Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miettikää vähän miten vähällä rahalla opiskelijoiden on pärjättävä!

Vierailija
26.02.2015 |

Opiskelijana saa vain semmoset 503 euroa kuussa asumislisän kanssa Kelalta. Sillä sitten pitäisi kuukausi pärjätä ellei meinaa opintolainaa ottaa. Lainaa en riesaksi halua. Ei kaikkien vanhemmilla ole varaa antaa rahaa. Lisäksi opiskelujen ohessa ei ehdi töitä paljoa tehdä, jos meinaa menestyä opinnoissa. Kaikki rahat menee pelkkään vuokraan eikä riitäkään. Sen päälle laskut, ruoka ja muut menot. Kesätöistä säästetyillä rahoilla pitäisi koko vuosi pärjätä. Kuun viimeisellä viikolla ei olee enää varaa ruokakaupassa käydä, syö mitä löytyy, jos löytyy. Kuussa menee rahaa yhteensä se 900 € vähintään. Sillä pitäisi ite pärjätä, vaan kun ei meinaa riittää.  Opiskelija on kaikkein köyhin! Tämä on todellisuutta osalla opiskelijoista.

Kommentit (155)

Vierailija
141/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen kerta toisensa jälkeen, miksi nämä keskustelut aina saavat opiskelijat ja työttömät tukkanuottaisille toistensa kanssa - siis ihmiset, joilla molemmilla menee taloudellisesti kehnosti ja joiden asemaa olisi yhtäläisesti syytä parantaa. 

Opiskelijana ei herroiksi elellä sillä tuella + lainalla, joita ei niitäkään saa nosteltua loputtomasti. Jos joku opiskelija näin tekee, hän on todennäköisesti niitä onnekkaita, jotka saavat taloudellista tukea tai ovat saaneet ja onnistuneet yhdistämään työnteon opiskeluun. Ei muuten ole ihan kiveen kirjoitettua, että onnistuu: työt ovat opiskelijoillakin kiven alla, ja niiden yhdistäminen opintoihin opintoja heikentämättä on taitolaji sekin. Pakolliset läsnäolot + omaehtoinen opiskelu + tentit ja niihin valmistautuminen + työ... En tiedä, ketä se palvelee, että opiskelija suorittaa opintonsa rimaa hipoen pinnistellessään, että saisi edes inhimillisen toimeentulon. 

Tietenkin tähän väliin vedetään yleensä vielä se kortti "kiittämättömät nuoret, jotka tuhlaavat rahansa bilettämiseen ja ulkomaanmatkailuun ja kehtaavat vielä vikistä!". Totuus on, että meillä todentotta on tässä lintukodossamme nuoria, jotka joutuvat valitsemaan opiskelupaikkansa ja -alansa sen mukaan, mihin on varaa. IMO jos opiskeluja vielä säädettäisiin lainapainotteisemmiksi, takaisimme sen, että täällä olisi vain tietyllä väestöllä mahdollisuus opiskella.

Vierailija
142/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen riesa se opintolaina muka on? Kaksi vuotta valmistumisesta ennenkuin edes tarvitsee alkaa maksaa takaisin. Itse lyhennän 100€/kk ja 10 000€ oli kaiken kaikkiaan lainaa. Eipä tuo satanen paljoa paina kun valmistumisen jälkeen saa töitä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat saavat opintotuen lisäksi myös ilmaisen koulutuksen. Heidän tilanteensa on väliaikainen. Kaikki meistä ovat joskus olleet opiskelijoita ja se tilanne on tuttu.

esim. mun opintorha on 535 markkaa. Pakko oli käydä töissä, niin kuin suurin osa opiskelukavereistani teki. Palkkaa sain noin 1000 markkaa kuussa. Vuokra oli n. 900. Lopulla rahalla ostettiin kirjat, ruoka ja matkaliput sekä maksettiin laskut. Eipä eletty silloinkaan leveästi.

Eläkeläisten tilanne o pysyvä, heillä ei ole toivoa tilanteen paranemisesta.

Vierailija
144/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän perhe alittaa vielä tuonkin riman. Meitä löytyy mies joka opiskelee opintotuella joka on 200€ ja luottotiedot menneet meiltä molemmilta niin ei edes saa sitä lainaa. Minä työtön terveydellisistä syistä ja lapsi joka on 4 vuotias. Ei oltu tässä tilanteessa silloin kun lasta odotettiin eikä voitu kuvitellakaan että minä joudun joskus jäämään kotiin kun en töitä voi tehdä. Tässä odotan millon kela käynnistää sairaseläketouhut....

Vierailija
145/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat eivät ilmeisesti ollenkaan laske sitä saamaansa ilmaista koulutusta näihin saamiinsa etuihin. Veronmaksajan näkökulmasta katsottuna maksettaviksi lankeavat sekä ne kymmenettuhannet eurot siitä koulutuksesta että opiskelijoiden tukirahat, tuetut lounaat ja terveydenhuollot, se on aika pitkä penni se. Että vaikka se työtön saisi satasen enemmän kuussa elämiseensä, kokonaistilannetta katsottaessa opiskelija saa verovaroista monin monin verroin suuremman osuuden.

Vierailija
146/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse opiskelija ja olen sitä mieltä että opintotuet ja siihen kuuluvat asumislisät EIVÄT ole ilmaista rahaa. Jokaista opintotukikuukautta kohti opiskelijan pitää suorittaa opintoja viiden opintopisteen/opintoviikon edestä. Yksi opintopistettä/opintoviikko vastaa noin 40 tunnin työskentelyä...

Vierailija
147/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:26"]Kyllä meidän perhe alittaa vielä tuonkin riman. Meitä löytyy mies joka opiskelee opintotuella joka on 200€ ja luottotiedot menneet meiltä molemmilta niin ei edes saa sitä lainaa. Minä työtön terveydellisistä syistä ja lapsi joka on 4 vuotias. Ei oltu tässä tilanteessa silloin kun lasta odotettiin eikä voitu kuvitellakaan että minä joudun joskus jäämään kotiin kun en töitä voi tehdä. Tässä odotan millon kela käynnistää sairaseläketouhut....
[/quote]
Siihen on turha vedota, että on luottotiedot menneet, kenen vika se on? On vähän ikävä tuo teidän tilanne, mutta kyllä vastuu on silti itsellä.

Vierailija
148/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:30"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:26"]Kyllä meidän perhe alittaa vielä tuonkin riman. Meitä löytyy mies joka opiskelee opintotuella joka on 200€ ja luottotiedot menneet meiltä molemmilta niin ei edes saa sitä lainaa. Minä työtön terveydellisistä syistä ja lapsi joka on 4 vuotias. Ei oltu tässä tilanteessa silloin kun lasta odotettiin eikä voitu kuvitellakaan että minä joudun joskus jäämään kotiin kun en töitä voi tehdä. Tässä odotan millon kela käynnistää sairaseläketouhut....
[/quote]
Siihen on turha vedota, että on luottotiedot menneet, kenen vika se on? On vähän ikävä tuo teidän tilanne, mutta kyllä vastuu on silti itsellä.
[/quote]
No oiskohan ne menneet juuri sen takia että ei ole varaa maksaa niitä laskuja. Jätänkö lapsen kuukaudeksi ilman ruokaa ja maksan velat? Me elettiin yks kesä kokonaan ihan mini tuloilla kun sosiaalitoimi sähläsi ja sekoitti asiat kolmeksi kuukaudeksi jolloin kaikki jäi maksamatta.

Vierailija
149/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:30"]Olen itse opiskelija ja olen sitä mieltä että opintotuet ja siihen kuuluvat asumislisät EIVÄT ole ilmaista rahaa. Jokaista opintotukikuukautta kohti opiskelijan pitää suorittaa opintoja viiden opintopisteen/opintoviikon edestä. Yksi opintopistettä/opintoviikko vastaa noin 40 tunnin työskentelyä...
[/quote]
No ei se opiskelu ja työnteko ole silti sama asia, vei se opiskelu 40h tai 60h/viikko. Ja kerätäänkö niitä opintopisteitä vain tukien takia? Eikö niitä kerätä ihan sen takia, että on päätetty ryhtyä opiskelemaan ja halutaan valmistua ihan normi ajassa?

Vierailija
150/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:33"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:30"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:26"]Kyllä meidän perhe alittaa vielä tuonkin riman. Meitä löytyy mies joka opiskelee opintotuella joka on 200€ ja luottotiedot menneet meiltä molemmilta niin ei edes saa sitä lainaa. Minä työtön terveydellisistä syistä ja lapsi joka on 4 vuotias. Ei oltu tässä tilanteessa silloin kun lasta odotettiin eikä voitu kuvitellakaan että minä joudun joskus jäämään kotiin kun en töitä voi tehdä. Tässä odotan millon kela käynnistää sairaseläketouhut....
[/quote]
[/quote]
No oiskohan ne menneet juuri sen takia että ei ole varaa maksaa niitä laskuja. Jätänkö lapsen kuukaudeksi ilman ruokaa ja maksan velat? Me elettiin yks kesä kokonaan ihan mini tuloilla kun sosiaalitoimi sähläsi ja sekoitti asiat kolmeksi kuukaudeksi jolloin kaikki jäi maksamatta.
[/quote]
Ainahan se vika on muissa, yleensä juurikin siinä sosiaalitoimessa, josta niitä tukia haetaan.

Vierailija
151/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:30"]Olen itse opiskelija ja olen sitä mieltä että opintotuet ja siihen kuuluvat asumislisät EIVÄT ole ilmaista rahaa. Jokaista opintotukikuukautta kohti opiskelijan pitää suorittaa opintoja viiden opintopisteen/opintoviikon edestä. Yksi opintopistettä/opintoviikko vastaa noin 40 tunnin työskentelyä... [/quote] No ei se opiskelu ja työnteko ole silti sama asia, vei se opiskelu 40h tai 60h/viikko. Ja kerätäänkö niitä opintopisteitä vain tukien takia? Eikö niitä kerätä ihan sen takia, että on päätetty ryhtyä opiskelemaan ja halutaan valmistua ihan normi ajassa?

[/quote]

Nimenomaan, opintotuki ei ole palkkiota opinnoista vaan toimeentulotukea. Siksi juuri tulorajat ovat olemassa. Opinnoissa pitää totta kai edistyä, jos opiskelijana aikoo tukia nostaa, milläs sitä muuten todistaa olevansa opiskelija?

Vierailija
152/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:34"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:33"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:30"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:26"]Kyllä meidän perhe alittaa vielä tuonkin riman. Meitä löytyy mies joka opiskelee opintotuella joka on 200€ ja luottotiedot menneet meiltä molemmilta niin ei edes saa sitä lainaa. Minä työtön terveydellisistä syistä ja lapsi joka on 4 vuotias. Ei oltu tässä tilanteessa silloin kun lasta odotettiin eikä voitu kuvitellakaan että minä joudun joskus jäämään kotiin kun en töitä voi tehdä. Tässä odotan millon kela käynnistää sairaseläketouhut....
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ainahan se vika on muissa, yleensä juurikin siinä sosiaalitoimessa, josta niitä tukia haetaan.
[/quote]
No jos sitä rahaa ei tule niin silloin ei tule. Helvetinkö minä sille teen.

Vierailija
153/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:30"]

Olen itse opiskelija ja olen sitä mieltä että opintotuet ja siihen kuuluvat asumislisät EIVÄT ole ilmaista rahaa. Jokaista opintotukikuukautta kohti opiskelijan pitää suorittaa opintoja viiden opintopisteen/opintoviikon edestä. Yksi opintopistettä/opintoviikko vastaa noin 40 tunnin työskentelyä...

[/quote]

Periaatteessa noin, mutta käytännössä aika monessa tapauksessa käytännön työmäärä on huomattavasti alhaisempi. Tajuatteko te opiskelijat, että valtaosa täällä kirjoittavista on ollut opiskelijoita myös?

Vierailija
154/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:37"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:34"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:33"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:30"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:26"]Kyllä meidän perhe alittaa vielä tuonkin riman. Meitä löytyy mies joka opiskelee opintotuella joka on 200€ ja luottotiedot menneet meiltä molemmilta niin ei edes saa sitä lainaa. Minä työtön terveydellisistä syistä ja lapsi joka on 4 vuotias. Ei oltu tässä tilanteessa silloin kun lasta odotettiin eikä voitu kuvitellakaan että minä joudun joskus jäämään kotiin kun en töitä voi tehdä. Tässä odotan millon kela käynnistää sairaseläketouhut....
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No jos sitä rahaa ei tule niin silloin ei tule. Helvetinkö minä sille teen.
[/quote]
Eikö tuossa tilanteessa olisi voinut harkita, että opiskeleva mies olisi voinut mennä vaikka väliaikaisesti töihin?

Vierailija
155/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen työkkärin rahalla. Pian on 2 vuotta täynnä ja putoaminen tavalliselle opintotuelle edessä. Kyllä se kammottaa, nyt saan kuitenkin työttömyysrahan päälle kulukorvauksenkin. Vaikka opiskelijat saavat vähemmän kuin työttömät, en lähtis nuorille, lapsettomille opiskelijoille enempää rahaa antamaan, kyllä se raha näyttää piisaavan baareissa hyppäämiseen (anteeksi teille pienelle osalle nuorista, jotka käytätte rahanne oikeasti fiksusti). Perheellisille ja esim. yli 28 vuotiaille voitaisiin myöntää suoraan työttömyysraha opiskeluihin eikä enää mitään lainakikkailuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi