Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko sinä/perheesi "salaa" köyhä?

Vierailija
30.11.2021 |

Minä ja mieheni ollaan molemmat yliopiston maistereita ja ihan hyvässä työssä. Palkka vain surkea, alle 3000e molemmilla, eikä tule paljoa nousemaan. Työ siis ns.naisten alaa molemmilla.

Meillä on pieni, mutta kiva uudiskohde, missä asutaan kahden lapsen kanssa. Lapsills yhdet hintavat harrastukset, jotka ovat itse valinneet. Auto on muutanan tonnin rytky, sillä kuljemme kaikki matkat pyörillä koko perhe.
Kotimme on sisustettu meidän silmäämme nätiksi. Löytyy kestäviä ja laadukkaita pintoja ja huonekaluja. Tavaraa on vähän, mutta kaikki tarkkaan harkittuja. Vaatteet ostamme lapsille uutena, mutta ne siirtyvät isolta pienemmälle. Tarpeettomat myyn heti eteenpäin.

Elämämme näyttää päällisin puolin olevan ihan hyvää ja keskiluokkaista. Silti tuntuu että kaikki rahat menevät asunnon lyhentämiseen, pakollisiin laskuihin (ei mihinkään velkoihin yms omiin hölmöyksiin) ja lasten pakollisiin hankintoihin ja harrastuksiin. Noh, ruokaankin menee kauheasti rahaa vaikka kaiken teemmekin itse. Joka kuukausi tilit ihan nollilla. Kukaan ei sitä arvaisi meistä, enkä koskaan sitä kehtaa kenellekkään sanoa. Monet kahvila/ravintolatapaamiset ystävien kanssa olen joutunut perua kun ei köyhällä ole varaa sellaisiin luksuksiin.

Onko muita samanlaisia?

Kommentit (446)

Vierailija
221/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä mihin ihmisten rahat menevät, meillä nettotulot 5500e kk, on 2 lasta, 2 autoa ja omakotitalo. Lapset harrastavat ja joka kuukausi jää yli tonni säästöön ihan pihistelemättä. Matkusteluun säästyy rahaa jne.

Et asu Helsingissä. Netto enemmän kuin teillä, kaksi lasta eikä rahaa mihinkään. Käydään kyllä uimassa, harrastetaan, käydään leffoissa, teattereissa, hoplopissa, jne. Pidän näitä ihan normaaliin arkeen kuuluvina asioina. Mitään ei jää käteen.

No mihin ne rahat menee??

Vierailija
222/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näytän päälle päin köyhemmältä kuin todellisuudessa olenkaan. Alelaputettua ruokaa ostan ja vanhoissa vaatteissa kuljen, vaikka säästössä on jo ihan mukava rahasumma. Olen siis salavarakas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis onhan tuossa jo paljon rahanreikiä: uudisasunto, auto, kalliit harrastukset ja uudet vaatteet. Ihmeen paljonhan jo noilla tuloilla saatte.

Meidän palkat on melkein kaksinkertaiset, mutta silti asutaan vanhassa asunnossa ja harrastetaan halvasti.

Todellakin. Tienaan mielestäni hyvin, yksin enemmän kuin aloittaja miehineen yhteensä eikä lapsiakaan ole, mutta en osaisi viettää noin hulppeaa elämää.

Asun vanhassa kerrostaloasunnossa jota olen opetellut remppaamaan itse, harrastukset on edullisia, teen vapaaehtoistyötä ja liikun ja luen, autoa ei ole ollenkaan, syön melko edullista ruokaa ja harvoin lounastakaan ulkona. Rahaa vie matkustelu (korona-ajan ulkopuolella), mutta säästän muusta kulutuksesta jotta rahaa jää siihen.

Ehkä teidän olisi hyvä miettiä prioriteettejanne. Jos haluaa asua hyvin ja pitää autoa, ei voi välttämättä ostella uusia vaatteita ja pitää kalliita harrastuksia. Tai jos ne harrastukset on tärkeitä, pitää säästää ruoassa ja vaatteissa, ehkä autossakin. Suomen verotuksella ja hinnoilla ei voi paremmallakaan palkalla törsäillä miten vain budjetoimatta ja säästämättä jostain.

Vierailija
224/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on päinvastoin kuin ap:llä, olen salaa rikas. Omaisuuteni arvo on yli 2 miljoonaa, pääomatuloja saan jotain 70-80 tonnia vuodessa. Olen keskipalkkainen kunnan konttorirotta, asun vuokralla ja elän muutenkin aika vaatimattomasti.

Vierailija
225/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne isot tulot vaan pienet menot. Hyvilläkin tuloilla voi joutua kituuttamaan, jos ei osaa suhteuttaa elämäntyyliä tulotasoon. Tekin olette ihan keskituloisia, mutta yritätte elää kuin eliitti: liian kallis asunto, liian kalliit harrastukset jne. Kannattaa lopettaa varakkaan larppaaminen niin elämänlaatu paranee. Kyllä jotain on jäätävä aina säästöön, koska mitä vain voi tapahtua ja korot nousta ja sittenpä ollaan kohta velkakierteessä.

Itse elin aikoinaan 85 000 e vuosituloilla aivan kädestä suuhun, koska menot olivat aivan järjettömät. Reissasin jatkuvasti, asuin eliittialueella kalliisti vuokralla, söin ulkona päivittäin, oli kalliit harrastukset, shoppailin merkkivaatteita jne. Mitään ei jäänyt säästöön ja visa oli jatkuvasti 5000 euroa miinuksella. Monesti kuun lopussa piti keksiä tekosyitä, miksen voi lähteä vaikka kaverien kanssa ravintolaan, kun tili oli miinuksella. Sitten koko homma romahti, tuli muutama yllättävä kulu vähän ajan sisään ja oli vähällä etten joutunut ulosottoon. Sorruin jopa ottamaan kulutusluottoja. Lopulta jouduin pyytämään apua vanhemmiltani, jotka luojan kiitos auttoivat, mutta oli kyllä elämäni noloin hetki, koska varmasti hekin kuvittelivat minun olevan varakas ja siltähän se ulospäin näytti. Tästä oppineena muutin edullisempaan asuntoon ja muutin kulutustottumukseni muutenkin täysin. Nyt 10v myöhemmin on omistusasunto, perhe ja mukava summa sijoitettuna. Voin paljon paremmin, vaikkei elämä enää ulospäin näytäkään miltään luksukselta.

Vierailija
226/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläkkeellä joutuu hoitokotiin niin sijoitusasuntoa ei kannata vuokrata, koska se nostaa hoitokotimaksuja.

Vierailija
227/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eläkkeellä joutuu hoitokotiin niin sijoitusasuntoa ei kannata vuokrata, koska se nostaa hoitokotimaksuja.

Yksi tuttu sanoi, että myös tilit katsotaan. Hyvästä eläkkeestä jne. on hyötyä niin kauan, kun ei tarvitse palveluja kotiin eikä joudu hoitokotiin.

Vierailija
228/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo ole normaalia perhe-elmämää, suurin osa suomalaisista elää noin, oli pieni-tai keskituloinen. Ja vaikka olisi hyvätuloinen, verotus kyllä huomioi, ettei ylimääräistä rahaa jää.

Vierailija
229/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kurjaa olla nuorempi lapsi, joka saa isosisaruksen vanhat vaatteet.

Vierailija
230/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

harva keskiluokkainen saa kaiken mitä haluaa/keksii haluta. Jokaisen täytyy tehdä valintansa rahojen käytön suhteen.

1. Olette hankkineet kaksi lasta. Kaikilla ei ole varaa kahteen lapseen/ he tekevät uhrauksia, jotta saisivat kaksi lasta.

2. te olette valinneet kodin, josta pidätte, olette remontoineet sitä, laittaneet pintoja, joista pidätte.

3. Te olette hankkineet huonekaluja, joista pidätte sen sijaan, että olisitte esim. ottaneet lahjoituksia vastaan.

4. Teillä on valintana pitää auton rytky, vaikka kuljette pyörillä. Pelkästään siihen, että auto olisi seisonnassa menee rahaa. ( Onko muuten pyörtä hankittu uutena vai kierrätettynä?)

5. Lapsilla on kummallakin kallis harrastus.

6. Lasten vaatteet kuten omasikin ostatte uutena. Vaikka ostaisi vain puolet uutena, niin tulisi säästöä. Mielestäsi kirpputorivatteet ovat lumppuja. Kuitenkin myyt teille tarpeettomat eteenpäin. Ovatko ne siinä vaiheessa lumppuja?

7. Ruokaan menee kauheasti rahaa. Kysynkin, että onko teillä tapana suunnitella viikon päivällisiksi esim. 2 papuruoka, 2 linssiruoka, 1 munaruoka, 1 kanaruoka, 1 kalaruoka halvemmasta kalasta ( silakka tarjouksesta)? 

Minusta te elätte juuri sellaista elämää kuin haluatte. Olette halunneet satsata asumiseen, haluatte pitää autoa kuluryöppönä, haluatte ostaa lapsille vain uusia vaatteita, haluatte lapsille kalliit harrastukset, haluatte laittaa ruokaan paljon rahaa.

Joku toinen haluaa matkustaa/pitää mökkiä/venettä/moottoripyörää mutta halvemman asumisen, halvemmat harrastukset, vaatteet kirpputorilta yms. Te olette päättäneet käyttää rahanne noin. Ja mielestäni teillä on monenmoista luksusta.

rahaa ei ole kavereiden tapaamiseen ravintolassa/kahvilassa. Kahvilassa halvin kahvi maksaa muutaman euron.

Vierailija
231/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella köyhiä olettekin. Terveisin opiskelija, joka saa 250 euroa kuussa eikä lainan lisäksi mitään muuta mistään.

Vierailija
232/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pois sieltä pääkaupunkiseudulta ja sassiin. Opettajina (oletan niin) saatte töitä mistä vaan.

Vierailija
233/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne rahat hupenevat? Jos molemmat käyvät töissä ja saatte lapsilisät? Täytyy olla iso asuntolaina ja lähes tonnin lyhennys kuussa, jos ei jää rahaa elämiseen. Aina pitää olla tilillä extraa, jos haluaa vaikka viikonloppureissulle tai löytyy uusi kiva vaate tms. Itse ostin juuri Parajumpers- merkkisen takin ( ovh 1000 euroa), koska oli tosi kiva ja lämmin. Silti tilille jäi vielä rahaa ihan mukavasti. Meillä mies maksaa asumisen, auton, ison osan ruuasta, lentoliput, hotellit jne. Olemme sopineet, että minä saan käyttää oman palkkani omiin henkilökohtaisiin menoihin. Sopu säilyy ja minusta on ihan ok, että minulla on asunto- ja autoetu.

Vierailija
234/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä  selvästi  jommalla kummalla on jotain  outoja menoja  jos ei rahat riitä  edes kahvilaan.  Pidän itse aina välilä  kirjaa meidän menoista. Itse siis sijoitan ja silloin on  mutakin tuloa. Vuoronperään säästämme toisen  vuositulot  ja taas  sijoitamme. Aina se netosta säästetty  tonni  vastaa kahta tonnia. Me ollaankin stten salarikkaita. Annamme  aikuisille lapsille rahaa,vaikka heiläkin on hyvät tulot.  Jotkut tutut ovat oikein suuttuneet kun kuulivat. Tehkä se  budjetti  ja miettikää, mikä mättää.  Esitättekö ehkä  jo toisillennekin. Se voi  olla kotoa  opittua.

Vierailija
235/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi duunaria ja tulot käteen kuussa 6000€. Kaikki menee mitä tulee, matkustetaan paljon. Tänä vuonna kolme kertaa ulkomaille.

Vierailija
236/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salarikas  jatkaa. Meilläpäin on oikein  hyviä  kierrätystavarataloja, Siellä ei  ole  rytkyjä, vaan todella tyylikäitä   vatteita,  MoccaMastrit, Föönit,  Päiväpeitteet, matot, sohvat saa melkein ilmaiseksi.  Fiksujen  ihmisten tavaratalot. Näkeehän sen  parkkipaikan  kalliista  uusista autoista.

Vierailija
237/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeä ylikallis sosiaalipolitiikka aiheuttaa juuri tuon että kunnon ihmisillä on tiukkaa. Myös suurten ikäluokkien eläkepuhallus on osasyynä.

Mua oikeesti pistää vihaksi tämä tilanne!

Marinin hallitus vielä kaiken huipuksi pilaa lastenkin tulevaisuuden ajamalla meidät velkavankeuteen.

Me ollaan ns hyvätuloisia, palkat reilu 4-5000, mutta ei tilanne paljon parempi ole.

Muuten samaa mieltä, mutta suurten ikäluokkien eläkepuhallus on täyttä bullshittiä, vailla mitään totuusperää!

Vierailija
238/446 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Monelle on ongelma, jos nuorella miehellä on suuret säästöt. M26

Vierailija
239/446 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaksi duunaria ja tulot käteen kuussa 6000€. Kaikki menee mitä tulee, matkustetaan paljon. Tänä vuonna kolme kertaa ulkomaille.

Koronavuonna.

Oletteko pitkään äänestäneet persuja?

Vierailija
240/446 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noihin perusteluihin voi paljoa muuta sanoa kuin että mitäs läksit. Hittoako te hommaatte liian kalliin asunnon ja liian kalliit harrastukset. Elämä on valintoja ja te olette valinneet noin. Jos teille tärkeintä on näyttää ulospäin, että menee hyvin ja priorisoitte kulissit, niin uikaa siinä sopassanne. Tai sitten hommaatte itsetunnon ja alatte elää omaan tulotasoon sopivaa elämää.  Lakatkaa töllöttämästä muitten elämää instagramissa ja blogeissa, lakatkaa vertailemasta. Maailma ja Suomi on täynnä ihmisiä, jotka uskaltavat elää oman näköistään elämää ja uskaltavat myös olla rehellisiä ystävilleen.

Pahoittelen kiivasta kielenkäyttöä, mutta särähtää tuo "tekoköyhäily". Meillä on paljon pienemmät tulot, mutta olemme osanneet laskea millaiset menot silloin kannattaa olla. Asunto on mukava, tilaa riittää ja lapsilla kivat harrastukset, liian kalliita ei otettu juuri sen takia että ei haluta kitkuttaa. Vaatteet on siistejä, mutta milloin mistäkin hankittu.

Onpa hienoa että olette osanneet! Kaikki eivät ole osanneet, ja monta muutakin vaihtoehtoa on olemassa.

Kyllä ap teidänlaisia näkee suht paljonkin, että huoli pois siitä että olisitte mitenkään sepsiaalitapaus. 

Vaikka monesti asuntolaina mitoitettaisiinkin sopivaksi, plus että pankki tekee sitä ihan omastakin puolestaan ennen kuin lainaa myöntää, niin voi olla että tapahtuu jotain sellaista jonka jälkeen ne tulot ovatkin liian pienet. Esim. joku sairastuu, jää työttömäksi, tai lapsia onkin "liikaa", eli elintasoa joutuu himmaamaan koska lapset vievät niin paljon. 

Onhoan noita tapoja hoitaa tuollaisia tilanteita;

asunnon myynti ja vaihto halvempaan (myös asumiskustannuskiltaan)

asumiskustannusten ja autolla-ajon tarkastelu, näissä monesti voi helposti säästää  niin että vuodessa jää useita satasia€ enemmän käteen.

Halvempi muu elämä, kuten vaatteet, harrastukset, ruoka jne