mies ei suostu hakemaan lapsia hoidosta!
olen palaamassa töihin kolmen vuoden tauon jälkeen. lapsia siis hoidin kotona niin kauan kuin meillä talous antoi periksi. nyt sain päivähoitopaikat lapsille hommattua ja olen menossa tekemään sopimuksia. juttelin miehen kanssa siitä, miten olisi järkevintä hoitaa lasten vieminen ja hakeminen. mutta äijäpä sanoi ihan pokkana ettei aio viedä TAI hakea lapsia. kuulemma liikaa vaivaa! tästä saatiin riidanpoikasta aikaseksi ja mies lähti lenkille. en vaan tajua tätä. olisiko pitänyt tajuta että näinkin voi käydä?
mies menee aikaisin aamulla töihin, joten minun on järkevämpi viedä lapset, koska oma työpäiväni alkaa vasta kahdeksalta. mutta sitten tietysti mies pääsee aiemmin pois töistä ja tietysti lyhyempi hoidossa olo olisi lapsille parempi. minulla menee töissä neljään. mies ei tunnu tajuavan "mitä väliä muutamalla tunnilla on?" ja "miksi hänen pitäisi nähdä ylimääräistä vaivaa hakeakseen lapset?". mies siis joutuisi pienen matkan kävelemään päiväkodille ja sieltä takaisin lasten kanssa. tämä on siis vieläpä matka, jonka itse kävelin lasten kanssa joka päivä puistoon mennessämme!
kun olin kotona lasten kanssa, tein kaikki kotityöt. joskus jäi jotain tekemättäkin, huonona päivänä. mies ei ikinä puuttunut siivoukseen tai ylipäätään yhtään mihinkään. ajattelin että onpa kiva kun ei ole paineita. vaikka välillä otti päähän tehdä ihan kaikki itse, lastenhoidon sivussa. ymmärsin kuitenkin etten tuonut silloin "tarpeeksi" rahaa talouteemme ja miehellä on fyysinen työ, joten ajattelin että ehkä sitä väsytti. joten oli ihan okei hoitaa koti. mutta jälkikäteen ajatellen.... ehkä mies vaan on hemmetin laiska vätys? ja sellaisen kanssa tein lapsia tieten tahtoen. hyvä minä, hyvä me....
sitäkin mietin, ettei minulle jää töiden jälkeen paljoakaan vapaa-aikaa, koska todellakin voin lyödä pääni pantiksi siitä, että töiden jälkeen teen ruuan, tiskaan, siivoan, pyykkään.... eli teen samat asiat kuin ennenkin. mutta mies sitten on tuntikausia yksin kotona päivällä, mitä lie sitten puuhailee? saa ainakin olla ihan yksin. minä tulen kirkuvien lasten kanssa kotiin tekemään kotitöitä ja laittamaan kiukuttelevia lapsia nukkumaan ja sitten menen nukkumaan itsekin, varmasti rättiväsyneenä. tuntuu epäreilulta.
voiko mies kieltäytyä noutamasta lapsia hoidosta? voinko jotenkin saada sen hakemaan? yhdessä lapset tehtiin ja asiat sovittiin, mutta jostain syystä miehellä on aina oikeutensa ja minulla velvollisuuteni.
Kommentit (69)
Niin no et sinä voi pakottaa ketään kunnioittamaan kumppaniaan tai rakastamaan ja huoltamaan omia lapsiaan. Voit kuitenkin ihan itse päättää millaista arkea suostut elämään ja millaisen parisuhde- ja perhemallin siirrät taas seuraavalle sukupolvelle eteenpäin. Kaikenlaisia valintoja joutuu tekemään elämänsä aikana. Minun valintani olisi jo ollut se, että olisin etsinyt minulle ja lapsille uuden kodin ja antanut miehen opetella ihan rauhassa kodin pyörittämistä. Sitten voisi harkita jatkoa. Ketään et voi pakottaa, mutta viime kädessä olet itse vastuussa omasta onnellisuudestasi ja siitä, että lapsillasi on ympärillään luotettavia ja huolehtivia aikuisia.
Lasteni isäpuoli vie lapseni säännöllisesti hoitoon ja hakee sieltä. Ei mitään ongelmaa. Nyt kunnon keskustelu arjen työnjaosta.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:10"]
tuo oli muuten hyvä ehdotus! taidankin tosiaan tehdä noin, että sanon miehen tulevan hakemaan ja annan numeron niin ei kai se sitten kehtaa olla vastaamatta ja hakematta? tosi hyvä.
rakastuin mieheeni, koska hän on hauska ja fiksu, komea ja rehellinen. ja tottakai tärkeää on, että voin luottaa hänen sanaansa. hän ei lupaile turhia, tosin.
ap
[/quote]
Muista sitten että jos miehesi ei hae lapsia, ei vastaa puhelimeensa etkä sinäkään pääse hakemaan, niin joutuvat soittamaan sosiaalipäivystykseen ja lastensuojelu käy hakemassa lapset hoidosta.
[/quote]
Oikeasti ne kyllä soittavat sossuun vasta, kun pk on mennyt kiinni....
Ap, sun tarvii jutella vielä kunnolla, et voi laittaa päiväki 9-14, ellei mies ole siihen suostuvainen, kerjäätte ongelmia. Eli jos itse ette saa puhuttua, niin perheneuvola on seuraava osoite.
Jos se lähti lenkille miettimään,et ei hitto, hänen lokoisat oltavat on loppu ja kuinka rankaksi elämä vielä muuttuu. Voihan sille tulla vähän järkeä päähän siellä lenkillä, kun on päässyt pohtimaan. Ja joo se on ihan normaalia et kotona oleva tekee suurimman osan kotitöistä tai jopa kaikki.
Minä sanoisin tuollaiselle miehelle, että jos ei omien lasten kanssa oleminen ja heistä huolehtiminen kiinnosta, niin ei tarvitse asua saman katon allakaan. Miksi en hakisi yksinhuoltajuutta, jos sellainen joka tapauksessa joutuisin tuollaisen miehen kanssa olemaan?
Kuulostaa tosi mukavalta mieheltä, oikein suoraselkäiseltä, jos kerta joutuu kieroilemaan että mies hoitais oman osuutensa. Tommosesta ei pitäis ees joutua keskustelemaan.
Kerrot miehellesi että sinun töihin paluusi aiheuttaa molemmille uusia arkirutiineja. Kerrot että sen lisäksi että hän hakee lapset niin hän myös tulevaisuudessa saa tehdä puolet kotitöistä koska olette täysin tasavertaisessa asemassa. Tässä ei ole mitään vaihtoehtoja että voi valita ettei vaan tee jotakin. Eihän sullakaan ole sellaista mahdollisuutta. Näin siis käy jos menet töihin. Piste.
Tietysti voit ehdottaa että hän hankkii sellaisen työn että teillä on varaa pitää sinut taloudenhoitajan työssäsi kotona. Tällöin muutoksia ei tulisi, muuten kyllä.
Toivottavasti miehesi tulee järkiinsä. Jos ei tule, kerro myös hoitoon rehellisesti tilanne. Monissa kunnissa on linja, että subjektiivinen hoito-oikeus on vain klo 8 - 15. Eli mies voidaan velvoittaa viranomaistaholtakin hakemaan lapsensa. Itse ottaisin eron, jos mies ei muuttaisi suhtautumistapaansa. Törkeää hyväksikäyttöä. Kodin ja lasten hoitaminen on yhteinen työ - jopa silloin, kun toinen on kotona, mutta varsinkin nyt kun kumpikin vielä käy töissäkin.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:36"]
sitäkin mietin, ettei minulle jää töiden jälkeen paljoakaan vapaa-aikaa, koska todellakin voin lyödä pääni pantiksi siitä, että töiden jälkeen teen ruuan, tiskaan, siivoan, pyykkään.... eli teen samat asiat kuin ennenkin.
[/quote]
Miksi ihmeessä lyöt pääsi pantiksi siitä, että hoidat kaikki kotihommat yksin töihinpaluun jälkeenkin? Tuo kuulostaa siltä, että olet ihan alistunut tuollaiseen kohteluun. Pane pääsi pantiksi siitä, että ET hoida kuin puolet kotitöistä ja mies hoitaa toisen puolen. Sillä asenteella saat jotain muutosta aikaiseksi. Mies haluaa päästä vähällä ja kukas nyt mielellään lisää kotitöitä tekee, jos puolison saa pikku painostuksella tekemään ne puolestaan. Pysy lujana ja pidä puolesi, ettet joudu tossun alle.