Mitä te teette jouluaattona?
Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?
Kommentit (890)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen jouluaaton vietto ystäväpariskunnan luona, minä ja he kaksi sekä koira ja kolme kissaa. Näin on ollut jo kahdeksan Joulua, nyt yhdeksäs.
Minä olen sinkku, he lapseton pari.
Ruokahankinnat jaamme keskenämme. Sovitaan kuka mitäkin hommaa. Kevyesti syödään, ei mitään kinkkuja tms koska emme kukaan niistä tykkää. Joskus olen heittänyt ilmaan että entä jos olisin nyt tämän Joulun yksin, mutta vastalauseet on jyrkkiä. Siispä menen heille kuten tähänkin asti.
Kuulostaa kivalta että kissitkin otetaan mukaan 😺
Itsellä on eka joulu ilman omaa kissaani jonka jouduin kuukausi sitten lopettamaan. 🧙♂️🤶🧙♀️
Suomalaiset on outoja aattojuhlijoita kirjoitti:
Me vietetään joulua silloin kun se on, eli joulupäivänä. Aatto on vielä arkipäivä, silloin tehdään valmisteluja ja aloitetaan jouluun rauhoittuminen, syödään kalaa, paketoidaan viimeiset lahjat jne
Haloo, joulupukki visiteeraa kuitenkin aattona. Joten kyl se pyhä on. 🧙♂️
Aattoaamuna syödään riisipuuroa ja katsotaan joulupukin kuumaalinjaa. Käydään ulkoilemassa. Laitetaan yhdessä jouluateria ja nautitaan ruokailusta pitkään. Laitetaan sauna lämpiämään ja käydään sillä välin haudoilla. Saunan jälkeen jaetaan lahjat ja loppuilta vielä herkutellaan ja nautitaan glögiä.
Vierailija kirjoitti:
Me vietetään joulua silloin kun se on, eli joulupäivänä. Aatto on vielä arkipäivä, silloin tehdään valmisteluja ja aloitetaan jouluun rauhoittuminen, syödään kalaa, paketoidaan viimeiset lahjat jne
Vain Suomessa. Muualla lahjat saadaan jouluna, ei joulua edeltävänä päivänä.
Syön jouluruokia ja juon sopivia juomia.
Aloittajan kysymykseen ruokailujen jakamisesta niin oman kokemukseni mukaan se juuri sopii hyvin. En enää yritä ahtaa kaikkea samaan kattaukseen. Riippuu varmaan ruokailijoista, mihin aikaan mikäkin ruokalaji sopii olla tarjolla. Jos vaikka paikalla on lapsia, jotka eivät perusta silleistä, mädistä sun muista sellaisista, aikuiset voisivat syödä niitä iltapalaksi lasten mentyä jo nukkumaan. Itsellä taas jää kinkku usein vasta joulupäivään; ei ehdi aikaisemmin. Jouluaaton aloitan graaviohivoileivällä ja sienisalaatilla.
Muuten niin aatto on monella ihan täyteen ohjelmaa ahdettu: On saunaa, hautausmaakäyntiä, jouluruhan julistusta, pukkia. Voisiko sitäkin jotenkin jakaa? Itse käyn saunassa aatonaattona sen päälle kun olen saanut kaikki askareet valmiiksi. Lapsuudesta muistan, kuinka jouluaatto oli kyllä ihmeellinen päivä, mutta samalla vanhempien (etenkin äitini) käsin tuntuvan stressin. Usein tuntui, että vasta joulupäivänä pääsee oikeasti rentoutumaan ja nauttimaan.
Kans jotain perinteistä mutta tyttärelle menemme syömään ruokien ja lahjojen kanssa, sit kotiin aloitetaan saunalla ja kivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa. Muualla lahjat saadaan jouluna, ei joulua edeltävänä päivänä.
Muualla = muutamassa muussa maassa. Ei likikään kaikkialla.
On niitäkin maita, joissa lahjat saadaan loppiaisena.
Kokoonnutaan aattona yhteen vanhempieni luo, sisarukset perheineen mukana. Syödään ja juodaan hyvin ja jaetaan lahjat.
Ammulla teen riisipuuron ja sitten alamme päivällä saunan jälkeen veistelemään Tapolan ylikypsää valmis kinkkua mikä on kaikkein parhainta eikä kotiuunissa saa samanlaista. Teen itse peruna, lanttu laatikot, aurajuusto kastikkeen sekä salaatit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yksin ja hommaa riittää silti. Koiran viemistä, saunaa, ruokaa jne. Hommaa on liikaa, kun haluaisi vain olla, esim. täällä Hämeessä ei aattona tehdä enää mitään kuusenkoristeluita tai ruuanvalmisteluita, ruuat otetaan vain esille. Olenkin miettinyt, että tekevätkö ihmiset riisipuuronkin aamulla vai jo edellispäivänä? Siihen menee helpolla tunti hyvää aikaa aamusta.
Riisipuuro tuikataan tietysti aattoaamuna uuniin, helppoa ja nopeeta kuin heinän teko.
Itse ostan valmispuuron ja lämmitän mikrossa. Ihan turha vääntää itse. Onneksi ei ole lapsia :)
Minusta itse tehty riisipuuro on valmispuuroa parempaa ja keitetty riisipuuro parempaa kuin uunissa haudutettu.
Mutta nämä ovat tietysti makuasioita. Jos olisin yksin, ehkä minäkin lämmittäisin valmispuuron mikrossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen jouluaaton vietto ystäväpariskunnan luona, minä ja he kaksi sekä koira ja kolme kissaa. Näin on ollut jo kahdeksan Joulua, nyt yhdeksäs.
Minä olen sinkku, he lapseton pari.
Ruokahankinnat jaamme keskenämme. Sovitaan kuka mitäkin hommaa. Kevyesti syödään, ei mitään kinkkuja tms koska emme kukaan niistä tykkää. Joskus olen heittänyt ilmaan että entä jos olisin nyt tämän Joulun yksin, mutta vastalauseet on jyrkkiä. Siispä menen heille kuten tähänkin asti.
Kuulostaa kivalta että kissitkin otetaan mukaan 😺
Itsellä on eka joulu ilman omaa kissaani jonka jouduin kuukausi sitten lopettamaan. 🧙♂️🤶🧙♀️
Olisi kauheaa joutua lopettamaan kissansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yksin ja hommaa riittää silti. Koiran viemistä, saunaa, ruokaa jne. Hommaa on liikaa, kun haluaisi vain olla, esim. täällä Hämeessä ei aattona tehdä enää mitään kuusenkoristeluita tai ruuanvalmisteluita, ruuat otetaan vain esille. Olenkin miettinyt, että tekevätkö ihmiset riisipuuronkin aamulla vai jo edellispäivänä? Siihen menee helpolla tunti hyvää aikaa aamusta.
Riisipuuro tuikataan tietysti aattoaamuna uuniin, helppoa ja nopeeta kuin heinän teko.
Itse ostan valmispuuron ja lämmitän mikrossa. Ihan turha vääntää itse. Onneksi ei ole lapsia :)
Minusta itse tehty riisipuuro on valmispuuroa parempaa ja keitetty riisipuuro parempaa kuin uunissa haudutettu.
Mutta nämä ovat tietysti makuasioita. Jos olisin yksin, ehkä minäkin lämmittäisin valmispuuron mikrossa.
Paras vaihtoehto, keittää riisipuuro kunnon maitoon mikrossa. Ei tule nopeasti, mutta tulee hyvä eikä pala pohjaan.
Aivan täysin yksin. Ei ole varaa laittaa joulua. Olen matala palkkainen.
Vierailija kirjoitti:
Ammulla teen riisipuuron ja sitten alamme päivällä saunan jälkeen veistelemään Tapolan ylikypsää valmis kinkkua mikä on kaikkein parhainta eikä kotiuunissa saa samanlaista. Teen itse peruna, lanttu laatikot, aurajuusto kastikkeen sekä salaatit.
Onko kotimaista kinkkua?
Vietämme perinteisen joulun Kuusamossa omalla mökillä. Lapset perheineen tulevat joulun viettoon, joten odotettavissa on vilinää ja vilskettä. Nautin joulun laittamisesta ja pidän kaksi viikkoa lomaa, että ehdin tehdä kaikki valmistelut ennen aattoa. Välipäivinä matkustamme vielä kaupunkilomalle Tampereelle.