Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaisrahat

Vierailija
25.02.2015 |

Onko säästössäsi sellainen summa, että kuoltuasi läheisesi saavat hautajaiskulut kuitattua?
Minulla ei vielä.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät. Suurin osa ei varaudu edes elämäänsä.

Vierailija
62/84 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mut jokainen haudataan. Nykyisin siis tuhkataan. Vaikka ei ole omaisia eikä rahaa. Silloin kaiken hoitaa viranomaiset. Kirkkoon kuuluvat siunataan ja kohtelu on ihan yhtä kunnioittavaa, kuin miljonäärillä. Tuhka menee muistolehtoon, nimilaattaa ei kylläkään tule. Mutta sitä tuskin kaivataankaan. Yhteiskunnassamme on oikeasti monta, joilla ei ole ketään. Joten iloitkaa perheestä ja suvusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tulla kovin kalliiksi jos EI hautajaisia halua eikä muistotilaisuutta. Eli silloin pitää vain hommata joku halpa eko-arkku ja kuljetus krematorioon ja sitten tuhkaus.  Seurakunnalla on muistolehto mihin ne tuhkat laitetaan ja se ei maksa mitään. Muistolehtoon ei tule mitään hautakiveä tietenkään ja nimikyltin voi ostaa jos haluaa. Mitä mahtaa maksaa halvin "pahvi" ekoarkku + kuljetus + tuhkaus...ei varmasti paljoa. 

Ja on se perkele jos sukulaiset ei voi vainajan tahtoa toteuttaa jos EI halua mitään tekopyhää pönötystilaisuutta vaan väkisin järkestetään joku siunaus ja kahvitukset :(

Vainajan suremiseen ei tarvita mitään suuria juhlia paitsi jos vainaja niin halusi ennen kuolemaansa.

Vierailija
64/84 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:13"]

Perunkirjoitus on pakollinen, ja sekin maksaa, jos ei itse tee papereita.

[/quote]

Ja sukuselvityksen teko! Kallista ja aikaa vievää, jos vainaja on asunut monella paikkakunnalla, koska kaikista virkatodistuksista tarvitaan erillinen paperi. Monet hautaustoimistot tosin tekevät palvelunaan sukuselvityksiä, ja meillä sen teki perunkirjoitusta varten palkkaamani lakimies.
[/quote]Sukuselvityksen voi tehdä itsekin.

Vierailija
65/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:43"]

Ei hautajaisia, mutta arkku, uurna, hautapaikka, kuljetus, polttaminen, kantaminen,kuolinilmoitus kumminkin? Muistotilaisuus ja pitopalvelu on sitten toinen kysymys, mutta ihan perus vainajan ruumiin hävittäminen niin ettei häpäise ketään MAKSAA RAHAA!

[/quote]

Kuolinilmoitus ei ole pakollinen. Hautapaikkakaan ei maksa, jos tuhkat sirotellaan esim. mereen, niin kuin minun vanhempieni kohdalla. Ja lainauurnasta mainitsin jo edellä. Mitään erikoista kantamistakaan meillä ei ollut kummallakaan kerralla, hautustoimiston ihmiset kantoivat sairaalan kappelista krematorioon molemmissa tapauksissa, ja se kuului hautaustoimiston kokonaislaskuun mukaan.

Vierailija
66/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja vainajan itsensä leipomat paakkelssit pakkasessa.

Vierailija
67/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:03"]Ei kuolinilmoitusta, hautakiveä, vainajan siirtämistä kappeliin, siunausta, krematoriota, arkkua/uurnaa ym... Vähintä mitä vainaja on voinut elinaikanaan tehdä, on varautuminen kuoppauksensa kustannuksiin. On yksi huoli vähemmän jälkeenjääneillä surunsa keskellä. [/quote]Mulle ei mitään noista. Jossain pahvilaatikossa saavat heittää polttouuniin. Kirkosta olen eronnut joten sinne ei tarvii muuta kuin tuhkauksen hinta. Tuhkat saa ripotella mereen, hautapaikkaa en tarvii. [/quote] Kukahan se ripottelee? Suntio? Ei jestas sentään miten lyhytnäköistä porukkaa täällä! Kun MINÄ en tarvitse, niin en mitään teekään asian eteen eläissäni. Mätänemäänkö pitäisi jättää?! Ei ennenvanhaan kukaan olisi kehdannut elää niin, ettei kuolemaansa varaudu. Se oli iso häpeä.

[/quote]Ei se, ettei halua tulla haudatuksi isosti ja komeasti, tarkoita, että olisi joku pummi. Mulla nyt vaan on sellainen periaate, että turha maksaa mistään hautajaisista tai itsensä hautaamisesta, kun en kirkkoon kuulu enkä mihinkään korkeampaan voimaan usko. On ihan jälkeenjäävien asia mitä tuhkilleni tekevät. Saavat viskata vaikka roskiin, ei haittaa mua. Muistotilaisuuksia olen aina pitänyt tekopyhinä, hautajaisia samoin. Lapset ja mies ovat luvanneet, että kunnioittavat toivettani kuolemani jälkeen. Hautakivikin on pelkkä kivi jossa on jotain kaiverrettuna, siitä en välitä.
[/quote]
Entä jos lapsesi ajattelevat toisin? Entä jos he haluaisivat, että äidille ja mummille tulisi muistotilaisuus sekä inhimillinen hautaus?
[/quote]Jos vainaja on tahtonsa ilmaissut sitä ei rikota.

Vierailija
68/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi moni luulee että kuolinilmoitus lehdessä on jotenkin pakollinen? Eihän se ole. Sitäpaitsi ahneet lehdet kynii niistä sikamaisesti rahaa! Pienikin ilmoitus maksaa 300/400€. Törkeää surulla rahastamista.

Vierailija
69/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:11"]

Sellainen käsitys, että itse tehty arkku kelpaa ja raakalauta ei paljon maksa. Ja uurnahan voi olla vaikka kierrekannellinen lasitölkki. Onko jollakin tietoa, mitä vaatimuksia arkun suhteen on ja kelpaako tavallinen säilyketölkki uurnaksi. Mitä sanoo laki?

[/quote]

Tässä on hautaustoimilaki. Pikaisella selauksella en löytänyt raakalauta- ja säilyketölkkikysymykseen vastausta.

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/pohjois-savo/tietoa/oikeustietoa/hautaustoimilaki.html

Mutta näin laissa sanotaan:

Vainajan ruumiin hautaamisessa ja tuhkaamisessa sekä tuhkan käsittelyssä tulee kunnioittaa vainajan katsomusta ja toivomuksia.

Siis vainajan, ei vainajan lasten tai muiden sukulaisten tai ystävien katsomusta ja toivomuksia. Muuten rikotaan Suomen lakia.

[/quote]

Kiitos linkistä. Eli ainakin tiiviin lasitölkin pitäisi kelvat uurnaksi. Mitähän määräyksiä arkun suhteen on? Pitää todennäköisesti olla sen verran tukeva, että kestää jonkin aikaa kasassa kun kasataan multakerros ja tiiviyden suhteen on mahdollisesti myös vaatimuksia. Mutta jos poltetaan, ovatko vaatimukset yhtä tiukat?

Ihan sillä kysyn, että omien hautajaisteni toivon olevan niin edulliset kuin mahdolista. Jos rahaa sattuu olemaan, niin niillä voivat omaiset halutessaan mennä viettämään yhdessä mukavaa laatuaikaa. Tai lahjoittaa johonkin hyväntekeväisyys kohteeseen.

[/quote]

jos tuhkataan, vastimukset arkkua kohtaan ovat hieman tiukemmat kuin ruumishautauksessa, koska arkun pitää palaa. Ruumishautauksessa riittää, kun se maatuu kokonaisuudessaan.

Vierailija
70/84 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo aika vanha, enkä koskaan ole kuullut jonkun kuoltuaan jääneen hautaamatta rahan puutteen vuoksi.. Kaikki kuolleet on siunatussa maassa, myös köyhät.

Yhteiskunta maksaa hautaamisen, jos vainaja on varaton. Jos varallisuutta on, kulut menevät kuolinpesän varoista. Näin helppoa se on  eli periaatteessa ei tarvitse säästöjä.

Vierailija
71/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:11"]

Sellainen käsitys, että itse tehty arkku kelpaa ja raakalauta ei paljon maksa. Ja uurnahan voi olla vaikka kierrekannellinen lasitölkki. Onko jollakin tietoa, mitä vaatimuksia arkun suhteen on ja kelpaako tavallinen säilyketölkki uurnaksi. Mitä sanoo laki?

[/quote]

Tässä on hautaustoimilaki. Pikaisella selauksella en löytänyt raakalauta- ja säilyketölkkikysymykseen vastausta.

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/pohjois-savo/tietoa/oikeustietoa/hautaustoimilaki.html

Mutta näin laissa sanotaan:

Vainajan ruumiin hautaamisessa ja tuhkaamisessa sekä tuhkan käsittelyssä tulee kunnioittaa vainajan katsomusta ja toivomuksia.

Siis vainajan, ei vainajan lasten tai muiden sukulaisten tai ystävien katsomusta ja toivomuksia. Muuten rikotaan Suomen lakia.

[/quote]

Kiitos linkistä. Eli ainakin tiiviin lasitölkin pitäisi kelvat uurnaksi. Mitähän määräyksiä arkun suhteen on? Pitää todennäköisesti olla sen verran tukeva, että kestää jonkin aikaa kasassa kun kasataan multakerros ja tiiviyden suhteen on mahdollisesti myös vaatimuksia. Mutta jos poltetaan, ovatko vaatimukset yhtä tiukat?

Ihan sillä kysyn, että omien hautajaisteni toivon olevan niin edulliset kuin mahdolista. Jos rahaa sattuu olemaan, niin niillä voivat omaiset halutessaan mennä viettämään yhdessä mukavaa laatuaikaa. Tai lahjoittaa johonkin hyväntekeväisyys kohteeseen.

[/quote]

jos tuhkataan, vastimukset arkkua kohtaan ovat hieman tiukemmat kuin ruumishautauksessa, koska arkun pitää palaa. Ruumishautauksessa riittää, kun se maatuu kokonaisuudessaan.

[/quote]

Miten korkea krematorin polttouunin lämpötila on, jossa tuhkaus tapahtuu? Arkkua ei voi ilmesesti koota rautanauloin vaan puutappiliitoksin? Entä onko itse kyhäilty pahviarkku sallittu?

Vierailija
72/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:01"]Minulla henkivakuutus, sillä maksaa monttubileet
[/quote]

Kuin myös...

Vierailija
73/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:52"]

On kunnia-asia hoitaa omat kulunsa loppuun saakka, ettei perikunta joudu pulaan. Olen yh ja minulla on säästössä summa, joka kuittaisi kolmet hautajaiset.

[/quote]

Miksi kolmet hautajaiset? Ja millaiset hautajaiset?

Vierailija
74/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen miten ihmisillä ei täällä ole henkivakuutusta?

Vierailija
75/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:49"]Ei ole. Minun puolesta minut voi vain kipata monttuun. Ei tarvitse kahvituksia järjestää. [/quote] No joku ne järjestää kuitenkin. Hautakiveen kirjoitus: pummi viimeiseen saakka. [/quote] Ei hautajaisia ole mikään pakko järjestää. Kukaan ei velvoita. Minutkin saa polttaa vaan. Ei haittaa vaikkei ole mitään kahvituksia. [/quote] Ei hautajaisia, mutta arkku, uurna, hautapaikka, kuljetus, polttaminen, kantaminen,kuolinilmoitus kumminkin? Muistotilaisuus ja pitopalvelu on sitten toinen kysymys, mutta ihan perus vainajan ruumiin hävittäminen niin ettei häpäise ketään MAKSAA RAHAA!

[/quote]

Eikä maksa. Ruumis voidaan suoraan kuljettaa sairaalasta tai mikä onkaan poltettavaksi. Tuhkat voi laittaa vaikka johonkin purkkiin. Niitä voi lainata. Joku lapsista hakee purkin ja yhdessä käyvät sirottelemassa jonnekkin. Vievät purkin takaisin, pitävät kahvikestit ja nauravat ja muistelevat. This is the plan. Ehkä se muuttuu ajan saatossa. Kaikkeen on kyllä varaa yllinkyllin. Mutta en halua hautajaisia. Haluan, että kaikki on yksinkertaista ja korutonta. Se on minun toiveeni, eikö sillä ole mitään painoarvoa?

Ja jos joku jotain maksaa, niin on minulla rahaa, sekä tilillä säästössä, että osakkeissa. Ottavat sieltä jos tarvii. 

Vierailija
76/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy varmaan laatia hautaustahto. niin päästään halvemmalla. Ei tarvi alkaa säästää peijaisia varten. Summa ei ole kuitenkaan kovin suuri. Köyhä mieheni veli on maksanu oman hautauksensa (vaikka se kalliisti ja rumasti tehtiinkin) ja isäni maksoi itse oman hautauksensa. Luulisin, että minulla on varaa omaan hautaamiseeni. En vain tiedä kuinka se tehdään

Vierailija
77/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:13"]

Miksi moni luulee että kuolinilmoitus lehdessä on jotenkin pakollinen? Eihän se ole. Sitäpaitsi ahneet lehdet kynii niistä sikamaisesti rahaa! Pienikin ilmoitus maksaa 300/400€. Törkeää surulla rahastamista.

[/quote]

Koko hautajaisoperaatio on pelkkää rahastusta. Arkkukin maksaa satoja, ellei tuhansia euroja. Siis pelkkä puusta tehty laatikko, jossa on vähän jotain kangasta nätisti rypytettynä. Sit se laitetaan maahan ja sinne meni nekin rahat. Kukkasetelmatkin on jotain ihan käsittämätöntä rahan nyhtämistä surulla (ja syyllisyyden ja velvollisuudentunnolla).

Vierailija
78/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö tässä vielä alkaa säästää rahaa hautajaisia varten? Ensimmäisenä mielessä on kyllä ruoka. Tälläkin hetkellä pitäisi pärjätä vitosella vielä reilu viikko, ja kaapit tyhjänä. Opiskelijana sentään saan koulussa ruokaa, mutta ensi viikko on täälläpäin hiihtoloma ja silloin ei koulusta saa ruokaa. Vai muka vielä rahaa hautajaisiinkin, ei tule onnistumaan ennen kuin valmistun työhön!

Vierailija
79/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:08"]

Juu ja vainajan itsensä leipomat paakkelssit pakkasessa.

[/quote]hyvä idea, kiitos! :)

Vierailija
80/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:49"]Ei ole. Minun puolesta minut voi vain kipata monttuun. Ei tarvitse kahvituksia järjestää. [/quote] No joku ne järjestää kuitenkin. Hautakiveen kirjoitus: pummi viimeiseen saakka. [/quote] Ei hautajaisia ole mikään pakko järjestää. Kukaan ei velvoita. Minutkin saa polttaa vaan. Ei haittaa vaikkei ole mitään kahvituksia. [/quote] Ei hautajaisia, mutta arkku, uurna, hautapaikka, kuljetus, polttaminen, kantaminen,kuolinilmoitus kumminkin? Muistotilaisuus ja pitopalvelu on sitten toinen kysymys, mutta ihan perus vainajan ruumiin hävittäminen niin ettei häpäise ketään MAKSAA RAHAA!

[/quote]

Eikä maksa. Ruumis voidaan suoraan kuljettaa sairaalasta tai mikä onkaan poltettavaksi. Tuhkat voi laittaa vaikka johonkin purkkiin. Niitä voi lainata. Joku lapsista hakee purkin ja yhdessä käyvät sirottelemassa jonnekkin. Vievät purkin takaisin, pitävät kahvikestit ja nauravat ja muistelevat. This is the plan. Ehkä se muuttuu ajan saatossa. Kaikkeen on kyllä varaa yllinkyllin. Mutta en halua hautajaisia. Haluan, että kaikki on yksinkertaista ja korutonta. Se on minun toiveeni, eikö sillä ole mitään painoarvoa?

Ja jos joku jotain maksaa, niin on minulla rahaa, sekä tilillä säästössä, että osakkeissa. Ottavat sieltä jos tarvii. 

[/quote]

Näin minäkin ajattelen. Pitää varmaan kirjoitta ylös, etteivät ala liiottelemaan kuten tavallista. Minä toivon yksinkertaista polttohautausta. Mummoni haudattiin vastoin tahtoa. Mieheni veli haudattiin suureillesisti ja samoin isäni. Appivanhempani haudattiin heidän tahtonsa mukaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi