkkonummi samaa hintatasoa Helsingin kanssa ellei muuta maalle. Maalla ei vain sitten lapset pääse kulkemaan harrastuksiin ja kouluun... paikkakuntaa on todella vaikea päättää mistä edes asuntoa etsisi. Koulun on oltava lähellä enkä metsän keskelle halua lasta eristää. Kun lapset ovat aikuisia muutan Hki keskustaan pikkuyksiöön tai ulkomaille.
Ettekö te kaipaa merta?