Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miettikää vähän miten vähällä rahalla opiskelijoiden on pärjättävä!

Vierailija
26.02.2015 |

Opiskelijana saa vain semmoset 503 euroa kuussa asumislisän kanssa Kelalta. Sillä sitten pitäisi kuukausi pärjätä ellei meinaa opintolainaa ottaa. Lainaa en riesaksi halua. Ei kaikkien vanhemmilla ole varaa antaa rahaa. Lisäksi opiskelujen ohessa ei ehdi töitä paljoa tehdä, jos meinaa menestyä opinnoissa. Kaikki rahat menee pelkkään vuokraan eikä riitäkään. Sen päälle laskut, ruoka ja muut menot. Kesätöistä säästetyillä rahoilla pitäisi koko vuosi pärjätä. Kuun viimeisellä viikolla ei olee enää varaa ruokakaupassa käydä, syö mitä löytyy, jos löytyy. Kuussa menee rahaa yhteensä se 900 € vähintään. Sillä pitäisi ite pärjätä, vaan kun ei meinaa riittää.  Opiskelija on kaikkein köyhin! Tämä on todellisuutta osalla opiskelijoista.

Kommentit (155)

Vierailija
21/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, kun saa ilmaisen koulutuksen ja siihen vielä opintotuen, asumislisän ja siihen vielä opintolainan. Niin siihenkään ei olla tyytyväisiä. Hei sinullahan on sen jälkeen mahdollisuus omaan kiinnostavaan ammattiin. Hyvään toimeentuloon jossain vaiheessa.

Minulla herää kysymys, miksi veronmaksajat pitäisi maksaa sinulle enemmän. Oletko koskaan miettinyt mitä se koulutus maksaa. Minä maksan mielellään sinun koulutuksen, mutta en sinun elämisen, kuntosalikorttien ja muun turhakkeen. Ota sitä opintolainaa jos tekee tiukkaa ja rahoita itse omat puhelimet, kuntosalikortit ja bussinmatkat. Tai sitten pyydät omilta vanhemmilta, etkä meiltä muilta veronmaksjilta. Ikuinen valitus siitä kuinka rankaa se on, mutta se on ihan oma valinta mennä opiskelemaan, ja sinä saat opiskella ilmaiseksi. Mieti hetken sitä ja sitten googla mitä se opiskelu oikeasti maksaa esimerkiksi ulkomailla....

Vierailija
22/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 09:49"]

On se kumma, kun saa ilmaisen koulutuksen ja siihen vielä opintotuen, asumislisän ja siihen vielä opintolainan. Niin siihenkään ei olla tyytyväisiä. Hei sinullahan on sen jälkeen mahdollisuus omaan kiinnostavaan ammattiin. Hyvään toimeentuloon jossain vaiheessa.

Minulla herää kysymys, miksi veronmaksajat pitäisi maksaa sinulle enemmän. Oletko koskaan miettinyt mitä se koulutus maksaa. Minä maksan mielellään sinun koulutuksen, mutta en sinun elämisen, kuntosalikorttien ja muun turhakkeen. Ota sitä opintolainaa jos tekee tiukkaa ja rahoita itse omat puhelimet, kuntosalikortit ja bussinmatkat. Tai sitten pyydät omilta vanhemmilta, etkä meiltä muilta veronmaksjilta. Ikuinen valitus siitä kuinka rankaa se on, mutta se on ihan oma valinta mennä opiskelemaan, ja sinä saat opiskella ilmaiseksi. Mieti hetken sitä ja sitten googla mitä se opiskelu oikeasti maksaa esimerkiksi ulkomailla....

[/quote]

Iänikuinen "et saa valittaa pätkääkään, koska Afrikka ja USA:n koulumaksut", eh? 

Myös opiskelijalla on oikeus säälliseen toimeentuloon, ja minusta ihan rehellisesti se säällinen toimeentulo ei tarkoita sitä, että sinun pitää uhrata useampi vuosi aikasi opiskelulle ja työnteolle (tai suorittaa niistä jompi kumpi rimaa hipoen), tai elää kuukaudesta toiseen makaroni+tonnikala tai peruna+porkkana -ruokavaliolla. Ja hemmetti soikoon: moni opiskelija nimenomaan ottaa sen opintolainan pystyäkseen ostamaan vuokranmaksunsa jälkeen ruokaa.

Ja opiskelemaan menemisen omavalintaisuus: nykyäänhän saakin niin vaivattomasti töitä kouluttautumatta lainkaan, oletko kokeillut? Opiskelemaan mennään, että saataisiin turvattua työllistyminen, ihannetapauksessa vieläpä mielekkäälle alalle. Ja mikä odottaa palkintona tälle kituuttamiselle? Pätkätyöt, osa-aikaiset, nollasopimukset, työttömyys, työkokeilujen viidakko. Olitpa sitten kouluttautunut "turvalliselle" alalle tai tähdännyt opinnoissasi pidemmälle. Että ei tämä aika ole kovin lohdullista meistä kenellekään. 

Ja se raha, millä sinä luulet kannattelevasi koko Suomen opiskelijoita hartioillasi, on oikeasti kuvittelemaasi pienempi. Ja toisekseen: me olemme saaneet kustantaa aika lailla sinunkin hyvinvointiisi MEIDÄN verorahoistamme. Että alapa vaihteeksi ynnäillä, että mitä palveluita olet sattunut itse hyödyntämään koko elämäsi aikana aina syntymästäsi lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija ajalla pitäisikin vähentää juuri menoista. Jos kämppä maksaa 500e kuussa, niin eiköhän siinä ole iso ongelma jo rahan menossa. Opiskelijana, jos ei lainaa tahdo ottaa, tai mennä töihin, pitää asua kimppakämpässä ym, jotta asumiskulut olisivat minimaaliset.

Kuvitteleminen, että nuorien opiskelijoiden pitäisi valtion rahoittamana asua yksikseen 2 huoneen kämpässä yksinään on typerä ajatus. 

Vierailija
24/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 10:07"]

Opiskelija ajalla pitäisikin vähentää juuri menoista. Jos kämppä maksaa 500e kuussa, niin eiköhän siinä ole iso ongelma jo rahan menossa. Opiskelijana, jos ei lainaa tahdo ottaa, tai mennä töihin, pitää asua kimppakämpässä ym, jotta asumiskulut olisivat minimaaliset.

Kuvitteleminen, että nuorien opiskelijoiden pitäisi valtion rahoittamana asua yksikseen 2 huoneen kämpässä yksinään on typerä ajatus. 

[/quote]

Ei niitä edullisia opiskelijakämppiä ihan kaikille riitä, kyllä niillekin omat jononsa riittää. Siitä taas pääsemmekin tähän isojen kaupunkien kiskurivuokrateemaan...

Vierailija
25/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kuitenkin niitä harvoja maita missä opiskelijoita tuetaan runsaskätisesti. Opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen, jota muualla maailmassa rahoitetaan usein lainarahalla tai vanhemmat ovat säästetään lapsen syntymästä asti opiskelun kustantamiseen. Suomessa nämä ovat tuntemattomia käsityksiä, mieluimmin valitetaan, miten opiselijalla on kurjaa.

Suomessa opiskelijat saavat opiskelustaan jopa rahallista korvausta (opintotuki), asumistukea, verotuksessa verovapaata tuloa, tiettyyn rajaan asti, opetus on ilmainen (ei lukukausimaksuja) valtion tukema rakennustuotanto ja niiden ylläpito (opiselija-asunnot), alennukset julkiseen liikenteeseen, ruokailuun, terveydenhoitoon, jne. jne.

Opiskelijat ovat ainut ryhmä, jota tuetaan Suomessa runsaskätisesti, sillä jokainen opiskelijan pelkkä opetus maksaa  yhteiskunnalle 10.000-60.000 euroa/vuosi. lisäksi tulevat henk.kohtaiset tuet ja valtion ja muiden antamat tuet ja alennukset. jolloin kustannukset lähettelevät jo huimia summia, jos niitä vertaa esim. sairaisiin, vammaisiin tai lapsiin. Ja opiskelija voi käydä opintojensa ohella myös työssä, josta osa on vielä verovapaata.

Hyvä ap. tervetuloa työelämään ja maksamaan omalla työllään ne kulut mitä eläminen maksaa.  Ehkä huomaat, että kyllä opiskelijan elämä oli huoletonta ja helppoa.

Vierailija
26/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 10:10"]

[/quote]

Ei niitä edullisia opiskelijakämppiä ihan kaikille riitä, kyllä niillekin omat jononsa riittää. Siitä taas pääsemmekin tähän isojen kaupunkien kiskurivuokrateemaan...

[/quote]

Ihan pikaisella vilkaisulla monet vuokrapaikat ovat täynnä "opiskelija etsii kimppakämppäkaveria".

Kyllä niitä on, toinen juttu sitten on, haluaako siihen itse lähteä.

Vierailija
27/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 09:39"]Jännä, että työttömiä elätetään täysin valtion toimesta, mutta tulevat veronmaksajat eli opiskelijat joutuvat kärsimään opiskeluvuotensa nälässä. Arvaa vaan onko motivaatiota opiskeluun kun mitään tekemättä saisi enemmän rahaa elämiseen
[/quote]
Luuletko, etteivät ne työttömät ole koskaan olleet opiskelijoita ja yleensä myös veronmaksajia?! Voi hyvä tavaton sentään.
No, perustulolla pääsisi tästäkin ininästä.

Vierailija
28/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 09:39"]

Jännä, että työttömiä elätetään täysin valtion toimesta, mutta tulevat veronmaksajat eli opiskelijat joutuvat kärsimään opiskeluvuotensa nälässä. Arvaa vaan onko motivaatiota opiskeluun kun mitään tekemättä saisi enemmän rahaa elämiseen

[/quote]

Työttömyys ei ainakaan nykyaikana ole mitenkään oma valinta, joten tietysti työttömät ansaitsevat omat korvauksensa. Suurempi ongelma mielestäni on elämäntapasossuilijat, he jotka saavat veronmaksajien rahoilla käytännössä kaiken ja joita ei edes kiinnosta tehdä mitään työllistymisensä eteen.

Ei opintotuella ole tarkoituskaan juhlia tai elää leveästi, mutta saisi se sentään riittää edes kohtuulliseen toimeentuloon.

Vierailija
29/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muussa maassa opiskelijoita yhteiskunta tukee niin runsaskätisesti kuin Suomessa? Jotta saataisiin hieman vertailutilannetta keskusteluun.

Meillä voidaan junnata yliopistossa jopa 10v. ilman lukukausimaksuja, yhteiskunnan piikkiin, kun monissa muissa maissa lentää yliopistosta pellolle, jos tentit eivät ole menneet läpi kahden yrittämisen jälkeen ja on entinen opiskelija ja sen lisäksi opiskelija menettää maksamansa lukukausimaksut.

Suomi valtiona on melko köyhä, koska meillä ei ole luonnonrikkauksia, vaan kaikki otetaan veronmaksajien selkänahasta.

Vierailija
30/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 10:23"]

Missä muussa maassa opiskelijoita yhteiskunta tukee niin runsaskätisesti kuin Suomessa? Jotta saataisiin hieman vertailutilannetta keskusteluun.

Meillä voidaan junnata yliopistossa jopa 10v. ilman lukukausimaksuja, yhteiskunnan piikkiin, kun monissa muissa maissa lentää yliopistosta pellolle, jos tentit eivät ole menneet läpi kahden yrittämisen jälkeen ja on entinen opiskelija ja sen lisäksi opiskelija menettää maksamansa lukukausimaksut.

Suomi valtiona on melko köyhä, koska meillä ei ole luonnonrikkauksia, vaan kaikki otetaan veronmaksajien selkänahasta.

[/quote]

Missä muussa maassa yhteiskunta tukee näin runsaskätisesti heitä joita ei huvita tehdä yhtään mitään? Otapa siitä vertailupohjaa.

Vierailija
31/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki kuvittelee, että opiskelija saa sivutöitä kun vain tahtoo? Alallani kilpailtiin kesätöistäkin verisesti, osa kaverisuhteista jäi ikuiselle katkolle sen jälkeen..
Myös, ainakin minun kaupungissani, lisätyötä on äärimmäisen vaikea löytää. Olisin saanut 8-16 työtä appiukon työpaikalta, mutta sen vuoksi minun olisi oltava kokonainen periodi pois koulusta!

Vierailija
32/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 10:23"]

[/quote]

Missä muussa maassa yhteiskunta tukee näin runsaskätisesti heitä joita ei huvita tehdä yhtään mitään? Otapa siitä vertailupohjaa.
[/quote]
Ja missä sellaisessa yhteiskunnassa, jossa opiskelijoita ei tueta on tälläiset verot? Kyllä minun autokauppias+kasvitieteilijä vanhemmilla olisi riittänyt keskituloisuudestaan huolimatta vähän rahaa säästöön opintoja varten jos verotus olisi inhimillisempää.

Vierailija
33/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 10:26"]

Miksi kaikki kuvittelee, että opiskelija saa sivutöitä kun vain tahtoo? Alallani kilpailtiin kesätöistäkin verisesti, osa kaverisuhteista jäi ikuiselle katkolle sen jälkeen.. Myös, ainakin minun kaupungissani, lisätyötä on äärimmäisen vaikea löytää. Olisin saanut 8-16 työtä appiukon työpaikalta, mutta sen vuoksi minun olisi oltava kokonainen periodi pois koulusta!

[/quote]

No kun silloin joskus riitti kun vain meni töihin, niin tottahan se pätee nykyaikanakin. Ja kun mol.fi:ssa on niin-ja-niin paljon avoimia paikkoja, että sieltä vaan valitsemaan. Ja ja ja... Ja uli-uli-uli...

Vierailija
34/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tuet järin suuret olleet parisenkymmentä vuotta sittenkään. Opintolainaa vaan ja kesätöitä tiukkaan. Lainoja sitten makseltiin hyväinen tovi takaisin samalla kun hoidettiin mm. rästiin jääneitä hammaslääkärikäyntejä. Eli ei siinä vuosiin mitään kulutusjuhlaa vietetty. Tosin siihen aikaan ei ollut ihan niin materialistista menoakaan, että olisi tarvinnut vähistään sijoittaa statussymboleihin niin paljoa.

Mutta ammatti tuli ja töissä ollaan!

Vierailija
35/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 09:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 09:39"]

Jännä, että työttömiä elätetään täysin valtion toimesta, mutta tulevat veronmaksajat eli opiskelijat joutuvat kärsimään opiskeluvuotensa nälässä. Arvaa vaan onko motivaatiota opiskeluun kun mitään tekemättä saisi enemmän rahaa elämiseen

[/quote]

Saati sitten, että opiskeluun palaamisesta tehdään koko ajan vaikeampaa. Esim. toiseen korkeakouluopintoon ei myönnetä opintotukea (tietääkö kukaan, onko tähän tullut muutosta?) ja toisen asteen opinnoissa ensikertalaiset ajavat jo kouluttautuneiden edelle. Siihen päälle sitten palaaminen takaisin opintotuelle, joka on pienempi kuin työttömyystuki. Ellei sitten satu niin hyvä tsäkä, että pääsee kouluttautumaan työttömyystuella. 

Ja kiitos akateemisen työttömyyden se kouluttautuminenkaan ei enää takaa sitä, että saisit hulppeaa palkkaa tai edes säällisesti palkattua kokoaikatyötä, vaan osa-aikaisuuksia ja sijaisuuksia, ja nekin ehkä ihan eri alalta kuin mille olet kouluttautunut.

[/quote]

Miksi toiseen korkeakoulu opintoihin edes pitäisi olla oikeutta? Kyllä se yksi kerta riittää. Ei yhteiskunta voi ruveta ihmisten elämäntapa opiskelua maksamaan.

Vierailija
36/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä opiskelijoiden valitusta. Itse opiskelijana tukien varassa elävänä pärjään. Saan tosiaan vain opintotuen ja siihen kuuluvan asumislisän. Ja silti pärjään. Kalliit kirjat voi lainata, ruokaakin saa tehtyä suht halvalla. Baarissakin pystyn käymään. Mä en itse vaan käsitä mihin se kaikki raha muka katoaa. Lainaa en ole ottanut, vuokra 372e/kk.

Vierailija
37/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 09:49"]

[/quote]

Iänikuinen "et saa valittaa pätkääkään, koska Afrikka ja USA:n koulumaksut", eh? 

Myös opiskelijalla on oikeus säälliseen toimeentuloon, ja minusta ihan rehellisesti se säällinen toimeentulo ei tarkoita sitä, että sinun pitää uhrata useampi vuosi aikasi opiskelulle ja työnteolle (tai suorittaa niistä jompi kumpi rimaa hipoen), tai elää kuukaudesta toiseen makaroni+tonnikala tai peruna+porkkana -ruokavaliolla. Ja hemmetti soikoon: moni opiskelija nimenomaan ottaa sen opintolainan pystyäkseen ostamaan vuokranmaksunsa jälkeen ruokaa.

Ja opiskelemaan menemisen omavalintaisuus: nykyäänhän saakin niin vaivattomasti töitä kouluttautumatta lainkaan, oletko kokeillut? Opiskelemaan mennään, että saataisiin turvattua työllistyminen, ihannetapauksessa vieläpä mielekkäälle alalle. Ja mikä odottaa palkintona tälle kituuttamiselle? Pätkätyöt, osa-aikaiset, nollasopimukset, työttömyys, työkokeilujen viidakko. Olitpa sitten kouluttautunut "turvalliselle" alalle tai tähdännyt opinnoissasi pidemmälle. Että ei tämä aika ole kovin lohdullista meistä kenellekään. 

Ja se raha, millä sinä luulet kannattelevasi koko Suomen opiskelijoita hartioillasi, on oikeasti kuvittelemaasi pienempi. Ja toisekseen: me olemme saaneet kustantaa aika lailla sinunkin hyvinvointiisi MEIDÄN verorahoistamme. Että alapa vaihteeksi ynnäillä, että mitä palveluita olet sattunut itse hyödyntämään koko elämäsi aikana aina syntymästäsi lähtien.

[/quote]

Minä ainakin olen maksanut 100% enemmän veroja kuin kuluttanut koko elinaikanani yhteiskunnan kuluja.

Jokainen pystyy tekemään 40 viikossa töitä ja käymään koulua samalla. Jättää katsos sen viihteen pois ja keskittyy olennaiseen.

Koulusta pitääkin päästä mahdollisimman nopeasi pois eikä nyhjätä siellä vuosia. Koulutukset kestää aivan liian kauan nykyään.

Vierailija
38/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 10:10"]

[/quote]

[/quote]

Kimppa-asuminen on keksitty. Ihminen ei tarvitse kuin sängyn.

Vierailija
39/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 10:26"]

Miksi kaikki kuvittelee, että opiskelija saa sivutöitä kun vain tahtoo? Alallani kilpailtiin kesätöistäkin verisesti, osa kaverisuhteista jäi ikuiselle katkolle sen jälkeen.. Myös, ainakin minun kaupungissani, lisätyötä on äärimmäisen vaikea löytää. Olisin saanut 8-16 työtä appiukon työpaikalta, mutta sen vuoksi minun olisi oltava kokonainen periodi pois koulusta!

[/quote]

No kun silloin joskus riitti kun vain meni töihin, niin tottahan se pätee nykyaikanakin. Ja kun mol.fi:ssa on niin-ja-niin paljon avoimia paikkoja, että sieltä vaan valitsemaan. Ja ja ja... Ja uli-uli-uli...
[/quote]
Ai niin joo, unohdin, pitää mennä sinne tehtaalle tai maatilalle töihin, kyllä niitä käsiä tarvitaan pienillä suomalisilla maatiloilla ja kaikissa niissä tehdaskaupungeissa!

Vierailija
40/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla on kaikki mennyt hyvin niin pitäisi mennä kaikilla muillakin. Minulla on ollut rahaa kun roskaa, kyllä pitäisi muillakin olla. Opiskelin, tein kuutta eri työtä, en nostanut lainaa ja tulin toimeen erinomaisesti. Valmistuin maisteriksi kolmessa vuodessa parhailla mahdollisilla arvosanoilla ja sain töitä omalta alalta jo ennen kun olin ehtinyt papereita käteen saada. Näin kyllä pitäisi kaikkien muidenkin toimia! Eiku hetkinen taisin unen nähdä! Koittaisitteko välillä miettiä asioita myös muiden näkökulmasta. Ei kaikki opiskelijat saa töitä, koska töitä ei ole. Työllistymisestä valmistumisen jälkeen ei ole takuita, koska edelleenkään ei välttämättä ole töitä. Te joilla töitä on, olkaa vaan onnellisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme