Uusi työpaikka ja paniikki: Ei mitään tekemistä!
Vaihdoin yksityiseltä, hektisestä yrityksestä isompaan organisaatioon.
Esihenkilö kävi kuun alussa moikkaamassa ja sanoi että katsellaan lomien jälkeen sun työtehtäviä. En saa mitään kutsuja, en sähköposteja. Tehtävä on uusi ja yritän epätoisesti selvittää mihin olisi luontevaa ryhtyä. Muut organisaatiossa kokevat aktiivisuuteni vaivaannuttavana. Mitä jos tämä jatkuu näin?
Kommentit (23)
Nauti?! Lue Intraa, alan kirjallisuutta, kuuntele työhön liittyviä podcasteja ja Youtube -videoita jne. Sitten kun porukka elokuussa palaa lomilta, sulle pamahtaa kivoja pommeja. Silloin ikävöit tätä rauhaa.
Kun hait työpaikkaa, mikä oli tehtäväkuvaus? Mitä työhösi kerrottiin kuuluvan?
Vierailija kirjoitti:
Nauti?! Lue Intraa, alan kirjallisuutta, kuuntele työhön liittyviä podcasteja ja Youtube -videoita jne. Sitten kun porukka elokuussa palaa lomilta, sulle pamahtaa kivoja pommeja. Silloin ikävöit tätä rauhaa.
Näin minäkin hetken ajattelin. Mutta kun olen seurannut miten prosessit täällä etenee, en usko että pääsen samanlaiseen tekemisen meininkiin kuin edellisessä paikassa.
Kohta pitää taaas tehostaa ja koeaikapurku
Jos rooli on uusi, niin tuo on varmaan sen ja kesän aiheuttamaa tilapäisyyttä. Jos kuitenkin tekemistä on selvästi liian vähän, eikä projekteja saa itselleen haalituksikaan, niin tekemättömyys on vähintään yhtä paha (ellei pahempi) kuin liika työmäärä. Toki ei tällä palstalla sitä varmaan tajuta ja kuvitellaan sen olevan ihanne, mutta ei se todellakaan niin ole. Eli toivottavasti hommat lähtee rokkaamaan kesälomakauden jälkeen.
Se kun olet jo ulkona mutta et itse sitä tajua, nyt kannattaa vaihtaa työpaikkaa kun on vielä työsuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin hetken ajattelin. Mutta kun olen seurannut miten prosessit täällä etenee, en usko että pääsen samanlaiseen tekemisen meininkiin kuin edellisessä paikassa.
"Vaihdoin yksityiseltä, hektisestä yrityksestä isompaan organisaatioon."
Tästä sai vaikutelman, ettet pitänyt liian hektisestä menosta, mutta nyt sitten kaipaatkin samaa mitä edellisessä työssäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä sai vaikutelman, ettet pitänyt liian hektisestä menosta, mutta nyt sitten kaipaatkin samaa mitä edellisessä työssäsi.
Vähän tuuliviirimäinen olo tulee ap:sta
Itse en pitänyt paikan miehistä kun kaikki olisivat halunneet nussia kanssani. Siksi vaihdoin työpaikkaan, jossa ei miehiä tarvitse nussia.
Itse työtehtävissähän ei ollut mitään vikaa vaan niisssä työpaikan miehissä, jotka jokainen vuorollaan luulivat saavansa pllua.
Vierailija kirjoitti:
Jos rooli on uusi, niin tuo on varmaan sen ja kesän aiheuttamaa tilapäisyyttä. Jos kuitenkin tekemistä on selvästi liian vähän, eikä projekteja saa itselleen haalituksikaan, niin tekemättömyys on vähintään yhtä paha (ellei pahempi) kuin liika työmäärä. Toki ei tällä palstalla sitä varmaan tajuta ja kuvitellaan sen olevan ihanne, mutta ei se todellakaan niin ole. Eli toivottavasti hommat lähtee rokkaamaan kesälomakauden jälkeen.
Itse olin määräaikaisena kesällä -24 töissä, ja kaikki vakituiset pitivät kesäkuun lomaa, joten voi arvata, että tekemistä ei ollut paljoa. Tärkein viikoittainen tehtäväni taisi olla pohtia, kannattaako ruokailutilaan tulleet sanomalehdet kiikuttaa lehtiroskikseen tällä vai vasta ensiviikolla. Plus sitten muutama pikainen vikailmoitus, joihin sitten toisen määräaikaisen kanssa yritimme parhaamme mukaan reagoida, ja ainakin yksi tapaus onnistuttiin selvittämään saman päivän aikana.
Jotain rästitehtäviä siinä sitten neuvotteluhuoneiden tekniikassa testailin ja siihen heinäkuu olikin passeli, neukkarit olivat vapaita koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin määräaikaisena kesällä -24 töissä, ja kaikki vakituiset pitivät kesäkuun lomaa, joten voi arvata, että tekemistä ei ollut paljoa. Tärkein viikoittainen tehtäväni taisi olla pohtia, kannattaako ruokailutilaan tulleet sanomalehdet kiikuttaa lehtiroskikseen tällä vai vasta ensiviikolla. Plus sitten muutama pikainen vikailmoitus, joihin sitten toisen määräaikaisen kanssa yritimme parhaamme mukaan reagoida, ja ainakin yksi tapaus onnistuttiin selvittämään saman päivän aikana.
Jotain rästitehtäviä siinä sitten neuvotteluhuoneiden tekniikassa testailin ja siihen heinäkuu olikin passeli, neukkarit olivat vapaita koko ajan.
Heinäkuun pitivät lomaa, heinäkuun, piti kirjoittamani, ei kesäkuuta.
T:sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelin. Ensin vinkunaa liiasta työkuormasta ja sitten kun siihen tulee muutos ei sekään ole hyvä. Toiset ei vaan osaa olla tyytyväisiä mihinkään.
Joo ja tiedän millaista on kun ei ole ns. omia hommia. Ap nyt kuitenkin tietää että tilanne on ohimenevä ja muuttunee kun lomat on lusittu. Sitä täytyy ihmetellä että ilmeisesti itseään ammattilaisena pitävä odottaa toimeksiantoja eikä osaa työllistää itse itseään. Olet poikkeuksellisen onnekkaassa tilanteessa kun sulla on kaikki vapaus käyttää aikasi yritykseen ja muiden projekteihin tutustuen jne. Tee joku verkkokurssi alaasi liittyen tai Google/Microsoft/tms. kursseja, esimerkiksi tekoälystä jos siinä on opittavaa. Äläkä häiriköi kollegoita, heillä on omat työnsä eikä kellään ole aikaa toimia viihdytysjoukkoina. Etenkään loman alla. Kysyitkö esimieheltä mihin hän haluaa sinun aikasi käyttävän?
Sori nyt vaan mutta kuulostaa siltä että ap:n kohdalla tuli tehtyä virherekrytointi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä moni pitää työstä, jossa on liian vähän tekemistä. Varmasti moni ihminen antaisi lähes mitä vain, että pääsisi sellaiseen työpaikkaan, jossa on liian vähän kuin aivan liikaa tekemistä.
Kyllä niille pian selviää ettei positiotasi oikeastaan tarvita ollenkaan. Ei siinä mitään, virheitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi arvata, millaisia yllätyksiä uusi työpaikka tuo tullessaan?
Uuteen paikkaan hakiessa vaikuttaa moni asia - todennäköisesti parempi palkka ja muut luvatut asiat.
Huonosti on kyllä järjestetty perehdytys uudessa paikassa.
Mutta jos paikka ei tarjoa mitään, käyttäisin työajan opiskeluun. Ota joku alan verkkokurssi, kielikurssi tms.
Rekrytointivaiheessa olisi tämä sinullekin selvinnyt jos olisit selvittänyt asiaa mutta ei näköjään kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä moni pitää työstä, jossa on liian vähän tekemistä. Varmasti moni ihminen antaisi lähes mitä vain, että pääsisi sellaiseen työpaikkaan, jossa on liian vähän kuin aivan liikaa tekemistä.
Oletko koskaan ollut työssä jossa on liian vähän tekemistä?
Tottakai virheitä sattuu jos toimitusjohtajamies palkkaa blondin sihteerikön sillä silmällä, että saa pllua häneltä ja sitten ei saakaan pllua niin tottakai se on virherekrytointi. Tietysti työpaikkakuvauksessa pitäisi lukea rehellisesti, että etsitään pllun myyjää eikä kirjanpitäjää.
Ei se jatku niin. Kohta alat tajuta mitä sinun pitää tehdä ja sitten on kiire.