Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyslääkärien alentavat kommentit

Vierailija
11.02.2015 |

Missä muualla naisia kohdellaan yhtä törkeästi kuin raskausaikana? Tässä muutama ote tosielämästä. 1. Kun synnytys pelottaa, lääkäri toteaa: Tätä olisi pitänyt sitten miettiä lasta tehdessä... Missä muualla pelkäävää potilasta/asiakasta voidaan kohdella yhtä halveksivasti? 2. Sisätutkimusta pärähtää lupaa kysymättä seuraamaan viisi kandia. Miksi raskaana oleva menettää oikeuden intimiteettiin? Miehet eivät taatusti suostuisi tällaiseen omien värkkiensä kohdalla. 3. Synnyttäjän kipu/supistustuntemuksia ei oteta todesta vaan niitä vähätellään "ei sulla vielä mitään ole". 4. Lääkäri x suunnittelee käynnistyksen rv38, johon synnyttäjä valmistautuu. Lääkäri y kumoaa päätöksen ja toteaa ettei käynnistykseen ole syytä ellei toksemiaoireet pahene eli pitää olla huonommassa jamassa päästäkseen synnyttämään. Lääkäri x käynnistää synnytyksen rv39 vakavan toksemian takia, vauva on liian iso ja päädytään synnytyssalista hätäsektioon. Tämä molemmille traumaattinen kokemys olisi ollut vältettävissä... 5. Jos synnytykseen lähtiessä tulee "väärä hälytys" kohdellaan erittäin nuivasti ja rivien välistä asiakas saa kuulla olevansa idiootti. Muita esimerkkejä siitä, että meihin naisiin suhtaudutaan kuin lehmiin? Elukoihin? Miten tällä vuosituhannella voi olla lääkäreillä/hoitohenkilökunnalla niin kivikautisia asenteita? Miksei raskaana olevaa kunnioiteta siinä missä muitakin potilaita vaan heitä "saa" kohdella miten sattuu?

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millanen nainen alapeukuttaa tätä ketjua? Joku kandi varmaan :D Ei muuta järkevää selitystä...

Vierailija
82/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:18"]

En ole koskaan ymmärtänyt näitä ihmisiä, jotka eivät halua opiskelijaa seuraamaan vastaanotolle. Itse olen ollut molemmissa rooleissa ja kummallakaan kerralla ei ole kiinnostanut kuin itse asia. [/quote]

No joo, ihan rehellisesti; kyllähän se opiskelija miettii siinä vähän kaikenlaista muutakin kuin että ahaa, onpa älyttömän mielenkiintoista seurata näitä kliinisiä toimenpiteitä. :D Opiskelija on hänkin vaan ihan tavallinen ihminen, joka oman elämänkokemuksensa puitteissa tulkitsee ja arvottaa eri tilanteita. Yhä edelleen on paljon opiskelijoita, joiden kaikki henkiset voimat tietyissä tilanteissa menevät siihen, että muistavat ettei saa suu ammollaan silmiä pyöritellen katsoa potilaan elämässä hyvin herkkää ja haavoittuvaista tilannetta, kuten vaikka synnytystä. Minulla on ollut tällainen opiskelija mukana seuraamassa toimenpiteitä, ja kyllä se kalpean ja järkyttyneen näköinen nuori tyttö ihan varmasti mietti vähän muutakin kuin että millainen tikki pistetään tähän kudokseen jos synnyttäjä on revennyt näinkin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepä lapsettomuushoitoihin. Saat tutustua kätilöiden ja synnytyslääkärien törkeyteen jo etukäteen. Tietää ainakin mitä on tulossa jos joskus sattuu tärppäämään. Minua paiskattiin kerran kalenterilla, kun en muistanut ulkoa mikä kierronpäivä on menossa. Muistin vaan kuukautisten alkamispäivän mutta lääkäri sanoi ettei tee sillä mukamas mitään. Myöhemmin synnäri ja äitipoli oli jäätävä kokemus ja saavat siitä vielä vettä myllyyn kun katsovat papereista, että ai niin tämähän oli hoitoalkuinen raskaus. Synnytyspelosta et saa puhua ollenkaan.

Vierailija
84/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme synnytystä, koskaan ei lääkärien tai kätilöiden taholta epäasiallista tai alentavaa kohtelua ole ollut. Viimeisessä toisena oli ensikertalainen kätilö kokeneemman kanssa harjoittelemassa ja mainiosti hoitui hommat. Lämmöllä muistelen edelleen.

Vierailija
85/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:14"]

Menepä lapsettomuushoitoihin. Saat tutustua kätilöiden ja synnytyslääkärien törkeyteen jo etukäteen. Tietää ainakin mitä on tulossa jos joskus sattuu tärppäämään. Minua paiskattiin kerran kalenterilla, kun en muistanut ulkoa mikä kierronpäivä on menossa. Muistin vaan kuukautisten alkamispäivän mutta lääkäri sanoi ettei tee sillä mukamas mitään. Myöhemmin synnäri ja äitipoli oli jäätävä kokemus ja saavat siitä vielä vettä myllyyn kun katsovat papereista, että ai niin tämähän oli hoitoalkuinen raskaus. Synnytyspelosta et saa puhua ollenkaan.

[/quote]

Sain lapsettomuushoidon tuloksena raskaudenaikaisen komplikaation, ja päivystyksessä lääkäri totesi puoliääneen, että "näin näitä tehtaillaan yksityisellä puolella ja sitten lähetetään tänne hoitoon kun hommat ei sujukaan". Samalla reissulla toinen lääkäri (tällä kertaa osastolla) kysyi, että "mikäs luku lapsia olisi sitten riittävä kun hoitoihin mennään edelleen ja ongelmiakin tulee?" Mulla on ennestään kolme lasta. 

Vierailija
86/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:14"]Menepä lapsettomuushoitoihin. Saat tutustua kätilöiden ja synnytyslääkärien törkeyteen jo etukäteen. Tietää ainakin mitä on tulossa jos joskus sattuu tärppäämään. Minua paiskattiin kerran kalenterilla, kun en muistanut ulkoa mikä kierronpäivä on menossa. Muistin vaan kuukautisten alkamispäivän mutta lääkäri sanoi ettei tee sillä mukamas mitään. Myöhemmin synnäri ja äitipoli oli jäätävä kokemus ja saavat siitä vielä vettä myllyyn kun katsovat papereista, että ai niin tämähän oli hoitoalkuinen raskaus. Synnytyspelosta et saa puhua ollenkaan.
[/quote]

Mutta miksi? Se on suurin kysymys. Miksi tuo kohtelu on "sallittua" ja tapa? On totta, ettei hoideta sairautta, kyllä kyllä. Mutta on luonnollista haluta perhettä. Mikä siinä on niin pahaa, että lääkärit oikeuttavat epäasiallisen ja epäammattimaisen käytöksensä? Jos kotisynnytykset Suomessa lisääntyvät niin enpä ihmettele yhtään.

Vierailija
87/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä repesin synnytyksessä aika pahasti että lääkäri tuli ompelemaan, kysyin että miltä siellä näyttää.. Lääkäri vastasi että melkosta jauhelihaa tää on, älä kato muutamaa viikkoa alapäätäsi muuten tulee vaa paha mieli.
Juu.. Ei naurattanu :D

Vierailija
88/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 19:06"]

Minä synnytin ensimäisen lapseni Texasissa. Siellä raskauden seuranta ja synnytys oli kuin 70- luvulta (vuonna 2000). Minulle ei kerrottu asioita, fyysiset asiat seurattiin hyvin, muttei ollut ketään kenenlä kysyä. Pyysin, että lapsi laitettaisiin vatsan päälle syntymän jälkeen eikä napanuoraa heti katkaistasi. Lääkäri katsoi minua kuin ääliötä, lapselle voi tulla kylmä..... Synnyttämään mennessä oli vakuutuksesta kiini millainen huone, saako epiduraalia ym. (minulla oli hyvä vakuutus). Synnyttämään mennessä kaikille väistämättä peräruiske, tippa valmiiksi, sänkyn verenpaineenmittaus 15 min välein ja sikiön sydänäänten seuranta. Ei siis voinut liikkua. Nämä on lääkärin pysyväismääräyksiä. Lääkäri kävi tekemässä sisätutkimuksen ja puhkaisi samalla kalvot.... kertomatta mitään. Kaiki synnyttää selinmakuulla, sininen liina polvien peittona.... Lapsen synnyttyä leikataan heti napanuora. Lapsi viedään pois. Laitetaan hälytin jalkaan ym. Lapseni oli 3 880 g. Päivittelivä, että on "diabeettine", kun on niin valtavan kokonen. Omassa huoneessa saat olla ihan rauhassa. Mies oli kanssani siellä pitkälle iltaan. Välillä joku kävi laskemassa lapsen hengitystä tai hakemassa lapsen poias kertomatta mitään. Aamu 5 aikaan tultiin ottamaan verinäyte ja sitten 7 jälkeen tuli lääkäri ja luopa lähteä kotiin. Hoitaja kävi ihmettelessä eikö imetys vielä suju,, sanoin että kolmantena päivänä vasta maito kunolla nousee. Naapurihuoneesa onnistuu jo oikein hyvin.... Kotiin lähtiesä piti minun istua pyörätuolisa sairaalan ovelle asti Seuraava lapseni syntyi Suomessa ja kaikki sujui ERINOMAISESTI

[/quote]

Vähän niinkuin Kättärillä vuonna 2010, paitsi eivät kysyneet vakuutusta.

Vierailija
89/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:24"]

[/quote]

Sain lapsettomuushoidon tuloksena raskaudenaikaisen komplikaation, ja päivystyksessä lääkäri totesi puoliääneen, että "näin näitä tehtaillaan yksityisellä puolella ja sitten lähetetään tänne hoitoon kun hommat ei sujukaan". Samalla reissulla toinen lääkäri (tällä kertaa osastolla) kysyi, että "mikäs luku lapsia olisi sitten riittävä kun hoitoihin mennään edelleen ja ongelmiakin tulee?" Mulla on ennestään kolme lasta. 

[/quote]

Kyllä varmaan monikin ihemettelee miksi on niin kova kaipuu vielä tehdä lisää kolmen lapsen jälkeen jos se ei luonnostaan onnistu. Minkäkin ihmettelen varsinkin jos raskauksissa on ollut komplikaatioita ja onhan ne hoidotkin varmaan raskaita. Mutta silti ei minusta ketään hoitohenkilöstöstä tai lääkäritkään voi kommentoida mitään noin henkilökohtaista. Jokainen päättää itse lapsiluvustaan. Ainoastaan silloin hienovarainen kommentointi on paikallaan jos raskaudet ihan selvästi ovat vaarallisia joko sikiölle tai äidille. Siis mielestäni "mölyt" on parempi pitää sisällään vaikka olisi mitä mieltä, jopa lääritkin tai asiat voi sanoa aina tökerön sijasta hienovaraisesti.

Vierailija
90/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:14"]Menepä lapsettomuushoitoihin. Saat tutustua kätilöiden ja synnytyslääkärien törkeyteen jo etukäteen. Tietää ainakin mitä on tulossa jos joskus sattuu tärppäämään. Minua paiskattiin kerran kalenterilla, kun en muistanut ulkoa mikä kierronpäivä on menossa. Muistin vaan kuukautisten alkamispäivän mutta lääkäri sanoi ettei tee sillä mukamas mitään. Myöhemmin synnäri ja äitipoli oli jäätävä kokemus ja saavat siitä vielä vettä myllyyn kun katsovat papereista, että ai niin tämähän oli hoitoalkuinen raskaus. Synnytyspelosta et saa puhua ollenkaan. [/quote] Mutta miksi? Se on suurin kysymys. Miksi tuo kohtelu on "sallittua" ja tapa? On totta, ettei hoideta sairautta, kyllä kyllä. Mutta on luonnollista haluta perhettä. Mikä siinä on niin pahaa, että lääkärit oikeuttavat epäasiallisen ja epäammattimaisen käytöksensä? Jos kotisynnytykset Suomessa lisääntyvät niin enpä ihmettele yhtään.

[/quote]

Pahimmat kommentit tulevat yleensä päivystyksessä. Lääkärit ovat siellä luultavasti sen verran tympiintyneitä, etteivät ajattele ollenkaan mitä suustaan päästävät. Ei se rajoitu raskauteen. 

Lapsettomuushoitojen kohdalla kun tulee ongelmia, niin lääkäreitä taitaa pänniä se että ongelma on "itse-aiheutettu". Näin päättelisi kommenttien perusteella. Asenteena, että Mitäs menit hoitoihin. 

Synnytysosastolla olen saanut vain hyvää kohtelua varsinkin kätilöiden puolelta. Heillä on ammattitaitoa hoitaa myös empaattinen ja sosiaalinen puoli. Lääkärithän käy usein vain kääntymässä synnytyksen aikana, ellei tule ongelmia.

Toi kandi-asia on vähän eri. On ajatuksena kauheaa jos joku tulee päällistelemään, mutta pitäähän niidenkin oppia. Kumpi on parempi: Se että joku opiskelijakätilö tai -lääkäri pällistelee synnytystä vai se että saat kokemattoman kätilön tai lääkärin synnytykseen? Ainahan vierailijoista voi kieltäytyä, ei niiden läsnäoloa ole pakko sallia.

Vierailija
91/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:52"]

Kyllä sen pitäisi olla itsestäänselvyys, että opiskelijat saavat seurata toimenpiteitä. Miten he ikinä oppivat muuten, jos eivät näe/tee itse? Miettikääpä ensi kerralla tätä. Esim. Kätilöopiskelijat saattavat olla synnytyksessä parempana tukena kuin kokenut kätilö, joka vaan hoitaa työnsä rutiinilla läpi. Opiskelija on 99% varmuudella kiinnostunut siitä, mitä hän näkee ja oppii.

[/quote]

Viime synnytyksessäni annoin opiskelijan laittaa epiduraalin.
Pisti ohi kerta toisensa jälkeen ja lopputuloksena jouduin istumaan rullatuolissa ja makaamaan sängyssä synnytyksen jälkeen puoltoista kuukautta koska selkä ei yksinkertaisesti "pitänyt" ja kipu oli järkyttävää.
Synnytyksestä johtuvia jälkisuppareita, kipuisuutta ja alapään kipua en muista ollenkaan koska selän kipu pistojen alueelta oli aivan karmea.
Se oli viimeinen kerta kun annoin harjoittelijan kajota minuun, valittakoot ken tahtoo.
[/quote]

Mulla kätilöopiskelia yritti katetroida mua.. Ei oikein onnistunu, jäi kamalat traumat ai että ku teki kipeää.

Vierailija
92/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lasten hankkiminen/yrittäminen on ollut vapaaehtoista ihan teille kaikille tässä ketjussa.

Vierailija
93/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:24"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä varmaan monikin ihemettelee miksi on niin kova kaipuu vielä tehdä lisää kolmen lapsen jälkeen jos se ei luonnostaan onnistu. Minkäkin ihmettelen varsinkin jos raskauksissa on ollut komplikaatioita ja onhan ne hoidotkin varmaan raskaita. Mutta silti ei minusta ketään hoitohenkilöstöstä tai lääkäritkään voi kommentoida mitään noin henkilökohtaista. Jokainen päättää itse lapsiluvustaan. Ainoastaan silloin hienovarainen kommentointi on paikallaan jos raskaudet ihan selvästi ovat vaarallisia joko sikiölle tai äidille. Siis mielestäni "mölyt" on parempi pitää sisällään vaikka olisi mitä mieltä, jopa lääritkin tai asiat voi sanoa aina tökerön sijasta hienovaraisesti.

[/quote]

Saat ihan vapaasti miettiä mikä se kaipuu on, kunhan se ei näy ulospäin. Jos sulla on oikeasti tarve ymmärtää, niin mietipä sitä etta kaikkien henkisesti ja fyysisesti rankkojen hoitojen jälkeen ihminen on silti halukas niihin menemään, jos vain lopputuloksena olisi vauva. Että niin kova se kaipuu kuule on!

Ja ei ainakaan mulla ollut aiemmissa raskauksissa mitään komlikaatioita, ei niitä hoitoja kuule tehdä jos on joku riski äidille tai sikiölle. Luulisi ammattilaisen tietävän, että kunhan hoitojen jälkeen raskaus alkaa, niin sitä ollaan ihan samoilla lähtöviivoilla niiden kanssa, joilla raskaus on alkanut normaalisti. Eli ei se hoito vaikuta raskauteen, joten ei sen lääkärinkään tarvitse siitä kuittailla. 

Vierailija
94/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitettiin aquarakkuloita, "ei nää satu", huusin kuin sikaa olisi tapettu. Juuri ennen synnytystä alapääni huuhdeltiin kait jollakin desinfiointiaineella, "ei tää oo kylmää, tää on huoneenlämpöistä", se oli jääkylmää. Ja synnytyksen jälkeen mut ommeltiin ilman kivunlievitystä, "kyllä sulla vielä epiduraali vaikuttaa". Tunnen vieläkin miten lanka menee ihon läpi :(

Vierailija
95/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:43"]Kuin lehmiä? Ei teidän lapsia viedä pois, että voitte imettää robottia vauvan sijaan. Te saatee kivunlievitystä ja ammattilaisia sankoin joukoin ympärillenne. Nainen on tietty herkässä tilassa synnytyksen aikaan ja henkilökunnalla taas kauhea kiire ja resurssipula, yhdistelmä voi olla se, että lääkärit ja kätilöt suhtautuvat potilaisiin vain "ongelmanratkaisutehtävänä" eikä henkilkohtaisesti tutustuen ihmiseen.
[/quote]

Joo ei viety lasta pois, mutta ei myöskään annnettu kivunlievitystä koska "ei se vielä synny" ja henkilökunta tuli paikalle kun pää oli jo ulkona, joten aika yksin olin...

Vierailija
96/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:40"]Se lasten hankkiminen/yrittäminen on ollut vapaaehtoista ihan teille kaikille tässä ketjussa.
[/quote]

Noin taitaa ne lääkäritkin ajatella... Tossa pohjimmiltaan syy kohteluun.

Vierailija
97/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:40"]

Se lasten hankkiminen/yrittäminen on ollut vapaaehtoista ihan teille kaikille tässä ketjussa.

[/quote]

Juokseminen, tupakointi, viinanjuonti ja autolla ajelukin on ihan vapaa-ehtoista, eli jos menet lääkärille tapaturman, kolarivammojen, kaatumisen tai muun sellaisen vuoksi, niin silloinko saa lääkäri tylyttää?

Vierailija
98/136 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:52"] Kyllä sen pitäisi olla itsestäänselvyys, että opiskelijat saavat seurata toimenpiteitä. Miten he ikinä oppivat muuten, jos eivät näe/tee itse? Miettikääpä ensi kerralla tätä. Esim. Kätilöopiskelijat saattavat olla synnytyksessä parempana tukena kuin kokenut kätilö, joka vaan hoitaa työnsä rutiinilla läpi. Opiskelija on 99% varmuudella kiinnostunut siitä, mitä hän näkee ja oppii. [/quote]

Viime synnytyksessäni annoin opiskelijan laittaa epiduraalin.
Pisti ohi kerta toisensa jälkeen ja lopputuloksena jouduin istumaan rullatuolissa ja makaamaan sängyssä synnytyksen jälkeen puoltoista kuukautta koska selkä ei yksinkertaisesti "pitänyt" ja kipu oli järkyttävää.
Synnytyksestä johtuvia jälkisuppareita, kipuisuutta ja alapään kipua en muista ollenkaan koska selän kipu pistojen alueelta oli aivan karmea.
Se oli viimeinen kerta kun annoin harjoittelijan kajota minuun, valittakoot ken tahtoo. [/quote] Mulla kätilöopiskelia yritti katetroida mua.. Ei oikein onnistunu, jäi kamalat traumat ai että ku teki kipeää.

[/quote]

Katetrointi tuntuu kyllä aivan kamalalta! Varmasti inhottavin osuus synnytyksessä joka päätyi kiireelliseen sektioon. Ballongin asennuskaan ei tuntunut miltään tuon rinnalla.

Vierailija
99/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritin esikoista synnyttäessäni olla "kiltti" ja valittaa kipuja ym. mahdollisimman vähän. Sainkin kätilöiltä kaunista kohtelua takaisinpäin, mutta sitten se synnytyslääkäri... Opinpahan, että lääkärin ollessa paikalla synnytyssalissa, kannattaa huutaa kipujaan x 1000. Mielellään vaikka megafoni mukaan, ettei lääkärille vain jää epäselväksi, että nyt repeän, toivon sektiota.
Ja kun naisten tautien päivystyksessä sitten ramppaat imeväisen kanssa, kannattaa kohtutulehduksen lisäksi sairastaa myös ebolaa, jotta saa edes ilmaiset Buranat.

Seuraavaa kun lähden synnyttämään, aion huutaa kuin sikaa pistettäisi.

Vierailija
100/136 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni synnytys alkoi lapsivesien menolla. Vauva lopetti liikkumisen vesien menon jälkeen, joten pyyhepino takapuolen alla ajoimme sairaalaan käyrille. Meidät vastaanottanut hoitaja/kätilö väitti kivenkovaan että en ymmärrä mistään mitään ja vedet eivät ole voineet mennä koska emätin oli sairaalaan tullessa kuiva. Kuvailin kuinka moneen otteeseen vettä oli valunut ja kuinka paljon sitä oli tullut, mutta hoitaja kuittasi kaiken pissan lirahduksena.

Kuivasta alapäästä saatiin lopulta otettua näyte, ja kun se paljastui lapsivedeksi, kyseinen hoitaja oli minulle vihainen, aivan kuin olisin vittuillakseni tullut sairaalaan synnyttämään.

Ymmärrän että raskaus on itseaiheutettu tila, mutta ei varmaan kannata hakeutua töihin synnytyssairaalaan jos synnyttävien naisten hoitaminen herättää niin voimakkaita vihantunteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi