Mitä te teette jouluaattona?
Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?
Kommentit (890)
Jouluvihaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vedän pään täyteen varmaan ja katon leffoja, kuuntelen musaa
Sama. Tavoitetila olla pysyvässä humalassa 24.12-31-12 välinen aika. Tätä varten Saksasta tulossa 12ltr viinaa ja 72 tölkkiä erilaisia oluita.
Kuinka voi kattoo leffaa, kun vetää on pään täyteen?
Kotona puolison ja kissan kanssa, asutaan Helsingin kantakaupungissa pienehkössä kerrostalokaksiossa. Taloyhtiön saunassa varmaan käydään, sitten laitetaan jouluruoka pöytään, tosi perinteisiä ruokia mutta kinkku valmiina, sitä kun ei niin paljon kahdelle mene. Kävelyllä voisi käydä jos on hyvä sää... Itse haluaisin ehkä käydä jossain paikallisessa oluella ettei pelkästään kotona nyhvättäisi, mutta en tiedä innostuuko mies :D
Jotkut pienet lahjat vaihdetaan luultavasti. Kuunnellaan joulumusiikkia, katsotaan Netflixiä tms. Ei mitään kovin erikoista tai ihmeellistä, mutta tykkään joulusta joka tapauksessa. Koristelut laitetaan jo joulukuun alussa. Uskovaisia ei olla joten mitään joulukirkkoja ja hartauksia ei joulunviettoon kuulu ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Katotaan telkkaa, käydään saunassa, syödään kun tulee nälkä, avataan lahjoja, ehkä ulkoillaan vähän.
Ruokapöydän antimet päätetään perheen kesken keskustellen yhdessä hieman ennen joulua. Jos joku haluaa nakkeja, niin silloin nakkeja pöydästä löytyy.
Meilläkin koostetaan pöytä kuunnellen kunkin toiveita eikä mitään sellaista ole jota on pakko olla joulupöydässä vaikkei maistuisi kellekään. Ei oo pakko syödä mitään mikä ei ole mieluista.
Jouluaatto on ortodoksikirkon paastopäivä. Aattona syödään vähän lipeäkalaa. Vasta joulupäivänä syödään jouluateria. Aattona käydään kirkossa aattopalveluksessa. Jouluna muistellaan Kristuksen luolassa syntymistä, joulu on kristillinen juhla. Joulun väri on valkoinen ja joulukukka on lilja tai ruusu. Tontut ovat hauskoja, mutta ne eivät kuulu jouluun. Punainen on pääsiäisen väri, joka tarkoittaa Kristuksen verta.
Jos ap jaat ruokailun kahteen, saat tehdä työtä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Jouluaatto on ortodoksikirkon paastopäivä. Aattona syödään vähän lipeäkalaa. Vasta joulupäivänä syödään jouluateria. Aattona käydään kirkossa aattopalveluksessa. Jouluna muistellaan Kristuksen luolassa syntymistä, joulu on kristillinen juhla. Joulun väri on valkoinen ja joulukukka on lilja tai ruusu. Tontut ovat hauskoja, mutta ne eivät kuulu jouluun. Punainen on pääsiäisen väri, joka tarkoittaa Kristuksen verta.
Ei tuo ole Joulu vaan Christmas. Ne on eri asioita. Sinä juhlit christmasia, etkä Joulua.
Istun kotona yksin kun kaikki ovat hylänneet minut kun olen rokottamaton... nyyhkistä.
Juon alkoholipitoisia juomia ja syön hyvää ruokaa hyvässä seurassa.
Oon Las Palmasissa, jos korona suo, toivottavasti aurinko paistaa.
Tänä vuonna aatto kahdestaan mieheni kanssa. Rauhallinen aattoaamu riisipuuroa syöden ja joulu-ohjelmat taustalla. Lenkki koirien kanssa. Joulurauhan julistus. Kirkkoon klo 14 puolen tunnin hartaus lähinnä fiiliksen ja nostalgian vuoksi. Syödään kinkkua, laatikoita, rosollia, maksapateeta ja juodaan punaviiniä. Iltalenkki. Vaihdetaan joululahjat, ehkä saunaan jos jaksaa. Takkaan tuli ja ilta viiniä ja konvehteja nautiskellen. Joulupäivänä haetaan miehen teini-ikäiset lapset ja anoppilaan joulun viettoon. Monesti ollaan aattona mun porukoilla, mutta ovat mökillä tän joulun. Parasta on yhdessä olo ja rauhallinen fiilis ilman stressiä.
Olen kotona yksin, niinkuin kaikki 365 päivää vuodessa. Kuolema vienyt kaikki kaikki lähi-ihmiset, joten muutakaan vaihtoehtoa ei oikein ole.
Toivon tapaavani aikuiset lapseni. Kun se on varmistunut, niin siitä alkavat jouluvalmistelut.
Jos ei, niin keksin jotain muuta.
Olen yksin ja hommaa riittää silti. Koiran viemistä, saunaa, ruokaa jne. Hommaa on liikaa, kun haluaisi vain olla, esim. täällä Hämeessä ei aattona tehdä enää mitään kuusenkoristeluita tai ruuanvalmisteluita, ruuat otetaan vain esille. Olenkin miettinyt, että tekevätkö ihmiset riisipuuronkin aamulla vai jo edellispäivänä? Siihen menee helpolla tunti hyvää aikaa aamusta.
Aatto on normaali työpäivä, muut toimiston väki lähtee perinteisesti lounaalle lähiravintolaan n.klo 14. Illalla perheen kanssa syödään jotain kevyttä.
Joulupäivän aamuna herätään ja huomataan, että kuusen alle on ilmestynyt lahjoja. Jossain vaiheessa ruvetaan valmistelemaan jouluateriaa. Klo 15 kokoonnutaan porukalla, on mm. ostereita, hummeria ja kalkkunaa, melonia, papayaa, avokadoa, mangoa, puddingia jne. Lounas kestää 4-6 tuntia.
Näin Australiassa.
Olen todennäköisesti töissä hoitajana iltavuorossa. Aamupäivällä kotona aion herkutella hyvällä ruualla.
Aattoaamuna klo 8 brunssi - katsotaan joulupukin kuumaa linjaa. Tv:n katselu jatkuu aina joulurauhan julistuksen loppuun asti. Ruokailu klo 16-17.
Vietän joulua kolmen aikuisen lapseni kanssa.
Ylilääkärin suositus joulunviettämiselle on, että rokotetut isovanhemmat eivät tapaisi yli 12- vuotiaita rokottamattomia. Se tuo monille muutoksia joulunviettoon.
Minulle sopii, koska en sukujouluja ymmärrä enkä ole niitä harrastanut. Joulu vietetään oman perheen kanssa ja rokotukset on otettu.
Jouluvihaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vedän pään täyteen varmaan ja katon leffoja, kuuntelen musaa
Sama. Tavoitetila olla pysyvässä humalassa 24.12-31-12 välinen aika. Tätä varten Saksasta tulossa 12ltr viinaa ja 72 tölkkiä erilaisia oluita.
Kuulostaa aika mukavalta. Saksasta tulossa meille 12 pulloa punkkua ja toisessa laatikossa 12 pulloa kirkasta ja konjakkeja.
T. Virkanainen 52v.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksin ja hommaa riittää silti. Koiran viemistä, saunaa, ruokaa jne. Hommaa on liikaa, kun haluaisi vain olla, esim. täällä Hämeessä ei aattona tehdä enää mitään kuusenkoristeluita tai ruuanvalmisteluita, ruuat otetaan vain esille. Olenkin miettinyt, että tekevätkö ihmiset riisipuuronkin aamulla vai jo edellispäivänä? Siihen menee helpolla tunti hyvää aikaa aamusta.
Riisipuuro tuikataan tietysti aattoaamuna uuniin, helppoa ja nopeeta kuin heinän teko.
Meillä on yhteinen jouluaaton vietto ystäväpariskunnan luona, minä ja he kaksi sekä koira ja kolme kissaa. Näin on ollut jo kahdeksan Joulua, nyt yhdeksäs.
Minä olen sinkku, he lapseton pari.
Ruokahankinnat jaamme keskenämme. Sovitaan kuka mitäkin hommaa. Kevyesti syödään, ei mitään kinkkuja tms koska emme kukaan niistä tykkää. Joskus olen heittänyt ilmaan että entä jos olisin nyt tämän Joulun yksin, mutta vastalauseet on jyrkkiä. Siispä menen heille kuten tähänkin asti.