Synnytyslääkärien alentavat kommentit
Missä muualla naisia kohdellaan yhtä törkeästi kuin raskausaikana? Tässä muutama ote tosielämästä. 1. Kun synnytys pelottaa, lääkäri toteaa: Tätä olisi pitänyt sitten miettiä lasta tehdessä... Missä muualla pelkäävää potilasta/asiakasta voidaan kohdella yhtä halveksivasti? 2. Sisätutkimusta pärähtää lupaa kysymättä seuraamaan viisi kandia. Miksi raskaana oleva menettää oikeuden intimiteettiin? Miehet eivät taatusti suostuisi tällaiseen omien värkkiensä kohdalla. 3. Synnyttäjän kipu/supistustuntemuksia ei oteta todesta vaan niitä vähätellään "ei sulla vielä mitään ole". 4. Lääkäri x suunnittelee käynnistyksen rv38, johon synnyttäjä valmistautuu. Lääkäri y kumoaa päätöksen ja toteaa ettei käynnistykseen ole syytä ellei toksemiaoireet pahene eli pitää olla huonommassa jamassa päästäkseen synnyttämään. Lääkäri x käynnistää synnytyksen rv39 vakavan toksemian takia, vauva on liian iso ja päädytään synnytyssalista hätäsektioon. Tämä molemmille traumaattinen kokemys olisi ollut vältettävissä... 5. Jos synnytykseen lähtiessä tulee "väärä hälytys" kohdellaan erittäin nuivasti ja rivien välistä asiakas saa kuulla olevansa idiootti. Muita esimerkkejä siitä, että meihin naisiin suhtaudutaan kuin lehmiin? Elukoihin? Miten tällä vuosituhannella voi olla lääkäreillä/hoitohenkilökunnalla niin kivikautisia asenteita? Miksei raskaana olevaa kunnioiteta siinä missä muitakin potilaita vaan heitä "saa" kohdella miten sattuu?
Kommentit (136)
Naiset hei suut auki jos koette että teitä on kohdeltu huonosti!! Mulle tokaisi lääkäri joka kursi mua kokoon synnytyksen jälkeen et "kyllä se vaan niin on, että synnyttäneen naisen emätin oli sitten siinä". Hermostuin ja sanoin lääkärille että "mulla on tässä puolen tunnin ikäinen vauva sylissä, että mitäköhän sä tolla kommentilla oikein tarkoitat?". Lääkäri meni hämilleen, pyysi anteeksi ja jatkoi hommiaan sanaakaan sanomatta.
Ei se auta, jos jälkikäteen miettii ja murehtii. Ihmisiä ne hoitohenkilökuntaan kuuluvatkin on, joskus on huono päivä ja hermot kireällä tai muuten vaan käy hitaalla, mutta asiallisesti voi huomauttaa jos kokee ettei homma mene niinkuin kuuluisi.
Ja te kandeista valittajat: usein varsinkin yliopistollisten sairaaloiden mm. nettisivuilla lukee "olemme opetussairaala". Tämä riittää kertomaan, että hoitotilanteisiin saattaa saapua myös opiskelijoita seuraamaan.
Ohhoh! Mä en kohdannut mitään tollaista koko raskauden enkä synnytyksen aikana, pelkkää asiallista/ystävällistä kohtelua. Synnytin Naistenklinikalla ja asun Espoossa.
Onkohan nämä julmat lääkärit ja hoitajat miehiä, vai synnyttämättömiä naisia? Tosin hoitoalalle on pesiytynyt paljon persoonallisuushäiriöisiä...
Ihan kamalia kokemuksia teillä monilla! Itellä oli toisessa synnytyksessä opiskelija mukana ja se oli vaan hyvä koska mies ei ollu mukana. Tää opiskelija juoksi hakemassa mehua, lääkettä, hiero selkää kun supistus tuli jne.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:29"]
Minä kun laitoin miesnäkökulman synnytyksestä ja kivunlievityksestä, sain 10 kuukauden bannin! Hys hys..
[/quote]
Laitas uudestaan, kiinnostaisi tietää!
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:14"]
Menepä lapsettomuushoitoihin. Saat tutustua kätilöiden ja synnytyslääkärien törkeyteen jo etukäteen. Tietää ainakin mitä on tulossa jos joskus sattuu tärppäämään. Minua paiskattiin kerran kalenterilla, kun en muistanut ulkoa mikä kierronpäivä on menossa. Muistin vaan kuukautisten alkamispäivän mutta lääkäri sanoi ettei tee sillä mukamas mitään. Myöhemmin synnäri ja äitipoli oli jäätävä kokemus ja saavat siitä vielä vettä myllyyn kun katsovat papereista, että ai niin tämähän oli hoitoalkuinen raskaus. Synnytyspelosta et saa puhua ollenkaan.
[/quote]
MIKSI te ette sano napakasti vastaan, että nyt on todella epäasiallista kohtelua? Sen takia tuota kohtelua on, kun suurin osa nielee sen sanomatta mitään ja itkee sitten vasta ulkopuolella.
Mua peloteltiin kaikesta mahdollisesta, koska olen ylipainoinen. Asiallinen info on hyvä asia, mutta käytännössä sanottiin että raskauteni on vaikea, synnytykseni vaikea ja saan ison vauvan. Olivat väärässä, vauva painoi 3050g että ei mikään kovinkaan jötkäle :D Sokerit ja verenpaineet olivat hienoja koko raskauden, voin hyvin ja synnytin syöksyllä... Mutta mutta: Ilman pelottelua olisin varmaan myös nauttinut raskaudestani pelon sijaan. On se iso juttu kun ammattilaisten mukaan kaikki menee pieleen ja itse odottaa ensimmäistä!
Kuinka moni teistä paikanpäällä valittaa törkeästä käytöksestä? Tietääkseni synnytyksessä saa vaihtaa kätilöä, joten miksei vittuileva kätilö lähde vaihtoon? Jos lapsettomuushoidoissa vinoillaan, niin napakka vastalause ja ilmoitus, että tästä tehdään sitten valitus.
Jos kilttinä ottaa kaiken paskan vastaan, niin ei se paska lopu. Valitettava tosiasia, mutta sen takia sitä törkeää käytöstä esiintyy kun sen annetaan esiintyä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:14"]
Menepä lapsettomuushoitoihin. Saat tutustua kätilöiden ja synnytyslääkärien törkeyteen jo etukäteen. Tietää ainakin mitä on tulossa jos joskus sattuu tärppäämään. Minua paiskattiin kerran kalenterilla, kun en muistanut ulkoa mikä kierronpäivä on menossa. Muistin vaan kuukautisten alkamispäivän mutta lääkäri sanoi ettei tee sillä mukamas mitään. Myöhemmin synnäri ja äitipoli oli jäätävä kokemus ja saavat siitä vielä vettä myllyyn kun katsovat papereista, että ai niin tämähän oli hoitoalkuinen raskaus. Synnytyspelosta et saa puhua ollenkaan.
[/quote]
MIKSI te ette sano napakasti vastaan, että nyt on todella epäasiallista kohtelua? Sen takia tuota kohtelua on, kun suurin osa nielee sen sanomatta mitään ja itkee sitten vasta ulkopuolella.
[/quote]
Totta! Pitäisi oikeasti antaa palautetta samantien, voisivat laskeutua jalustaltaan hiukan lähemmäs maanpintaa...
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:40"]
Se lasten hankkiminen/yrittäminen on ollut vapaaehtoista ihan teille kaikille tässä ketjussa.
[/quote]
Juokseminen, tupakointi, viinanjuonti ja autolla ajelukin on ihan vapaa-ehtoista, eli jos menet lääkärille tapaturman, kolarivammojen, kaatumisen tai muun sellaisen vuoksi, niin silloinko saa lääkäri tylyttää?
[/quote]
Aivan!
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:14"] Menepä lapsettomuushoitoihin. Saat tutustua kätilöiden ja synnytyslääkärien törkeyteen jo etukäteen. Tietää ainakin mitä on tulossa jos joskus sattuu tärppäämään. Minua paiskattiin kerran kalenterilla, kun en muistanut ulkoa mikä kierronpäivä on menossa. Muistin vaan kuukautisten alkamispäivän mutta lääkäri sanoi ettei tee sillä mukamas mitään. Myöhemmin synnäri ja äitipoli oli jäätävä kokemus ja saavat siitä vielä vettä myllyyn kun katsovat papereista, että ai niin tämähän oli hoitoalkuinen raskaus. Synnytyspelosta et saa puhua ollenkaan. [/quote] MIKSI te ette sano napakasti vastaan, että nyt on todella epäasiallista kohtelua? Sen takia tuota kohtelua on, kun suurin osa nielee sen sanomatta mitään ja itkee sitten vasta ulkopuolella. [/quote] Totta! Pitäisi oikeasti antaa palautetta samantien, voisivat laskeutua jalustaltaan hiukan lähemmäs maanpintaa...
[/quote]
Itse olen käynyt vasta yhden kerran lapsettomuustutkimuksissa ja kävin yksityisellä. Kohtelu oli aivan ihanaa ja lääkäri todella mukava ja empaattinen. Mutta jos itseäni noin herkkää asiaa hoitaessa vittuiltaisiin, nälvittäisiin ja heiteltäisiin kalentereilla, niin vetäisin hyvin nopeasti hv:t ja ilmoittaisin, että menee sitten ilmoitusta tästä kohtelusta.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:14"] Menepä lapsettomuushoitoihin. Saat tutustua kätilöiden ja synnytyslääkärien törkeyteen jo etukäteen. Tietää ainakin mitä on tulossa jos joskus sattuu tärppäämään. Minua paiskattiin kerran kalenterilla, kun en muistanut ulkoa mikä kierronpäivä on menossa. Muistin vaan kuukautisten alkamispäivän mutta lääkäri sanoi ettei tee sillä mukamas mitään. Myöhemmin synnäri ja äitipoli oli jäätävä kokemus ja saavat siitä vielä vettä myllyyn kun katsovat papereista, että ai niin tämähän oli hoitoalkuinen raskaus. Synnytyspelosta et saa puhua ollenkaan. [/quote] MIKSI te ette sano napakasti vastaan, että nyt on todella epäasiallista kohtelua? Sen takia tuota kohtelua on, kun suurin osa nielee sen sanomatta mitään ja itkee sitten vasta ulkopuolella. [/quote] Totta! Pitäisi oikeasti antaa palautetta samantien, voisivat laskeutua jalustaltaan hiukan lähemmäs maanpintaa...
[/quote]
Itse olen käynyt vasta yhden kerran lapsettomuustutkimuksissa ja kävin yksityisellä. Kohtelu oli aivan ihanaa ja lääkäri todella mukava ja empaattinen. Mutta jos itseäni noin herkkää asiaa hoitaessa vittuiltaisiin, nälvittäisiin ja heiteltäisiin kalentereilla, niin vetäisin hyvin nopeasti hv:t ja ilmoittaisin, että menee sitten ilmoitusta tästä kohtelusta.
[/quote]
Se ilmoitus on pelkkää ajanhukkaa. Yksityisellä puolella ollaan tietenkin todella empaattisia ja ystävällisiä, muuten potilaan eivät menisi sinne ja maksaisi tuhansia euroja. Julkisella puolella ei tuosta puolesta tarvitse välittää. Potilaat ovat siellä kuitenkin.
Ja miksi ei valiteta:
Syy 1: Jos joutuu päivystykseen on yleensä niin kipeä, että ei saa sanottua mitään, saatikka valittamaan. Jos vatsaan sattuu niin että polvet menee alta, niin ei siinä valitus ole ensimmäisenä mielessä. Se tulee mieleen vasta tilanteen ollessa ohi. Ja silloin moni ei enää jaksa nähdä vaivaa tai halua muistella ikävää tilannetta tai joutua selittävääm sitä uudelleen jollekin vastaavanlaiselle tylyttäjälle. Minulla on kokemus, jossa yksityisen puolen hoitava lääkärini soitti itse naistenklinikalle valittaakseen hoidostani ja selvittääkseen tilannetta ja häntä tylytettiin samalla tavalla, pyydettiin olemaan puuttumatta hoitoon. Eli ei se ihan helppoa ole.
Syy 2: Mitä valituksesta seuraa? -Ei mitään. Ellei lääkäri ole syyllistynyt todella vakavaan henkeä uhkaavaan hoitovirheeseen, niin valituksesta ei seuraa yhtään mitään. Parhaimmassa (ja huomio, parhaimmassa) tapauksessa esimies soittaa takaisin ja pyytää lääkärin puolesta anteeksi. Ja siinä se.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:42"]
[/quote]
[/quote]
Se ilmoitus on pelkkää ajanhukkaa. Yksityisellä puolella ollaan tietenkin todella empaattisia ja ystävällisiä, muuten potilaan eivät menisi sinne ja maksaisi tuhansia euroja. Julkisella puolella ei tuosta puolesta tarvitse välittää. Potilaat ovat siellä kuitenkin.
Ja miksi ei valiteta:
Syy 1: Jos joutuu päivystykseen on yleensä niin kipeä, että ei saa sanottua mitään, saatikka valittamaan. Jos vatsaan sattuu niin että polvet menee alta, niin ei siinä valitus ole ensimmäisenä mielessä. Se tulee mieleen vasta tilanteen ollessa ohi. Ja silloin moni ei enää jaksa nähdä vaivaa tai halua muistella ikävää tilannetta tai joutua selittävääm sitä uudelleen jollekin vastaavanlaiselle tylyttäjälle. Minulla on kokemus, jossa yksityisen puolen hoitava lääkärini soitti itse naistenklinikalle valittaakseen hoidostani ja selvittääkseen tilannetta ja häntä tylytettiin samalla tavalla, pyydettiin olemaan puuttumatta hoitoon. Eli ei se ihan helppoa ole.
Syy 2: Mitä valituksesta seuraa? -Ei mitään. Ellei lääkäri ole syyllistynyt todella vakavaan henkeä uhkaavaan hoitovirheeseen, niin valituksesta ei seuraa yhtään mitään. Parhaimmassa (ja huomio, parhaimmassa) tapauksessa esimies soittaa takaisin ja pyytää lääkärin puolesta anteeksi. Ja siinä se.
[/quote]
Mutta jos olet siellä omilla jaloilla ja voimilla, kuten juurikin esmes lapsettomuustutkimuksissa, voit ainakin avata sen suusi ja sanoa, että nyt tytteli/poju vähän asiallisempaa käytöstä. Jos nätisti ottaa kaiken kuran vastaan sanomatta mitään, niin turha sitä jälkikäteenkään on harmitella.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:28"]
[/quote]
[/quote]
Ja miksi ei valiteta:
[/quote]
Ihan totta, ettei yksin kivuissaan välttämättä jaksa pitää puoliaan. Siksi tuki olisikin tärkeää, jos vaikka puoliso saisi suunsa auki. Välinpitämättömyys ja liukuhihnakohtelu - julkisen terveydenhuollon arkea. Eikä kaikki mene kiireen piikkiin vaan on oikeasti pahoja asenneongelmia!
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:42"]
[/quote]
[/quote]
Ja miksi ei valiteta:
[/quote]
Mutta jos olet siellä omilla jaloilla ja voimilla, kuten juurikin esmes lapsettomuustutkimuksissa, voit ainakin avata sen suusi ja sanoa, että nyt tytteli/poju vähän asiallisempaa käytöstä. Jos nätisti ottaa kaiken kuran vastaan sanomatta mitään, niin turha sitä jälkikäteenkään on harmitella.
[/quote]
Uskon että myös julkisella puolella lapsettomuuslääkärit ovat empaattisia ja ystävällisiä. Näiden kommenttien perusteella päättelisin, että muidenkin kokemukset tylyttäjistä liittyen lapsettomuustutkimuksiin tai päivystykseen liittyvät neuvola- tai päivystyslääkäreihin. Mutta olet oikeassa, jos täysissä voimissani joku tylyttäisi neuvolassa, niin todellakin sanoisin suorat sanat. Olen vain ollut niin kipeänä silloin kun joku on kommentoinut ilkeästi, etten ole pystynyt mitään sanomaan vastaan. Sehän siit' tekeekin vielä julmempaa. Vähän kuin pukkulasta kiusaisi. Jos potilas tulee kipeänä päivystykseen ja lääkäri tylittää ja ilkeilee, niin sehän vasta julmaa on. Olen joskus salaa toivonutkin, että joku kuittailisi jotain kun olen ollut ihan terveenä liikkeellä, mutta silloin ei ole sellaisia lääkäreitä osunut kohdalle. Olisivat taatusti saaneet kuulla kunniansa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:40"]
Se lasten hankkiminen/yrittäminen on ollut vapaaehtoista ihan teille kaikille tässä ketjussa.
[/quote]
Harvinaisen typerä kommentti.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:40"]
[/quote]
Jep. Urheiluvammapotilaisiinkin pitänee tästä lähin suhtautua kuin persreikiin, kun ovat itse aiheuttaneet vammansa.
Harvinaisen typerä kommentti.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:28"] [quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:22"] [quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:14"] Menepä lapsettomuushoitoihin. Saat tutustua kätilöiden ja synnytyslääkärien törkeyteen jo etukäteen. Tietää ainakin mitä on tulossa jos joskus sattuu tärppäämään. Minua paiskattiin kerran kalenterilla, kun en muistanut ulkoa mikä kierronpäivä on menossa. Muistin vaan kuukautisten alkamispäivän mutta lääkäri sanoi ettei tee sillä mukamas mitään. Myöhemmin synnäri ja äitipoli oli jäätävä kokemus ja saavat siitä vielä vettä myllyyn kun katsovat papereista, että ai niin tämähän oli hoitoalkuinen raskaus. Synnytyspelosta et saa puhua ollenkaan. [/quote] MIKSI te ette sano napakasti vastaan, että nyt on todella epäasiallista kohtelua? Sen takia tuota kohtelua on, kun suurin osa nielee sen sanomatta mitään ja itkee sitten vasta ulkopuolella. [/quote] Totta! Pitäisi oikeasti antaa palautetta samantien, voisivat laskeutua jalustaltaan hiukan lähemmäs maanpintaa... [/quote] Itse olen käynyt vasta yhden kerran lapsettomuustutkimuksissa ja kävin yksityisellä. Kohtelu oli aivan ihanaa ja lääkäri todella mukava ja empaattinen. Mutta jos itseäni noin herkkää asiaa hoitaessa vittuiltaisiin, nälvittäisiin ja heiteltäisiin kalentereilla, niin vetäisin hyvin nopeasti hv:t ja ilmoittaisin, että menee sitten ilmoitusta tästä kohtelusta. [/quote] Se ilmoitus on pelkkää ajanhukkaa. Yksityisellä puolella ollaan tietenkin todella empaattisia ja ystävällisiä, muuten potilaan eivät menisi sinne ja maksaisi tuhansia euroja. Julkisella puolella ei tuosta puolesta tarvitse välittää. Potilaat ovat siellä kuitenkin. Ja miksi ei valiteta: Syy 1: Jos joutuu päivystykseen on yleensä niin kipeä, että ei saa sanottua mitään, saatikka valittamaan. Jos vatsaan sattuu niin että polvet menee alta, niin ei siinä valitus ole ensimmäisenä mielessä. Se tulee mieleen vasta tilanteen ollessa ohi. Ja silloin moni ei enää jaksa nähdä vaivaa tai halua muistella ikävää tilannetta tai joutua selittävääm sitä uudelleen jollekin vastaavanlaiselle tylyttäjälle. Minulla on kokemus, jossa yksityisen puolen hoitava lääkärini soitti itse naistenklinikalle valittaakseen hoidostani ja selvittääkseen tilannetta ja häntä tylytettiin samalla tavalla, pyydettiin olemaan puuttumatta hoitoon. Eli ei se ihan helppoa ole. Syy 2: Mitä valituksesta seuraa? -Ei mitään. Ellei lääkäri ole syyllistynyt todella vakavaan henkeä uhkaavaan hoitovirheeseen, niin valituksesta ei seuraa yhtään mitään. Parhaimmassa (ja huomio, parhaimmassa) tapauksessa esimies soittaa takaisin ja pyytää lääkärin puolesta anteeksi. Ja siinä se. [/quote] Ihan totta, ettei yksin kivuissaan välttämättä jaksa pitää puoliaan. Siksi tuki olisikin tärkeää, jos vaikka puoliso saisi suunsa auki. Välinpitämättömyys ja liukuhihnakohtelu - julkisen terveydenhuollon arkea. Eikä kaikki mene kiireen piikkiin vaan on oikeasti pahoja asenneongelmia!
[/quote]
Tässä tulikin se toinen asia jota ihmettelen; miksi ne mukana olevat isät eivät puutu törkeään käytökseen synnytystilanteessa? On joo varmasti outo tilanne, mutta jos vaimo karjuu tuskissaan ja verisena, ja käytös on tyyliä kätilön tiuskimaa "Ole nyt hiljaa!", niin luulisi nyt herranjumala MIEHEN pitävän vaimonsa puolia. Mitä ne miehet siellä siis tekevät? Se tukihenkilönä oleminen kun pitäisi oikeasti sisältää sitä tuen antamista sille, joka ei pysty sillä hetkellä puoliaan pitämään.
Nämä luettuani olen onnellinen, etten omissa synnytyksissäni edes nähnyt lääkäriä.