Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miettikää vähän miten vähällä rahalla opiskelijoiden on pärjättävä!

Vierailija
26.02.2015 |

Opiskelijana saa vain semmoset 503 euroa kuussa asumislisän kanssa Kelalta. Sillä sitten pitäisi kuukausi pärjätä ellei meinaa opintolainaa ottaa. Lainaa en riesaksi halua. Ei kaikkien vanhemmilla ole varaa antaa rahaa. Lisäksi opiskelujen ohessa ei ehdi töitä paljoa tehdä, jos meinaa menestyä opinnoissa. Kaikki rahat menee pelkkään vuokraan eikä riitäkään. Sen päälle laskut, ruoka ja muut menot. Kesätöistä säästetyillä rahoilla pitäisi koko vuosi pärjätä. Kuun viimeisellä viikolla ei olee enää varaa ruokakaupassa käydä, syö mitä löytyy, jos löytyy. Kuussa menee rahaa yhteensä se 900 € vähintään. Sillä pitäisi ite pärjätä, vaan kun ei meinaa riittää.  Opiskelija on kaikkein köyhin! Tämä on todellisuutta osalla opiskelijoista.

Kommentit (155)

Vierailija
81/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:19"]Tuki tuki tuki. Lässyn lässyn.
[/quote]
Lapset nukkumaan

Vierailija
82/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:19"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:17"]Nimeomaan. Ja lehdissä jauhetaan miten rankkaa eläkeläisillä on. Heillä on lääkekuluja blaablaa ja kumpikin ryhmä saa alea monesta asiasta, mutta rankkaa tämä on silti. Itsellä opintolainaa usea tonni vaikka käyn töissä. Tulot tuki 450 plus palkka 250-600 per kk. Oisha se kivaa ollu tänääki kuoluhommia tehä, mutta töiden jälkee ei siitä tuu paljo mitään.

[/quote]
Ennemmin av:lla ku tekemässä niitä kouluhommia.. Oma valinta tuokin on.
[/quote]

Selkä- ja niskakivuista kärsivänä hyvin hyvin väsyneenä ei kummemmin mitään kouluhommia saa aikaan, ainakaan hyvin lopputuloksin.

PS. Istun paskalla tässä, oisko pitäny tenttikirja napata kainaloon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opintolainasta tulisi "riesa", niin mitäköhän mieltä ap on asuntolainoista :P

Vierailija
84/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:19"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:17"]Nimeomaan. Ja lehdissä jauhetaan miten rankkaa eläkeläisillä on. Heillä on lääkekuluja blaablaa ja kumpikin ryhmä saa alea monesta asiasta, mutta rankkaa tämä on silti. Itsellä opintolainaa usea tonni vaikka käyn töissä. Tulot tuki 450 plus palkka 250-600 per kk. Oisha se kivaa ollu tänääki kuoluhommia tehä, mutta töiden jälkee ei siitä tuu paljo mitään.

[/quote]
Ennemmin av:lla ku tekemässä niitä kouluhommia.. Oma valinta tuokin on.
[/quote]

Selkä- ja niskakivuista kärsivänä hyvin hyvin väsyneenä ei kummemmin mitään kouluhommia saa aikaan, ainakaan hyvin lopputuloksin.

PS. Istun paskalla tässä, oisko pitäny tenttikirja napata kainaloon?
[/quote]
Mä olen kanssa ikäni kärsiny niska- ja selkävaivoista. Se vaan oli pakko käydä töissä ja koulussa.
PS. Kumma ku en heti tajunnu että sä olet paskalla!

Vierailija
85/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoidan kahta lasta. Olen sen vuoksi jättänyt pois ammattini ja vuorotyöni. Kun he ovat vaikeahoitoisia, saan itse asiassa aika korkeata omaishoidontukea, joka tarkoittaa noin 400e per lapsi, eli 800e kuukaudessa käteen. Arvaapa paljonko sillä juhlitaan??

Vierailija
86/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:25"]Omaishoidan kahta lasta. Olen sen vuoksi jättänyt pois ammattini ja vuorotyöni. Kun he ovat vaikeahoitoisia, saan itse asiassa aika korkeata omaishoidontukea, joka tarkoittaa noin 400e per lapsi, eli 800e kuukaudessa käteen. Arvaapa paljonko sillä juhlitaan??
[/quote]

Sillä ei juhlita.

Vierailija
87/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaksa ruikuttaa. Sulla on sentään se mahdollisuus, että pääset töihin ja tienaamaan. Toisin on niillä köyhillä eläkeläisillä, turha niitä on kadehtia!! Kyllä mäkin olen ollut köyhä opiskelija, mutta silloin se oli vielä ihan ok, kun oli vain oma suu huollettavana ja koko kaveripiiri samassa jamassa. Nyt kun vuosien töissäkäynnin jälkeen on jäänyt työttömäksi ja olisi perhe elätettävänä, tämä köyhyys onkin paljon tukalampaa, usko pois.

Vierailija
88/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä ota sitä lainaa. Tulet katumaan myöhemmin. Itse saan maksella sitä varmaan loppuelämän. 

Köyhä on myös opiskelija, jolta on tukikuukaudet loppuneet ja laina nostettu. Surkeita osa-aikaisia duuneja saa tehdä.

Vierailija
89/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enitenmua vituttaa että jauhetaan opiskelija-alennuksista, kuinka opiskelija saa alennusta junamatkoista ja kuntosalikorteista ja museoiden sisäänpääsyistä.. Saa syödä opiskeijaravintolassa edullisesti jne..

No ihan kiva että saa alennusta, mutta meikäläiselle ihan sama kun ei ole varaa edes alennusten jälkeen maksaa mistään kuntosalista viittä kymppiä kuussa tai tuhlata ruokaan vitosta päivässä, saatikka matkustaa junalla.

Vituttaa toi lainapakko, sais kyllä muihinkin etuuksiin lyödä tuon pakkolainan:(

Vierailija
90/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:28"]

Enitenmua vituttaa että jauhetaan opiskelija-alennuksista, kuinka opiskelija saa alennusta junamatkoista ja kuntosalikorteista ja museoiden sisäänpääsyistä.. Saa syödä opiskeijaravintolassa edullisesti jne..

No ihan kiva että saa alennusta, mutta meikäläiselle ihan sama kun ei ole varaa edes alennusten jälkeen maksaa mistään kuntosalista viittä kymppiä kuussa tai tuhlata ruokaan vitosta päivässä, saatikka matkustaa junalla.

Vituttaa toi lainapakko, sais kyllä muihinkin etuuksiin lyödä tuon pakkolainan:(

[/quote]

ei ole muillakaan varaa mihinkään kuntosalijäsenyyksiin eikä matkustamiseen. eivät nuo mitään kansalaisoikeuksia ole.

Vierailija
91/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:28"]Enitenmua vituttaa että jauhetaan opiskelija-alennuksista, kuinka opiskelija saa alennusta junamatkoista ja kuntosalikorteista ja museoiden sisäänpääsyistä.. Saa syödä opiskeijaravintolassa edullisesti jne..

[/quote]
Tiedätkö kuule, ei meillä kaikilla työssäkäyvilläkään tommosiin ole varaa. Kaikki kun maksetaan itse, se käteenjäävä summa onkin joskus aika pieni. Mulla matkat esim siskon luo maksaa 140. Arvaa kuinka usein pystyn käymään? Ei tipu alennuksia.

Vierailija
92/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:14"]

Opiskelijana saa vain semmoset 503 euroa kuussa asumislisän kanssa Kelalta. Sillä sitten pitäisi kuukausi pärjätä ellei meinaa opintolainaa ottaa. Lainaa en riesaksi halua. Ei kaikkien vanhemmilla ole varaa antaa rahaa. Lisäksi opiskelujen ohessa ei ehdi töitä paljoa tehdä, jos meinaa menestyä opinnoissa. Kaikki rahat menee pelkkään vuokraan eikä riitäkään. Sen päälle laskut, ruoka ja muut menot. Kesätöistä säästetyillä rahoilla pitäisi koko vuosi pärjätä. Kuun viimeisellä viikolla ei olee enää varaa ruokakaupassa käydä, syö mitä löytyy, jos löytyy. Kuussa menee rahaa yhteensä se 900 € vähintään. Sillä pitäisi ite pärjätä, vaan kun ei meinaa riittää.  Opiskelija on kaikkein köyhin! Tämä on todellisuutta osalla opiskelijoista.

[/quote]Kiitos.

Mietin tuota, kun tienaan ökypalkkaani pyöritellen taksin rattia päivisin kuskaillessani mummoja ja öisin kuskaillessani juoppoja. 

Mutta muista sinä, että jokainen sentti, minkä Kelalta saat, on työssäkäyvien veronmaksajien kustantamaa. Kuten oppilaitoksesi kustannuksetkin.

Vierailija
93/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:30"]

[/quote]

ei ole muillakaan varaa mihinkään kuntosalijäsenyyksiin eikä matkustamiseen. eivät nuo mitään kansalaisoikeuksia ole.

[/quote]

Et nyt ihan ymmärtänyt... Varmaan tarkoitettiin sitä, että esim. täällä usein perustellaan tukien pienentämistä jne. juurikin noilla opiskelija-alennuksilla.

Vierailija
94/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne sitten maksetaan kirjat sun muut, kun kämpät on vähintään 500e kuussa?
Itsekin olen opintolainat aikoinaan ottanut selvitäkseni, ja maksellut työttömyyspäivärahoilla/pätkätöillä pois, ja miksi, päätyäkseni minimieläkkeelle.
En ole löytänyt alennuksia kyllä mistä hyötyisin.
Mutta sulla on vielä kaikki mahdollisuudet saada se parempi elämä.

Vierailija
95/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ei ole edes vitosta päivässä ruokaan?? Voi nyyh. Ajattelepa vaikka 5-henkistä perhettä, joka käyttäisi 5e/päivä/hlö ruokaan. Se tekisi 30ex 33= 999e. Tonni kuussa ruokaan. Sitten jokaiselle pitäisi olla se... kuntoasalikorttiko? 50e per nenä lisää? 300e.

Sitten maksat vuokraa tai lainanlyhennystä vaikkapa 1000e kuussa ilman niitä asumistukia. Ja auton bensat, vaaatteet, lääkärikäynnit, vakuutukset, tonttivuokrat, sähköt, jätelaskut, lasten koulukirjat lukioon, luistimet, purukumit, Bratz-nuket, matot, verhot, polkupyörät, lahjat lasten kavereiden juhiin, kännykät, kännykkälaskut, tietokoneet, telkkarit, liittymien maksut, tuttavien hautajaiskukat, hautajaisvaatteet....

Voi itku, et raukka tajua elämästä vielä mitään, jos itket, ettei ole varaa käyttää 5e päivässä omaan sapuskaan eikä edes 50e kuntosaliin. Herää, pentu.

Vierailija
96/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori , 5x5 on 25. Mutta tuosta kun lähdemme.

25

Vierailija
97/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Voihan ne opiskelija-alennukset poistaa sulta, jos ne noin kovasti vituttavat kiittämätöntä.

Itse söin opiskelijaravintolassa joka päivä kun ainakaan ite en ois osannut kotona laittaa samalla summalla (2,60) kokonaista lounasta leipineen, maitoineen ja salaatteineen. Ja itse laskin sen ruuan ikäänkuin ekaksi perustarpeeksi heti vuokran jälkeen ennen harrastuksia, vaatteita tms.

Vierailija
98/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:42"]

Ai ei ole edes vitosta päivässä ruokaan?? Voi nyyh. Ajattelepa vaikka 5-henkistä perhettä, joka käyttäisi 5e/päivä/hlö ruokaan. Se tekisi 30ex 33= 999e. Tonni kuussa ruokaan. Sitten jokaiselle pitäisi olla se... kuntoasalikorttiko? 50e per nenä lisää? 300e.

Sitten maksat vuokraa tai lainanlyhennystä vaikkapa 1000e kuussa ilman niitä asumistukia. Ja auton bensat, vaaatteet, lääkärikäynnit, vakuutukset, tonttivuokrat, sähköt, jätelaskut, lasten koulukirjat lukioon, luistimet, purukumit, Bratz-nuket, matot, verhot, polkupyörät, lahjat lasten kavereiden juhiin, kännykät, kännykkälaskut, tietokoneet, telkkarit, liittymien maksut, tuttavien hautajaiskukat, hautajaisvaatteet....

Voi itku, et raukka tajua elämästä vielä mitään, jos itket, ettei ole varaa käyttää 5e päivässä omaan sapuskaan eikä edes 50e kuntosaliin. Herää, pentu.

[/quote]

Pitääkö niitä lapsia hankkia, ja vielä kolme, jos ei ole varaa?

Vierailija
99/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

28, mitä sä oikein länkytät? Mulla ei ole mitään kolmea lasta, vaan tarkoitus on selventää ja tuoda suhteellisuudentajua tuohon "opiskelijan köyhyyteen".

Vierailija
100/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään kiinnosta enää sen jälkeen kun ovat valmistuneet.

Itsellä sattui asiat menemään hyvin että vanhemmat auttoi opiskelujen alussa niin että sain melkein satasen heiltä kuussa, ja löysin aika edullisen opiskelija-asunnon. Vaikka onhan tässäkin vuokra vuosittain noussut. Kesätöitäkin löytyi muutamana vuotena. Nyt opintojen loppuvaiheessa myös lykästi ja sain osa-aikatyön jota ehdin tehdäkin tässä samalla.

Itse olen tosin hyvin säästäväinen luonne enkä nykyään käy ollenkaan enää ns. bilettämässä tai kauheasti muissakaan riennoissa. Tällä elämäntyylillä tuloni riittää ihan mukavasti. Mutta ymmärrän että jotkut haluaisi käydä kahveilla ja shoppailla useammin yms. Ja varsinkin jos on yksityinen vuokra-asunto se vie oikeasti ihan koko tuen.

Olen todellakin sitä mieltä että on naurettavaa että elämäntapasossupummit saa paljon enemmän rahaa pelkästä loisimisesta. Toisaalta taas työttömillä voi olla vaikka perhe ja he tarvitsevat sitä rahaa. Tavallaanhan laina on nuorelle sijoitus vaan omaan tulevaisuuteen. Eihän työttömälle voi siksi lainaa antaa. Eli ymmärrän nykyään tuonkin ajattelutavan. Mutta on se minusta silti epäreilua. Itse en onneksi joutunut ottamaan lainaa. Työtilanne on niin heikko. Ja oma mielipiteeni asuntolainoista: ihan sama, en varmaan itse saa sitä enkä ehkä haluakaan, ei ulkomaillakaan aina omisteta. Joku suomalainen ilmiö tuo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi