Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaisrahat

Vierailija
25.02.2015 |

Onko säästössäsi sellainen summa, että kuoltuasi läheisesi saavat hautajaiskulut kuitattua?
Minulla ei vielä.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä nuo asiat kannattaa miettiä etukäteen! Kuoleminenkin maksaa, varatonta perikuntaa sossu auttaa, mutta ei hirveästi! Kaverini isä kuoli vuosi sitten, ja kyllä siinä oli surun lisäksi muutakin murhetta, kun miettivät miten saada isä hautaan! Miettikää oikeasti, ei pidä olla noin lyhytnäköinen! Edes se poltto ei ole ilmaista.

Vierailija
22/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sen verran henkivakuutuksia, että järjestyy. Hautaustestamenttikin on tehty, tosin suullisesti: mahdollisimman halvalla, tuhkaus ja läheisten kanssa muostotilaisuus. 

On myös hoitotahto tehtynä ei tarvitse tulla sukulaisten urputtamaan, kun mut koneista irrotetaan. Samassa on myös elinsiirtotestamentti. Näin ei tarvitse vaivata omaisia kysymällä asiasta, vaikka sehän nykyään on Suomessa ihan jo käytäntö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuolen nyt, niin työnantaja maksaa hautajaisavustuksen omaisille ja maksaa kuolinilmoituksen lehdessä. Lisäksi ammattiyhdistykseni voi maksaa hautajaisavustusta. Eiköhän se hoidu. Ja hyvin kerkeän säästää ennen eläköitymistä...

Vierailija
24/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:03"]

Ei kuolinilmoitusta, hautakiveä, vainajan siirtämistä kappeliin, siunausta, krematoriota, arkkua/uurnaa ym... Vähintä mitä vainaja on voinut elinaikanaan tehdä, on varautuminen kuoppauksensa kustannuksiin. On yksi huoli vähemmän jälkeenjääneillä surunsa keskellä.

[/quote]

Arkku ja uurna valitettavasti on ostettava. Olen itse läheisilleni sanonut, että halvin arkku (sehän poltetaan) ja itse voivat tehdä uurnan.

Vierailija
25/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hautajaisrahat kerättynä. Pienet hautajaiset kahvitarjoilulla maksaa kaikkinensa n. 5000 €.

Vierailija
26/84 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:13"]

Miksi moni luulee että kuolinilmoitus lehdessä on jotenkin pakollinen? Eihän se ole. Sitäpaitsi ahneet lehdet kynii niistä sikamaisesti rahaa! Pienikin ilmoitus maksaa 300/400€. Törkeää surulla rahastamista.

[/quote]

Koko hautajaisoperaatio on pelkkää rahastusta. Arkkukin maksaa satoja, ellei tuhansia euroja. Siis pelkkä puusta tehty laatikko, jossa on vähän jotain kangasta nätisti rypytettynä. Sit se laitetaan maahan ja sinne meni nekin rahat. Kukkasetelmatkin on jotain ihan käsittämätöntä rahan nyhtämistä surulla (ja syyllisyyden ja velvollisuudentunnolla).

[/quote]

Täysin samaa mieltä!

Vierailija
27/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän moni unohtaa sen, että varaton kuolinpesä on oikeasti varaton: ei autoa, koiraa, asuntoa jne. Kunta avustaa vasta sitten, kun on aidosti varaton eikä niitä, joilla ei ole tilillä rahaa. Tiedän pari kuolinpesää, joiden oli joko myytävä asunto tai makettava omasta pussista hautajaiset, koska kunta ei antanut rahaa. Siinä ei auta vedota siihen, että leskellä on asumisoikeus: kuolinpesä voi ottaa lainaa lesken asuntoa vastaan ja maksaa kulut.

Vierailija
28/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:03"]Ei kuolinilmoitusta, hautakiveä, vainajan siirtämistä kappeliin, siunausta, krematoriota, arkkua/uurnaa ym... Vähintä mitä vainaja on voinut elinaikanaan tehdä, on varautuminen kuoppauksensa kustannuksiin. On yksi huoli vähemmän jälkeenjääneillä surunsa keskellä. [/quote]Mulle ei mitään noista. Jossain pahvilaatikossa saavat heittää polttouuniin. Kirkosta olen eronnut joten sinne ei tarvii muuta kuin tuhkauksen hinta. Tuhkat saa ripotella mereen, hautapaikkaa en tarvii. [/quote] Kukahan se ripottelee? Suntio? Ei jestas sentään miten lyhytnäköistä porukkaa täällä! Kun MINÄ en tarvitse, niin en mitään teekään asian eteen eläissäni. Mätänemäänkö pitäisi jättää?! Ei ennenvanhaan kukaan olisi kehdannut elää niin, ettei kuolemaansa varaudu. Se oli iso häpeä.

[/quote]Ei se, ettei halua tulla haudatuksi isosti ja komeasti, tarkoita, että olisi joku pummi. Mulla nyt vaan on sellainen periaate, että turha maksaa mistään hautajaisista tai itsensä hautaamisesta, kun en kirkkoon kuulu enkä mihinkään korkeampaan voimaan usko. On ihan jälkeenjäävien asia mitä tuhkilleni tekevät. Saavat viskata vaikka roskiin, ei haittaa mua. Muistotilaisuuksia olen aina pitänyt tekopyhinä, hautajaisia samoin. Lapset ja mies ovat luvanneet, että kunnioittavat toivettani kuolemani jälkeen. Hautakivikin on pelkkä kivi jossa on jotain kaiverrettuna, siitä en välitä.

Vierailija
29/84 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Näin työttömänä elää kädestä suuhun ja olen vasta 19-vuotias, että enpä muutenkaan ole hirveästi miettinyt kuolemani tai varautunut siihen mitenkään.

Vierailija
30/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:03"]Ei kuolinilmoitusta, hautakiveä, vainajan siirtämistä kappeliin, siunausta, krematoriota, arkkua/uurnaa ym... Vähintä mitä vainaja on voinut elinaikanaan tehdä, on varautuminen kuoppauksensa kustannuksiin. On yksi huoli vähemmän jälkeenjääneillä surunsa keskellä. [/quote]Mulle ei mitään noista. Jossain pahvilaatikossa saavat heittää polttouuniin. Kirkosta olen eronnut joten sinne ei tarvii muuta kuin tuhkauksen hinta. Tuhkat saa ripotella mereen, hautapaikkaa en tarvii. [/quote] Kukahan se ripottelee? Suntio? Ei jestas sentään miten lyhytnäköistä porukkaa täällä! Kun MINÄ en tarvitse, niin en mitään teekään asian eteen eläissäni. Mätänemäänkö pitäisi jättää?! Ei ennenvanhaan kukaan olisi kehdannut elää niin, ettei kuolemaansa varaudu. Se oli iso häpeä.

[/quote]Ei se, ettei halua tulla haudatuksi isosti ja komeasti, tarkoita, että olisi joku pummi. Mulla nyt vaan on sellainen periaate, että turha maksaa mistään hautajaisista tai itsensä hautaamisesta, kun en kirkkoon kuulu enkä mihinkään korkeampaan voimaan usko. On ihan jälkeenjäävien asia mitä tuhkilleni tekevät. Saavat viskata vaikka roskiin, ei haittaa mua. Muistotilaisuuksia olen aina pitänyt tekopyhinä, hautajaisia samoin. Lapset ja mies ovat luvanneet, että kunnioittavat toivettani kuolemani jälkeen. Hautakivikin on pelkkä kivi jossa on jotain kaiverrettuna, siitä en välitä.

[/quote]

suomessa ihminen pitää haudata tai tuhkata. Jotain niille tuhkillekn on tehtävä, sillä Suomessa ei niitä pidetä takanreunallq tai niitä eivoi srlla minne vain. Hautakiveä ei tartte.

Vierailija
31/84 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:01"]Minulla henkivakuutus, sillä maksaa monttubileet
[/quote]
Olet siis varautunut. Kuulut selvään vähemmistöön.
[/quote]mullakin on ja sen verran iso, että sillä maksaa lainatkin pois ja jää kiva summa vielä käteen.

Vierailija
32/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:22"]

Arkku ja uurna valitettavasti on ostettava. Olen itse läheisilleni sanonut, että halvin arkku (sehän poltetaan) ja itse voivat tehdä uurnan.

[/quote]

Uurnan saa myös lainaksi. Isälleni ja äidilleni oli kummallekin lainauurna. Tosin isän uurna oli ns. kertakäyttöinen, joka meille annettiin krematoriosta omaksi, ja se meni tuhkan mereen ripottelun jälkeen mökin saunan pesään ja tuli tuhkaksi sitten sekin. Äidin uurna oli kivitavaraa hautaustoimistosta, ja sen palautin tuhkan mereen ripottelun jälkeen takaisin toimistolle.

Vierailija
33/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:11"]

[/quote]
Entä jos lapsesi ajattelevat toisin? Entä jos he haluaisivat, että äidille ja mummille tulisi muistotilaisuus sekä inhimillinen hautaus?

Vierailija
34/84 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:53"]Kuolinpesä ne maksaa ja jos kuolinpesä on varaton, sossusta saa avustuksen. Ei tarvii säästellä mitään.
[/quote]

2300€ meni hautajais kustannuksiin. Sossusta sai avustusta 200€. Et silleen....

Vierailija
35/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:33"]

suomessa ihminen pitää haudata tai tuhkata. Jotain niille tuhkillekn on tehtävä, sillä Suomessa ei niitä pidetä takanreunallq tai niitä eivoi srlla minne vain. Hautakiveä ei tartte.

[/quote]

Meiltä kysyttiin kummallakin kerralla, minkä Suomen kunnan alueelle tuhkat lasketaan. Se oli sitten siinä, ei tarvittu muuta. Väestökirjanpito tarvitsee tiedon ihmisen viimeisen leposijan sijainnista, mutta hautakiviä tai edes muistolaattaa ei ole lain mukaan pakko minnekään laittaa.

29

Vierailija
36/84 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 08:41"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:59"]

Onko teillä kuvitelma, että vain seremoniat maksaa? Ap

[/quote]

Ei, mutta meillä on ihan varma TIETO siitä, että joku kustantaa hautaamisen. Tämä tieto perustuu siihen paperiin, jonka sain sairaalasta äitini kuoltua.

Varma tieto on sekin, että kuolemalla rahastetaan. Kuolinilmoitus lehdessä maksaa satasia, arkku tuhansia ja kukat kymppejä. Siksi olen ilmoittanut perillisilleni, että arkun saavat itse naulata löytämistään laudoista, ja toivottavasti kuolen kesäaikaan, niin saavat poimia kukkaset luonnosta.
[/quote]Törkeää tuollainen asenne! Lapset naulaamaan arkkua kuolemasi jälkeen! Itsellä on reilun kokoinen henkivakuutus joten ei omaisilla huolta. Oman isäni hautajaiset maksoivat paljon kun iso suku mutta äitilläni rahat riitti ja jäi hyvä mieli. Hautauskulut muuten otetaan perunkirjaan mukaan ja vaikutti näin perintöveron summaan alentavasti. Ottaakaapa tämä huomioon! Yleinen vinkki kaiken em jälkeen: yrittäkää puhua perheessä tärkeistä jälkeenjäävistä asioita AJOISSA! Missä on talon paperit, onko vakuutuksia eri paikoissa, entä velka ja osakepapereita. Meillä oli iso työ selvittää näitä kun isä ei ollut halunnut puhua etukäteen ja äiti ei jaksanut ja pystynyt selvittämään. Lukekaa Hesarista iso juttu aihepiiristä n. viikon sisällä. Kuoleman jälkeen omaisilla on paljon muutakin työtä kuin hautaaminen.

Vierailija
37/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että omaiset sitten uurnaa askartelemaan ja pakettiautoa lainailemaan!?
Onpa paljon kommentteja, joista paistaa läpi, ettei asialle ole uhrattu ajatustakaan!

Vierailija
38/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:43"]

Entä jos lapsesi ajattelevat toisin? Entä jos he haluaisivat, että äidille ja mummille tulisi muistotilaisuus sekä inhimillinen hautaus?

[/quote]

Siksipä onkin hyvä tehdä jonkinlainen paperi (testamentti) siitä, mitä haluaa itselleen tehtäväksi kuoleman jälkeen, jotta lapset ja muut sukulaiset eivät pääse sorkkimaan vainajan tahtoa. Eivät lapset omista vanhempiaan sen enempää kuin vanhemmat lapsiaan. On aina noudatettava kuolleen ihmisen omaa tahtoa eikä ajatella itsekkäästi omista lähtökohdistaan lähtien. Mummia voi muistella vaikkapa kotipihalla istuen, ei siinä tarvitse mennä minnekään hautausmaalle kuikuilemaan, varsinkin, jos mummi on eläessään ollut ehdottomasti sellaista vastaan.

29&31

Vierailija
39/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:53"]

Kuolinpesä ne maksaa ja jos kuolinpesä on varaton, sossusta saa avustuksen. Ei tarvii säästellä mitään.

[/quote]Ei ole reilua maksattaa omia hautajaiskulujaan yhteiskunnalla.

Vierailija
40/84 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:53"]

Kuolinpesä ne maksaa ja jos kuolinpesä on varaton, sossusta saa avustuksen. Ei tarvii säästellä mitään.

[/quote]Ei ole reilua maksattaa omia hautajaiskulujaan yhteiskunnalla.
[/quote]

Kun on veroja maksanut, yhteiskunta on todellakin velvollinen saattamaan minut säällisesti hautaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän