Peukuta: Oletko tarvinnut Ruotsin kieltä elämässäsi?
Yläpeukku kyllä, Alapeukku ei. Ja nyt tarkoitan, että olet tarvinnut taitoa esim. usein töissä, ei kerran viidessä vuodessa Ruotsin risteilyllä. Kerro myös mikä kieli olisi ollut hyödyllisempi. Itse en ole kertaankaan ollut tilanteessa, jossa en olisi englanninlla olisi pärjännyt. Mieluummin olisin käyttänyt tuon ajan vaikka espanjan tai ranskan opiskeluun. Tai sitten vaikka syventäviin englannin kursseihin.
Kommentit (142)
Mä peukutin vahingossa ylöspäin. Piti peukuttaa alaspäin. Enemmän kuin ruotsia olisin tarvinnut espanjaa tai venäjää, myös saksaa ja ehkä myös ranskaa. Ruotsia ei niin tarvitse kun ruotsinkieliset yleensä puhuu myös englantia.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:43"]
Tähän ketjuun vastaavat sellaiset, joilla on aikaa vastata ketjuihin keskellä työpäivää...
[/quote]
Voi ei, eikö tullut mieleisiä vastauksia? :(
t: lomaileva nro 14
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:25"]
En ole koskaan tarvinnut "Ruotsin kieltä", ruotsin kieltä kyllä päivittäin. Myynnin vanha totuus on, että kannattaa puhua asiakkaan kieltä, jos haluaa kauppoja tehdä.
[/quote]
Bulshit. Yksikään kauppa ei ole jäänyt tekemättä Ruotsiin vaikka en puhukaan ruotsia vaan englantia. Tavoitekatteissa on pysytty aina, joskus jopa olen suorastaan tehnyt "ryöstön"...
Ai niin, jokin aika sitten duunikeikalla Ruotsissa tartuin puukkoon - tarvitsin yhteistyökumppanin tuotekehityslabrassa jotain terävää, lähin esine sattui olemaa sähkömiehen puukkoon. Ruotsalaiset inssit keskenänsä tokaisivat leikillään "niin tyyppillinen suomalainen, tarttuu puukkoon heti kun tulee ongelmia". Jepp, tämän ymmärtämisen takiahan luin 6+1 vuotta ruotsia, joten pääsin kuittaamaan kuivasti "jag förstått det"...olivat kaiffat (noin 35vee ikäisiä) vähän noloissaan ja ihmettelivät miten ylipäätään ymmärsin ruotsia. Olivat todella yllättyneitä kun kerroin että meillä on pakko lukea ruotsia vaikka suurin osa lukisi jotain järkevämpää. Eivät hekään oikein ymmärtäneet miksi finskit joutuvat lukemaan ruotsia, erityisesti "hieman vanhanaikaista, juntihtavaa" kuten he ilmaisivat asian.
Nyt luen viikossa 3-4.5 tuntia iltaisin saksaa kansalaisopistossa, plus saman verran omaehtoista opiskelua. Juuri sitä kieltä mitä olisin erittäin mieluusti lukenut tuon 6+1 vuotta silloin joskus, jos oikeasti olisi saanut valita.
Kaiken lisäksi kun on reissanut +50 maassa pitkin poikin palloa, on jokseenkin hyvä ymmärrys kuinka idioottimaista on ripustautua pakollisina opintoina sellaisiin mikrokieliin kuin täällä on.
Olen palveluammatissa pk-seudulla, ruotsia tarvitsen päivittäin. Meillä ruotsia on osattava, ei saa yrittää vaihtaa englanniksi jos asiakas puhuu ruotsia. Nuoret tänä päivänä osaavat aika huonosti, sen on saanut aikaan joku ihme ennakkoluulo ja puhe pakkoruotsista.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:43"]Tähän ketjuun vastaavat sellaiset, joilla on aikaa vastata ketjuihin keskellä työpäivää...
[/quote]
Aha, ja kaikkienko työpäivä on klo 8-16, eikä silläkään voi olla asian kanssa mitään tekemistä että tämä on vauvapalsta ja aika moni saattaa olla vaikka äitiys/vanhempain/hoitovapaalla? Mä itse olen muuten saikulla! Ajattele mikä lusmu, kun en mennyt 38.6 asteen kuumeessa töihin...
Peruskoulusta on yli 15 vuotta aikaa, enkä ole kertaakaan tarvinnut ruotsinkieltä missään. Englantia päivittäin.
Jos ruotsinkiltä sattuu joskus elämässää tarvitsemaan, se EI ole kuitenkaan perustelu sille että miljoonat suomalaiset pitäisi pakottaa pakkoruotsiin.
kylläpä on kapeakatseisia vastauksia, kun minä olen tarvinnut ja opiskellut ruotsia, niin siitä seuraa, että kaikkien suomalaisten tarvitsee opiskella ruotsia.
Maailma muuttuu eskoseni, en minäkään halua kieltää ruotsin opiskelua, mutta tekemällä siitä vapaaehtoista ruotsi voi saada mahdollisuuden olla hauska ja helppo kieli, jota minäkin puhun suomenruotsalaisten ystävieni kanssa.
On yhä enemmän oppilaita, joiden ruotsin vuoksi on opettajan käytettävä resursseja ruotsin tukiopetukseen vaikka heidän kokonaistilanteena takia tukiopetusta tarvittaisiin muihinkin aineisiin.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:45"]
Enemmän kuin ruotsia olisin tarvinnut espanjaa tai venäjää, myös saksaa ja ehkä myös ranskaa.
[/quote]
Öh, miksi et opiskellut mitään noista?
Pärjään suomella ja englannilla työssäni. Kaikki ulkomaalaiset palvelen sujuvalla englannilla, myöskin ne ruotsalaiset.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:45"]
Enemmän kuin ruotsia olisin tarvinnut espanjaa tai venäjää, myös saksaa ja ehkä myös ranskaa.
[/quote]
Peruskoulussa voi opiskella kolmeaa kieltä, lukiossa voi taas ottaa uuden kielen, kansanopistoissa tms voi opiskella monia kieliä, tyhmyyttä valittaa, että olis tarvinnut jotain, jos ei ole edes vaivautunut opiskelemaan :D
Öh, miksi et opiskellut mitään noista?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:25"]
En ole koskaan tarvinnut "Ruotsin kieltä", ruotsin kieltä kyllä päivittäin. Myynnin vanha totuus on, että kannattaa puhua asiakkaan kieltä, jos haluaa kauppoja tehdä.
[/quote]
Bulshit. Yksikään kauppa ei ole jäänyt tekemättä Ruotsiin vaikka en puhukaan ruotsia vaan englantia. Tavoitekatteissa on pysytty aina, joskus jopa olen suorastaan tehnyt "ryöstön"...
Ai niin, jokin aika sitten duunikeikalla Ruotsissa tartuin puukkoon - tarvitsin yhteistyökumppanin tuotekehityslabrassa jotain terävää, lähin esine sattui olemaa sähkömiehen puukkoon. Ruotsalaiset inssit keskenänsä tokaisivat leikillään "niin tyyppillinen suomalainen, tarttuu puukkoon heti kun tulee ongelmia". Jepp, tämän ymmärtämisen takiahan luin 6+1 vuotta ruotsia, joten pääsin kuittaamaan kuivasti "jag förstått det"...olivat kaiffat (noin 35vee ikäisiä) vähän noloissaan ja ihmettelivät miten ylipäätään ymmärsin ruotsia. Olivat todella yllättyneitä kun kerroin että meillä on pakko lukea ruotsia vaikka suurin osa lukisi jotain järkevämpää. Eivät hekään oikein ymmärtäneet miksi finskit joutuvat lukemaan ruotsia, erityisesti "hieman vanhanaikaista, juntihtavaa" kuten he ilmaisivat asian.
Nyt luen viikossa 3-4.5 tuntia iltaisin saksaa kansalaisopistossa, plus saman verran omaehtoista opiskelua. Juuri sitä kieltä mitä olisin erittäin mieluusti lukenut tuon 6+1 vuotta silloin joskus, jos oikeasti olisi saanut valita.
Kaiken lisäksi kun on reissanut +50 maassa pitkin poikin palloa, on jokseenkin hyvä ymmärrys kuinka idioottimaista on ripustautua pakollisina opintoina sellaisiin mikrokieliin kuin täällä on.
[/quote]
Kyllähän saksaa voi peruskoulussa ja lukiossa opiskella ruotsin lisäksikin? Minä ainakin aloitin yläasteella ranskan opiskelun ja opiskelin sitä myös lukiossa. Samaan aikaan opiskelin ihan normaalisti ruotsia ja englantia.
Toiset nyt asuu siellä jossain perähikiällä missä ei ketään turistejakaan käy kuin kerran vuodessa, ihan sama mitä kieltä siellä puhutte keskenänne.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:51"]kylläpä on kapeakatseisia vastauksia, kun minä olen tarvinnut ja opiskellut ruotsia, niin siitä seuraa, että kaikkien suomalaisten tarvitsee opiskella ruotsia.
Maailma muuttuu eskoseni, en minäkään halua kieltää ruotsin opiskelua, mutta tekemällä siitä vapaaehtoista ruotsi voi saada mahdollisuuden olla hauska ja helppo kieli, jota minäkin puhun suomenruotsalaisten ystävieni kanssa.
On yhä enemmän oppilaita, joiden ruotsin vuoksi on opettajan käytettävä resursseja ruotsin tukiopetukseen vaikka heidän kokonaistilanteena takia tukiopetusta tarvittaisiin muihinkin aineisiin.
[/quote]
Yhtähyvin voisi kysyä, miksi englanti tai historia tai biologiakaan on pakollisia? Niitäkään ei kaikki elämässään tarvitse, jos siis yleissivistyksellä ei ole mitään väliä. Ruotsi on suomessa toinen äidinkieli, joten kyllä yleissivistykseen kuuluu edes auttava ruotsin osaaminen...
Sen ainoan kerran, kun olen ollut työn puolesta ruotsalaisten kanssa juttusilla, nämä halusivat asioida englanniksi. Kirjoitin lukiosta pitkästä ruotsista M:n ja osaan oman alan sanastoa mutta ilmeisesti ruotsini oli silti vaivaannuttavaa ruotsalaisille. Eli en ole koskaan tarvinnut. Englanti ja suomi ovat kielet joita käytän eniten
Olen kaksikielinen opiskelija ja olen saanut kesä- ja osa-aikatöitä alaltani todella helposti juuri kielitaidon vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:51"]
kylläpä on kapeakatseisia vastauksia, kun minä olen tarvinnut ja opiskellut ruotsia, niin siitä seuraa, että kaikkien suomalaisten tarvitsee opiskella ruotsia.
[/quote]
Luetun ymmärtämistä taas tarvittaisiin, kunpa sitä opetettaisiin kouluissa enemmän. Yksikään ruotsin kieltä tarvitseva vastaaja ei ole puhunut sanaakaan siitä, että kaikkien suomalaisten tarvitsisi opiskella ruotsia. He ovat yksinkertaisesti vastanneet ap:n kysymykseen eli kertoneet, missä ovat tarvinneet ruotsin kieltä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:49"]
Olen palveluammatissa pk-seudulla, ruotsia tarvitsen päivittäin. Meillä ruotsia on osattava, ei saa yrittää vaihtaa englanniksi jos asiakas puhuu ruotsia. Nuoret tänä päivänä osaavat aika huonosti, sen on saanut aikaan joku ihme ennakkoluulo ja puhe pakkoruotsista.
[/quote]
Ihme ennakkoluulo ja puhe pakkoruotsista :D se on pakkoruotsia, ei siitä pääse yli eikä ympäri vaikka kuinka kääntelisi. Missään muussa valtiossa toista virallista (vähemmistö)kieltä ei ole pakko opiskella. Poistetaan sama hulluus Suomestakin, niin ruotsintaidosta tulee oikea etu niille työnhakijoille, jotka puhuvat ruotsia sujuvasti
Tähän ketjuun vastaavat sellaiset, joilla on aikaa vastata ketjuihin keskellä työpäivää...