Metti Forssellin blogi
http://mettiforssell.blogspot.fi/?m=1
.
Onko av:lla jo olemassa ketjua Metin blogista? Minulle selvisi vasta tänään, että hän on aloittanut bloggaamisen. Ja Miklu ottaa asukuvat, heh..
.
Mitäs mieltä arvon av-raati on Metin tyylistä? Omaan makuuni ehkä liikaa logollisia merkkituotteita (LV-huivit, laukut, ym), mutta ihan jees muuten. Niin ja hiustenvärin vaihtaisin ehkä tuhkansävyisempään.
Kommentit (118)
En lytännyt uraäitejä arvoiltaan koviksi, vaan joidenkin naisten argumentteja täällä koviksi. Jos lapsista huolehtiminen kotiympäristössä nähdään yhteiskunnan antamien resurssien (esim. koulutus) haaskauksena, niin kyllä se mulle edustaa kovaa arvomaailmaa.
Välillä tulee fiilis, että näiden argumenttien takana on ajatus, että lasten kasvattaminen ja heistä huolehtiminen ei ole niin tärkeää; lasten hoivaaminen kannattaa ulkoistaa yhteiskunnalle, jotta nainen voi keskittyä tärkeämpiin ja olennaisimpiin asioihin: työntekoon ja sen osoittamiseen, että yhteiskunnan maksama koulutus ei mennyt hukkaan -vaikka tämä järjestelmä tuleekin moninkertaisesti kalliimmaksi yhteiskunnalle.
(Oliko päivähoidon todelliset kustannukset kunnalle 1 000-2 000 e/lapsi/kk? Jos suomalainen keskipalkka on 3 000 e, niin verorahoistaan nainen ei pysty edes yhden lapsensa hoitoa kuittaamaan. Saati sitten, että lapsia on neljä. Ja jos nainen hoitaa neljää lasta kotona ja mies maksaa veroja tuhansia euroja kuussa, niin kyllä yhteiskunta pääsee paremmin plussalle. Mutta tässä ei taidetakaan puhua faktoista tai hyötysuhteesta, vaan viimekädessä arvoista.)
Edellisessä asuinmaassamme äitiysloma oli pari kuukautta ja suurin osa ystävistäni oli mukana työelämässä. Kukin teki omat ratkaisunsa ja ilmapiiri oli kannustava ja eteenpäin tsemppaava. Kenenkään nenää ei kaivellut, jos toinen oli vannoutunut kotiäiti, kunnianhimoinen uranainen tai jotain siltä väliltä. Kaikkia tarvittiin ja kaikilla oli jotakin annettavaa.
Aiemmalle kommentoijalle vielä:
Mulla oli opinnot sen verran pitkällä, että esikoisen synnyttyä jäljellä oli vain lopputyön kirjoittaminen. Kaikki tutkimusmateriaali yms. sitä varten oli jo kasassa. Päivisin olin normaalisti lapsen kanssa ja työtäni naputtelin päiväuniaikaan ja öisin. Valmistuin, kun lapsi oli reilun vuoden ikäinen. Onneksi lyhyeksi jäävät yöunet ei ole mulle ongelma ;)
Kotiäiti olen ollut nyt 7 vuotta ja mieheni kanssa olemme puhuneet, että ideaalitilanteessa pystyisin olla kotona ns. pysyvästi.
Tosin, ottaen huomioon tulevaisuuden suunnitelmamme, meidän käsitys kotiäitiydestä on hieman toisenlainen. Mieheni aikoinaan työskenteli arvostetussa (ja kalliissa) yliopistossa opettajana ja jo tuolloin hänen unelmansa oli ilmaisen koulutuksen tarjoaminen lahjakkaille, mutta köyhille ja orvoiksi jääneille lapsille. Hän myös työskenteli slummialueilla ja tajusi, että avain parempaan tulevaisuuteen ja hyvinvointiin on koulutus.
Tämä projekti toteutuessaan tulee tarvitsemaan meidän molempien panoksen, vaikka ensisijaisesti kotiäiti olenkin. Haluamme myös adoptoida lapsia. Ajattelemme, että hyväosaisten tehtävä on laittaa omat resurssit likoon yhteisen hyvän puolesta.
Yhteiskunnassa voi vaikuttaa ja palvella niin monella eri tavalla, kotiäitiys ei tarkoita kaikesta pois jättäytymistä ;)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 10:26"]
Kirjoittajan mielestä kotiäitiyttä pitäisi ihailla, mutta kirjoittaja lyttää itse uraäidit arvoiltaan koviksi. Olen uraäiti, mutta lapset ovat aina etusijassa elämässä. Eivät ne ole poissulkevia asioita. Pelkällä työkokemusta on turha myös hakeutua työmarkkinoille nykyään...
Kukin tavallaan, onkohan tämä ketju ajautunut vähän sivuraiteille, takaisin Mettiin.
[/quote]
Pakko kommentoida kouluttautuneelle kotiäidille, että ilman tukiverkostoa ja miehen ollessa toisella puolella maailmaa töissä, ei ole varsinaista vauvalle omistautuvaa kotiäitiyttä "suorittaa siinä vauva-arjen ohessa korkeakoulututkinto". Sen jälkeen teille on kuudessa vuodessa (jos vanhin lapsi aloittamassa koulun, tosin useissa muissa maissa kuin Suomessa, se aloitetaan aikaisemminkin) vuodessa saatu neljä lasta. Sanoisin, että moni muukin kouluttautunut äiti hoitaa vanhempain- ja hoitovapaalla lapsensa kotona. Ja palaa sitten sen jälkeen töihin. Lapsesi ovat vielä pieniä! Ja vielä: ulkomailla tosiaan tilanne on aivan eri kuin Suomessa naisten työnkäynnin kannalta eli ei oikein vertailukelpoista.
vaikka miehesi olisi hetken nettomaksaja, itse taidat Suomessa käyttää vaikka neuvolapalveluja ja olet mahdollisesti synnyttänyt Suomessa?
t. Vanhempain- ja hoitovapaansa käyttänyt nyt jo taas töissä käyvä äiti
Juu, olette kaikki moraalisesti ylivertaisia ihmisiä. Voitaisiinko kuitenkin palata tuosta egorunkkauksesta varsinaiseen aiheeseen? ;)
Joku sanoi Miklua "Henna Kalinaisen eksäksi" tässä ketjussa :D Siinä on kyllä hieno titteli...
Takaisin varsinaiseen aiheeseen, eli Metti Forsellin lynkkaukseen ja kritsointiin, joka kehtaa olla varakas, nuori ja kaunis kotiäiti. Laihakin vielä. Hmph, mokomakin.
"Egorunkkaaja" poistuu takavasemmalle ja mm. uranaisiksi ja veronmaksajiksi itsensä tässä keskustelussa tituleeranneet naiset saavat nyt antaa järjen valonsa loistaa.
Kalinaisen Miklu on saanu oikee rättikaupan myyjän itelleen... Jo on... Vielä kallis makukin. On muuten jopa Ruusila nyt kateellinen.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 10:52"]
Onkohan Metti sitten itse myös varakkaasta miljonääri perheestä? Kuitenkin jos miesten tulot ovat tuota tasoa? :O Mistä on moisen rahan haistamisen muutoin oppinut...? Tiedän monia kauniita naisia jotka eivät ole kouluttautuneita mutta kuitenkin sitten tyytyvät ihan tavalliseen duunariin...
[/quote]
Hah, en todellakaan usko, että on mistään varakkaasta perheestä hänen käytöksestään päätellen. Eikö ole joku maininnutkin jossain vaatemyyjän lapsesta? Toi logoilla leveily kielii jus hyväksynnän hausta ja köyhästä tai ei ainakaan kovin varakkaasta perhetaustasta. Ei ole ollut aiemmin varaa moisiin tai löytynyt edes visalta tarpeeksi katetta ja ihaillut kuvia lehdestä, niin nyt kaikki sitten kuin maailman kolmas ihme parikymppiselle naiselle :D
Mutta huvittavinta ehkä, että Miklu taitaa olla samanlainen. Olevinaan suurikin pohatto ja helkatin fiksu tyyppi, vaikka mieheni mukaan kuuluu nykyseuransa huonopalkkaisempiin!
Keski-Uudeltamaalta?!? Sittenhän kyse on junantuomasta maalaisesta!
Onkohan käynyt peruskoulua? "Sydämmeni" oli jotkut rytkyt vieneet - äääääkkkkkiä pois!
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 14:10"]
Ovatko Metti ja Tea BFF? Ainakin M&M ovat Tean ja Akin pojan kummeja.
Ja vasta viime viikolla mulle selvisi miksi Strictly Style on heidän kavereitaan.
[/quote]
Kuka on Tea?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 10:17"]
Joulun aikaan täällä käytiin kitkerää keskustelua, kun pariskunta reissasi kaukomailla ilman vauvaansa...
[/quote]
Fiksusti tekivät kun läksivät kaksin!
Kuka idiootti nyt viitsii viedä vauvaa aikuisten häämatkakohteeseen kiljumaan? Jotkut suomalaiset urpo-naudat jotka ei välitä siitä tai edes välttämättä tajua ssen vertaa että saarella on muita maksavia aikuisia ja häämatkalaisia jotka häiriintyy toisten pennun huudosta ja läsnäolosta, ja jotta nämä urpot pääsee takaisin Suomeen kertomaan että olipa ihan kauhea hirveä lapsivihakohde tuokin kun meidän lapsia ei huomioitu ja niitä katsottiin joka paikassa kieroon!
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:35"]
Pelkästään toi meikkikuva haiskahtaa siltä että nuo kaikki meikit on tasan ostettu tuota blogi postausta varten. En usko että KUKAAN ihminen ostaa pelkästään tiettyä merkkiä. Tuntuu että kaikki tuossa blogissa on tehty pitkään miettien ja harkiten. Kamalaa. Missä ihmisyys ja kaikki kokeilunhalu ovat? Ei kai kenenkään elämä ole oikeasti tuollaista? Siis muka pelkkää Chanelia ja Macia... Niin tekemällä tehty.
[/quote]
No eihän tuossa nyt mitään pelkkää MACia tai Chanelia ollut, vaan ihan tavallinen meikkivalikoima. Minullakin on Chanelia ja MACia käytössä, lisäksi paria muuta merkkiä. Minulla on luottotuotteeni, jotka ovat pitkäkestoisia ja sopivat minulle hyvin. Meikkituotteita ostan uusia ehkä keskimäärin yhden 1-2 kk välein, esimerkiksi säännöllisessä käytössä oleva Chanelin aurinkopuuteri on yli 2 vuotta vanha ja arvelisin sen kestävän vielä vähintään vuoden.
Ei siis se määrä, vaan se laatu. Ja itse asun ihan yksin ja olen pienipalkkainen, joten kaikilla on kyllä mahdollisuudet samaan, jos vähän harkitsee, mitä ostaa.
Jotenkin tuo katkeruus on vaan niin älytöntä. Minusta Metillä on hyvä tyyli, ei välttämättä kovin persoonallinen tai villi, mutta pitääkö ollakaan? Klassinen tyylikkyys toimii aina.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 14:10"]
Ja vasta viime viikolla mulle selvisi miksi Strictly Style on heidän kavereitaan.
[/quote]
Onko futis mahdollisesti se yhdistävä tekijä?
Minusta Metti on erittäin kaunis nainen ja osaa pukeutua ja yhdistellä asuja erittäin hyvin. Ei yritä esittää mitään ja ottaa kommenteissaan jokaisen lukijan huomioon. Muutaman haastattelun perusteella todella jalat maassa- tyyppi. On hullua huomata miten jotkut jaksaa tuhlata aikaansa toisten ihmisten arvosteluun täällä netissä aina. En tiedä johtuuko kateudesta vai mitä te siitä sitten saatte?
Mitä sitten jos hän on luonteeltaan "hieman ujo", niinkun joku täällä mainitsi. Ei kai jokainen ihminen voi eikä TODELLAKAAN tarvitse olla juhlien keskipiste. Ihmisillä on erilaisia luonteita. Itseäni lähinnä joskus ärsyttää ylisosiaalisten ihmisten "onpa kaunis päivä tänään" jauhaminen. Harva suomalainen edes on luonteeltaan mitenkään yltiösosiaalinen. Eri asia on toki se jos jättäytyy kokonaan taka-alalle, silloinhan on jo puutetta sosiaalisissa taidoissa. Enkä nyt tarkoita tällä Mettiä vaan yritän sanoa ettei hiljaisuudessa, tai siinä että viihtyy juhlissakin ns "reunalla", ole mitään pahaa. No, oma mielipiteeni sikseen.
Toinen asia ovat nuo merkkilaukut ym. Mettihän itse blogissaan sanoi ettei halua esitellä laukkujaan koko kansalle erikseen, kun joku idiootti (joku tällä palstalla häntä haukkuva) sitä kehtasi kysyä. Olisikohan syynä juuri tämä että te saisitte tänne aihetta kauhistella sitä miten hän kehtaa esitellä miehensä ostamia merkkilaukkuja. Mistä edes tiedätte Metin omista raha-asioista? Ja ensinnäkin, ketä kiinnostaa katsella kuvia halpisveskoista. Ja sanottakoon vielä se että jos ei Metin blogi kiinnosta, niin ei sitä ole pakko kenenkään seurata.
Jatkakaa jauhamista. Ihanaa kevättä kaikille! Toivottavasti pääsette loistamaan kevään juhlissa keskipisteenä. Arvostelkaa juhlavieraitten keltaisia hiuksia ja kauheita tekorusketuksia. Kauhistelkaa sen yhden juhlavieraan anorektisia jalkoja. Eikun hitsi, sehän vaan syö terveellisesti ja liikkuu. Joo, Metti ei ole painonnostaja, joten hänellä tuskin on kamalasti reittä. Sitäpaitsi pitkät ja laihat jalat ovat NAISELLISET.
Ja muistakaa!! Jos näätte jonkun saavan vamistujaislahjaksi merkkilaukun, kannattaa äkkiä poistua juhlista. Tulkaa sitten vaikka tänne kauhistelemaan kun serkkutyttö sai lahjaksi massalaukun. Aina on joku jolla on asiat paremmin. Metti on sisältä sata kertaa kauniimpi kun yksikään teistä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 11:40"]
Minusta Metti on erittäin kaunis nainen ja osaa pukeutua ja yhdistellä asuja erittäin hyvin.
[/quote]
Vaatiiko se jotain osaamista jos ottaa aina vaan mallia Sofia Ruudun, Strctly Stylen, Didemin ym. pukeutumisesta?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 12:40"]
Eikös tiimalasi ole vartalotyypeistä naisellisin, siihen ei laihat jalat oikein istu..
[/quote]
Nimenomaan tiimalasi, kun mietitään kaikkien aikojen naisellisimpia naisia kuten Marilyn, Brigitte, Rita, Gina, Jayne :)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 12:40"]
Eikös tiimalasi ole vartalotyypeistä naisellisin, siihen ei laihat jalat oikein istu..
[/quote]
Nimenomaan tiimalasi, kun mietitään kaikkien aikojen naisellisimpia naisia kuten Marilyn, Brigitte, Rita, Gina, Jayne :)
[/quote]
Sophia Loren jne
Kuka tää tyyppi on, kuulostaa tosi mielenkiinotoiselta.
En oo tiennyt että suomessa on tällaisia "supervarakkaita" nuoria!
Mikä on muuten teidän mielestä "supervarakas"?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 10:52"]
Onkohan Metti sitten itse myös varakkaasta miljonääri perheestä? Kuitenkin jos miesten tulot ovat tuota tasoa? :O Mistä on moisen rahan haistamisen muutoin oppinut...? Tiedän monia kauniita naisia jotka eivät ole kouluttautuneita mutta kuitenkin sitten tyytyvät ihan tavalliseen duunariin...
[/quote]
Metti on Keski-Uudeltamaalta normaalista perheestä - ei kovin varakkaasta mutta ei köyhästäkään. Aina ollut tarkka siitä, että näyttää huolitellulta ja on aikamoinen vaatefriikki :) Blogi on kyllä tylsä, mutta toisaalta ymmärtää sen kun tätäkin keskustelua lukee, ettei halua kauheesti elämästään avautua :D