Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien työaika

Vierailija
12.02.2015 |

Opettajien lomat-ketjun innoittamana. Paljon käytät aikaa keskimäärin viikossa sen opetusajan lisäksi työhösi? Itselläni opetusta 20viikkotuntia ja olen laskenut että n.33h/vko menee kaikkineen. Joskus paperitöitä jää vielä kotiin muutamaksi tunniksi. Mielenkiinnosta, muut opettajat?

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kun olisi ihanaa olla noin mahdottoman lahjakas kuin 68. Lahjattomat ne harjoittelee.

Vierailija
42/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tapahtuisi jos ei tekisi enempää tunteja kuin mistä maksetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja kannatan kokonaistyöaikaa. Silloin työllä olisi rajansa toisin kuin nyt.

Vierailija
44/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, sinulla on 5 ylimääräistä opetustuntia viikossa. Suunnitteluineen siis 7,5h ylitöitä, joista maksetaan erikseen. Muissa työtehtävissä tuo aika lisättäisiin normaalin virka-ajan päälle ja työajan kuuluukin mennä yli 40 tunnin.

Vierailija
45/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalle maksetaan ovtessin mukaisista opetustunneista. Lisäksi yhtä opetustuntia kohden on 0,5h suunnitteluaikaa. Yt-ajat, 3h lisätään tähän päälle. Esim. Luokanope: 24h opetusta, 12 suunnittelua, 3h yt-aikaa.

opettajat, tehkää se, mistä maksetaan (eli myös suunnittelu- ja jälkityöt kunnolla), ylimääräistä ei tarvitse tehdä.

nykyisen työehtosopimuksen ongelmana on se, että varsinkin alakoulussa yhteistyö vaatisi paljon enemmän kuin 3h, ja suunnittelun kanssa selviää vähemmällä.

Vierailija
46/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opettaja. Työaikani on 8h päivässä. Lomaa on 4vkoa kesällä ja 1talvella. Palkkani on huonompi kuin muilla vastaavan koulutuksen saaneilla ja bonuksena on yt-neuvottelut vaikka firman tulos oli todella hyvä. Syömään en pääse silloin kuin haluan, vaan töiden mukaan. Vessaan pääsen välillä hyvin, välillä en.

Vierailija
47/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 05:15"]

[/quote]

opettajan työajaksi lasketaan 1,5 kertaa opetustunnit, plus 3h yhteissuunnitteluaikaa. Jos opetusvelvollisuus on 24 h, tämä on yhteensä 39 h. Vasta tämän yli menevä aika on sellaista, mistä ei makseta.

Vierailija
48/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kontroloi tuota 'suunnitteluaikaa'. Tekee ken tekee, mutta täytyy sanoa, että jos vedät 1-2 luokkaa vuoronperään vuodesta toiseen, sitä oppii ettei pyörää tarvitse jokakerta keksiä uudelleen...

Vierailija
49/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusta 27 h/vko, palverit, sähköpostit, valmistautumiset jne. Kyllä se sinne 40 tunnin huitelle helposti menee.

Vierailija
50/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 05:15"]

[/quote]

Se ei ole mahdollista. Saisi varotuksen virkatehtävien laiminlyönnistä, riippuen tietysti rehtorista. Jos on opekokous tai VESO-päivä tmv. niihin on pakko mennä, ellei ole sairaslomalla. Tai vanhempainvartit. Tai vastata vanhempien viesteihin tai puhua puhelimessa, palveerata erkan kanssa jne. Yksinkertaisesti ei vaan ole mahdollista täysin selvitä sillä opetustuntien pitämisellä. Toki laiska työntekijä tekee minimit ja kokenutkin pääsee helpommalla, mutta yhtä kaikki töitä on tehtävä enemmän kuin ne opetustunnit kaikkien. Itse esimerkiksi menen koululle noin 15 min ennen opetuksen alkua ja lähden 5-10 minuuttia opetuksen loppumisesta, ellei siis ole mitään palaveria. Toisaalta päästyäni kotiin, juotuani kahvit, avaan Wilman, otan kirjat esille, opettelen uuden laulun jne. Välitunnit teen töitä. Useat opet tykkää olla koululla ja sitten kotiin vapaalle. Mä taas tykkään tulla kotiin, hetken rentoutua ja tehdä sitten loput työt.

Vierailija
51/94 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 18:17"]

Oi kun olisi ihanaa olla noin mahdottoman lahjakas kuin 68. Lahjattomat ne harjoittelee.

[/quote]

olen lapsena istunut pianotunneilla, sellotunneilla ja kuoroissa niin paljon, että eiköhän tuo säestys suju. En kuitenkaan väittänyt musiikinopetukseeni olevan pelkkää laulattamista, vaikka sitäkin tehdään. Musiikissa olennaista pn tekeminen, osallisuus. Vaikeaa olisi, jos edes opettajalla ei ole palikat kassassa... Miten te muut luokanopettajat sitten opetatte sitä musiikkia? Levyraatia ja cheekkiä? Todella laadukasta joo.

Vierailija
52/94 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:41"] Alakoulussa, opetustunteja 23. En todellakaan suunnittele tunteja tuntikaupalla! Lahjattomuutta, suorastaan tehdä näin! Ei ne ekaluokkalaisten motivoimiset ja tehtävät nyt niin vaikeita ole, ettenkö tekisi niitä aika extempore! Takki ei tyhjene ja nytkin olen jo vapaalla. Ollut jo tovin.Kello lie jotain puoli1. [/quote]Eli luokkasi opiskelee ainoastaan ja vain kirjoja täyttäen? Teettekö koskaan mitään toiminnallisia tehtäviä? Minkälaisia käsitöitä ja kuvataidetöitä teette? Onko musiikinopiskelu koskaan muuta kuin laulua, jota sinä säestät? Etkö kirjoita vanhemmille viestejä? Eikö sinulla ole tehostetun tai erityisen tuen oppilaita? Miksi sinulla ei ole täydet tunnit? Joko olet trolli tai sitten täysin epäammattimaisesti töihisi suhtautuva. Miksi ihmeessä ekaluokanopen pitäisi sitten olla edes maisteri, jos työ on kepeää suojatyömäistä puolipäivähommaa? Ideaalitilanne ei ole valittaa ja vinkua turhasta, mutta turhaa vähätellä työn vaativuutta tai siihen käytettyä aikaa.  [/quote] Kuka on vähän tulkinnut omiaan?! Olisinko ollut uskottava, jos alalla 9 vuotta työtä tehneenä olisin sanonut, että suunnittelen iltaisin kolme tuntia seuraavaa päivää? Mitä musiikinopetukseeni tulee, se pn hyvinkin osallistavaa, toiminnallista ja jopa oppikirjatonta! Sävellämme myös itse! Olen varmasti valovuoden edellä monen koulun musiikinopetusta, lähempänä tulevia opetussuunnitelman perusteita. En väitä, että en suunnittele yhtään opetustaito, väitän vain kun TIETÄÄ MITÄ TEKEE, pääsee vähemmällä. Minä en käsitä tätä opettajien jatkuvaa marttyyriuhri-asennetta. Minä olen kyllä opsini lukenut, koulutuksen käynyt(työajalla) ja ollut jopa mukana kehittämässä erästä, joten sisällöt sekä metodilla ovat hyvin hallussa. En silti pakerra hikihatussa jokailta jotain kaanonia kotona edellisenä iltana. Kyllä opetus elää myös kunkin luokan tarpeiden mukaan. Koen todella pääseväni melko vähällä esim. Musiikinopetuksen sisältöjen kanssa. Toki jos olisin täysin lahjaton... Harjoittelisin kolmisointulastenlauluja yömyöhään asti.

[/quote]

Millä ajalla suunnitelet nuo osallistuvat, toiminnalliset ja oppikirjattomat musiikintunnit sävellyksineen? Vai improvisoitko fiiliksen mukaan eli toisin sanoen et tiedä, mikä on lopputulos etkä tavoittele minkäänlaista pedagogista sisältöä vaan vain säilytät lapset turvallisesti sisätiloissa rämpläämässä soittimia "säveltämisen" varjolla.

Omalla lapsellani on maanantaisin musiikkia, äidinkieltä ja matematiikkaa. En usko, että opettaja kykenee tunnit vetämään improvisoimalla vaan ihan oikeasti asioita suunnittelemalla. Se, suunnitteleeko istuessaan autossa tai vessassa, ei poista sitä tosiasiaa, että on käyttänyt aikaa tuntien suunnitteluun. Hyvä musiikintunti on tavoitteellinen ja ne tavoitteet pitää miettiä oppilaskohtaisesti. Ei se ole pelkkää laulamista ja soittamista fiiliksen mukaan. Jossakin kohtaa viikkoa se opettaja miettii ne tavoitteet jokaiselle tunnille ja pohtii tavoitteiden toteutukset oppilaskohtaisesti.

Minä hoidan ison osan suunnitteluista jaksojen alussa mutta jokaiseen tuntiin on silti käytettävä vähintään 15 minuuttia ihan jo siksi, että muistaa sen oppilasiaineksen ja pohtii, sopiiko rutiinilla vedetty aihe näille opetettavaksi vai pitääkö tehdä uudenlainen tuntirakenne. Olen myös improvisoinut mutta isommilla oppilailla se on antoisampaa kuin pienemmillä ja tavoitteet ovat toisenlaiset. Väitänpä jopa, että mitä vanhempi oppilas, sen paremmin hän kykenee omaksumaan opetuksen tavoitteet myös ilman opettajaa ja luokkatilannetta. Mitä pienemmästä oppilaasta on kyse, sitä enemmän tavoitteissa on asioita, joita ei pystytä opettamaan kirjoista.

Vierailija
53/94 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä on. Totuushan on se, että suunnittelen joka ilta 2 tuntia 1. Luokan seuraavaa päivää. Olen myös Wilmassa noin tunnin päivässä. Meditoin oppilaitani viikonloppuisin, jotta pystyisin paremmin opettamaan heitä uuden havainnon ja tiedon valossa. Harjoittelen kaiken opetettavan aiheenkin että näen niistä unta. Minulla ei ole omaa elämää, on vain työ. Ajattelen oppilaita kokoajan. Teen töitä jopa nukkuessani. En osaa mitään, kaikki täytyy alusta asti harjoitella ja miettiä jokaisen oppilaan kohdalta tavoitteet, sisällöt ja menetelmät.  En saa palkkaa kuin 1000€ ja lomallakin teen töitä jotta paremmin ymmärtäisin oppilaitani taas syksyllä. Antakaa anteeksi, omen huono ihminen ja opettaja.

Vierailija
54/94 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:01"]

Pääseekö missään muussa hommassa yhtä helpolla/vähällä kuin opettajana?

Aina jauhetaan paperimiehistä, mutta vaikka ne saa kaikenmaailman saunalisiä sun muita, ne on kuitenkin siellä tehtaalla 12h vuorokaudessa monesti. 

[/quote]

Ei pääse. 

Lisäksi opettajat ovat likipitäen ainoa ammattikunta, jonka työn tuloksia ei mitenkään seurata eikä aseteta minkäänlaisia tavoitteita. 

Jos esan venyttäminen kiinnostaa, kannattaa ryhtyä opettajaksi. 

[/quote] tuloksen näkee kun lapsesi kirjoittaa ylioppilaaksi, huonosta aineksesta ei saa kun sekundaa

Vierailija
55/94 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 16:33"]

Pääsen joka päivä viimeistään klo 15 kotiin. Ei paha. Jonakin päivänä vaan muutama pidettävä tunti, toisena 7. Kokousta, wilmaa ym pukkaa päälle. En silti ikinä vaihtaisi konttorirotan päivään. Vaatimuksia kasvatetaan vuosi vuodelta koulussakin.

[/quote]  miinuksena näkisin joidenkin vanhempien kurittomat kakarat, suurin osa on ok. En oo ylläoleva kirjoittaja enkä opettaja, riippuu siitä mikä alue ja onko ylä vai ala-aste vai lukio

Vierailija
56/94 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 16:44"]

Minulla on 27 viikkotuntia. Suunnittelen työni parissa tunnissa/viikko. Ihana ammatti, rahaa tulee ja lomat tikittävät kuin sveitsiläinen kello. Joskus kun vanhemmat käyvät kuumana, niin vastailen heille lyhyesti jotta pysyvät hiljaa taas hetken. Silloin saattaa mennä muutaman minuutin päivä pitkäksi. Aika harvat vanhemmat ovat kuitenkin oikeasti kiinnostuneita lapsensa asioista. Mahtavaa kirjotella tänne anonyymisti, voin kerrankin antaa vihjeen: Ala opetettajaksi. Muutama vuosi yliopistossa ja sitten elelet leveästi ja nautit lomista ja lyhyistä työpäivistä.

[/quote] ei tarvinnut käydä kuumana vaikka lapseni käytös numero oli huonoin eli 8, yläasteella sentään nousi ysillä ysiin. 

Vierailija
57/94 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 19:49"]Hyvä on. Totuushan on se, että suunnittelen joka ilta 2 tuntia 1. Luokan seuraavaa päivää. Olen myös Wilmassa noin tunnin päivässä. Meditoin oppilaitani viikonloppuisin, jotta pystyisin paremmin opettamaan heitä uuden havainnon ja tiedon valossa. Harjoittelen kaiken opetettavan aiheenkin että näen niistä unta. Minulla ei ole omaa elämää, on vain työ. Ajattelen oppilaita kokoajan. Teen töitä jopa nukkuessani. En osaa mitään, kaikki täytyy alusta asti harjoitella ja miettiä jokaisen oppilaan kohdalta tavoitteet, sisällöt ja menetelmät.  En saa palkkaa kuin 1000€ ja lomallakin teen töitä jotta paremmin ymmärtäisin oppilaitani taas syksyllä. Antakaa anteeksi, omen huono ihminen ja opettaja.
[/quote]
No ei tarvitse nyt liioitella, mutta kyllähän tämä ammatti melko kokonaisvaltaisesti elämään vaikutta. Tänäänkin olen jo tehnyt suunnittelutyötä 2.5 tuntia. Mitä musiikkiin tulee, luulen että ne opettavat ko ainetta kouluissa, joille se on helpompaa. Ei siinämitäänihmeellistä ole. Oppitunnit itsessään ovat vain osa työaikaa. Suunnitteluun, valmisteluihin ja palavereihin menee toinen mokoma. Osa tekee sitä ilmaisella, muun perheen ollessa kotona. On silläkin hintansa, tällä työajan joustavuudella suunnittelun suhteen. Vapaa-ajan ja työajan rytmittäminen on mielestäni osa ammattitaitoa. Ei ole kenenkään etu, että opettaja palaa loppuun.

Vierailija
58/94 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:41"]

Alakoulussa, opetustunteja 23. En todellakaan suunnittele tunteja tuntikaupalla! Lahjattomuutta, suorastaan tehdä näin! Ei ne ekaluokkalaisten motivoimiset ja tehtävät nyt niin vaikeita ole, ettenkö tekisi niitä aika extempore! Takki ei tyhjene ja nytkin olen jo vapaalla. Ollut jo tovin.Kello lie jotain puoli1.

[/quote]Eli luokkasi opiskelee ainoastaan ja vain kirjoja täyttäen? Teettekö koskaan mitään toiminnallisia tehtäviä? Minkälaisia käsitöitä ja kuvataidetöitä teette? Onko musiikinopiskelu koskaan muuta kuin laulua, jota sinä säestät? Etkö kirjoita vanhemmille viestejä? Eikö sinulla ole tehostetun tai erityisen tuen oppilaita? Miksi sinulla ei ole täydet tunnit? Joko olet trolli tai sitten täysin epäammattimaisesti töihisi suhtautuva. Miksi ihmeessä ekaluokanopen pitäisi sitten olla edes maisteri, jos työ on kepeää suojatyömäistä puolipäivähommaa? Ideaalitilanne ei ole valittaa ja vinkua turhasta, mutta turhaa vähätellä työn vaativuutta tai siihen käytettyä aikaa. 
[/quote]
Kuka on vähän tulkinnut omiaan?!
Olisinko ollut uskottava, jos alalla 9 vuotta työtä tehneenä olisin sanonut, että suunnittelen iltaisin kolme tuntia seuraavaa päivää? Mitä musiikinopetukseeni tulee, se pn hyvinkin osallistavaa, toiminnallista ja jopa oppikirjatonta! Sävellämme myös itse! Olen varmasti valovuoden edellä monen koulun musiikinopetusta, lähempänä tulevia opetussuunnitelman perusteita. En väitä, että en suunnittele yhtään opetustaito, väitän vain kun TIETÄÄ MITÄ TEKEE, pääsee vähemmällä. Minä en käsitä tätä opettajien jatkuvaa marttyyriuhri-asennetta. Minä olen kyllä opsini lukenut, koulutuksen käynyt(työajalla) ja ollut jopa mukana kehittämässä erästä, joten sisällöt sekä metodilla ovat hyvin hallussa. En silti pakerra hikihatussa jokailta jotain kaanonia kotona edellisenä iltana. Kyllä opetus elää myös kunkin luokan tarpeiden mukaan. Koen todella pääseväni melko vähällä esim. Musiikinopetuksen sisältöjen kanssa. Toki jos olisin täysin lahjaton... Harjoittelisin kolmisointulastenlauluja yömyöhään asti.

Vierailija
59/94 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaistyöaika 38,25/vko.

Itse suunnittelen lukujärjestyksen, kontaktiopetuksen ja työssäoppimisen määrän. Useampaa ryhmää opetan. 

Opetan aikuisopistossa ammatillista ainetta.

Vierailija
60/94 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 06:56"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 05:15"]

[/quote]

Se ei ole mahdollista. Saisi varotuksen virkatehtävien laiminlyönnistä, riippuen tietysti rehtorista. Jos on opekokous tai VESO-päivä tmv. niihin on pakko mennä, ellei ole sairaslomalla. Tai vanhempainvartit. Tai vastata vanhempien viesteihin tai puhua puhelimessa, palveerata erkan kanssa jne. Yksinkertaisesti ei vaan ole mahdollista täysin selvitä sillä opetustuntien pitämisellä. Toki laiska työntekijä tekee minimit ja kokenutkin pääsee helpommalla, mutta yhtä kaikki töitä on tehtävä enemmän kuin ne opetustunnit kaikkien. Itse esimerkiksi menen koululle noin 15 min ennen opetuksen alkua ja lähden 5-10 minuuttia opetuksen loppumisesta, ellei siis ole mitään palaveria. Toisaalta päästyäni kotiin, juotuani kahvit, avaan Wilman, otan kirjat esille, opettelen uuden laulun jne. Välitunnit teen töitä. Useat opet tykkää olla koululla ja sitten kotiin vapaalle. Mä taas tykkään tulla kotiin, hetken rentoutua ja tehdä sitten loput työt.
[/quote]
Kuulostaa silti melko helpolta. Jeesjeesmeininki. Hiukan pianonpimputusta kaffekupposen äärellä.