Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peukuta: Oletko tarvinnut Ruotsin kieltä elämässäsi?

Vierailija
24.02.2015 |

Yläpeukku kyllä, Alapeukku ei. Ja nyt tarkoitan, että olet tarvinnut taitoa esim. usein töissä, ei kerran viidessä vuodessa Ruotsin risteilyllä. Kerro myös mikä kieli olisi ollut hyödyllisempi. Itse en ole kertaankaan ollut tilanteessa, jossa en olisi englanninlla olisi pärjännyt. Mieluummin olisin käyttänyt tuon ajan vaikka espanjan tai ranskan opiskeluun. Tai sitten vaikka syventäviin englannin kursseihin.

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tyhmä nuorena ja menin asenteella EMMÄ RUOTSIA TARVITSE enkä Opiskele! Jaa'a, nyt on tullut halu alaan, jossa ruotsia tarvitaan. Miten sitä enää vanhempana lähtee ruotsia opiskelemaan, kun ei muuta ymmärrä, kuin Jag inte tåla svenska. Ja tuokin huonolla ruotsilla.

Vierailija
102/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:43"]Tähän ketjuun vastaavat sellaiset, joilla on aikaa vastata ketjuihin keskellä työpäivää... [/quote] Aha, ja kaikkienko työpäivä on klo 8-16, eikä silläkään voi olla asian kanssa mitään tekemistä että tämä on vauvapalsta ja aika moni saattaa olla vaikka äitiys/vanhempain/hoitovapaalla? Mä itse olen muuten saikulla! Ajattele mikä lusmu, kun en mennyt 38.6 asteen kuumeessa töihin...

[/quote]

ja esim. minä olen opiskelija joten olen nyt tenttiviikolla joka päivä koululla klo 9-19, siinä välissä on pakko pitää pari taukoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:55"]

Kyllähän saksaa voi peruskoulussa ja lukiossa opiskella ruotsin lisäksikin? Minä ainakin aloitin yläasteella ranskan opiskelun ja opiskelin sitä myös lukiossa. Samaan aikaan opiskelin ihan normaalisti ruotsia ja englantia.

[/quote]

Meidän yläasteelle ei tullut C-saksan ryhmää, sen sijaan C-ranska tuli (kiikunkaakun, olin ainoa poika ryhmässä) jonka sitten otinkin ja jatkoin lukioon, joskaan en kirjoittanut. Jos pakollisena valittavana olisi ollut B-saksa vs B-ruotsi, suurin osa sälleistä olisi valinnut mieluummin B-saksan. D-saksaa en ottanut koska ohjelma oli jo muutenkin täynnä pitkän matikan+fysiikan, erikoispitkän kemian ja tieto(liikenne)tekniikan kanssa (osa kursseista paikallisessa teknillisessa yliopistossa). 

Ja mitä ruotsiin tulee, 6+1 vuotta ruotsia for nothing. Minulle oli jo yläasteella selvää etten tule tarvitsemaan koskaan ruotsia työelämässäni ja tähän menessä tuo otaksuma on pitänyt 30 vuotta. Joka kouluasteella olen saanut tuon hukkakielen arvosanoiksi kiitettävät. Joten ruotsinvastaisuuteni ei todellakaan johdu "vaikeudesta" tai "tyhmyydestä", vaan siitä geneerisestä turhautumisesta että hukatun ajan olisi voinut käyttää itse valittuun  kieleen (eli saksaan). Ei, enkä todellakaan halua julkisen sektorin syöttilääksi, sen verran hyvin vientiteollisuuden projekti-inssinä/teknisenä myyntitykkinä tienaan ettei ihan heti julkiselle puolelle lähdetä.

Nyt teen keskimäärin kerran kuussa keikkaa saksankieliseen Keski-Eurooppaan, kuten jo silloin joskus kauan sitten tavoitteeni oli. Ja niin "tyhmä" olen, että päädyin kansalaisopistoon pänttäämään kieltä - ihan vain siksi,. että toisin kuin ruotsalaisilla, saksalaisen kielialueen edustajilla on varaa sanoa "myymme mille kielelle tahansa, mutta ostamme vain omalla kielellämme".

Olen edeleen sitä mieltä, että kaksi pakollista kieltä pitää olla peruskoulussa, mutta ne pitää olla valittavissa suurista EU-kielistä + naapurmaiden kielistä. Jos joku haluaa lukea ruotsia, siitä vaan, se ei ole keneltäkään pois. Mutta on aivan turha suorastaan kaventaa kansallista kielivarantoamme pakottamalla väki lukemaan jonkinlaisen englannin taidon ja olemattoman ruotsin osaamisen edestä.

Eräs nyanssi asiaan: Kotikunnassani ala-asteen kielikerhot lopetettiin "rahapulan vuoksi". Jostain syystä ruotsin kerhoon silti löytyi rahoitusta ja penätessäni muiden vanhempien kanssa selitystä asiaan rehtori vaivaantuneesti selitti "pääkaupunkiseudulta tulleeseen ohjeistukseen". Asiasta meinasi jousta isompikin mekkala, mutta se saatiin tyynnytettyä sillä että yllättäen vuodenvaihteen jälkeen myös englannin ja saksan kielikerhoihin löytyikin rahoitusta. Sanoisin että kyseessä on varsin törkeää suhmurointia ruotsinkieliseltä taholta...(lapseni ovat saksankielisessä...)

Vierailija
104/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:01"]

Toiset nyt asuu siellä jossain perähikiällä missä ei ketään turistejakaan käy kuin kerran vuodessa, ihan sama mitä kieltä siellä puhutte keskenänne.

[/quote]

Niinpä, englanti, tuo perähikiän junttikieli! Kyllä todellinen maailmankansalainen puhuu natiivitason ruotsia! Sitähän tarvitaan ainakin...öh...Ruotsissa!

Vierailija
105/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:12"]

Itse olin tyhmä nuorena ja menin asenteella EMMÄ RUOTSIA TARVITSE enkä Opiskele! Jaa'a, nyt on tullut halu alaan, jossa ruotsia tarvitaan. Miten sitä enää vanhempana lähtee ruotsia opiskelemaan, kun ei muuta ymmärrä, kuin Jag inte tåla svenska. Ja tuokin huonolla ruotsilla.

[/quote]

Mikään ei estä oppimasta kieltä aikuisena. Et taida kuitenkaan olla kovin motivoitunut, jos tuo on sinulle este.

Vierailija
106/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:10"]

Olen kaksikielinen opiskelija ja olen saanut kesä- ja osa-aikatöitä alaltani todella helposti juuri kielitaidon vuoksi.

[/quote]

Niinpä, kielitaito on hyvä etu. Nythän se etu on käytännössä olematon, koska kaikki "osaavat ruotsia" kun ovat käyneet ne pakolliset kurssit. Harvat todellisuudessa osaavat, eivätkä useimmat haluakaan osata ruotsia. Pakkous voitaisiin ihan hyvin poistaa, ne ketkä haluavat opiskella ja hakea kaksikielisiin paikkoihin töihin voivat silti edelleen valita ruotsin ja saada oikeaa osaamista.

Vierailija
107/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:43"]

Tähän ketjuun vastaavat sellaiset, joilla on aikaa vastata ketjuihin keskellä työpäivää...

[/quote]

Et taida olla itse lainkaan töissä, jos et lomista ole kuullut... Vuorotyökin taitaa olla aika vieras käsite.

Vierailija
108/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ikinä.

Vierailija
109/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen ruotsia joka päivä. Teen käytännössä koko työni muilla kielillä kuin suomeksi, ja ruotsin lisäksi käytän päivittäin myös englantia, venäjää, ranskaa ja saksaa. Ruotsin osuus on arviolta 30 prosenttia.

Olen kyllä muutenkin (siis paitsi että tarvitsen kieltä työssä) iloinen siitä, että osaan ruotsia. Suomi oli osa Ruotsia 800 vuotta. Olisi kummallista ja osoittaisi sivistyksen puutetta, jos noin iso osa historiaa unohdettaisiin, eikä meillä enää osattaisi ruotsia.

Vierailija
110/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:51"]

kylläpä on kapeakatseisia vastauksia, kun minä olen tarvinnut ja opiskellut ruotsia, niin siitä seuraa, että kaikkien suomalaisten tarvitsee opiskella ruotsia.

[/quote]

Voi kyynel. Täällä ihmiset ovat tasan kertoneet, miten ovat ruotsia elämässään tarvinneet. Monille siitä on selvästi ollut hyötyä, mutta aloittajan agendassa oli, että kaikki olisivat ulvoneet ruotsin hyödyttömyyttä.

Vierailija
111/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nain suomenruotsalaisen ja sillä on ummikkoruotsinkielisiä sukulaisia. Heidän kanssaan kätevä. Lisäksi hän tietty puhuu ruotsia kaksikielisten kanssa ja sitten ymmärrän, mitä puhuvat.

Vierailija
112/142 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisen viiden vuoden aikana jokaisessa työhaastattelussa kysytty ruotsinkielen taitoa, tämän hetken työssäni tarvitsen ja harmittaa kun ei tullut paremmin kouluaikana opiskeltua onneksi koskaan ei ole liian myöhäistä. harrastuksissani tarvitsen. ja kun matkustan ruotsiin.  Minusta ruotsinkieli on kiva.

englantini on huono kaipaisi se myös parannusta. olen opiskellut vähän espanjaa mutta sitä ei Suomessa tarvi missään ainoastaan jos matkustelee espanjassa niin silloin toki se on hyödyllinen.  mutta kivan kuuloinen kieli. 

Vierailija
113/142 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä. Terveiset Kaakkois-Suomesta.

Vierailija
114/142 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut Ruotsissa töissä. Viime vuoden jaoin työhuoneen ruotsalaisen kollegan kanssa. Pari viikkoa sitten olin Ruotsissa vaellusretkellä.

Vierailija
115/142 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:20"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:13"]

Monta vuotta lentoliikenteessä töissä. Tarvitsin kieltä päivittäin.

Missä olit töissä? Lentämisen kieli on englanti, Finnairkaan ei ole vuosikausiin vaatinut emänniltään englannintaitoa, lennonjohtajat ja lentäjät, englanti riittää. Olitko lentoemäntä tai joku lähtöselvitysvirkailija  Ruotsissa?

Korjaus, pitäisi tietenkin olla että Finnair ei ole vaatinut ruotsi kielen taitoa.

Viimeksi eilen tulin roomasta ja matkustamossa kuuluteltiin myös ruotsiksi.

Vierailija
116/142 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaahan tarkkoja. Suomi ja ruotsi ovat kotimaisia kieliä. Siis toinen on äidinkieli ja toinen on toinen kotimainen kieli. Molemmilla kotimaisilla kielillä on virallisen kielen asema.

Muita kieliä ovat saami ja vieraat kielet (englanti, saksa, venäjä, jne.)

Näin siis opetushallituksen määritelmän mukaan.

Vierailija
117/142 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläpeukku kyllä, Alapeukku ei. Ja nyt tarkoitan, että olet tarvinnut taitoa esim. usein töissä, ei kerran viidessä vuodessa Ruotsin risteilyllä. Kerro myös mikä kieli olisi ollut hyödyllisempi. Itse en ole kertaankaan ollut tilanteessa, jossa en olisi englanninlla olisi pärjännyt. Mieluummin olisin käyttänyt tuon ajan vaikka espanjan tai ranskan opiskeluun. Tai sitten vaikka syventäviin englannin kursseihin.

Kyllä  ruotsin kieli kirjoitetaan edelleen pienellä kirjaimella.

Tarvitsen tuota kieltä joka päivä töissä.Se ei kuitenkaan ole millään tavalla estänyt minua opiskelemasta noita muita mainitsemiasi  kieliä.

Vierailija
118/142 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen tarvinnut ruotsin kieltä silloin kun olin aikoinaan asiakaspalvelutehtävissä.

Nyt kun on urakiertoa takana ja siirryin asiantuntijatehtäviin ja sitten edelleen esimies ja edelleen johtotehtäviin, niin en ole ruotsin kieltä enää yli 15 vuoteen tarvinnut.

Omille lapsille olen sanonut, että kielitaidolla pääsee asiakaspalvelutehtäviin ja substanssiosaamisella sitten asiantuntija/esimies/johtotehtäviin.

Vierailija
119/142 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun Ruotsissa kävin niin en ymmärtänyt juuri sanaakaan. Joten täysin hukkaan on mun ruotsinopetus mennyt.

Vierailija
120/142 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:19"]

Kaikkialla maailmassa opiskellaan lähinaapurien kieliä. Fiksua se onkin, lähinaapurit ovat tavallisesti suurimpia kauppakumppaneita, kuten meillä Ruotsi.

Ruotsin lisäksi on hyvä osata venäjää. Saksa ja englanti ovat muita hyviä kauppakieliä. Näitä kaikkia käytän omassa työssäni kaupallisella alalla kun myyn suomalaista osaamista muualle.

Opiskellaanko mielestäsi Ruotsissa suomea?

Ei mistään mielipiteestä ole kysymys. Kyllä, Ruotsissa opiskellaan suomea.