mies ei suostu hakemaan lapsia hoidosta!
olen palaamassa töihin kolmen vuoden tauon jälkeen. lapsia siis hoidin kotona niin kauan kuin meillä talous antoi periksi. nyt sain päivähoitopaikat lapsille hommattua ja olen menossa tekemään sopimuksia. juttelin miehen kanssa siitä, miten olisi järkevintä hoitaa lasten vieminen ja hakeminen. mutta äijäpä sanoi ihan pokkana ettei aio viedä TAI hakea lapsia. kuulemma liikaa vaivaa! tästä saatiin riidanpoikasta aikaseksi ja mies lähti lenkille. en vaan tajua tätä. olisiko pitänyt tajuta että näinkin voi käydä?
mies menee aikaisin aamulla töihin, joten minun on järkevämpi viedä lapset, koska oma työpäiväni alkaa vasta kahdeksalta. mutta sitten tietysti mies pääsee aiemmin pois töistä ja tietysti lyhyempi hoidossa olo olisi lapsille parempi. minulla menee töissä neljään. mies ei tunnu tajuavan "mitä väliä muutamalla tunnilla on?" ja "miksi hänen pitäisi nähdä ylimääräistä vaivaa hakeakseen lapset?". mies siis joutuisi pienen matkan kävelemään päiväkodille ja sieltä takaisin lasten kanssa. tämä on siis vieläpä matka, jonka itse kävelin lasten kanssa joka päivä puistoon mennessämme!
kun olin kotona lasten kanssa, tein kaikki kotityöt. joskus jäi jotain tekemättäkin, huonona päivänä. mies ei ikinä puuttunut siivoukseen tai ylipäätään yhtään mihinkään. ajattelin että onpa kiva kun ei ole paineita. vaikka välillä otti päähän tehdä ihan kaikki itse, lastenhoidon sivussa. ymmärsin kuitenkin etten tuonut silloin "tarpeeksi" rahaa talouteemme ja miehellä on fyysinen työ, joten ajattelin että ehkä sitä väsytti. joten oli ihan okei hoitaa koti. mutta jälkikäteen ajatellen.... ehkä mies vaan on hemmetin laiska vätys? ja sellaisen kanssa tein lapsia tieten tahtoen. hyvä minä, hyvä me....
sitäkin mietin, ettei minulle jää töiden jälkeen paljoakaan vapaa-aikaa, koska todellakin voin lyödä pääni pantiksi siitä, että töiden jälkeen teen ruuan, tiskaan, siivoan, pyykkään.... eli teen samat asiat kuin ennenkin. mutta mies sitten on tuntikausia yksin kotona päivällä, mitä lie sitten puuhailee? saa ainakin olla ihan yksin. minä tulen kirkuvien lasten kanssa kotiin tekemään kotitöitä ja laittamaan kiukuttelevia lapsia nukkumaan ja sitten menen nukkumaan itsekin, varmasti rättiväsyneenä. tuntuu epäreilulta.
voiko mies kieltäytyä noutamasta lapsia hoidosta? voinko jotenkin saada sen hakemaan? yhdessä lapset tehtiin ja asiat sovittiin, mutta jostain syystä miehellä on aina oikeutensa ja minulla velvollisuuteni.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:39"]Kannattaisikö ällistyttää enemmän ne miehet, jotka ei suostu, eikä syyllistää/naureskella naisia, joilla on saamaton mies? Ne miehethän on joko itsekkäitä tai jääny jonnekin lapsen tasolle. Harmi että joku rakastuu niihin. [/quote]
Kyllä nekin ällistyttävät, tietenkin. Mutta maailmassa on ja tulee aina olemaan surkimuksia joka lähtöön. Maailmassa tulee myös olemaan miehiä, jotka ovat tutustumisvaiheessa mukavia ja sytyttäviä, mutta jotka eivät halua kantaa vastuuta. AP ei voi muuttaa maailmaa sellaiseksi, että jokainen mies on täydellinen herrasmies, mutta hän voi itse valita miehistä sellaisen, joka on vastuuntuntoinen. Usein se merkitsee tinkimistä muissa asioissa, mutta kukaan ei voi saada kaikkea elämässään.
Hoitomaksukin on eri, onko lapsi 6h vai 9h päivässä hoidossa. Eikö edes rahakysymys saa miestäsi muuttamaan kantaansa?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:06"]
Hoitomaksukin on eri, onko lapsi 6h vai 9h päivässä hoidossa. Eikö edes rahakysymys saa miestäsi muuttamaan kantaansa?
[/quote]
Juuri ap:n miehen kaltaisten vanhempien vuoksi toivon hartaasti, että päivähoitomaksut muuttuisivat täysin tuntiperustaisiksi.
Kyselläänkö oikeasti jossain päiväkodeissa vanhempien työajat? Itse käytän koirat aina lenkillä ennen lapsen hakua. Ei veny kyllä päivät muutenkaan liian pitkiksi, kun työt alkaa klo.5. Mies vie kahdeksaksi lapsen hoitoon. Ap:n mies on urpo, mutta että tarvii sossuilla uhkailla.
No kysyt mieheltä, että miten tilanne hoidetaan: hakeeko sosiaalihuolto lapset vai hän. Välillä mä mietin, eikö naisilla ole yhtään pelisilmää ja jämäkkyyttä. Ja luulen, että se lapsien kuskaus on pienin huolesi, jos hän olettaa, että palvelu jatkuu kotona samanlaisena vaikka käyt vielä töissä lisäksi.
Ei meilläkään mies tee juuri mitään kotona, mutta aina kiiruhtaa hakemaan lapsen päiväkodista! Tai vie aamulla lapsen päiväkotiin jos menee myöhemmin kuin minä. Tämä on ihan selvä juttu, päiväkodissa on rankkaa/raskasta lapsella olla ja pidämme mahdollisimman vähän häntä siellä.
Lapset on tosi väsyneitä noin pitkän päivän jälkeen, eikö ukkosi yhtään rakasta lapsia ja ajattele niiden parasta. Aivan älytöntä.
Toisekseen, se hakeminen on se helppo ja rento homma, kun ei ole enää kiire mihinkään. Aamulla tiukalla aikataululla herätät, aamutoimet, pukemiset ja kuskaukset, että itse ehdit töihin! Se syö niin paljon ihmistä, vihaan noita aamuja... meillä vain yksi mutta sitten kun niitä on kaksin kappalein...
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:48"]
tein kaiken koska mies ei pyynnöistä huolimatta tehnyt kotitöitä. ei sitä ole koskaan haitannut likainen koti tai pesemättömät astiat. tuskinpa on edes moista huomannut. en ymmärrä, miten aikuisen miehen voi pakottaa auttamaan? asioista on meillä aina keskusteltu, ei olla mitään kiukuttelijoita ja mykkäkoululaisia. mutta eri asia on sitten se, johtaako ne keskustelut mihinkään.
ehkä vähän höpsöä, mutta kaikki muutkin kuin mieheni tuntuivat olettavan, että kotona ollessa tehdään kotityötkin. oma äitinikin kerran käydessään ihmetteli, kun roskapussi seisoi eteisessä. kerroin että mies sen lupasi viedä kunhan ehtii. äitini sitten ihmetteli, miksi teetän työtä tekevällä miehellä moisia askareita, vaikka itse olen vain kotona. joten...
ap
[/quote]
Kyllä mielestä on itsestäänselvää että kotona oleva tekee enemmän kotitöitä. Sun viesteistä kuitenkin saa kuvan että mies ei koskaan tee mitään roskanvientiä erityisempää (tuskin sitäkään iloiten?).
Teet muuten vihoviimeisen virheen jos suostut siihen ettei miehen tarvitse hakea lapsia. Parin vuoden päästä katsot ympärillesi lopen väsyneenä ja toteat että sinä olet se kotitalouskone joka pyykää, siivoaa, hoitaa kaikki lasten asiat sillä aikaa kun miehesi juoksee harrastuksissaan. Ja tietysti maksat palkastasi puolet kaikesta.
On kuule niin nähty kaveripiirissä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:10"]
tuo oli muuten hyvä ehdotus! taidankin tosiaan tehdä noin, että sanon miehen tulevan hakemaan ja annan numeron niin ei kai se sitten kehtaa olla vastaamatta ja hakematta? tosi hyvä.
rakastuin mieheeni, koska hän on hauska ja fiksu, komea ja rehellinen. ja tottakai tärkeää on, että voin luottaa hänen sanaansa. hän ei lupaile turhia, tosin.
ap
[/quote]
Muista sitten että jos miehesi ei hae lapsia, ei vastaa puhelimeensa etkä sinäkään pääse hakemaan, niin joutuvat soittamaan sosiaalipäivystykseen ja lastensuojelu käy hakemassa lapset hoidosta.
[/quote]
Tuskin mistään soitetaan sossuja kun vasta sitten jos pkn sulkuun mennessä ei ole haettu.. Saattavat kyllä henkilökunta ääneen ihmetellä sitten hakijalta että mikä kesti.
Voi voi:( tee hoitoaikasopimus alle 7t. Se on edullisempi silloin. Sitten voit sanoa miehellesi että turhasta maksatte enempää jos lapsilla mahdollisuus saada alle 7 tunnin päivä. Toinen vaihtoehto on, että sanot tekeväsi jatkossa lyhennettyä työpäivää jos ukkeli ei vie tai hae. Muutenhan sun elämä on yh elämää. Et tule jaksamaan pidemmän päälle. Lapset on yhteisiä. Toivottavasti päiväkodissa kivoja tätejä, jotta mieskin innostuisi hakemaan;)
Mä oon vielä pari viikkoa kotona. Yleensä en tiskaa ollenkaan, mutta huollan pyykit aina, siivotaan yhdessä tai mä siivoan. Meillä tosin seitsemän lasta, joista 5 alle kouluikäistä, että yksistään niiden perään katsomisessa menee aikaa.. Sillon ku lapset on olleet päivähoidossa, on ollu itsestään selvää, että joka lähtee myöhemmin, vie lapset ja aikaisemmin tuleva hakee. Mulla vuorotyö, miehellä 7.30-15.30 säännöllinen työ. Ite oon halunnu töihin, kotiinkin olisin voinut jäädä ja "elää loisena", kuten asia av:lla ilmaistaan..
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:10"] tuo oli muuten hyvä ehdotus! taidankin tosiaan tehdä noin, että sanon miehen tulevan hakemaan ja annan numeron niin ei kai se sitten kehtaa olla vastaamatta ja hakematta? tosi hyvä. rakastuin mieheeni, koska hän on hauska ja fiksu, komea ja rehellinen. ja tottakai tärkeää on, että voin luottaa hänen sanaansa. hän ei lupaile turhia, tosin. ap [/quote] Muista sitten että jos miehesi ei hae lapsia, ei vastaa puhelimeensa etkä sinäkään pääse hakemaan, niin joutuvat soittamaan sosiaalipäivystykseen ja lastensuojelu käy hakemassa lapset hoidosta. [/quote] Tuskin mistään soitetaan sossuja kun vasta sitten jos pkn sulkuun mennessä ei ole haettu.. Saattavat kyllä henkilökunta ääneen ihmetellä sitten hakijalta että mikä kesti.
[/quote]
No eikö se sulkuun mene, jos ap ei ole hakemassa....?
Joo mutta ihan tosissaan. Jotenkin mua ei edes huvita vaan puhtaasti ällistyttää nää "mieheni ei suostu" -tyypit.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 08:44"]
Jokos AP miehesi on tullut järkiinsä? Uskomaton tyyppi. Mun mies osallistuu käsi kipsissä päiväkotirumbaan, kotitöihin ja lastenhoitoon ihan normaalisti. Mutta me olemmekin molemmat tasavertaisia, akateemisia vanhempia.
[/quote]
NO voi hyvänen aika. Meillä ollaan ihan duunareita ja silti mun mies tekee kaikkia kotitöitä, siivousta, lastenhoitoa jne. Mitenhän se osaa kun ei ole käynyt akateemisen lastenhoidon luennoilla siellä yliopistolla?
Paskanaurut teille akateemisille. =D
Mistä noita miehiä löytyy? Mieheni on monessa mielessä aika vanhanaikainen, mutta kyllä siitä lapsen etu on tärkein, eli lyhyet hoitopäivät. Ja mieheni on oikeudenmukainen, eli tekee osansa kotitöistä, siivouksesta laistaen. Siis monesti olen kironnut mieheni laiskuutta, mutta nähtävästi mieheksi ihan ahkera...
Ei tosiaankaan päiväkodista sossuun soitella vaikka se menis kiinni,ainakaan tampereella, vaan lapsi lähdetään viemään päivystävään päiväkotiin. Toki jos ihan jatkuvasti käy näin että vanhemmat ei tule hakemaan (tai jos sieltä päivystävästäkään ei haeta) niin sitten vois olla sosiaalitoimen paikka.. Mutta hoitoaikoja kyllä katsotaan vanhempien työvuorojen mukaan, joten tähän on hyvä vedota kun selität asiaa miehellesi.
Sanoit että ihastuit miehessäsi hänen fiksuuteen, ei kyllä kovin viisaalta kaverilta kuulosta...
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:10"] tuo oli muuten hyvä ehdotus! taidankin tosiaan tehdä noin, että sanon miehen tulevan hakemaan ja annan numeron niin ei kai se sitten kehtaa olla vastaamatta ja hakematta? tosi hyvä. rakastuin mieheeni, koska hän on hauska ja fiksu, komea ja rehellinen. ja tottakai tärkeää on, että voin luottaa hänen sanaansa. hän ei lupaile turhia, tosin. ap [/quote] Muista sitten että jos miehesi ei hae lapsia, ei vastaa puhelimeensa etkä sinäkään pääse hakemaan, niin joutuvat soittamaan sosiaalipäivystykseen ja lastensuojelu käy hakemassa lapset hoidosta. [/quote] Tuskin mistään soitetaan sossuja kun vasta sitten jos pkn sulkuun mennessä ei ole haettu.. Saattavat kyllä henkilökunta ääneen ihmetellä sitten hakijalta että mikä kesti.
[/quote]
No eikö se sulkuun mene, jos ap ei ole hakemassa....?
Joo mutta ihan tosissaan. Jotenkin mua ei edes huvita vaan puhtaasti ällistyttää nää "mieheni ei suostu" -tyypit.
[/quote]
Kannattaisikö ällistyttää enemmän ne miehet, jotka ei suostu, eikä syyllistää/naureskella naisia, joilla on saamaton mies? Ne miehethän on joko itsekkäitä tai jääny jonnekin lapsen tasolle. Harmi että joku rakastuu niihin.
Ei hemmetti. Onko muka tuollaisia "miehiä" ihan oikeasti olemassa? En yhden ainoaa tollaista tunne. Niin oma mieheni kuin tuttavaperheidenkin miehet ovat vastuun tuntoisia aikuisia ihmisiä ja huolehtivat velvollisuuksistaan ja vastuistaan itsestään selvinä asioina. Arkirutiinit tehdään yhdessä. Jotain saattaa olla jakutuneena erikseen miehille (auton, ruohonleikkureiden yms. laitot, mattojen tamppaus, polttopuut) ja naisille (ompelut, leipomiset, sisustus). Mutta ei näin kaikilla.
Luulis olevan helpompaa jättää tommonen ihan omilleen. Riippana vaan tommonen passattava paskaperse. Se vielä ruokkia, vaatettaa ja jäljet siivota... aikaukko.
Tavallisen miehen omaavien on ilmeisesti mahdoton käsittää, että on olemassa miehiä, jotka eivät osallistu kotitöihin (tämä tietenkin vasta sen jälkeen, kun vaimo on varmistettu tekemällä jälkikasvua) tai lastenhoitoon. Mikään järkikeskustelu, lahjonta, uhkailu tai kiristys ei tehoa. Ainoa vaihtoehto järjelliselle naiselle on sitten ero, jonka tullessa mies yllättyy, vaikka miestä olisi lukuisia kertoja varoitettu ja kerrottu, että siihen suuntaan ollaan menossa.
Ja voi sitä hylätyn miehen kostokierrettä exälleen. Sen lopettaa vasta uusi, hyväuskoinen puoliso.
Meillä oli ihan sama tilanne muutama vuosi sitten! Ei hakenut eikä vienyt päikkyyn vaikka autolla ohi ajoi! Itse hain kävellen, matkaa pari kilometriä, päinvastaiseen suuntaan.
Kerran sain ihan hirveän raivokohtauksen asiasta ja mies pelästyi ihan tosissaan! Olin niin vihainen että sanoin ottavani eron!
Sen jälkeen on aina hoitanut viennin ja haut.
Sama meno kotitöiden kanssa, mutta nykyään tekee niitäkin.
Hän on patalaiska ja mukavuudenhaluinen ja tarvitsi näköjään kunnon herätyksen asioiden suhteen että tajusi!
Nykyään on aivan eri mies, onneksi :)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:41"]Kerrot miehelle, että lasten hoitoaika määräytyy vanhempien työaikojen mukaan, ja ne kirjataan hoitosopimukseen. Sanot vielä, että sanomista tulee herkästi, jos lapsia pidetään turhaan hoidossa.
[/quote]
Ajattelin ihan samaa. Perustele miehellesi tällä. Esim. vuorohoitopäiväkodissa (vuorotyöläisten lapsille tarkoitetussa) täytyy antaa työvuorot etukäteen päiväkotiin, ja hoitoa järjestyy sitten työvuorojen mukaan.
Surullinen juttu.