Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peukuta: Oletko tarvinnut Ruotsin kieltä elämässäsi?

Vierailija
24.02.2015 |

Yläpeukku kyllä, Alapeukku ei. Ja nyt tarkoitan, että olet tarvinnut taitoa esim. usein töissä, ei kerran viidessä vuodessa Ruotsin risteilyllä. Kerro myös mikä kieli olisi ollut hyödyllisempi. Itse en ole kertaankaan ollut tilanteessa, jossa en olisi englanninlla olisi pärjännyt. Mieluummin olisin käyttänyt tuon ajan vaikka espanjan tai ranskan opiskeluun. Tai sitten vaikka syventäviin englannin kursseihin.

Kommentit (142)

Vierailija
61/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen ruotsia töissä joka päivä. 

Vierailija
62/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomenruotsalainen ja äidinkieltä bamlaan jatkuvasti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin heti lisää töitä omalta alaltani, jos puhuisin sujuvaa ruotsia. Ruotsin kertauskurssi voisi olla itse asiassa paras investointi tässä vaiheessa. Kiitos tästä ketjusta! Olen miettinyt jopa alanvaihtoa, kun töitä on niin vähän tarjolla.

Vierailija
64/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin töiden perässä Ruotsiin.

Vierailija
65/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tarvinnut "Ruotsin kieltä", ruotsin kieltä kyllä päivittäin. Myynnin vanha totuus on, että kannattaa puhua asiakkaan kieltä, jos haluaa kauppoja tehdä.

Vierailija
66/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ruotsin kieli, pienellä alkukirjaimella.

Vierailija
67/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Ruotsissa eli kyllä :D Lisäksi Suomessa silloin tällöin on asiakkaita, jotka haluavat palvelua ruotsiksi.

Vierailija
68/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En peukuttanut, koska käytin sitä vain muutaman sanan verran, kun tein työharjoittelun ruotsinkielisellä alueella. Siellä tietyt ihmiset puhuvat ruotsia,vaikka aivan yhtä hyvin osaavat suomeakin.

Vierailija
69/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kirjoitusvirhe" on valtavan hyvä idea. moni aloitus kuolee mutta missä kirjoitusvirhe, lähtee kun raketti

Vierailija
70/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen  käynyt työmatkoja Ruotsissa ja siellä puhuttiin englantia, mutta kyllähän se vähän helpotti että osasi tervehdykset ja numerot ruotsiksi. Olen myös tekemissä suomenruotsalaisten kanssa töissä ja heillä saattaa välillä lipsahtaa ruotsia suomen sekaan. Ruotissa lomaillessakin käytin englantia ja yllätyin miten huonosti matalasti koulutetut ruotsalaiset osaavat englantia.

Hyvin olisin päjännyt ilman pakkoruotsia, en voi sanoa että siitä olisi ollut varsinaisesti hyötyä. Pakkoruotsin määrän voisi pudottaa yhteen lukukauteen, eli opeteltaisiin juuri tervehdykset, numerot, viikonpäivät ja tuon tapaiset alkeet.

Vierailija
71/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, tenttiessäni virkamiesruotsia, ollessani töissä ruotsinkielisellä seudulla, opetellessani muita germaanisia kieliä, kuunnellessani/lukiessani ruotsia.

Vierailija
72/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanotaan näin, että kyllä pärjäisin ilman ruotsin kieltä, mutta onneksi osaan sitä, niin käytän myös sitä. Voihan sitä opiskella muitakin kieliä, vaikka opiskelee myös ruotsia, tai ainakin  minä olen voinut.

Vierailija
73/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin kielitaidon ansiosta töihin Ruotsiin, pystyin kommunikoimaan sen ansiosta ruotsalaisten lisäksi myös norjalaisten kollegoiden. Sain ruotsin kielen taidollani töitä myös Ranskasta. Ruotsin opiskelu ei muuten estänyt minua opiskelemasta koulussa myös ranskaa.

Vierailija
74/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin kielitaidon ansiosta töihin Ruotsiin, pystyin kommunikoimaan sen ansiosta ruotsalaisten lisäksi myös norjalaisten kollegoiden. Sain ruotsin kielen taidollani töitä myös Ranskasta. Ruotsin opiskelu ei muuten estänyt minua opiskelemasta koulussa myös ranskaa.

Vierailija
75/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarvinnut töissä päivittäin, ja puhumalla parempaa ruotsia voisin paremmin myös edetä urallani. Mies työskentelee suomalaisessa yhtiössä, mutta hänen työpaikallaan työkielenä on pelkkä ruotsi. En näe esim. Espanjan tai ranskan osaamisesta suomen työmarkkinoilla yhtään enempää hyötyä kuin ruotsin osaamisesta.

Vierailija
76/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla asuessani en käyttänyt ruotsia, kun en sitä oikein osaa vaikka asiakkaat puhuivat välillä ruotsia. Olin siis töissä ruokakaupassa. Vaasaan muuton jälkeen töissä tarvitsee ruotsia jatkuvasti ja kaduttaa etten opetellut puhumaan ruotsia koulussa kunnolla..

Vierailija
77/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:37"]Olen tarvinnut töissä päivittäin, ja puhumalla parempaa ruotsia voisin paremmin myös edetä urallani. Mies työskentelee suomalaisessa yhtiössä, mutta hänen työpaikallaan työkielenä on pelkkä ruotsi. En näe esim. Espanjan tai ranskan osaamisesta suomen työmarkkinoilla yhtään enempää hyötyä kuin ruotsin osaamisesta.
[/quote]

ja lisään, että jos kuitenkin haluaa kansainvälisille työmarkkinoille tähdätä, niin ainahan sitä voi sitä espanjaa tai ranskaa opiskella myös. Ruotsin opiskelu ei estä muiden kielien opiskelua mitenkään...

Vierailija
78/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tarvitsen ruotsia. Kouluruotsin lisäksi onneksi älysin aikoinani yliopistossa lukea sitä vähän lisää. Työelämässä iloisin yllätys on ollut se, että ruotsin taidon ansiosta ymmärrän hyvin myös norjaa ja tanskaa, sekä puhetta että kirjallista (sähköposteja ja vastaavia). Vastaan ruotsiksi, ja norjalaiset ja tanskalaiset puolestaan ymmärtävät hyvin sitä.

Kielitaito on erinomainen asia, eikä ruotsin osaaminen tietenkään sulje pois muiden kielten osaamistani.

Vierailija
79/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan paljon ruotsissa ja siellä tarvitaan, samoin Vaasan seudulla ja saaristossa. Se, että pärjää englanniksi ei kai tarkoita, että ei tarvitsisi ruotsia.

Vierailija
80/142 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä itäsuomessa, ruotsia en ole tarvinnut, -viron kielitaidosta olisi hyötyä liki päivittäin.