Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaisrahat

Vierailija
25.02.2015 |

Onko säästössäsi sellainen summa, että kuoltuasi läheisesi saavat hautajaiskulut kuitattua?
Minulla ei vielä.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempi kuoli juuri <3

Kyllä minua tässä suuressa surussa auttaa se, että hän oli jättänyt hautajaisiinsa rahaa.
Saadaan nätti arkku ja hyvät ruuat pienelle, mutta kaukaa tulevalle suvulle. Muistotilaisuus on vainajan toivomassa paikassa.

Hautakivien hinnat oli kyllä yllätys, mutta onneksi siihenkin riittää rahat.

Kyllä tämä on pistänyt miettimään, että haluaisin nyt itsekin varata sitä käteistä että lapseni saavat minut aikanaan kivuttomasti hautaan.

Vierailija
42/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:43"]

Entä jos lapsesi ajattelevat toisin? Entä jos he haluaisivat, että äidille ja mummille tulisi muistotilaisuus sekä inhimillinen hautaus?

[/quote]

Siksipä onkin hyvä tehdä jonkinlainen paperi (testamentti) siitä, mitä haluaa itselleen tehtäväksi kuoleman jälkeen, jotta lapset ja muut sukulaiset eivät pääse sorkkimaan vainajan tahtoa. Eivät lapset omista vanhempiaan sen enempää kuin vanhemmat lapsiaan. On aina noudatettava kuolleen ihmisen omaa tahtoa eikä ajatella itsekkäästi omista lähtökohdistaan lähtien. Mummia voi muistella vaikkapa kotipihalla istuen, ei siinä tarvitse mennä minnekään hautausmaalle kuikuilemaan, varsinkin, jos mummi on eläessään ollut ehdottomasti sellaista vastaan.

29&31
[/quote]
Toki. Mutta tuulen huuhtomalla perssauksella ei taida muuta saadakaan, halusi tai ei. Pointti onkin se, että kuoleminen maksaa. Et meinaa siis osallistua omiin kuluihisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:43"]

Entä jos lapsesi ajattelevat toisin? Entä jos he haluaisivat, että äidille ja mummille tulisi muistotilaisuus sekä inhimillinen hautaus?

[/quote]

Siksipä onkin hyvä tehdä jonkinlainen paperi (testamentti) siitä, mitä haluaa itselleen tehtäväksi kuoleman jälkeen, jotta lapset ja muut sukulaiset eivät pääse sorkkimaan vainajan tahtoa. Eivät lapset omista vanhempiaan sen enempää kuin vanhemmat lapsiaan. On aina noudatettava kuolleen ihmisen omaa tahtoa eikä ajatella itsekkäästi omista lähtökohdistaan lähtien. Mummia voi muistella vaikkapa kotipihalla istuen, ei siinä tarvitse mennä minnekään hautausmaalle kuikuilemaan, varsinkin, jos mummi on eläessään ollut ehdottomasti sellaista vastaan.

29&31

[/quote]

mun isä aina teroitti, että eihän se kuollut siitä tiedä. Hänen mielestään hautajaiset ontärkeä riitti omaisille ja ystäville, jäljellejääneille. Keino heille hyväksyä tapahtuma ja kokoontua yhteen muistamaan vainajaa. Ja hautajaisiasa on lupa myös nauraa, opin senkin. 

Vierailija
44/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla henkivakuutus, sillä maksaa monttubileet

Vierailija
45/84 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:43"]

[/quote]

29&31

[/quote]

mun isä aina teroitti, että eihän se kuollut siitä tiedä. Hänen mielestään hautajaiset ontärkeä riitti omaisille ja ystäville, jäljellejääneille. Keino heille hyväksyä tapahtuma ja kokoontua yhteen muistamaan vainajaa. Ja hautajaisiasa on lupa myös nauraa, opin senkin. 
[/quote]

Silti minusta on erittäin itsekästä, jos vainajan tahtoa ei kunnioiteta hänen viimeisellä matkallaan. Ihan sama kuin olisi pitämättä kahvituksia sellaiselle vainajalle, mikä on ne nimenomaan halunnut.

Vierailija
46/84 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin vastaus kun kysyy henkivakuutuksen olemassaoloa = en tarvitse sellaista. Tekisi mieli vastata että jaaha, olet siis kuolematon :) kyllä pistää miettimään kun itselläkin on lapsi, että miten hän pärjää jos pahin tapahtuu, miten muu perhe pärjää. Samoin tulee mietittyä äkillistä sairastumista. Pärjääkö kelan maksamalla sairaspäivärahalla joka on 60% palkasta. Minulla on henkivakuutus ja hoitokuluvakuutus sisältäen turvan työkyvyttömyyden varalta. Jos sairastun, saan vakuutuksesta puuttuvan 40% osuuden palkasta.

Vierailija
47/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:01"]Minulla henkivakuutus, sillä maksaa monttubileet
[/quote]
Olet siis varautunut. Kuulut selvään vähemmistöön.

Vierailija
48/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja pullat ja hautajais ruuat pakastimessa valmiina.

Vierailija
49/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on arkku valmiina ! Siinä olen köllötellyt joka yö ! Ja pussikeittoja kaapissa. Eli kaikki valmiina.

Vierailija
50/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:03"]

Ei kuolinilmoitusta, hautakiveä, vainajan siirtämistä kappeliin, siunausta, krematoriota, arkkua/uurnaa ym... Vähintä mitä vainaja on voinut elinaikanaan tehdä, on varautuminen kuoppauksensa kustannuksiin. On yksi huoli vähemmän jälkeenjääneillä surunsa keskellä.

[/quote]

Arkku ja uurna valitettavasti on ostettava. Olen itse läheisilleni sanonut, että halvin arkku (sehän poltetaan) ja itse voivat tehdä uurnan.

[/quote]

Sellainen käsitys, että itse tehty arkku kelpaa ja raakalauta ei paljon maksa. Ja uurnahan voi olla vaikka kierrekannellinen lasitölkki. Onko jollakin tietoa, mitä vaatimuksia arkun suhteen on ja kelpaako tavallinen säilyketölkki uurnaksi. Mitä sanoo laki?

Vierailija
51/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:01"]

Minulla henkivakuutus, sillä maksaa monttubileet

[/quote]

Sama. Eiköhän se 150 tonnia riitä hautajaisiinkin. Eikö ihmisillä ole henkivakuutuksia?

Vierailija
52/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:59"]

Et meinaa siis osallistua omiin kuluihisi?

[/quote]

Olenko minä sitä näkemässä, mitä? Ja kyllä "osallistun", vaikka en kuolemaksenikaan (pun intended) ymmärrä, mitä sinä siitä tiedosta kostut.

Vierailija
53/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:11"]

Sellainen käsitys, että itse tehty arkku kelpaa ja raakalauta ei paljon maksa. Ja uurnahan voi olla vaikka kierrekannellinen lasitölkki. Onko jollakin tietoa, mitä vaatimuksia arkun suhteen on ja kelpaako tavallinen säilyketölkki uurnaksi. Mitä sanoo laki?

[/quote]

Tässä on hautaustoimilaki. Pikaisella selauksella en löytänyt raakalauta- ja säilyketölkkikysymykseen vastausta.

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/pohjois-savo/tietoa/oikeustietoa/hautaustoimilaki.html

Mutta näin laissa sanotaan:

Vainajan ruumiin hautaamisessa ja tuhkaamisessa sekä tuhkan käsittelyssä tulee kunnioittaa vainajan katsomusta ja toivomuksia.

Siis vainajan, ei vainajan lasten tai muiden sukulaisten tai ystävien katsomusta ja toivomuksia. Muuten rikotaan Suomen lakia.

Vierailija
54/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:49"]Ei ole. Minun puolesta minut voi vain kipata monttuun. Ei tarvitse kahvituksia järjestää.
[/quote]
No joku ne järjestää kuitenkin. Hautakiveen kirjoitus: pummi viimeiseen saakka.
[/quote]

Helvetin typerää järjestää tahdon vastaisesti kahvitukset ja sitten valittaa kun on pummi. Jos ei tarvitse, niin ei tarvitse. Jos itse välttömättä haluaa, niin ei se minunkaan hommani ole maksaa muiden haluista.

Vierailija
55/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on vieraantunut kuolemasta. Sitä ei haluta ajatella tai hyväksyä. Sitten on nämä wt ihmiset, jotka eivät saa itseään edes hautaan. Itsekkäät taas ajattelevat, etteivät itse mitään tarvitse, joten mitä suotta helpottaa perikunnankaan tilannetta. Käsittämätöntä. Iso osa ihmisistä ei ajattele nenäänsä pidemmälle.
Itse olen varautunut siitä lähtien, kun meinasin kuolla auto-onnettomuudessa, ja oli suoranainen ihme että elän. Lapseni olivat kouluikäisiä. Pysäyttävä kokemus sai ajattelemaan.
Entä jos?!

Vierailija
56/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkien kapasiteetti riitä.
Aina on ollut näitä reppanoita, jotka ovat muiden painolastina, minkäs teet. Hoidettava ne on nekin, ja niistä johtuvat kulut.

Vierailija
57/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:11"]

[/quote]

Tässä on hautaustoimilaki. Pikaisella selauksella en löytänyt raakalauta- ja säilyketölkkikysymykseen vastausta.

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/pohjois-savo/tietoa/oikeustietoa/hautaustoimilaki.html

Mutta näin laissa sanotaan:

Vainajan ruumiin hautaamisessa ja tuhkaamisessa sekä tuhkan käsittelyssä tulee kunnioittaa vainajan katsomusta ja toivomuksia.

Siis vainajan, ei vainajan lasten tai muiden sukulaisten tai ystävien katsomusta ja toivomuksia. Muuten rikotaan Suomen lakia.

[/quote]

Kiitos linkistä. Eli ainakin tiiviin lasitölkin pitäisi kelvat uurnaksi. Mitähän määräyksiä arkun suhteen on? Pitää todennäköisesti olla sen verran tukeva, että kestää jonkin aikaa kasassa kun kasataan multakerros ja tiiviyden suhteen on mahdollisesti myös vaatimuksia. Mutta jos poltetaan, ovatko vaatimukset yhtä tiukat?

Ihan sillä kysyn, että omien hautajaisteni toivon olevan niin edulliset kuin mahdolista. Jos rahaa sattuu olemaan, niin niillä voivat omaiset halutessaan mennä viettämään yhdessä mukavaa laatuaikaa. Tai lahjoittaa johonkin hyväntekeväisyys kohteeseen.

Vierailija
58/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:49"]Ei ole. Minun puolesta minut voi vain kipata monttuun. Ei tarvitse kahvituksia järjestää. [/quote] No joku ne järjestää kuitenkin. Hautakiveen kirjoitus: pummi viimeiseen saakka.

[/quote]

Ei hautajaisia ole mikään pakko järjestää. Kukaan ei velvoita. Minutkin saa polttaa vaan. Ei haittaa vaikkei ole mitään kahvituksia.

Vierailija
59/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:49"]Ei ole. Minun puolesta minut voi vain kipata monttuun. Ei tarvitse kahvituksia järjestää. [/quote] No joku ne järjestää kuitenkin. Hautakiveen kirjoitus: pummi viimeiseen saakka.

[/quote]

Ei hautajaisia ole mikään pakko järjestää. Kukaan ei velvoita. Minutkin saa polttaa vaan. Ei haittaa vaikkei ole mitään kahvituksia.
[/quote]
Ei hautajaisia, mutta arkku, uurna, hautapaikka, kuljetus, polttaminen, kantaminen,kuolinilmoitus kumminkin?
Muistotilaisuus ja pitopalvelu on sitten toinen kysymys, mutta ihan perus vainajan ruumiin hävittäminen niin ettei häpäise ketään MAKSAA RAHAA!

Vierailija
60/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset muka varaudu kuolemaansa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi