Saako älykäs, osaava ja lahjakas ihminen aina helposti töitä?
Kommentit (40)
Älykäs ihminen osaa myös työllistää itse itsensä.
Parhaat työntekijät eivät yleensä edes jää työttömiksi, vaan heitä headhuntataan jo silloin, kun he ovat vielä töissä.
Älykäs ihminen käyttää sitä älyä työnhakemiseen. Se ei montaa tuntia vie aikaa, että on työsopimus kourassa.
Vähemmän älykäs lähettelee hakemuksia ja kyselee täällä kela tukien perusteita.
Jos ei saa töitä, niin onko silloin erityisen älykäs?
Nykyään ei ole mitään takuita kenelläkään että saisi töitä. Hyvä koulutus, pitkä ja monipuolinen työkokemus, älykkyys ja kaikinpuolinen "fiksuus" ei valitettavasti aina auta tässä työmarkkinatilanteessa. Nim. Läheltä seurannut
Vierailija kirjoitti:
Parhaat työntekijät eivät yleensä edes jää työttömiksi, vaan heitä headhuntataan jo silloin, kun he ovat vielä töissä.
Eli työpaikan saamiseen tarvitaan että on jo töissä.
Jos olet huippuosaaja alallasi niin tottakai sinut halutaan palkata ja firmat pikemminkin kilpailevat sinusta.
Älykkyydellä, lahjakkuudella ja osaamisella ei tee kauheasti mitään, jos niitä ajattelee pysyvinä ja muuttumattomina ominaisuuksina. Ennemminkin kyse on siitä, että miten suhtautuu haasteisiin. Ajattelutavasta. Toiset ajattelee olevansa ominaisuuksiltaan muuttumattomasti tietynlaisia, ja heille vaikka epäonnistuminen on niin vaikeaa, että he mieluummin eivät edes yritä vaikeita asioita, jottei se tunne omasta paremmuudesta voisi murtua. Sellaiset varmaan jossain vaiheessa huonon tuurin myötä lannistuvat ja masentuvat eivätkä saa töitä. Sen sijaan jos on toisenlainen ajattelutapa, että epäonnistumisista ja vaikeuksista voi oppia, niin ei varmasti lannistu samalla tavalla useista hylkäyksistä huolimatta. Olisi vaikeaa ajatella, että vaikeuksia oppimisen paikkoina pitävä, kasvun asenteen omaksunut ei saisi töitä tai alkaisi yrittäjäksi jossain vaiheessa.
T. Luin juuri Carol S. Dweckin kirjan Mindset - menestymisen psykologia, ja olen vieläkin vähän ällistynyt ja hurmioitunut miten se muutti omaa ajattelutapaani. En ole vielä saanut töitä, mutta vaikea ajatella että palaisin enää ikinä vanhaan eli epävarmaan, lannistuneeseen ja ahdistuneeseen ajattelutapaani.
Ihmissuhdetaidot on tärkeämpiä kuin älykkyys, osaaminen ja lahjakkuus. Sun pitää pärjätä työkavereiden, asiakkaiden kanssa. Tarvitaan tunneälyä.
Ei saa. Enemmän hyötyä on ulospäin suuntautumisesta/sosiaalisuudesta, johon yhdistyy korostunut itsevarmuus röyhkeydellä maustettuna. Tällainen henkilö jyrää valintatilanteessa asiataidoiltaan pätevämmän henkilön yhä useammin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei ole mitään takuita kenelläkään että saisi töitä. Hyvä koulutus, pitkä ja monipuolinen työkokemus, älykkyys ja kaikinpuolinen "fiksuus" ei valitettavasti aina auta tässä työmarkkinatilanteessa. Nim. Läheltä seurannut
Työmarkkinat ovat vaikeat, mutta uskon silti, että jos joku ei saa työtä, löytyy aina joku vieläkin älykkäämpi, lahjakkaampi ja sinnikkäämpi, joka saa.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Enemmän hyötyä on ulospäin suuntautumisesta/sosiaalisuudesta, johon yhdistyy korostunut itsevarmuus röyhkeydellä maustettuna. Tällainen henkilö jyrää valintatilanteessa asiataidoiltaan pätevämmän henkilön yhä useammin.
Älykäs ihminen tajuaa kehittää sosiaalisia taitojaan jos ne ovat työn saamisen esteenä ja menee esim. esiintymistaidon kurssille.
Ei välttämättä. Jos hakijana on myös sukulaisen lapsi, kalakaverin poika, pojan tyttöstävä, tyttären bestis tms. niin he menevät aina edelle, vaikka eivät osaisi edes omaa nimeään kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Jos hakijana on myös sukulaisen lapsi, kalakaverin poika, pojan tyttöstävä, tyttären bestis tms. niin he menevät aina edelle, vaikka eivät osaisi edes omaa nimeään kirjoittaa.
Luuletko, että esim. Googlen parista sadasta tuhannesta työntekijästä kaikki ovat kalakavereiden poikia? Kyllä noihin paikkoihin on monen kierroksen haastattelurundit ja vain parhaimmat pääsee. Samaten ei esim. minnekään NASA:lle palkata tyttären bestiksiä.
Ei välttämättä, varsinkaan jos esim. on sosiaalisen kanssakäymisen haasteita. Mulla eräs sukulainen joka on matemaattis-luonnontieteellisen alan tohtori ja todella älykäs selvästi, mutta sosiaalisten tilanteiden kammoinen ja autistin oloinen vaikkei sillä mitään diagnoosia olekaan. Luulen että jos akateemisesta maailmasta hommat loppuisivat, hänen olisi äärimmäisen vaikea työllistyä yksityispuolelle.
Ei, jos on esim. sosiaalisesti kömpelö ja ulkoisesti epäviehättävä kuten itse olen. Tuppaa ne työhaastattelut olemaan sellaisia, että pitäisi olla ekstrovertti ja sujuva ilmaisemaan itseään ja näyttää tietynlaiselta. Vaikka alani on insinööriala, jolla lähinnä istutaan tietokoneen ääressä yksin suunnittelemassa. Olen ollut 24 vuotta samassa työpaikassa ihan siksi, etten ole päässyt mihinkään muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen tajuaa kehittää sosiaalisia taitojaan jos ne ovat työn saamisen esteenä ja menee esim. esiintymistaidon kurssille.
Tämä juuri. Tyhmempi syyttää työmarkkinoita, viisaampi löytää keinon miten parantaa mahdollisuuksiaan saada töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että esim. Googlen parista sadasta tuhannesta työntekijästä kaikki ovat kalakavereiden poikia? Kyllä noihin paikkoihin on monen kierroksen haastattelurundit ja vain parhaimmat pääsee. Samaten ei esim. minnekään NASA:lle palkata tyttären bestiksiä.
Nämä tällaiset haastattelurundit yms. on myös este, joka karsii oikeasti älykkäitä ja hyviä, jotka ei vaan ole hyviä esiintymään, tai jännittävät kauheasti tuollaisia tilanteita. Itse työssä nämä ominaisuudet ei välttämättä haittaisi yhtään, mutta voivat estää kyllä pääsyn hommiin.
No tuskin esim. joku fysiikan nobel-palkinnon saaja joutuu pahemmin työttömyydestä kärsimään.