Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyslääkärien alentavat kommentit

Vierailija
11.02.2015 |

Missä muualla naisia kohdellaan yhtä törkeästi kuin raskausaikana? Tässä muutama ote tosielämästä. 1. Kun synnytys pelottaa, lääkäri toteaa: Tätä olisi pitänyt sitten miettiä lasta tehdessä... Missä muualla pelkäävää potilasta/asiakasta voidaan kohdella yhtä halveksivasti? 2. Sisätutkimusta pärähtää lupaa kysymättä seuraamaan viisi kandia. Miksi raskaana oleva menettää oikeuden intimiteettiin? Miehet eivät taatusti suostuisi tällaiseen omien värkkiensä kohdalla. 3. Synnyttäjän kipu/supistustuntemuksia ei oteta todesta vaan niitä vähätellään "ei sulla vielä mitään ole". 4. Lääkäri x suunnittelee käynnistyksen rv38, johon synnyttäjä valmistautuu. Lääkäri y kumoaa päätöksen ja toteaa ettei käynnistykseen ole syytä ellei toksemiaoireet pahene eli pitää olla huonommassa jamassa päästäkseen synnyttämään. Lääkäri x käynnistää synnytyksen rv39 vakavan toksemian takia, vauva on liian iso ja päädytään synnytyssalista hätäsektioon. Tämä molemmille traumaattinen kokemys olisi ollut vältettävissä... 5. Jos synnytykseen lähtiessä tulee "väärä hälytys" kohdellaan erittäin nuivasti ja rivien välistä asiakas saa kuulla olevansa idiootti. Muita esimerkkejä siitä, että meihin naisiin suhtaudutaan kuin lehmiin? Elukoihin? Miten tällä vuosituhannella voi olla lääkäreillä/hoitohenkilökunnalla niin kivikautisia asenteita? Miksei raskaana olevaa kunnioiteta siinä missä muitakin potilaita vaan heitä "saa" kohdella miten sattuu?

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ihana kätilö ja kultaakin kalliimpi kätilöopiskelija synnytyksessä (miehen lisäksi). Ei valittamisen sanaa :)

Vierailija
62/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju täynnä hysteerisiä naisia. Hyvät naurut sain. Kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:15"]

Tämä kandiasia on mielenkiintoinen. Ymmärrän, että heidän täytyy oppia ja opetella. Mutta en silti missään nimessä halua, että sisätutkimuksiani/muita imtiimejä tutkimuksia pällistelee sen toimenpiteen suorittavan lääkärin lisäksi kukaan muu ylimääräinen. En ole vielä kokenut synnytystä, ja jotkut kyllä sanovat, että ponnistusvaiheessa ei voisi vähempää kiinnostaa kuka on salissa seuraamassa. Minun on vaikea uskoa tätä omalle kohdalleni. Ajatus yhdestä ystävällisestä kandista vielä menettelee, mutta viidestä sellaisesta - ei ei!

[/quote] en haluaisi pällistelijöitä synnytykseen, itselle tuli sektio ja kun kiireellä körrättiin leikkauksaliin niin en tiedä millainen komppania oli seuraamassa koska siinähän on vihreä este ja sektio vaatii useamman ihmisen mutta jos olisi synnytyssaliin viety ja siellä ylimääräisiä ihmisiä  niin oisin sanonut että nyt ylimääräiset huitsin nevadaan

Vierailija
64/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:13"]Multa on aina kysytty, saako opiskelija olla mukana. Yleensä olen antanut. Yksi opiskelija on ihan ok.

Yksi huono kokemus on. Varasin loppuraskauden neuvolalääkäriä. Th kysyi puhelimessa saako kolme kandia tulla tutkimukseen mukaan. En halunnut. Th suostutteli ja lopulta kysyi, sopiiko yksi kandi. Suostuin yhteen. No menin neuvolaan, ja eiköhän siellä huoneessa istu kuitenkin kolme kandia ! En kehdannut sitten enää sanoa mitään, mutta olin tosi vaivaantunut. Ei ollut mukavaa.
[/quote]

Aika törkeää :( Mutta näin meitä naisia kohdellaan näissä asioissa. En voi kuvitella minkä muun ryhmän kohdalla toiminta olisi yhtä törkeää.
[/quote]
Me ollaan liian kilttejä. Pitäisi uskaltaa avata suu ja sanoa suoraan huonosta kohtelusta.
[/quote][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:13"]Multa on aina kysytty, saako opiskelija olla mukana. Yleensä olen antanut. Yksi opiskelija on ihan ok.

Yksi huono kokemus on. Varasin loppuraskauden neuvolalääkäriä. Th kysyi puhelimessa saako kolme kandia tulla tutkimukseen mukaan. En halunnut. Th suostutteli ja lopulta kysyi, sopiiko yksi kandi. Suostuin yhteen. No menin neuvolaan, ja eiköhän siellä huoneessa istu kuitenkin kolme kandia ! En kehdannut sitten enää sanoa mitään, mutta olin tosi vaivaantunut. Ei ollut mukavaa.
[/quote]

Aika törkeää :( Mutta näin meitä naisia kohdellaan näissä asioissa. En voi kuvitella minkä muun ryhmän kohdalla toiminta olisi yhtä törkeää.
[/quote]
Me ollaan liian kilttejä. Pitäisi uskaltaa avata suu ja sanoa suoraan huonosta kohtelusta.
[/quote]

Just näin! Kyllä tuosta voisi antaa palautetta. Tilannehan voi tulla niin nopeasti ja yllätyksenä ettei ehkä siinä hetkessä pysty pitämään puoliaan jos on yksin.

Vierailija
65/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:13"]

"kyllä tästä jotain saadaan kursittua". Naisille voi laukoa just tällaisia herkässä tilanteessa. Miehelle ei ikinä sanottais noin naureskellen "ehkä se joskus vielä saattaa toimia heh heh hee".

[/quote]

Mulla on vissiin vähän karuhko huumorintaju joitain osin koska mulle tuo oikeasti kelpais vitsiksi :-D

On teillä näköjään varaa valittaa. Mä olen saanu kuulla olevani vitun tyhmä, ruma, kelvoton luuseri josta ei ikinä ole mihinkään (en hoitohenkilökunnan taholta vaan muuten) mutta mullahan ei ole oikeutta loukkaantua tuollaisesta.

Päästäkää nuo kommentit samantien toisesta korvasta ulos, ei se niin vakavaa ole (paitsi jos kivunlievitystä pihdataan tarpeettomasti tuollaisen vähättelyn takia, se on jo ongelma).

Vierailija
66/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:27"]Minulla oli eka synnytys vaikea ja hidas, käynnistys, vuorokausi avautumisvaihetta, lisäksi repesin melkoisesti kun lapsi lopulta syntyi. Muistan vieläkin kuinka siinä väsyneenä ja herkässä tilassa itketti, kun lapsen synnyttyä nuori mieslääkäri jutteli vain miehelleni vitsailevaan ja kaksimieliseenkin sävyyn, eikä huomioinut minua mitenkään. Lapsen synnyttyä näytti sitä miehelle ja sanoi: "Tämmönen tuli, eikä palautusoikeutta ole. Onkohan ollut talonmies asialla kun on niin tumma tukka." Sitten ommellessaan repeämiäni heitti miehelle, että laittaa vähän "isännän tikkiä" niin on rouva tiukempi kuin ennen synnytystä koskaan. Hyh.
[/quote]

Näin meitä naisia arvostetaan Suomessa tällä vuosituhannella.

Vierailija
67/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:22"]Kieltämättä mullakin on aina sellanen olo että mua pidetään jonain arvottomana synnytysmasiinana kun raskaana olen. Lisäksi ainakin kättärillä tää eri lääkäreiden/kätilöiden arpominen ja ihmeellisen salakielen mutiseminen on ihan käsittämätöntä :D mulle pitäis tehdä suunniteltu sektio lähipäivinä mutta kukaan ei jaksa mulle asti kertoa, koska. "Katellaan nyt, tuu vaikka torstaina käymään ni ehkä leikataan perjantaina..." Sitte torstaina on taas eri lekuri, joka parhaassa tapauksessa lähtee vielä perumaan sektiopäätöstä eikä vahingossakaan leikata perjantaina. Huohhh. [/quote] Tota just :( Ovat hyviä juoksuttamaan. Ja jos on lapsia ennestään pitää järjestellä niidenkin hoitokuvioita - aina uusiksi... Se on oikeasti henkisesti aika kuluttavaa.

[/quote] mulla oli niin selvää pässinlihaa. menin kutsusta noin 3 viikkoa aiemmin naistenklinikalle koska oli raskausajan diabetes ja ikää enemmän mitä av mammeli sallii. Ei edes supistellut, laitettiin jotain tököttiä niin vähän alkoi. Sitä ennen kuvattiin onko vauvalla keuhkot kehittyneet, olihan ne. Lääkäri kävi katsomassa mua kahteen eri otteeseen samoin hoitajat. Yhtäkkiä tuli 3 hoitajaa ja kärrättiin kiiren vilkkaa leikkaussaliin, ei siinä ehtinyt jännittää eikä sitä monkako kandia seuraa, sektiohan vaatii enemmän henkilökuntaa. Poika tuli komiasti keisarinkyydillä maailmaan huutaen ja tänään painaa penkkiä eli penkinpainajaiset. 

Vierailija
68/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä meinasi vähän mennä hermot kätilöön. Heräsin yöllä kun vedet meni ja tunsin heti että nyt on kiire. Kerettiin onneksi sairaalaan ja olin ihan tuskissani ja sanoin että nyt en pysty pidättelemään enää, kätilö vaan tiuskaisi että ethän sä vielä synnytä! Noh tuli sitten vähän kiire kun katsoikin tilanteen.

Vierailija
69/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:13"]

"kyllä tästä jotain saadaan kursittua". Naisille voi laukoa just tällaisia herkässä tilanteessa. Miehelle ei ikinä sanottais noin naureskellen "ehkä se joskus vielä saattaa toimia heh heh hee".

[/quote]

Antaisin tälle kymmenen peukkua jos voisin.

Vierailija
70/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:45"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:13"]

[/quote]

Mulla on vissiin vähän karuhko huumorintaju joitain osin koska mulle tuo oikeasti kelpais vitsiksi :-D

On teillä näköjään varaa valittaa. Mä olen saanu kuulla olevani vitun tyhmä, ruma, kelvoton luuseri josta ei ikinä ole mihinkään (en hoitohenkilökunnan taholta vaan muuten) mutta mullahan ei ole oikeutta loukkaantua tuollaisesta.

Päästäkää nuo kommentit samantien toisesta korvasta ulos, ei se niin vakavaa ole (paitsi jos kivunlievitystä pihdataan tarpeettomasti tuollaisen vähättelyn takia, se on jo ongelma).
[/quote][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:45"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:13"]

[/quote]

[/quote]

Mä koin tuon vähättelyn kivun suhteen. Lopulta en edes saanut enää koko epiduraalia kun antoivat liian pitkään kärsiä. Kuulin tsemppiä odota vaan se kipu pahenee vielä... No eipä pahentunut. Eivät kai osanneet ajatella että ensisynnyttäjän avautuminen voi mennä niin pian kun lapsi syntyi alle neljässä tunnissa. Mutta kun juuri kipua eniten pelkäsin niin mieleläni olisin jotain apua siihen ottanut. Mies juoksenteli pitkin käytäviä pyytelemässä jotain apua kipuun ja lämmitti sitten käskystä niitä kaurapusseja... Sanoin että pitää ponnistaa niin naurettiin että älä nyt vielä höpsötä vastahan tulit. Itkin pyytäen katsomaan tilanteen ja kätilö totesi nuivasti oho saatkin alkaa ponnistaa.

Vierailija
71/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen pitäisi olla itsestäänselvyys, että opiskelijat saavat seurata toimenpiteitä. Miten he ikinä oppivat muuten, jos eivät näe/tee itse?
Miettikääpä ensi kerralla tätä. Esim. Kätilöopiskelijat saattavat olla synnytyksessä parempana tukena kuin kokenut kätilö, joka vaan hoitaa työnsä rutiinilla läpi. Opiskelija on 99% varmuudella kiinnostunut siitä, mitä hän näkee ja oppii.

Vierailija
72/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:41"]Itsellä meinasi vähän mennä hermot kätilöön. Heräsin yöllä kun vedet meni ja tunsin heti että nyt on kiire. Kerettiin onneksi sairaalaan ja olin ihan tuskissani ja sanoin että nyt en pysty pidättelemään enää, kätilö vaan tiuskaisi että ethän sä vielä synnytä! Noh tuli sitten vähän kiire kun katsoikin tilanteen.
[/quote]

Sama! Mulle tokaistiin justhan sä tulit... No, samantien aloin ponnistamaan. Olin alle 10 min synnytyshuoneessa kun vauva oli maailmassa.

Vierailija
73/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:25"]Mää oon ainakin ilmoittanu etten halua mitään opiskelijoita synnytykseeni. En kätilö saati lääkäri puolen. [/quote] Mulle tuli synnärille kandi, joka ei edes esitellyt itseään ja tokaisi olevansa mukana tässä synnytyksessä. Minä tokaisin että et muuten ole. Mulle olisi sopinut kandin läsnäolo mutta ei sellaisen, joka ei vauvaudu esittäytymään eikä selvästi kunnioita yhtään. Heipat.

[/quote]Minun ensimmäiseen synnytykseeni tuli mukaan kandi, joka ei pukahtanut yhtään mitään. Hiihteli vain huoneeseen lääkärin mukana ja luulin hänen ensin olevan toinen lääkäri. Sitten kun se siinä jossain nurkassa vaan seisoskeli, niin tajusin, että taitaa olla kandi kyseessä. Sinänsä ei minua haitannut, oppimassahan he vain ovat. Mutta kandit, esitelkää itsenne ja kysykää saatteko olla mukana! Varmasti suurin osa antaa luvan ja vaikka eivät antaisikaan lupaa, niin antaisitte itsestänne fiksun kuvan kysymällä.

Vierailija
74/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella tyytyväinen omaan "synnytys" kokemukseen. Olin naistenklinikalla vuosia sitten ja halusin sektion (yli 40 v ikä ja raskausajan diabetes) lekuri sanoi että luonnollisella tavalla aloitetaan. Yhtäkkiä kolme sairaanhoitajaa tulee pikavauhtia ja sanoo että nyt leikkaukseen. Ei siinä ehtinyt jännittää, ei muuta kun pitkälleen ja niin sitä mentiin. Piikki sinne minne se kuuluu ja leikkaukseen. Oli kuulemma kiireellinen sektio. En ottanut edes selvää miksi. Hienosti meni ja terve poika tuli maailmaan huudon kanssa. Sektio oli helppo, senkus makaat siinä (ei nukutettu) ei tullut komplikaatioita. Se olikin ainut kokemus koska on yksi lapsi. 

Vierailija
75/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:25"]

Kandeista valittajia en kyllä täysin ymmärrä. Jokainen haluaa osaavan lääkärin, mutta kukaan ei haluaisi olla opetusmateriaalina... Totta kai lupa pitää kysyä, mutta enpä keksi miksen itse sitä myöntäisi.

[/quote]

Kyllä niitäkin on jotka suostuu kokeilukappaleiksi.
Itse kun odotin kolmatta lastani niin ollessani sisätutkimuksessa yhtäkkiä pöllähti sisään huoneeseen 4 nuorta mieskandia.
Jättivät oven käytävään auki ja tulivat todella välinpitämättömällä asenteella repäsemään "suojaverhon" tutkimussängyn vierestä auki ja tyyliin "Mitä tällä kertaa?" ja katsoivat huvittuneina naispuolista lääkäriä jolla sormet just mun alapäässä -.-'
Pamautin haarat kii ja nousin istumaan ja vaadin heitä poistumaan.
Poistuivat kyllä, silmiä pyöritellen ja voivotellen tosin.
Ja tähän tämä lääkäri sitten tokaisi töykeänä, että "Mikäs siinä nyt on, että tulivat? Miksi ei saisi tulla?!"
"Ajattelin, että sä ku odotat jo kolmattas nii et välittäis, että tänne tulee miespuolisia kandeja"

ANTEEKS?! Mitä hemmettiä sillä on väliä, että odotin kolmattani?
Saman miehen kanssa, aviomieheni, olen kaikki lapseni hankkinut ja tämä rouva antoi puheillansa ymmärtää, että "Ku nyt noin aktiivisesti sitä römpsääs jakelet niin mikäs tässäkään nyt sit ois vikana?"
Kyllä vaan mun mielestä tälläsestä asiasta pitää ensin kysyä ja pyytää lupaa.
Raskaushormonien ansiosta annoin kyllä lääkärin kuulla kunniansa, heh, eikä tämä samainen lääkäri ole enään meille langennut vaan vaihtoivat neuvolassa itse meille toisen neuvolalääkärin. 
Eikä tämä todellakaan ole ensimmäinen taikka ainoa kerta kun tälläistä on joutunut kokemaan :/

Vierailija
76/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:25"]Kandeista valittajia en kyllä täysin ymmärrä. Jokainen haluaa osaavan lääkärin, mutta kukaan ei haluaisi olla opetusmateriaalina... Totta kai lupa pitää kysyä, mutta enpä keksi miksen itse sitä myöntäisi.
[/quote]

Mulla oli sekä hoitajaopiskelija, että kandi synnytyksessä mukana, mutta kysyivät luvan. Jos olisivat vaan paukanneet paikalle töllistelemään niin olisin todellakin passittanut ne huitsin nevadaan. Jotain käytöstapoja sentään täytyy olla!

Vierailija
77/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa itse olla aika kovana jos sattuu saamaan vähätteleviä kommentteja. Kannattaa tietää omat oikeudet potilaana ja kannattaa olla itse perillä lääketieteellisistä faktoista. Sillä saadaan lääkäreiden ja hoitsujen suut suppuun. Olen saanut asiallista kohtelua ja sektion esim. synnytyspelon takia. Kandeista olen kerran kieltäytynyt (olin nuori ja tiesin että se oli oikeuteni) ja kyllä meinas vanhenmpi lääkäri saada sätkyn kun olin vissiin ensimmäinen joka pyysi kandit ulos. Mutta siis riippuu tilanteesta. Näin vanhempana on saanut olla kanditkin mukana. Ei enää turhia kainostella.

Vierailija
78/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:52"]

Kyllä sen pitäisi olla itsestäänselvyys, että opiskelijat saavat seurata toimenpiteitä. Miten he ikinä oppivat muuten, jos eivät näe/tee itse? Miettikääpä ensi kerralla tätä. Esim. Kätilöopiskelijat saattavat olla synnytyksessä parempana tukena kuin kokenut kätilö, joka vaan hoitaa työnsä rutiinilla läpi. Opiskelija on 99% varmuudella kiinnostunut siitä, mitä hän näkee ja oppii.

[/quote]

Viime synnytyksessäni annoin opiskelijan laittaa epiduraalin.
Pisti ohi kerta toisensa jälkeen ja lopputuloksena jouduin istumaan rullatuolissa ja makaamaan sängyssä synnytyksen jälkeen puoltoista kuukautta koska selkä ei yksinkertaisesti "pitänyt" ja kipu oli järkyttävää.
Synnytyksestä johtuvia jälkisuppareita, kipuisuutta ja alapään kipua en muista ollenkaan koska selän kipu pistojen alueelta oli aivan karmea.
Se oli viimeinen kerta kun annoin harjoittelijan kajota minuun, valittakoot ken tahtoo.

Vierailija
79/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:29"]

Minä kun laitoin miesnäkökulman synnytyksestä ja kivunlievityksestä, sain 10 kuukauden bannin! Hys hys..

[/quote]

Mene ja työnnä vesimeloni kyrpääsi ja mieti miltä tuntuu, tule sitten jakelemaan niitä sinun mielipiteitäsi kivunlievityksestä!
Kai tiesit, että kyrpäsi kolo on jopa suurempi kuin mitä naisen kohdunsuu on.

Vierailija
80/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:43"]

Kuin lehmiä? Ei teidän lapsia viedä pois, että voitte imettää robottia vauvan sijaan. Te saatee kivunlievitystä ja ammattilaisia sankoin joukoin ympärillenne. Nainen on tietty herkässä tilassa synnytyksen aikaan ja henkilökunnalla taas kauhea kiire ja resurssipula, yhdistelmä voi olla se, että lääkärit ja kätilöt suhtautuvat potilaisiin vain "ongelmanratkaisutehtävänä" eikä henkilkohtaisesti tutustuen ihmiseen.

[/quote]

Saatiin kukkahattutätikin linjoille..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän