Mitä te teette jouluaattona?
Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?
Kommentit (890)
Olen yksin kotona. Laitan itselleni suosikki jouluruuat, leivon jotain maustekakkua ja teen jälkiruokaa. Joulumusiikki ehkä soi hiljaa taustalla. Syön kun tulee nälkä. Usein ensin kalaa, mätiä ja perunaa, rosollia. Iltapäivällä pikku kinkku ja laatikot uuniin.
Näin mennyt jo monta vuotta, en lähtisi enää mihinkään kotoa jouluaattona. Aivan ihanaa.
Kun lapset olivat pieniä, niin jaoimme ateriat ap:n kuvaamalla tavalla. Se oli tosi toimiva systeemi. Suosittelen. Nyt kahdestaan miehen kanssa syömme niin vähän, eikä lahjojakaan montaa ole.
Vierailija kirjoitti:
vedän pään täyteen varmaan ja katon leffoja, kuuntelen musaa
Kuulostaa hyvältä verrattuna nihkeään sukutapaamiseen joka päätyy jälkipuintiin ja suukopuun.
Vuoroviikkovanhempana lapset eivät ikävä kyllä ole seurana tänä jouluna. Taidan ostaa vaan niitä herkkuja mistä oikeasti pidän. Syön niitä ja nautin virvokkeita. Jossain vaiheessa käyn haudoilla. Relaan enkä stressaa mistään jouluun liittyvästä ainakaan.
Olisin tyytyväinen jos saisin olla yksin. Ihmettelen aina niitä jotka sanoo yksin olemisen olevan ahdistavaa. Itse laitan joulua lapsille ja unohdan taas kerran itseni. Aatossa on ehkä 5 min jolloin voin rauhoittua ja aistia joulun sanoman ja tunnelman ja sen jälkeen kaaos vyöryy päälle. Toivoin että tällä kertaa olisimme lasten kanssa päässeet paikkaan jossa on kunnolla lunta ja valmis joulupöytä, mutta ei onnistu.
Vuorovuosina on menty mun tai miehen vanhemmille, tosin viime vuonna oltiin kotona. Nyt mennään anoppilaan ja toivoakseni luvassa on leppoisaa yhdessäoloa, vierailu hautausmaalla, pukin käynti, joulupöytä ja sauna. Näiden tarkasta järjestyksestä en vielä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
yksin ryypätessä, toivottavasti jotain syötävää on.
Lanttulaatikon ja porkkanalaatikon voi ostaa valmiina, sen kun lämmittää. Kinkun kun vaihtaa kalkkunaan niin sitäkin on valmiina. Ei kiinnosta käyttää muutamaa välipäivää tiskaamiseen. Mielummin lepään ja ulkoilen. Muutenkaan ei jouluhössö kiinnosta vaikka olen jouluihminen. Kuluttajat kuluttakoot.
Kotona syöden kevyesti ja kuunnellen Radio Suomesta jouluhaloo lähetystä.
Perinteisesti oman perheen kesken. Joulupukin tuloa tulee kyllä katsomaan myös omat vanhempani. Aattoon kuuluu joulurauhan julistuksen katsominen telkasta, haudoilla ja aattohartaudessa käyminen, perinteiset jouluruuat ja sauna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on outoja aattojuhlijoita kirjoitti:
Me vietetään joulua silloin kun se on, eli joulupäivänä. Aatto on vielä arkipäivä, silloin tehdään valmisteluja ja aloitetaan jouluun rauhoittuminen, syödään kalaa, paketoidaan viimeiset lahjat jne
Haloo, joulupukki visiteeraa kuitenkin aattona. Joten kyl se pyhä on. 🧙♂️
Vain Suomessa. Muualla lahjat saadaan jouluna, ei joulua edeltävänä päivänä.
Muualla = muutamassa muussa maassa. Ei likikään kaikkialla.
On niitäkin maita, joissa lahjat saadaan loppiaisena.
Suomessa juhlat on AINA aattona: vappuaatto, juhannusaatto, jouluaatto, uudenvuoden aatto. Joulua on aikaisemmin aloitettu juhlimaan jo paljon aiemmin, muistaakseni itse joulu on ollut 7 päivää. Taivaannaulasta voi tarkistaa.
Me ollaan kotona ja harjoitellaan meidän näköistä joulun viettoa. Varmaankin tehdään vähän perinteistä poikkeavaa ruokaa, kun ei niin jouluruuista tykätä. Lasten kanssa ulkoillaan, käydään lenkillä ja tietty lahjoja ruuan jälkeen.
Aiemmin vietettiin joulut aina tiiviisti molempien vanhempien luona rampaten, mutta kun äitini kuoli ja miehen puolella vanhempien asumiskuviot vaihtuivat, niin oli luonnollista tehdä irtiotto. En enää suostu pönöttelemään toisten nurkkiin.
Aamulla riisipuuro perheen kanssa, mies käy hakemassa äitini ja hänen miehensä, katsotaan Lumiukko ja joulurauhan julistus, juodaan glögit, alkuruoaksi kalapöytä, sitten luomukinkku ja laatikot ja lopuksi piparit ja tortut kahvin ja teen kanssa. Sitten avataan lahjat, illalla katsotaan Samu Sirkka ja otetaan vielä glögit.
Useita jouluja olen ollut yksin tv:ta katsellen ja kaikkina vuosina kuin on ollut mahdollista, olen ottanut töitä niin paljon kuin mahdollista.
Viime joulu oli ensimmäinen miehen kanssa ja teimme mitä huvitti sekä kävimme vanhemmilla.
Tänä vuonna meillä on lapsi, joten nyt aloitan oman perinteen: haetaan kuusi ja koristellaan, syödään puurot mantelilla ja saunan jälkeen lahjat. Isovanhemmat ovat tervetulleita meille jos haluavat.
Olen niin onnellinen että elämä sittenkin mahdollisti minulle tämän kaiken!
Hali kaikille yksin joulua viettäville ja vielä toinen superhali yksinäisille❤️ joulun viettäjille.
Aamulla syödään puuroa ja koristellaan joulukuusi.
Perinteisesti puoliltapäivin jälkeen ollaan lähdetty appivanhempien luokse syömään ja joulupukkia katsomaan, paikalla on yleensä miehen koko suku ja lapsille tosi kiva kun on paljon serkkuja leikkikavereina. Olen jo vuosia sitten päättänyt että antaa anopin ja miehen siskojen touhuta joulupöytä, me tuodaan jotain valmiita juttuja kuten juustoja, hedelmiä, juomia tms. Joulupukki tuo yleensä vain muutaman lahjan per lapsi, joten leikitkin sujuvat ihan kivasti kun ei ole liikaa tavaraa sotkemassa. Ja isoimmat ovat jo teinejä, niin pelaavat jotain suht sopuisasti.
Joulupukin jälkeen tullaan kotiin, jonne äitini ja siskoni ovat jo tulleet. Joulupukki on tuonut lisää lahjoja kuusen alle, joten availlaan ne ja syödään vielä kalapainotteinen illallinen.
Asutaan suht lähekkäin kaikki, joten matkoihin ei mene aikaa. En lähtisi ajelemaan edes kymmeniä kilometrejä aattona. Silloin kun isäni vielä eli, käytiin hänen luonaan sitten tapanina. Nyt sekä joulupäivä että Tapani vietetään kotona herkkuja mussuttaen, pelaten, leffoja katsellen, lukien yms.
Viime jouluna ei käyty missään eikä ketään tullut meille, oli hiukan apeaa kyllä aattona. Tänä vuonna taitaa taas jäädä appivanhempien luona käyminen väliin, mutta äiti ja todennäköisesti siskokin tulevat meille.
Vierailija kirjoitti:
Aivan täysin yksin. Ei ole varaa laittaa joulua. Olen matala palkkainen.
On varaa keittää iso kattila riisipuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Jouluvihaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vedän pään täyteen varmaan ja katon leffoja, kuuntelen musaa
Sama. Tavoitetila olla pysyvässä humalassa 24.12-31-12 välinen aika. Tätä varten Saksasta tulossa 12ltr viinaa ja 72 tölkkiä erilaisia oluita.
Uudenvuodenaattona viimeistään klo 23.59 lopetat juomisen? Mielenkiintoista!
Ja sen jälkeen sitten delirium?
Vietän joulun äitini kanssa. Toivon vaan, että voin nyt paremmin. Viime joulun aikaan olin niin kauan uneton ja ahdisti moni asia, että joulukin meni ihan ohi kuin jossain sumussa. Häpeän sitä, että kuormitin samalla äitiäni, mutta voin niin huonosti tuolloin ja hän ei ymmärtänyt lainkaan sitä. Yleensä kestän paljon. Viime talvi vaan niin vaikea kaikin tavoin. Nyt ainoa toiveeni on, että olen rauhallinen ja mukavampi olo sekä joulu menee paremmin. Muuten emme tee mitään erikoista. Ollaan kotona ja syödään vähän paremmin sekä ulkoillaan ( jos jalkani paranee siihen mennessä). Toiveena aina joskus itsellä välillä, että menisimme johonkin Lappiin mökille tai jotain muuta erikoista, mutta ei ole oikein resursseja lähteä sinne ja rahalle on parempaakin käyttöä. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa tämäkin. En kaipaa silti mitään erikoista kuitenkaan. Muuten minulla ei ole läheisiä oikeastaan lainkaan ja isovanhemmat kuolleet myös.
Riisipuuro hautuu hyvin vesivaippakattilassa eikä pala pohjaan. Keitän puuron edellisenä päivänä. Kinkun paistan myös edellisenä iltana. Laatikot aattona. Imelletty perunalaatikko on imeltynyt yön yli. Onnistuu joka kerran hyvin.