Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaa että nollasopimukset kielletään

Vierailija
01.03.2015 |

Teen tällä hetkellä 15h viikossa töitä ja sekin tuntuu liian paljolta. Yritän koko ajan vähentää kulujani, jotta voisin tehdä vieläkin vähemmän töitä. Nyt vain on alkanut pelottaa että kohta on laitonta tehdä osapäiväistä työtä tai satunnaista keikkaa esimerkiksi opiskelun, päätyön tai kotiäityiden rinnalla, tai ihan vain siksi että voimat eivät riitä enempään. Tai että pelkkä työntakijan ilmoittama halu tehdä osa-aikaista / keikkaa ei riitä, vaan tarvitaan jokin ennalta määritelty, "hyväksyttävä" syy.

Ymmärrän että nollasopimus on hankala sellaiselle joka on mieluummin työtön kuin osa-aikainen. Mutta mites me muut? Ahdistaa kun mietin tätä.

Kommentit (203)

Vierailija
1/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo on totta, että nollasopparilaiset voivat saada soviteltua päivärahaa, niin en ymmärrä mikä ongelma tässä edes on. Minimitoimeentulo on turvattu ja nykyistä paremmille ansioille ei nollasopparikiellolla päästä, koska työn määrä ei jollain kiellolla lisäänny.

Vierailija
2/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollasopimuksella työnantaja saa hyvin nöyriä työntekijöitä. Jos tuo työ on ainoa tulonlähde, silloin ei tee mieli kysellä oikeuksiaan tai olla joustamaton työvuorojen suhteen. Muuten työnantaja voi ilmoittaa että ensi viikolle ei sitten ole sinulle työtä. Ei tarvitse huolehtia irtisanomisen perusteista, koska tuo ei ole irtisanominen. Minusta tuo on paljon isompi ongelma kuin se, että osa ihmisistä haluaa olla tekemättä edes sitä 18 tuntia, vaikka mitään kunnollista syytä ei ole (kuten sairaus tai opiskelu).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:42"]

Nollasopimuksella työnantaja saa hyvin nöyriä työntekijöitä. Jos tuo työ on ainoa tulonlähde, silloin ei tee mieli kysellä oikeuksiaan tai olla joustamaton työvuorojen suhteen. Muuten työnantaja voi ilmoittaa että ensi viikolle ei sitten ole sinulle työtä. Ei tarvitse huolehtia irtisanomisen perusteista, koska tuo ei ole irtisanominen. Minusta tuo on paljon isompi ongelma kuin se, että osa ihmisistä haluaa olla tekemättä edes sitä 18 tuntia, vaikka mitään kunnollista syytä ei ole (kuten sairaus tai opiskelu).

[/quote]

Mikä sinä olet määräämään mikä on "kunnollinen" syy olla tekemättä 18h työtä? Sitä paitsi se, että minä haluan tehdä vain 1-2 työpäivää viikossa, antaa mahdollisuden jollekin toiselle, joka muuten olisi työtön, tehdä töitä. En ymmärrä miten olisi parempi, että jompi kumpi meistä olisi kokonaan työtön, kuin että molemmat olemme osittain työllistyneitä.

Sirä paitsi monella on alentuneet voimavarat tehdä töitä. Kotiin hautautuminen johtaisi kuitenkin syrjäytymiseen. Se, että voi tehdä töitä omien voimien mukaan, pitää heidät kiinni yhteiskunnassa.

Vierailija
4/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitäänhän tälläistä ei tarvisi edes miettiä jos työnantajat kantaisivat vastuunsa, eivätkä yrittäisi tehdä ihmisestä ilmaista orjaa.

Vierailija
5/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:55"]

Hyi. Mä ainakin rakastan omaa 0tuntisoppariani, jos lähden vaikka matkalle ei tarvitse vaihdella vuoroja ja pyydellä lomia kauheasti etukäteen. Jos koulussa rankkaa voin pyytää päiviä vapaaksi ja kun on aikaa tehdä töitä voin tehdä vaikka 30h/vko. Mulla ei ole koskaan tämän nollasopparin kanssa ollut ongelmia. t. opiskelija

[/quote]

Musta taas opiskelijana 0-sopparilla töiden tekeminen oli ihan perseestä, näin suoraansanottuna. Tunteihin ei voinut itse vaikuttaa. Jos oli opiskeluiden kanssa kiireistä, oli silti otettava ne 40 tuntia viikossa mitä tarjottiin (parhaimmillaan vielä sekaisin yötä, iltaa ja aamua) jos halusi saada töitä jatkossakin, ja toisaalta joskus tunteja ei ollut nimeksikään. Siihenkään ei voinut vedota, ettei tietäisi paljonko töitä voi luvata, kun töitä oli aina sama tuntimäärä (liikkeen aukioloajat). Tuntimäärät pienellä joustovaralla olisi ollut ihan mahdollista sopia, ja 0-sopimuksella olisi voinut pitää vaikkapa jotakuta sairauspoissaolojen tuuraajaa ja kiireapulaista. Sitä en ymmärrä, miksi kaikilla piti se 0-sopimus olla.

Vierailija
6/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle 0-sopimus on oikein hyvä. Teen töitä 2-5pv viikossa ja tienaan kuitenkin enemmän kuin työttömänä. En pääse rasittumaan liikaa. Olen oikein oikein tyytyväinen :)

Vierailija
7/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:35"]

Mä just tykkxään nollasopimuksesta. Silloin saa tehdä töitä, kun huvittaa ja jos tarvitsee enemmän rahaa, niin ottaa vähän enemmän vuoroja. Opiskelijalle täydellinen vaihtoehto.

[/quote]

Silloin toi toimii jos työntekijä on vaikkapa opiskelija ja saa tosiaan itse valita milloin tekee töitä ja miten paljon. Nyt valitettavan moni tekee pääasiallista työtään  nollatuntisopimuksella, vajailla tunneilla ja yrittää elättää sillä perhettään. Koko ajan epävarmana siitä minkä verran tunteja seuraavassa kuussa saa - vai saako tunteja ollenkaan.

[/quote]

Joo mutta ei sitä pidä kieltää kaikilta, jos joillain se ei toimi.

[/quote]

Miten sä ratkaisisit tän? Jos ajattelet niitä ihmisiä jotka ovat vasten tahtoaan nollatuntilaisia päätyössään, koko ajan pelko per*eessä?

[/quote]

No sitten voi hakea toista työpaikaa. ainini, mutta eihän sellaista nyt löydy. Ja jos nollasopparit kielletään, kohta on vähemmän ihmisiä edes nollasopparilla töissä. 

Vierailija
8/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:51"]

[/quote]

Mikä sinä olet määräämään mikä on "kunnollinen" syy olla tekemättä 18h työtä? Sitä paitsi se, että minä haluan tehdä vain 1-2 työpäivää viikossa, antaa mahdollisuden jollekin toiselle, joka muuten olisi työtön, tehdä töitä. En ymmärrä miten olisi parempi, että jompi kumpi meistä olisi kokonaan työtön, kuin että molemmat olemme osittain työllistyneitä.

Sirä paitsi monella on alentuneet voimavarat tehdä töitä. Kotiin hautautuminen johtaisi kuitenkin syrjäytymiseen. Se, että voi tehdä töitä omien voimien mukaan, pitää heidät kiinni yhteiskunnassa.

[/quote]

Mikä sinä sitten olet määräämään, mikä on oikea tapa tehdä työsopimukset tässä maassa?

Kunnollinen syy pitää olla, muuten voidaan epäillä että ihmistä ei vain työnteko kiinnosta. Mikäpä siinä jos ei huvita, mutta sellaiset ihmiset eivät saa tuhota muiden turvallisuudentunnetta.

Jos ihmisellä on "alentuneet voimavarat", siitä saa lääkärintodistuksen joten tuossa ei ole mitään ongelmaa.

Vierailija
9/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon riippuu alasta ja paikkakunnasta, onko 0-soppari siunaus vai kirous. Töitä voi olla tarjolla juuri niin paljon kuin jaksaa tehdä ja voi valita parhaat työvuorot päältä, tai sitten on otettava kaikki vastaan mitä saa. Tuntipalkkakin voi olla 7 egeä tai 70 egeä. Siksi minusta mennään pahasti metsään, kun yritetään yksioikoisesti kieltää osa-aikaisuus/ 0-nollasopparit muissa kuin tietyissä poikkeustapauksissa. Jos työntekijä haluaa tehdä osa-aikaista / satunnaista keikkaa, niin miksi hän ei saisi sitä tehdä?

Vierailija
10/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:06"]

Itse opiskelijana teen vain 10 tuntia viikossa osa-aikaisena koska muuten menee opintotuet. Tuo 18 tunnin minimiraja olisi ihan järjetöntä!

Sitä paitsi Suomen kilpailukyky kyntää jo pohjamutia niin pitääkö sitä yrittää romuttaa vielä entisestään..?

[/quote]

Jos lukisit sen aloitteen, huomaisit, että siinä sanotaan, että minimituntimäärän voi alittaa työntekijän niin pyytäessä. Edelleenkin voisit siis opiskelijana tehdä sen 10 tuntia viikossa, mutta samalla alalla työskentelevä kollegasi, jonka päätoiminen työ olisi kyseessä, voisi olla varma siitä, että saa viikossa töitä edes sen 18 tuntia. Mikä sekin on aivan naurettavan vähän, jos sillä pitäisi perhe elättää.

Vierailija
11/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:13"]

Niin paljon riippuu alasta ja paikkakunnasta, onko 0-soppari siunaus vai kirous. Töitä voi olla tarjolla juuri niin paljon kuin jaksaa tehdä ja voi valita parhaat työvuorot päältä, tai sitten on otettava kaikki vastaan mitä saa. Tuntipalkkakin voi olla 7 egeä tai 70 egeä. Siksi minusta mennään pahasti metsään, kun yritetään yksioikoisesti kieltää osa-aikaisuus/ 0-nollasopparit muissa kuin tietyissä poikkeustapauksissa. Jos työntekijä haluaa tehdä osa-aikaista / satunnaista keikkaa, niin miksi hän ei saisi sitä tehdä?

[/quote]

Millä perusteella sitten pitäisi yksioikoisesti sallia nollasopimukset, kun moni ei niitä halua? Epäilen, että niitä on paljon enemmän, jotka haluavat varman toimeentulon mieluummin kuin epävarman. Siitä on osoituksena tämä aloitekin. Nykyisessa taloustilanteessa on paljon ihmisiä, jotka tasapainoilevat köyhyyden rajalla, ja silloin epävarmat tulot ovat todellinen uhka.

Vierailija
12/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:51"]

[/quote]

[/quote]

Mikä sinä sitten olet määräämään, mikä on oikea tapa tehdä työsopimukset tässä maassa?

Kunnollinen syy pitää olla, muuten voidaan epäillä että ihmistä ei vain työnteko kiinnosta. Mikäpä siinä jos ei huvita, mutta sellaiset ihmiset eivät saa tuhota muiden turvallisuudentunnetta.

Jos ihmisellä on "alentuneet voimavarat", siitä saa lääkärintodistuksen joten tuossa ei ole mitään ongelmaa.

[/quote]

"Mikä sinä sitten olet määräämään, mikä on oikea tapa tehdä työsopimukset tässä maassa?" - Eikö minulla ole sananvaltaa asiohin, jotka koskettavat minua?

"Kunnollinen syy pitää olla, muuten voidaan epäillä että ihmistä ei vain työnteko kiinnosta. Mikäpä siinä jos ei huvita, mutta sellaiset ihmiset eivät saa tuhota muiden turvallisuudentunnetta."

Miksi työnteon pitäisi olla tärkein asia elämässä? Jos minä tulen vähemmällä toimeen, niin miksi minun pitäisi tehdä yhtään enempää töitä? Suomessa on sosiaaliturva, jonka pitäisi auttaa sinua tuossa turvattomuudentunteessasi.

"Jos ihmisellä on "alentuneet voimavarat", siitä saa lääkärintodistuksen joten tuossa ei ole mitään ongelmaa."

Kaikki ei tuollaista leimaava diagnoosia halua, eikä kaikilla ole alentuneita voimavarojakaan. Silti voi haluta keskittyä muuhun kuin työhön.

Lakialoitteessa ei myöskään taidettu mainita alentuneita voimavaroja, ja moniko työnanatja uskaltaa lähteä mahdollisessa oikeudenkäynnissä testaamaan, mitkä syyt ovat hyväksyttäviä, kun kerta työntekijän oma halu ei ole riittävä. Työuupumus ei ole oikeuta edes sairaslomaan, joten miten voit olla varma, että se olisi hyväksyttävä syy työskennellä osa-aikaisestikaan?

Vierailija
13/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas kannatan aloitetta noiden nollasopimusten kieltämisestä. Olen pudonnut peruspäivärahalle ja pääsen takaisin ansiosidonnaiselle, jos teen 26 viikkoa töitä vähintään 18 tuntia viikossa. MOL on pullollaan työpaikkoja, joissa työaika on 0-25 tuntia viikossa. Ei käy, haluan töitä vähintään tuon 18 tuntia viikossa. Nyt onneksi sain puolen vuoden pestin, jossa tuo tuntimäärä täyttyy ja laskujeni mukaan myös työviikkoja tulee riittävästi päästäkseni takaisin ansiosidonnaiselle.

Käsittääkseni tuo rajoitus ei koskisi sellaisia, jotka omasta halustaan tekisivät vajaita viikkoja tai pieniä tuntimääriä. Työnantajat vain eivät enää saisi tarjota 0-sopimuksia.

Vierailija
14/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme painostusta. Adressi tuodaan kahvipöydille ja luodaan ilmapiiri, että jokainen kunnon työntekijä täyttää, tietämättä tarinoita nollasopparien takana.

Vierailija
15/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä siinä leipä kävi vähiin, kun oli nollasoppari. tunteja oli hyvin mutta kun sairastuin niin sen jälkeen oli koston paikka ja todellakin niitä tunteja oli nolla. En ikinä enää suostuisi nolla sopimukseen.

Vierailija
16/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:26"]

Minä taas kannatan aloitetta noiden nollasopimusten kieltämisestä. Olen pudonnut peruspäivärahalle ja pääsen takaisin ansiosidonnaiselle, jos teen 26 viikkoa töitä vähintään 18 tuntia viikossa. MOL on pullollaan työpaikkoja, joissa työaika on 0-25 tuntia viikossa. Ei käy, haluan töitä vähintään tuon 18 tuntia viikossa. Nyt onneksi sain puolen vuoden pestin, jossa tuo tuntimäärä täyttyy ja laskujeni mukaan myös työviikkoja tulee riittävästi päästäkseni takaisin ansiosidonnaiselle.

Käsittääkseni tuo rajoitus ei koskisi sellaisia, jotka omasta halustaan tekisivät vajaita viikkoja tai pieniä tuntimääriä. Työnantajat vain eivät enää saisi tarjota 0-sopimuksia.

[/quote]

Missä kohtaa siinä aloitteessa sanotaan, että "rajoitus ei koskisi sellaisia, jotka omasta halustaan tekisivät vajaita viikkoja tai pieniä tuntimääriä"?

Vierailija
17/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:03"]

Mitä enemmän luen tuota kansalaisaloitetta nollasopimusten kieltämiseksi, sitä enemmän minua pelottaa. Eikö paljon järkevämpää olisi muuttaa työkkärin karenssikäytäntöjä niin, että osa-aikatyöstä irtisanoutuminen ei toisi karenssia, kuin kaventaa ihmisten valinnanvapautta?

[/quote]

Jos nollatuntisopimuksia ei keilletä niin ne vaan lisääntyy. Nollatuntisopimuksella olevilla ei ole mitään oikeuksia.

Työttömyystukia ei pidä maksaa ihmiselle joka itse eroaa töstään ja aiheuttaa työttömyyden

Vierailija
18/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:27"]

Monikaan ei tajua, että nollasopimus ei tarkoita nollaa tuntia, vaan se vapauttaa työnantajan palkkaamaan työntekijän vaikka tulevaisuus olisi epävarma.

Nollasopimuskielto veisi työpaikan jokaiselta, jonka työnantaja ei pysty takaamaan tunteja, eli opiskelijoilta, viikonlopputyötä tekijöiltä, puolipäiväisesti jne. Sitäkö halutaan?

[/quote]

Mutta kun työnantaja voi luvata tunnit mutta se ei halua. Esimerkiksi ruokakauppa: se on auki aina aukioloaikana. Se tarkoittaa että siellä pitää aina olla miehitys. Joten pätkätyötä ei tarvita vaan silloin vaan palkataan sen verran ihmisiä että homma toimii.

Kaupan ala EI ole sellainen ala missä työmäärä vaihtelisi niin että työnantaja ei sitä voi ennustaa. Mutta kuitenkin siellä on eniten nollatuntisopimuksella olevia. 

Koko nollatuntisopimuksen idea on ottaa työntekijältä oikeudet pois ja minimoida työnantajan ongelmat. 

Vierailija
19/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:35"]

Mä just tykkxään nollasopimuksesta. Silloin saa tehdä töitä, kun huvittaa ja jos tarvitsee enemmän rahaa, niin ottaa vähän enemmän vuoroja. Opiskelijalle täydellinen vaihtoehto.

[/quote]

Niin kun elät tuilla muuten. Mutta rupeappa ITSE maksamaan niillä tunneilla oma elämäsi ja mm. vuokra yksityisillä markkinoilla. 

Vierailija
20/203 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:44"]

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1065

[/quote]

Kiitos. Aika pelottava määrä nimiä jo tässä vaiheessa. Toivotaan, ettei tuo mene läpi. Suurempi osa nuoria syrjäytyisi ja moni ei voisi opiskella haluamaansa alaa. Harmi, ettei tuota voinut kommentoida. Yleensähän niissä on kommentointimahdollisuus

[/quote]

Pelottava määrä? Jos työnantaja palkkaa jonkun niin se joko palkkaa vakituiseksi ja täysiaikaiseksi tai ei palkkaa ollenkaan. Kaikella työllä PITÄÄ pystyä elämään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän