Pippa Laukalle sattui tyrmistyttävä tilanne kaupan kassalla – tylyttää myymälää suorasanaisesti
https://www.is.fi/viihde/art-2000008423950.html
Kyllä tämä nyt minusta Pipalle on nolompaa kun kaupalle. Vähän kun etkö tiedä kuka minä olen, eikä minua kohdella näin tyyppisesti, olkoonkin, että olisi ollut kaupan virhe, ei yksittäisen myyjän.
"– Ei pahoittelua, vaan tympeä toteamus: ’Ainiin näissä on tää häly’.
– Tässä vaiheessa vahva äititaustani tuli esille ja aloin opastamaan: ’Mitä unohtui?’ Sain kuin sainkin kaivettua pahoittelun."
Voi nolous. Että piti ihan pahoittelu kaivaa. Noinko huono on itsetunto.
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuluu pyytää anteeksi tuossa tilanteessa oli sitten Pipasta mitä mieltä tahansa.
Juuri näin! Myyjälle nyt tuosta puhuttelu! Aina pyydetään anteeksi jos virhe tehdään, ihan aina! Jos halutaan säilyttää hyvä maine kauppana ja myyjänä. Kun varashälytin soi, kaikki kääntyy katsomaan ja jollei erikseen kuuluteta että väärä hälytys, typerät ihmiset ajattelee heti varkaaksi, vaikka päästettäisiinkin menemään ilman vartijan tai poliisin tuloa.
Mutta virhehän oli asiakkaan virhe, ei myyjän.
Toistan edellä kirjoittamani esimerkin: pahoitteletko, jos asiakas lukee tarjouksen väärin ja nolostuu/raivostuu kassalla, kun koneesta tuleekin ihan eri hinta? Virhehän on vain ja ainoastaan asiakkaan - miksi myyjän pitäisi pyytää anteeksi tilannetta?
Tuollaisessa tilanteessahan kohteliaasti todetaan mitä on tapahtunut ja tarvittaessa opastetaan asiakasta vastaavan varalle: "nämä salaatit eivät valitettavasti kuulu tarjoukseen" / "näiden hälyttimellisten tuotteiden kanssa kannattaa mennä tavalliselle kassalle tai pyytää myyjä itsepalvelukassalle jo kun on vasta maksamassa".
On myyjän pompottamista pistää hänet anelemaan anteeksiantoa, kun itse on tehnyt virheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuluu pyytää anteeksi tuossa tilanteessa oli sitten Pipasta mitä mieltä tahansa.
Juuri näin! Myyjälle nyt tuosta puhuttelu! Aina pyydetään anteeksi jos virhe tehdään, ihan aina! Jos halutaan säilyttää hyvä maine kauppana ja myyjänä. Kun varashälytin soi, kaikki kääntyy katsomaan ja jollei erikseen kuuluteta että väärä hälytys, typerät ihmiset ajattelee heti varkaaksi, vaikka päästettäisiinkin menemään ilman vartijan tai poliisin tuloa.
Minkä virheen myyjä muka teki? Olisiko myyjän pitänyt vain katsoa että jaa, hälyttimet piippaa ja antaa olla?
Triplan Prismaan seuraavaksi, siellä on ainakin yks todella ystävällinen naiskassa!
Minusta on nolompaa vetää herne nenään ja alkaa läksyttämään kassaa näin joutavanpäiväisestä asiasta ja kirjoittaa siitä vielä someen seinällinen tekstiä. Noita hälyjä tapahtuu harva se päivä, eikä kukaan niihin jaksa kiinnittää huomiota. Päälle tietysti vielä pätemiset johtamiskoulutuksesta ja ulina kuinka ulkomailla tätäkään ei olisi tapahtunut.
Mä olen alkanut vaatimaan pahoitteluja ja anteeksipyyntöä itsekin nykyään. Niin paljon nykyään menee penkinalle ihan normaali asiakaspalvelu, että jos asiaksapalvelija ei ymmärrä pahoitella, niin minä kyllä ymmärrän siitä huomauttaa.
Olen itse aina ollut "anteeksipyytelijä", eli ymmärtänyt pahoittelun merkityksen. Jossain vaiheessa alkoi tuntua siltä että minä se pyytelen anteeksi vasemmalta ja oikealta, mutta kukaan ei koskaan pahoittele omaa vahinkoaan minulle. Siitä se ajatus sitten lähti. Ja jos käy niin että myllytykseni jälkeen ollaan tyrmistyneitä ettäs kehtaan vaatia anteeksipyyntöä, niin pidän havainnollistavan mogologin aiheesta hyvä asiakaspalvelu. En ole ikinä ollut asiakaspalvelutöissä edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistan edellä kirjoittamani esimerkin: pahoitteletko, jos asiakas lukee tarjouksen väärin ja nolostuu/raivostuu kassalla, kun koneesta tuleekin ihan eri hinta? Virhehän on vain ja ainoastaan asiakkaan - miksi myyjän pitäisi pyytää anteeksi tilannetta?
Tuollaisessa tilanteessahan kohteliaasti todetaan mitä on tapahtunut ja tarvittaessa opastetaan asiakasta vastaavan varalle: "nämä salaatit eivät valitettavasti kuulu tarjoukseen" / "näiden hälyttimellisten tuotteiden kanssa kannattaa mennä tavalliselle kassalle tai pyytää myyjä itsepalvelukassalle jo kun on vasta maksamassa".
On myyjän pompottamista pistää hänet anelemaan anteeksiantoa, kun itse on tehnyt virheen.
Tässä tapauksessa nyt ei ollut kyse väärästä hinnasta vaan siitä että myyjä tonki asiakkaan henk. Koht. kassin ja vasta sitten alkoi miettimään josko hälytys tulisi jo ostetusta tavarasta.
Mitä järkeä on itsepalvelukassassa jos joka kerta pitää pyytää myyjä paikalle?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on nolompaa vetää herne nenään ja alkaa läksyttämään kassaa näin joutavanpäiväisestä asiasta ja kirjoittaa siitä vielä someen seinällinen tekstiä. Noita hälyjä tapahtuu harva se päivä, eikä kukaan niihin jaksa kiinnittää huomiota. Päälle tietysti vielä pätemiset johtamiskoulutuksesta ja ulina kuinka ulkomailla tätäkään ei olisi tapahtunut.
No joo ei sitten valiteta jos näitä sattuu joka päivä… joka päivä joku saa turpaansa mutta mitäs niistä valittamaan kun on jokaipäiväinen asia??!
Itse suostuisin näyttämään kassin mutta kun kerran oletetaan varkaaksi (kassi tongittiin) niin kyllä siitä PITÄÄ pyytää anteeksi
Tiedä missä kaikessa niitä hälyttimiä nykyään on ja ne kun vielä monesti piilotetaan, ettei asiakas voi niitä huomata (esim. hiusväripakettien sisäpuolelle) niin aika turha on kyllä itsepalvelukassalle mennä ellei sitten tiedä sata varmasti, ettei tuotteessa ole sitä hälytintä kuten vaikkapa jossain mandariinissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen alkanut vaatimaan pahoitteluja ja anteeksipyyntöä itsekin nykyään. Niin paljon nykyään menee penkinalle ihan normaali asiakaspalvelu, että jos asiaksapalvelija ei ymmärrä pahoitella, niin minä kyllä ymmärrän siitä huomauttaa.
Olen itse aina ollut "anteeksipyytelijä", eli ymmärtänyt pahoittelun merkityksen. Jossain vaiheessa alkoi tuntua siltä että minä se pyytelen anteeksi vasemmalta ja oikealta, mutta kukaan ei koskaan pahoittele omaa vahinkoaan minulle. Siitä se ajatus sitten lähti. Ja jos käy niin että myllytykseni jälkeen ollaan tyrmistyneitä ettäs kehtaan vaatia anteeksipyyntöä, niin pidän havainnollistavan mogologin aiheesta hyvä asiakaspalvelu. En ole ikinä ollut asiakaspalvelutöissä edes.
No mitäs sitten pyytelet turhia anteeksi? Jatkuvasti anteeksi pyytelevät, ylikiltit ihmiset ovat luonnevikaisia ja heidät pitäisi ohjata terapiaan ennen kuin muuttuvat kiukkuisiksi ja katkeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo ei sitten valiteta jos näitä sattuu joka päivä… joka päivä joku saa turpaansa mutta mitäs niistä valittamaan kun on jokaipäiväinen asia??!
Itse suostuisin näyttämään kassin mutta kun kerran oletetaan varkaaksi (kassi tongittiin) niin kyllä siitä PITÄÄ pyytää anteeksi
Aika outo rinnastus turpaan saannin ja väärän myymälähälyn välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs sitten pyytelet turhia anteeksi? Jatkuvasti anteeksi pyytelevät, ylikiltit ihmiset ovat luonnevikaisia ja heidät pitäisi ohjata terapiaan ennen kuin muuttuvat kiukkuisiksi ja katkeriksi.
Se että sinä et ymmärrä kärjistettyä takstiä ei tee minusta ylikilttiä tai luonnevikaista.
Eikö jokaisessa isommassa marketissa tule aiheettoman hälytyksen jälkeen kuulutus, että "pahoittelemme aiheetonta hälytystä och samma på svenska". Noita tulee tosi monta päivän aikana, varsinkin ip-kassalla. Valitettavasti kaupassa työskennellyt henkilökin oli vain ihminen ja unohti pahoitella tilannetta. Oli hieman arkisempi toteamus. Suurin osa myymälävarkaista ei muuten jää kiinni hälytysten perusteella.
Minä ainakin jatkan matkaa hälyttimestä huolimatta kun tiedän että mitään en ole varastanut ja maksukuitti on olemassa joka tuotteesta.
Yleensä eivät ole juosseet perään. Jos juoksevat niin totean että ime parsaa.
Onpa outoa ettei tuohon ikään mennessä ole tullut tällaista tilannetta aiemmin eteen. En edes kuukausittain itse ostele mitään missä voisi olla hälytin, mutta esimerkiksi UFF:lla soi viimeksi portit kun ostamani takin taskussa oli hälytin jonka joku oli laittanut sinne, luultavasti irrotettuaan sen ensin toisesta tuotteesta. Myyjä oli ehkä 19v ja hyvin uusi siellä eli ihan hukassa, ojensin tuotteen tutkittavaksi ja sanoin että oisko siinä vahingossa tuplahäly tai sit joku piilottanut taskuun yhden, ku omin silmin olin nähnyt hänen poistavan yhden hälyttimen maksaessani takkia. Myyjä oli ihan hämillään ja ahdistunut- ymmärrän kyllä, etenkin jos muut häntä 20v vanhemmat rouvat käyttäytyvät Pipan tavoin MOKATTUAAN ITSE :D Tosi äidillistä muuten siirtää ahdistus omasta virheestä toiselle. Lapsuustraumaklassikko. Huh mikä pyllykkä.
Ei mulla ainakaan ollut mitään tietoa siitä että miten tulee käyttäytyä jos itsepalvelukassalle mennessäni on tuotteessa häly kiinni. Enkä osaisi todellakaan odottaa että siivousvälineessä on hälytin :D
Jos näin kuitenkin kävisi että portti hälyttäisi, ja myyjä tulisi paikalle, niin olettaisin että hän kaupan työntekijänä ymmärtää että ostamassani tuotteessaa on hälytin todennköisemmin, kuin että minä olisin varatanut jotain. Reppuani en antaisi pengottavaksi (enkä ole antanutkaan) vaan pyytäisin tarkistamaan ostamani tuotteet, jos niissä vaikka häly olisikin.
Vaikka hälyä ei tuotteista löytyisi, niin en silti antaisi henkilökohtaista omaisuuttani muiden tutkittavaksi, vaan kävelisin liikkeestä ulos. Mikäli lähtöni estettäisiin, niin soittaisin itse poliisit paikalle laittomasta vapaudenriistosta.
Pipanhan tuossa olisi pitänyt pyytää anteeksi kun omalla mokallaan aiheutti hälytyksen.
Virhe oli Pipan virhe, meni itsepalvelukassalle eikä huomioinut hälytintä! Miksi myyjän olisi pitänyt pyytää anteeksi? Pipanhan se olisi pitänyt pyytää anteeksi, kun aiheutti hälytyksen, kun ei ollut huomannut hälläriä tuotteessa!
Vierailija kirjoitti:
Virhe oli Pipan virhe, meni itsepalvelukassalle eikä huomioinut hälytintä! Miksi myyjän olisi pitänyt pyytää anteeksi? Pipanhan se olisi pitänyt pyytää anteeksi, kun aiheutti hälytyksen, kun ei ollut huomannut hälläriä tuotteessa!
No ei kai sitä nyt tarvitsekaan pyytää anteeksi ettei pippis huomannut hälyä, vaan sitä että mentiin ensin toisen kassille, ennen kuin tehtiin se oma työ, eli huomioitiin että ostoksessa on häläri kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa nyt ei ollut kyse väärästä hinnasta vaan siitä että myyjä tonki asiakkaan henk. Koht. kassin ja vasta sitten alkoi miettimään josko hälytys tulisi jo ostetusta tavarasta.
Mitä järkeä on itsepalvelukassassa jos joka kerta pitää pyytää myyjä paikalle?
Niin, ei olekaan kyse hinnasta, mutta osaatko tulkita esimerkkejä ja vetää yhtäläisyyksiä? Se että asiakas menee hälytuotteen kanssa itsepalveluun tai katsoo väärän hinnan on ihan sama asia - kyse on asiakkaan omasta virheestä. Eikä mitään syytä nolostua, näitä sattuu kaikille.
Ja onpa kerran tultu meiltä kaupasta tivaamaan K-Marketin mainoksessa ollutta tarjousta - harmi vain että olimme Siwa. Ei tuossa tilanteessa tarvitse _pyytää anteeksi_ asiakkaan virhettä. Toki kohteliaasti muuten hoidetaan se tilanne.
Repun avaamisen pyytäminen on täysin normaali käytäntö, ja useimmat avaavat kaikki kassinsa ja pussinsa jo pyytämättäkin. Sitten olisin samaa mieltä, että myyjällä meni vähän yli, jos tilanne olisi mennyt näin:
* Hälytys soi, myyjä paikalle
- No niin, reppu auki! Mitäs tuli otettua?
- No ei mitään, oisko näissä mun ostoksis...
- Joo joo, reppu vaan auki äläkä selittele, varas!!
- Ei kyllä mä luulen että se on tää moppi...
- Jaa niinpä onkin.
Tästä voisi jo valittaa. Tilanne EI kuitenkaan kaiken järjen ja Pipan omankaan kertomuksen perusteella ole mennyt noin.
Tämä. Vain huonokäytöksinen itseään parempana pitävä ihminen pitää itseään ylempänä ja puhuttelee toisia noin alentuvasti. Sen jälkeen menee kotiin ja päivien päästä tekee siitä vielä numeron somessa. Mitä helv.