Te, jotka olette muuttaneet pois Helsingistä, oletteko olleet tyytyväisiä ratkaisuun?
Mulla on sellainen tilanne, että täällä vaan asustelen yksin sinkkuna, kalliissa yksiössä aivan turhaan. Työt on 100 % etänä, joten poistun kotoa vain lenkille ja kauppaan. Koronan vuoksi viimeisetkin sosiaaliset kontaktit on hävinneet.
Olen asunut Helsingissä nyt 10 vuotta. Ajattelin, että muuttaisin takaisin kotikaupunkiini 100km päähän Helsingistä. En omista ajokorttia, enkä autoa, eli kulkisin bussilla jos ja kun tarvitsisi Helsingissä käydä toimistolla.
Kotikaupungissa ainakin olisi perhe lähellä, nyt olen ihan yksin. Ensin mietin pitäisikö Helsinkiin jäädä, jos vaikka löydän kumppanin jotakin kautta, kun pikkukaupungissa sen löytäminen on vielä epätodennäköisempää. Eikai tuon pitäisi olla ainut syy jäädä? Sitäpaitsi ehkä jään ikisinkuksi joka tapauksessa.
Kavereitakaan mulla ei ole, ei oikeastaan mitään siteitä Helsinkiin. ”Suurkaupungin” viehätys on kulunut kymmenessä vuodessa aika hyvin.
T. N27 joka täyttää parin viikon päästä 28 vuotta ja panikoi elämäänsä
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te kaipaa merta?
Kaipaan, mutta täällä mulla on upea järvinäköala ikkunasta, upeita värejä ja auringonlaskua saa ihailla. Uimaranta ihan vieressä.
Kaipaan myös kulttuuria, mutta nykyisin on niin hyvät etäopintomahdollisuudet että opiskelen ihan himona kotoa käsin eri taidealoja ulkomaistenkin opettajien johdolla, se korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tyytyväinen. Olen alun perin helsinkiläinen, en siis koskaan mikään junan tuoma. En minä mihinkään kauas ole todellakaan koskaan muuttanut, mutta pois Helsingistä joka tapauksessa. Minua lähinnä myötähävettää se junan tuomien Helsinki-hypetys. Kun muualta muutetaan johonkin, muutetaan AINA Helsinkiin tai ainakin se on hartain haave😂😂 Kun taas aidot stadilaiset harvemmin ajattelevat Helsingistä mitään ihmeellistä ja lähinnä haluavat muualle sieltä. Eihän siinä mitään ihmeellistä oikeasti edes ole. Palvelut ovat Suomen parhaat tietysti, siinä se. Eipä se 24 hoo-kauppakaan ole kuitenkaan enää nykyään mikään harvinaisuus tai joku ruuan kotiinkuljetus.
Olen mietiskellyt, että muuttaisinko enää takaisin. En osaa sanoa. No keskustaan satavarmasti en ikinä, olen aina ollut sitä mieltä. Ei minulle tule stadista mieleen mitään erityisen viihtyisää aluetta, paitsi ylikallis Kulosaari, jossa jäätyy kuoliaaksi talvisin merituulen ansiosta. Kuliksessa viihtyisin kyllä, en tosin kerrostalossa edes siellä. Toinen vanhemmistani on sieltä alun perin.
On myös laaja valikoima erikoislääkäreitä ja asiantuntijoita, kauneushoitoloita, puhelimen korjausliikkeitä... Pienilläkin paikkakunnilla löytyy useimmat palvelut, mutta siellä pitää ottaa mikä on tarjolla tai olla ilman. Ja usein huonostakin palvelusta voidaan veloittaa ylihintaa, koska mihin muualle ne asiakkaat menisi. Mieti jos tulee joskus vaikka tilanne, että tarvitsee asianajajaa, siinähän valkkaat kun kaupungissa on kaksi niitä ja kumpikin erikoistuu johonkin mikä ei kosketa sinun asiaasi.
Paikallisilta kun kysyy suosituksia niin löytää parempaa ja edullisempaa palvelua kuin Helsingissä.
Olen syntynyt Helsingissä mutta mökki isän synnyinpitäjässä Hämeessä missä vietän lomia ja vapaa- aikaa paljon. Jopa minä, joka rakastan kotikaupunkiani, tietyistä syistä voisin muuttaa loma- asuntoon pysyvästi. Mutta ystävät on täällä, harrastukset, ihana koti jne. Vaikeeta on.
3. polven stadilainen ja muutin kehyskuntaan 24v sitten. Mulle ihan taivas:)
Helsingissä käyn n 2x vuodessa
Suurimmat virheet mitä helsingistä muutossa voi tehdä on seuraavat:
-Muuttaa liian syrjään, keskelle ei mitään (tämä on harvalle hyvä vaihtoehto)
-Ei mieti elämää omalta kannaltaan, vaan muuttaa esim muiden suositusten perusteella (sekä paikkakunta että asunto kannattaa valita itselle), on mietittävä esim missä määrin itse tarvitsee kulkuyhteyksiä ja haluaako että pääsee helposti palveluiden äärelle vai eikö näitä kaipaa juurikaan.
-Ja sitten, että kannattaa valita aluksi joku sellainen asunto, josta pääsee eroon tarvittaessa, jos ei viihdykään tai tulee muutos elämäntilanteeseen.
Muuten en näe suurta syytä juuri kenenkään taviksen asua Helsingissä. Elämänlaatu paranee valtavasti kun on enemmän käyttörahaa, ja sitä myöten rahaa satsata harrastuksiin, matkoihin, palveluihin kuten hieroja, ja luonnonrauhaa. Toki taloudelliselta kannalta Helsingissä asuntojen arvo nousee, muualla ei. Mutta sijoittaminen pitää sitten hoitaa muilla keinoin kuin asunnon kautta.
Mieheni kuoltua myin asunnon Helsingissä ja muutin itselleni aivan vieraaseen "arvalla valittuun" pikkukaupunkiin. Olen tosi tyytyväinen, enkä missään tapauksessa palaisi Helsinkiin. 🙃
Muutin pääkaupunkiseudulta maalle 10v sitte ja se oli elämäni paras teko. Ihmiset ovat aidompia räällä, luonto on löhellä, samalla rahalla saa ison talon kun pääkaupunkiseudulla hikisen yksiön, löysin ihana kätevän miehen. Isompaan kaupunkiin on alle 100 km josta löytyy tarvittavat viihdykkeet tarvittaessa. Meidän pikkupaikkakunnaltakin kaikki tarpeellinen, elokuvat, peruspalvelut. Suosittelen! Jos työt sallivat ja etänä voit tehdä niin muuta muualle!
Eastbug kirjoitti:
En tarkoittanut niinkään/pelkästään monikulttuurisuutta vaan myös suomalaisia naapureita ja tuttuja alueella. Espoossa on jotenkin niin pikkusievää, lapsilla synttäreillä lahjapussukat ja tavoitellaan instagram-idylliä. Idässä oli rennompaa ja rouheampaa eikä ole niin justiinsa jos joku sylkäisee purkan jalkakäytävälle. Tunnistaako kukaan mitä ajan takaa?
En asu pk-seudulla, mutta tiedän tunteen. Kun on liian pikkusievää, joitakin ihmisiä alkaa sitten häiritä ihan kaikki asiat ympäristössä,ja tämä vaikuttaa kyllä jossain määrin negatiivisesti ilmapiiriin. Itse tykkään kuluneisuudesta ja tietystä rouheudesta. Toivottavasti kuitenkin kotiudut ja löydät omat viihtyisät ympyräsi tuoltakin.
Paras päätös ikinä. Lohjalta löytyi huomattavasti edullisemmin ok-talo ja luonto alkaa omalta ovelta. Elinkustannukset halvempia, hammaslääkäriin pääsee helposti. Lapset pääsivät aloittamaan koulutaipaleen kyläkoulussa kaukana jättiryhmien inkluusio-haasteista.
Helsinkiin pääsee tarvittaessa myös julkisilla, tosin paljon harvemmin olen enää Helsingissä käymistä tarvinnut kuin alunperin muuttaessa kuvittelin.
Ap sinähän voi muuttaa takaisin Hkiin jos tilanne muuttuukin. Anna mennä :)