Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miettikää vähän miten vähällä rahalla opiskelijoiden on pärjättävä!

Vierailija
26.02.2015 |

Opiskelijana saa vain semmoset 503 euroa kuussa asumislisän kanssa Kelalta. Sillä sitten pitäisi kuukausi pärjätä ellei meinaa opintolainaa ottaa. Lainaa en riesaksi halua. Ei kaikkien vanhemmilla ole varaa antaa rahaa. Lisäksi opiskelujen ohessa ei ehdi töitä paljoa tehdä, jos meinaa menestyä opinnoissa. Kaikki rahat menee pelkkään vuokraan eikä riitäkään. Sen päälle laskut, ruoka ja muut menot. Kesätöistä säästetyillä rahoilla pitäisi koko vuosi pärjätä. Kuun viimeisellä viikolla ei olee enää varaa ruokakaupassa käydä, syö mitä löytyy, jos löytyy. Kuussa menee rahaa yhteensä se 900 € vähintään. Sillä pitäisi ite pärjätä, vaan kun ei meinaa riittää.  Opiskelija on kaikkein köyhin! Tämä on todellisuutta osalla opiskelijoista.

Kommentit (155)

Vierailija
1/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijalla on mahdollisuus asua myös edullisessa opiskelija-asunnossa tai solussa. Myös työnteko sallittu.

Itse valmistuin joulukuussa ja sain vasta tammikuun lopulla töitä. Asuin opiskeluaikana edullisessa ja tilavassa opiskelija-asunnossa ja kävin töissä. Silloin jäi asumiskulujen jälkeen käteen sama määrä rahaa (jos ei enemmänkin), kuin nyt työssäkäyvänä, sillä jouduin nyt muuttamaan tuplahintaiseen ja paljon pienempään asuntoon ja sain vain 30h/vk työsopimuksen (parempi kuin ei mitään). Nyt joudun maksamaan myös sähköstä ja netistä erikseen. Opiskelijana sain myös bussi- ja junaliput edullisesti ja opiskelijalounaan hinnalla ei saa töihin evääksi läheskään yhtä kattavaa ateriaa.

En sääli opiskelijoita. Olisin mielelläni jatkanut sitä elämää vielä muutaman vuoden :)

Vierailija
2/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mun opiskeluaikoina oli päivänselvä asia, että tuet eivät riitä. Sitä otettiin opintolainaa ja käytiin muulloinkin kuin kesällä töissä. Minä olin lauantaisin ja joskus viikolla kaupan kassana. Silloin ei ollut vielä sunnuntai aukioloja. Olispa ollut.

Tuet tulivat todellakin tukemaan toimeentuloa ei elättämään minua. Töihin siitä, ja opiskelija tekee myös niitä paskaduuneja. Niistä ne rahat opiskelijalle tulevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on kyllä jotenkin aikaansaamaton jos potee rahapulaa opiskelijana. Minä ja minun opiskelijakaverit tekivät opiskeluaikana joka vuosi useamman ulkomaan matkankin. Joten kyllä sitä rahaa löytyy vaikka vanhemmat eivät sponssaisi. Tein oman alan kesätöitä joista tienasi 2k euroa vähintään kuussa, samoin kaikki opiskelijakaverit. Ei tarvinnut edes tehdä osa-aikatöitä jos tienasi kesän aikana 7-9k euroa.

Vierailija
4/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 08:09"]

AP on kyllä jotenkin aikaansaamaton jos potee rahapulaa opiskelijana. Minä ja minun opiskelijakaverit tekivät opiskeluaikana joka vuosi useamman ulkomaan matkankin. Joten kyllä sitä rahaa löytyy vaikka vanhemmat eivät sponssaisi. Tein oman alan kesätöitä joista tienasi 2k euroa vähintään kuussa, samoin kaikki opiskelijakaverit. Ei tarvinnut edes tehdä osa-aikatöitä jos tienasi kesän aikana 7-9k euroa.

[/quote]

Hei, emmeköhän me kaikki tällä hetkellä tiedä, että niitä töitä on vaikea löytää, olipa sitten opiskelija tai jo valmistunut? Ei se ole automaatti, että niitä töitä löytyisi, vaikka olisikin halua ja uskoa omaan jaksamiseen.

Vierailija
5/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempien pitää auttaa, opiskelu on kuitenkin väliaikaista. Se on eriasia jos siinä kesken kaiken lisäännytään ja muuta tarpeetonta. Siten pitää laittaa opiskelut jäihin ja hakea töitä.

Vierailija
6/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 08:15"]

Kyllä vanhempien pitää auttaa, opiskelu on kuitenkin väliaikaista. Se on eriasia jos siinä kesken kaiken lisäännytään ja muuta tarpeetonta. Siten pitää laittaa opiskelut jäihin ja hakea töitä.

[/quote]

Trollauksen ilosta: mitenkäs ne opiskelut, joiden vanhemmilla ei ole juuri varaa avittaa opinnoissa? 
Ja edelleen: miksi te samat ihmiset jaksatte laulaa tätä "Menkää töihin" virttä, kun niitä työpaikkoja ei kasva puissa, ei opiskelijoille eikä opintonsa päättäneille?

Vierailija
7/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 08:20"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 08:15"]

[/quote]

Trollauksen ilosta: mitenkäs ne opiskelut, joiden vanhemmilla ei ole juuri varaa avittaa opinnoissa? 
Ja edelleen: miksi te samat ihmiset jaksatte laulaa tätä "Menkää töihin" virttä, kun niitä työpaikkoja ei kasva puissa, ei opiskelijoille eikä opintonsa päättäneille?

[/quote]

*Ne opiskeLIJAT

Vierailija
8/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty millään ymmärtämään näin vihamielistä suhtautumista opiskelijoihin, että tosissaan huudellaan pitämään suunsa kiinni kun "muilla on kurjempaa". Kaikilta tuntuu välittömästi valmistumisen ja töidensaannin jälkeen unohtuvan, miten vähällä joutui tulemaan toimeen ja miten yksikin yllättävä meno kaataa kuukauden budjetin täysin. Ja jos käyt töissä samalla, saattaa parhaassa tapauksessa Kelalta tulla käsky maksamaan opintotukia monen sadan euron edestä takaisin, koska olet tienannut liikaa yhtenä kuukautena. Ja tulorajat ovat 650 euroa/kuukausi, eli tuen+töiden ohjella saisit tienata yhteensä vain 1150 euroa. Kokoaikaisessa työssä käyminen kun on ainakin ammattikorkeakouluopiskelijalta mahdotonta, sillä päiväkursseja on arkisin monta tuntia ja läsnäolo pakollista. Siinähän sitten ihmettelet. 

Vierailija
9/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:14"]

Opiskelijana saa vain semmoset 503 euroa kuussa asumislisän kanssa Kelalta. Sillä sitten pitäisi kuukausi pärjätä ellei meinaa opintolainaa ottaa. Lainaa en riesaksi halua. Ei kaikkien vanhemmilla ole varaa antaa rahaa. Lisäksi opiskelujen ohessa ei ehdi töitä paljoa tehdä, jos meinaa menestyä opinnoissa. Kaikki rahat menee pelkkään vuokraan eikä riitäkään. Sen päälle laskut, ruoka ja muut menot. Kesätöistä säästetyillä rahoilla pitäisi koko vuosi pärjätä. Kuun viimeisellä viikolla ei olee enää varaa ruokakaupassa käydä, syö mitä löytyy, jos löytyy. Kuussa menee rahaa yhteensä se 900 € vähintään. Sillä pitäisi ite pärjätä, vaan kun ei meinaa riittää.  Opiskelija on kaikkein köyhin! Tämä on todellisuutta osalla opiskelijoista.

[/quote]

Vali vali. Et halua lainaa? No mitä sitten oikein valitat? Mene töihin

Vierailija
10/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:17"]

Nimeomaan. Ja lehdissä jauhetaan miten rankkaa eläkeläisillä on. Heillä on lääkekuluja blaablaa ja kumpikin ryhmä saa alea monesta asiasta, mutta rankkaa tämä on silti. Itsellä opintolainaa usea tonni vaikka käyn töissä. Tulot tuki 450 plus palkka 250-600 per kk. Oisha se kivaa ollu tänääki kuoluhommia tehä, mutta töiden jälkee ei siitä tuu paljo mitään.

[/quote]

Opiskelija on itse tilanteensa valinnut. Tee töitä ja ota opintolaina niin ei ole ongelmia

Vierailija
11/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kyllä aika väärin. Minusta varsinkin omillaan asuvia opiskelijoita pitäisi tukea siinä missä vaikkapa työttömiäkin. Kuitenkin tulevaisuuden työntekijöistä kyse. Silti sitä oppii elämään yllättävän pienellä summalla, jos on pakko. T: 240e opintorahalla pärjännyt ja omillaan asunut

Vierailija
12/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan seurannut uutisia? Opiskelu ei johda suoraan työhön! Varsinkin juuri valmistuneilla luonnontieteilijöillä on vaikeuksia saada työtä, varsinkaan nuoria naisia ei uskalleta palkata. Muillakin aloilla varmasti, mutta kirjoitan vain siitä mistä minulla on kokemusta. Enää on turha huudella, että ota vain se laina, maksat sen nopeasti pois kun työllistyt. Meidän vuosikurssista on työllistynyt puolet ja näistä puolet omalle alalle ja puolet johonkin aivan muuhun. Niin ja omalle alalle työllisyneellä neljänneksellä ei tietenkään ole vakityöpaikaa tai täysiä tunteja.
Kuitenkin, harvalla on ollut mahdollisuus saada opiskelijakämpän hintainen asunto nyt.
Opiskelijat laitetaan kireälle kun tarjoillaan alennuksia kaikesta mihin ei ole varaa, minullakin oli varaa kuntosaliin vasta kun pääsin assariksi. Lisäksi tässä lamassa työttömyys koskee erityisesti akateemisia, joten yliopisto-opiskelijoille on ihan turha selittää työstä saatavasta hyvästä palkasta joka korvaa kaiken kurjuuden.

Vierailija
13/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitovapaalla työstä, jonka sain opiskeluani yliopistossa 5 vuotta. Rahoitin opinnot käymällä töissä ja ottamalla.opintolainaa. Maksoin viimeiset erät opintolainaa pois pari vuotta sitten. Tällä hetkellä tuloni ovat n.200€ verojen jälkeen. Tämä on se raha, minkä Suomessa saa että hoitaa pieniä lapsiaan kotona eikä laita heitä pieninä puhumattomina taaperoina päiväkotiin (joka maksaisi yhteiskunnalle todella paljon enemmän kuin tuo 200€/kk) . En saa asumistukea tai muita tukia, lapset saavat lapsilisää jotka menevät en en kuin huomaankaan. Sen sijaan maksuja piisaa neljän hengen taloudessa. Asuntolaina, yhtiövastike, sähkö, vesi, vakuutukset, ruoka.. Opiskelijat eivät saa yhteiskunnalta määrättömästi rahaa mutta OPISKELU on ilmaista ja heille on järjestetty tapoja saada lisää rahaa jos ei halua käydä töissä opintojen ohella (lainaoikeus).

Vierailija
14/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nostan kaiken opintolainan, laitan sijoitusrahastoon, valmistun ajoissa ja saan monta tonnia anteeksi tätä lainaa siitä (0,3 * 400e*12*5=7200 euroa tarkalleen). Valmistumisen jälkeen maksan loput lainat pois ja kiitos korkotulojen olen saanut noin 10000 euroa ilmaista rahaa. Kiitos valtio :)

Vierailija
15/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt osa-aikaista työtä KOKO opiskeluaikani. Valmistuin maisteriksi (viikko sitten) 6 vuodessa, kandin arvosana 5/5, maisteri opintojen keskiarvo 4/5 ja gradun arvosana E.

Kaikki opiskelijat eivät sitten todellakaan ole sitä mieltä että rahaa pitäisi yhteiskunnasta pumpata yhä enemmän. Työnteko opintojen ohella ei ole verottanut mun koulumenestystä. Ja oon asunut HOASin perhekaksiossa (vuokra n. 800e, josta mun osuus siis 400e).

Kyllä ne rahat riittää kun ne laittaa riittämään.

Vierailija
16/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin valmistun etuajassa, huippuarvosanoin ja koko opiskeluajan oon ollut töissä ja ei oo tarvinnu vanhemmilta rahaa kinuta kun järjestäny menot niin että tulot riittää. Ilman mitään tukia (kotona asun, kaiken jpudun silti maksamaan itse). Tottakai ihmisiä on erilaisia, mutta ihan itsestä on kiinni miten pärjää.

Vierailija
17/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se 300€/kk pieni raha. Jouduin ottamaan opintolainan, ja laittamaan sen autoon, joten siinä meni nekin rahat. Onneksi saan 100€ lapsilisän ja 200€ elarit vielä tuohon, ettei miehen tarvitse ihan kaikkea pienestä palkastaan kustantaa. Onneksi opinnot jo yli puolen välin, kyllä tämän jotenkin kestää. Töihin ei ole aikaa mennä, tai en näkisi lasta enää ollenkaan.

Vierailija
18/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että työttömiä elätetään täysin valtion toimesta, mutta tulevat veronmaksajat eli opiskelijat joutuvat kärsimään opiskeluvuotensa nälässä. Arvaa vaan onko motivaatiota opiskeluun kun mitään tekemättä saisi enemmän rahaa elämiseen

Vierailija
19/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaika on melko lyhyt aika elämästä joka kannustaa työntekoon (enemmän rahaa). Osaatte sitten nauttia siitä huimasta 2000 euron palkasta ja elää sillä ruhtinaallisesti.

Vierailija
20/155 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 09:39"]

Jännä, että työttömiä elätetään täysin valtion toimesta, mutta tulevat veronmaksajat eli opiskelijat joutuvat kärsimään opiskeluvuotensa nälässä. Arvaa vaan onko motivaatiota opiskeluun kun mitään tekemättä saisi enemmän rahaa elämiseen

[/quote]

Saati sitten, että opiskeluun palaamisesta tehdään koko ajan vaikeampaa. Esim. toiseen korkeakouluopintoon ei myönnetä opintotukea (tietääkö kukaan, onko tähän tullut muutosta?) ja toisen asteen opinnoissa ensikertalaiset ajavat jo kouluttautuneiden edelle. Siihen päälle sitten palaaminen takaisin opintotuelle, joka on pienempi kuin työttömyystuki. Ellei sitten satu niin hyvä tsäkä, että pääsee kouluttautumaan työttömyystuella. 

Ja kiitos akateemisen työttömyyden se kouluttautuminenkaan ei enää takaa sitä, että saisit hulppeaa palkkaa tai edes säällisesti palkattua kokoaikatyötä, vaan osa-aikaisuuksia ja sijaisuuksia, ja nekin ehkä ihan eri alalta kuin mille olet kouluttautunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi