Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien työaika

Vierailija
12.02.2015 |

Opettajien lomat-ketjun innoittamana. Paljon käytät aikaa keskimäärin viikossa sen opetusajan lisäksi työhösi? Itselläni opetusta 20viikkotuntia ja olen laskenut että n.33h/vko menee kaikkineen. Joskus paperitöitä jää vielä kotiin muutamaksi tunniksi. Mielenkiinnosta, muut opettajat?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:01"]

Pääseekö missään muussa hommassa yhtä helpolla/vähällä kuin opettajana?

Aina jauhetaan paperimiehistä, mutta vaikka ne saa kaikenmaailman saunalisiä sun muita, ne on kuitenkin siellä tehtaalla 12h vuorokaudessa monesti. 

[/quote]

Nykyisistä paperikoneista en tiedä, mutta eivät ne ainakaan 1980-luvulla soitelleet kotiin niin kuin opettajien työmaa.

Se riippuu niin tilanteesta ja opettajasta. Aloittavalla opettajalla uudessa paikassa työläiden ryhmien kanssa menee helposti 2 x opetustunnit, tämä varsinkin äidinkielenopettajalla, jolla paljon kirjoituksia tarkistettavana. Hyvin laiska liikunnan- tai luokanopettajan sijainen saattaa selvitä melkein ilman, vain palkollisilla palavereilla.

Mulla on nyt ollut 20 tuntia luokanopettajana, viikottain on mennyt vaihtelevasti 5-15 lisätuntia.

Jonkun mielestä opettaja saa palkan helpolla. Keskustellaanko ammattiopettajista? Edellämainitulla 1980-luvulla minäkin huomasin olevani työpaikassa, että missään muualla en olisi saanut niin paljon rahaa niin vähällä työllä: 16 viikkotuntia, joista 8 meni yhteen maastopäivään ja loput 2 h/ päivä. Tämä siis oppitunteja, mutta lisätyötä tuli  oppilaiden paimentamisesta. Työpaikalla oli silti oltava vähintään 8 tuntia päivässä eikä se aina riittänyt tuntien valmisteluun.

Vierailija
62/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 21:50"]Opettajien lomat-ketjun innoittamana. Paljon käytät aikaa keskimäärin viikossa sen opetusajan lisäksi työhösi? Itselläni opetusta 20viikkotuntia ja olen laskenut että n.33h/vko menee kaikkineen. Joskus paperitöitä jää vielä kotiin muutamaksi tunniksi. Mielenkiinnosta, muut opettajat?
[/quote]

Mulla on opetusta 23 tuntia, töihin menee viikossa n. 50-60 tuntia. Jos on ns. helppo viikko, voi selvitä 45 tunnilla.

Haluaisin ehdottomasti kokonaistyöaikaan. Opetusvelvoitteinen (tunnit) palkkaus on todella epäreilu ainakin omalla alallani. Työnantaja myös voi määrätä lisätöihin, joista maksetaan vain 1 tunnin palkka 1,5 tunnin tehdystä työstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan yläkoulussa kieliä. Vuosiansiot bruttona lomarahat mukaanlukien n. 41000 euroa. Veroprosentti 23. Minulla on perustuntimäärä tänä lukuvuonna eli 20 vkt. Syksyllä oli 21, nyt keväällä 19.

Nyt, ekaa kertaa opettajauran aikana, minulla on opetusta vain neljänä päivänä viikossa. Maanantai on koko kevään vapaapäivä. Joka viikko on siis pidennetty viikonloppu. Koululle ei tarvitse tulla silloin. Perjantaina opetan nyt klo 8-11. Ti, ke, ja to tunteja on 5,5,6. Saan tietenkin koko palkan.

Jos miettii työaikaa, niin jonain viikkoina ei mene kuin max 2. tuntia suunnitteluun, monistamiseen ja sanakokeisiin. Nyt tällä viikolla sattuu olemaan kahdet kokeet korjattavana, jolloin työtuntimäärä kipuaa n 30 tuntiin viikossa. Tämä on siis harvinaista. 

En ymmärrä, mitä ihmeen suunnittelua pitäisi tehdä. Oppikirjat ovat valmiina, sähköinen materiaali kattavaa jne. Valmista tehtävää kyllä riittää yllinkyllin. Tiedän tasan tarkkaan mitä tunnilla tehdään, vaikkei pahemmin niitä suunnittelekaan. 

Vierailija
64/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:01"]Pääseekö missään muussa hommassa yhtä helpolla/vähällä kuin opettajana?

Aina jauhetaan paperimiehistä, mutta vaikka ne saa kaikenmaailman saunalisiä sun muita, ne on kuitenkin siellä tehtaalla 12h vuorokaudessa monesti. 
[/quote]

Opetustyö on raskaampaa kuin mikään muu, mitä olen elämässäni tehnyt. Lähdetään nyt vaikka rakennussiivoojan, maatalouslomittajan ja tarjoilijan töiistä. Halusin alalle kutsumukseni vuoksi, mutta nyt olen lähellä loppuunpalamista.

Tervetuloa vaan alalle, jos kerran niin helpolta tuntuu! Minulta vapautuu kohta yksi työpaikka.

Vierailija
65/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 21:50"]Opettajien lomat-ketjun innoittamana. Paljon käytät aikaa keskimäärin viikossa sen opetusajan lisäksi työhösi? Itselläni opetusta 20viikkotuntia ja olen laskenut että n.33h/vko menee kaikkineen. Joskus paperitöitä jää vielä kotiin muutamaksi tunniksi. Mielenkiinnosta, muut opettajat?
[/quote]
Olen yläkoulun opettaja muutamalla ylitunnilla sekä luokanvalvojuudella. Ohjaan myös oppilaskuntaa. Lisäksi olen mukana koulumme kansainvälisyyspjojektissa. Työtunteja tulee oppituntien päälle niin paljon, että hyvä että illalla pääsee nukkumaan. Niin ja tuosta kansainvälisyysprojektista ei saa yhtään lisää palkkaa. Vaikka siitä saa paljon muuta kuin rahaa, niin kyllä odotan että tuo projekti nyt kesäksi loppuu kun se on kuitenkin niin hirveästi aikaa vievää.
Ilman kansainvälisyysprihektia em. tuntimäärillä teen viikosta riippuen yhteensä 38-50 työtuntia eli hyvin kattavat kesän vapaat Kouluissahan on nykyään niin paljon kaikkea muutakin kuin opetus mitä pitää koulussa oloaikana tehdä. Loput jää sitten kotiin. Ihmettelen kyllä syvästi puheita opettajien lyhyistä työpäivistä.

Vierailija
66/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetustyön tunteja ei voi verrata esim. toimistotyötunteihin. Oppitunnin pitäminen on erittäin intensiivistä eikä tosiaan voi siinä sivussa jotku fb:ssa . Tätä ei mun sihteerikaveri tunnu ymmärtävän. Hän laskee työtunnit kellokortin perusteella, mutta esim päivittää sosiaalista mediaa pitkin päivää ja soittelee yksityispuheluita työajalla.

Vierailija
67/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 08:36"]Opetustyön tunteja ei voi verrata esim. toimistotyötunteihin. Oppitunnin pitäminen on erittäin intensiivistä eikä tosiaan voi siinä sivussa jotku fb:ssa . Tätä ei mun sihteerikaveri tunnu ymmärtävän. Hän laskee työtunnit kellokortin perusteella, mutta esim päivittää sosiaalista mediaa pitkin päivää ja soittelee yksityispuheluita työajalla.
[/quote] jotku- notkua

Vierailija
68/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 08:24"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:01"]Pääseekö missään muussa hommassa yhtä helpolla/vähällä kuin opettajana? Aina jauhetaan paperimiehistä, mutta vaikka ne saa kaikenmaailman saunalisiä sun muita, ne on kuitenkin siellä tehtaalla 12h vuorokaudessa monesti.  [/quote] Opetustyö on raskaampaa kuin mikään muu, mitä olen elämässäni tehnyt. Lähdetään nyt vaikka rakennussiivoojan, maatalouslomittajan ja tarjoilijan töiistä. Halusin alalle kutsumukseni vuoksi, mutta nyt olen lähellä loppuunpalamista. Tervetuloa vaan alalle, jos kerran niin helpolta tuntuu! Minulta vapautuu kohta yksi työpaikka.

[/quote]

Onhan se henkisesti raskasta olla koko ajan yli 20 ihmisen tuijotettavana ja koko ajan vastuussa hommasta. 

Vierailija
69/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 08:23"]Opetan yläkoulussa kieliä. Vuosiansiot bruttona lomarahat mukaanlukien n. 41000 euroa. Veroprosentti 23. Minulla on perustuntimäärä tänä lukuvuonna eli 20 vkt. Syksyllä oli 21, nyt keväällä 19.

Nyt, ekaa kertaa opettajauran aikana, minulla on opetusta vain neljänä päivänä viikossa. Maanantai on koko kevään vapaapäivä. Joka viikko on siis pidennetty viikonloppu. Koululle ei tarvitse tulla silloin. Perjantaina opetan nyt klo 8-11. Ti, ke, ja to tunteja on 5,5,6. Saan tietenkin koko palkan.

Jos miettii työaikaa, niin jonain viikkoina ei mene kuin max 2. tuntia suunnitteluun, monistamiseen ja sanakokeisiin. Nyt tällä viikolla sattuu olemaan kahdet kokeet korjattavana, jolloin työtuntimäärä kipuaa n 30 tuntiin viikossa. Tämä on siis harvinaista. 

En ymmärrä, mitä ihmeen suunnittelua pitäisi tehdä. Oppikirjat ovat valmiina, sähköinen materiaali kattavaa jne. Valmista tehtävää kyllä riittää yllinkyllin. Tiedän tasan tarkkaan mitä tunnilla tehdään, vaikkei pahemmin niitä suunnittelekaan. 
[/quote]
Kaikissa oppiaineissa ei ole oppikirjoja

Vierailija
70/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:01"]

Pääseekö missään muussa hommassa yhtä helpolla/vähällä kuin opettajana?

[/quote]

Jos ajattelee työmäärää ja palkkaa, niin opettajan homma on kyllä siinä suhteess hyötysuhteeltaan melkoisen hyvää hommaa. Mutta itseä ei kylä kiinnostiaisi vähääkään viettää joka päivä tuntikausia huonosti käyttäytyvien ja  huonosti motivoituneiden teinilaumojen kanssa. Kamalaa työtä.

Vierailija
71/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:16"]

Olen yläkoulun äidinkielen opettaja. Opetustunteja minulla on keskimäärin 22 (2 seiskaluokkaa, 2 kasiluokkaa, 2 ysiluokkaa, 2 valinnaisainetuntia). Työtä teen kokonaisuudessaan keskimäärin 50 tuntia viikossa sisältäen siis ihan kaiken, suunnittelun, arvioinnin, korjaamiset, kokoukset, Wilman, paperityöt.

Paperitehtaiden ja muidenkin alojen ihmisten kannattaisi muistaa, että opettajalla ei ole työaikavelvoitetta, siispä opettajalla ei ole myöskään mahdollisuutta ylityökorvaukseen. Palkka korvaa 40 tunnin työpanoksen viikossa, vaikka todellinen työtuntimäärä olisi kaksinkertainen. Kuhunkin oppiaineeseen liittyy kyllä minimiopetusmäärä, ja jos tämä oppituntimäärä ylittyy (esim. äikässä minimimäärä on 18 tuntia viikossa), näistä ylimääräisistä opetustunneista maksetaan sitten ylituntipalkkio (minulla siis peruspalkan päälle 4 ylituntipalkkiota). Se, miten todellisuudessa tekee työtä oppituntien ulkopuolella, ei näy palkassa mitenkään.

Koska opettajilla ei ole työhuonetta, heidän odotetaan tekevän osan työstä kotonaan tai muualla koulun ulkopuolella, mikä tarkoittaa ainakin perheellisellä usein sitä, että työtä jatketaan muutaman tunnin ajan sitten, kun lapset ovat menneet nukkumaan. Tämä on siis sekä TES:issä että verotuksessa huomioitu.

[/quote]

Jotenkin minun on vähän vaikea uskoa että käytät oppituntien suunnitteluun melkein yhtä paljon aikaa kuin niiden pitämiseen. Ehkä uutena opettajana noin voi käydä, mutta jo opettaa samaa ainetta vuodesta toiseen, niin eikö edelisen voden suunnittelusta jäänyt mitään käteen?

Toki opettajiakin on erilaisia, toiset varmaan tekee enemmän työnsä eteen kuin toiset.

Vierailija
72/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aihe ihmetyttää mua suuresti. Miten nuo 25 tuntia viikossa työskentelevät kykenevät hoitamaan virkavelvoitteensa niin, etteivät saa syytteitä virkavirheistä? Mä olen äikänope ja opetan tässä jaksossa 24 h viikossa. Lisäksi olen ryhmänohjaaja.

Mulla aikaa menee ryhmänohjaukseen liittyviin tehtäviin helposti 5 tuntia viikossa. Lisäksi suunnitteluun ja arviointeihin menee toiset 5 tuntia. Siihen päälle sitten kokouksen ja muut juoksevat asiat, niin alle 40 tunnin en pääse juuri koskaan. Lisäksi aina seuralaisena on riittämättömyyden tunne. Vai olenko vain liian tunnollinen?

Toki lähden joskus kotiin heti silloin, kun tunnit loppuvat, vaikka kahdeltatoistakin. Toisaalta tarkastan työsähköposteja usein viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla, ja vastaan työpuheluihin iltaisinkin. Myös viikonloppuisin hoidan usein työasioita. Vapaa-ajallani usein luen opetukseen liittyviä blogeja yms., mutta tämä on toki oma valintani. Kun olin sairaana, jouduin seuraavan viikon tekemään 12-tuntisia työpäiviä (olin oikeasti koululla 8-20), jotta sain sairastumisen aikana kerääntyneet rästihommat tehtyä.

Ymmärrän, että työskentelen usein liikaa. Toisaalta tykkään opiskelijoistani ja työkavereistani ja pidän siitä, että saan itse vaikuttaa työhöni ja olla luova. Ehkä opettajiksi usein hakeutuu tällaisia itselleen vaativia pakertajia, jotka tekevät asiat kunnolla ja huolellisesti tarkistaen. Kumma vain, että ne rennommat maikat pitävät täällä keskuselupalstoilla eniten ääntä...

Vierailija
73/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 08:55"]

Tämä aihe ihmetyttää mua suuresti. Miten nuo 25 tuntia viikossa työskentelevät kykenevät hoitamaan virkavelvoitteensa niin, etteivät saa syytteitä virkavirheistä? Mä olen äikänope ja opetan tässä jaksossa 24 h viikossa. Lisäksi olen ryhmänohjaaja.

Mulla aikaa menee ryhmänohjaukseen liittyviin tehtäviin helposti 5 tuntia viikossa. Lisäksi suunnitteluun ja arviointeihin menee toiset 5 tuntia. Siihen päälle sitten kokouksen ja muut juoksevat asiat, niin alle 40 tunnin en pääse juuri koskaan. Lisäksi aina seuralaisena on riittämättömyyden tunne. Vai olenko vain liian tunnollinen?

Toki lähden joskus kotiin heti silloin, kun tunnit loppuvat, vaikka kahdeltatoistakin. Toisaalta tarkastan työsähköposteja usein viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla, ja vastaan työpuheluihin iltaisinkin. Myös viikonloppuisin hoidan usein työasioita. Vapaa-ajallani usein luen opetukseen liittyviä blogeja yms., mutta tämä on toki oma valintani. Kun olin sairaana, jouduin seuraavan viikon tekemään 12-tuntisia työpäiviä (olin oikeasti koululla 8-20), jotta sain sairastumisen aikana kerääntyneet rästihommat tehtyä.

Ymmärrän, että työskentelen usein liikaa. Toisaalta tykkään opiskelijoistani ja työkavereistani ja pidän siitä, että saan itse vaikuttaa työhöni ja olla luova. Ehkä opettajiksi usein hakeutuu tällaisia itselleen vaativia pakertajia, jotka tekevät asiat kunnolla ja huolellisesti tarkistaen. Kumma vain, että ne rennommat maikat pitävät täällä keskuselupalstoilla eniten ääntä...

[/quote]

Mikä on oppilaitos, jossa opetat? Itse yritän olla pakertamatta liikaa, sillä tiedän, että jos lähtisin pakertamislinjalle, loppua ei olisi näkyvissä. 

Vierailija
74/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää muistaa se, että on opettajia alakoulussa, yläkoulussa, lukiossa, amk:ssa jne. Nämä ovat kaikki erilaisia luonteeltaan, ja työntekoon menee täysin eri tuntimäärä.

Vierailija
75/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä takoja ollenkaan(välkät), sillä en halua viedä töitä kotiin. Aamulla reilu tunti suunnittelua ja välkät siis myös. Puuskutan kuin höyryjuna töissä, jotta saan kotona keskittyä lapseen. Viikkotyöaika n. 33h ilman taukoja.

Vierailija
76/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuisen pianoa soittava: 

minäkin kysyn

-koska etsit ja treenaat uudet laulut?

- korjaat testit?

- valmistelet käsityön ja askartelun materiaalit?

-pidät yhteyttä vanhempien kanssa?

-suunnittelet juhlia, tapahtumia, teemapäiviä?

-viet esim.  suunnistusrastit?

-virität kanteleet?

-keräät materiaalit ja tarvikkeet toiminnallisiin työskentelyihib

-värkkäät pelikortit ja muut materiaalit

Kaikkea ei tietenkään tehdä joka päivä, mutta kuitenkin joka päivä jotain.

väitän, että alkuopetuksen taito-ja taideaineiden tunnit vaativat paljon valmistelua ( jos ne ovat laadukkaita ja suunniteltuja, eivätkä ovenkahvapedagogiikkaa). Toki kirjaa eteenpäin lukemalla ope selviää helpolla, mutta se lienee oman ammattitaidon aliarviointia.

Vierailija
77/94 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun kunta-alan lomia lyhennetään yht. 10 pv/ vuodessa, voisi saman tehdä opettajillekin, joilla jo valmiiksi törkeän pitkät lomat. Kunnallisella puolella kolmivuorotyötä tekevilläkin lomaa vain 5 vkoa/vuosi, mutta opettajilla säilyy lomat yhtä pitkinä kuin nytkin(kesäloma 10 vkoa, joululoma yli 2 vkoa, syys-ja hiihtoloma 2 vkoa), eli yht.väh. 14 vkoa/ vuodessa lomaa, lyhyiden työpäivien lisäksi.

Ehdotankin opettajille kokonaistyöaikaa 38,25 tuntia/viikko,joka pitää olla työpaikalla, niinkuin muillakin työssäkäyvillä.Ja koska muillakin loma lyhenee jatkossa 2vkoa/vuosi, voisi opettajia edellyttää koulussa tapahtuvaan kerhotoiminnan järjestämiseen, vaikka kesäkuun kahdelle ensimmäiselle viikolle. Nythän on niin että lasten vanhemmat ovat tulevaisuudessa vähemmän kotona, koska työaikaa pidennetään se 2 viikkoa vyodessa, opettajien merkitys kerhotoiminnan järjestäjinä vain korostuu. Ja samalla älyttömän pitkiä kesälomia saataisiin lyhennettyä.

Vierailija
78/94 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muillakin aloilla, erityisesti ihmissuhdetyössä ollaan haastavien asiakkaiden parissa 8 h/ päivässä hektisesti, ilman omaa kahvitaukoa tai ruokataukoa, välitunneista puhumattakaan. Tällaisessakin hommassa saadaan helposti töitä kotiin, asiakkaille pitää järjestää ja suunnitella erilaista ohjelmaa ja toimintaa, jota ei pysty työajalla tekemään. Lisäksi työtuntien päälle tulevat lukuisat esim. lääkehoidon teorian lukemiset, ym. lainsäädännössä vaaditut osaamiset, joita ei voi työajan puitteissa tehdä. Siksi hämmästelen suuresti opettajien valitusta tuntien suunnittelusta, yms, kun ne on huomioitu työaikaan ruhtinaallisesti!

Vierailija
79/94 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun äidinkielen opettaja. Opetustunteja minulla on keskimäärin 22 (2 seiskaluokkaa, 2 kasiluokkaa, 2 ysiluokkaa, 2 valinnaisainetuntia). Työtä teen kokonaisuudessaan keskimäärin 50 tuntia viikossa sisältäen siis ihan kaiken, suunnittelun, arvioinnin, korjaamiset, kokoukset, Wilman, paperityöt.

Paperitehtaiden ja muidenkin alojen ihmisten kannattaisi muistaa, että opettajalla ei ole työaikavelvoitetta, siispä opettajalla ei ole myöskään mahdollisuutta ylityökorvaukseen. Palkka korvaa 40 tunnin työpanoksen viikossa, vaikka todellinen työtuntimäärä olisi kaksinkertainen. Kuhunkin oppiaineeseen liittyy kyllä minimiopetusmäärä, ja jos tämä oppituntimäärä ylittyy (esim. äikässä minimimäärä on 18 tuntia viikossa), näistä ylimääräisistä opetustunneista maksetaan sitten ylituntipalkkio (minulla siis peruspalkan päälle 4 ylituntipalkkiota). Se, miten todellisuudessa tekee työtä oppituntien ulkopuolella, ei näy palkassa mitenkään.

Koska opettajilla ei ole työhuonetta, heidän odotetaan tekevän osan työstä kotonaan tai muualla koulun ulkopuolella, mikä tarkoittaa ainakin perheellisellä usein sitä, että työtä jatketaan muutaman tunnin ajan sitten, kun lapset ovat menneet nukkumaan. Tämä on siis sekä TES:issä että verotuksessa huomioitu.

Juuri noin. Olen kotiin matkalla ja laukussa kolmen luokan kokeet. Ryhmissä 20-27 oppilasta. Tänään ja muinakin iltoina aikaa menet noiden tarkistamiseen. Olin aikanaan töissä paperitehtaassa ja olen joskus miettinyt sitä kun paperitehtaassa miehet tekivät kynällä lisää ylityötunteja kun ei muuten saanut muka tarpeeksi palkkaa. No ovat kirjoittaneet itsensä ulos niistä töistä kun tehtaita vähennetty. No ahneita olivat.

Jos joku luulee että opettajan työ on kevyttä niin suosittelen työkokeilua vaikka koulunkäynnin ohjaajana niin näette mitä se opettajan kevyt mitätön työ on.

Muuten on outoja että teinien vanhemmilla menee hermo yhden kanssa ja opettajalla on niiiiiin kevyt ja helppo työ vaikka sen normaalin käytöksen vaatimisen lisäksi pitäisi saada koko luokallinen vielä oppimaan eräskin asia.

Vierailija
80/94 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muillakin aloilla, erityisesti ihmissuhdetyössä ollaan haastavien asiakkaiden parissa 8 h/ päivässä hektisesti, ilman omaa kahvitaukoa tai ruokataukoa, välitunneista puhumattakaan. Tällaisessakin hommassa saadaan helposti töitä kotiin, asiakkaille pitää järjestää ja suunnitella erilaista ohjelmaa ja toimintaa, jota ei pysty työajalla tekemään. Lisäksi työtuntien päälle tulevat lukuisat esim. lääkehoidon teorian lukemiset, ym. lainsäädännössä vaaditut osaamiset, joita ei voi työajan puitteissa tehdä. Siksi hämmästelen suuresti opettajien valitusta tuntien suunnittelusta, yms, kun ne on huomioitu työaikaan ruhtinaallisesti!

Ja tämän tyyppisissä hommissa tulee myös omaisten ja vanhempien hampaisiin joutuminen, ei ole siis vain opettajien "herkkua".