Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka tuhoutuivat liiallisen kiltteyden vuoksi?

Vierailija
19.11.2021 |

Ihmisiä, jotka eivät koskaan tehneet tai sanoneet kenellekään mitään pahaa, ja silti heidän psyykensä murrettiin?

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koen että liika kiltteys on tuhonnut minut naisten silmissä. Miten kiltteys sitten tulee minusta esiin? 

No minä olen tosi avulias, autan esimerkiksi isovanhempiani todella paljon, naapurin mummoa autan myös paljon kuten kaivoin sille kuopat maahan että se voi istuttaa kukat siihen, pesin sen aidan ja olen viennyt sen juna asemalle. En käytä alkoholia enkä ole sellanen pahis mistä naiset viehättyy. 

Kilttinä miehenä elämä on yksinäistä ja ikisinkkuutta :( 

M31

Itse kyllä arvostaisin kaltaistasi avuliasta ja kilttiä miestä.

Huomasitko että käytit sanaa "arvostaa". Arvostamisella ei synnytetä niitä panokipinöitä, joita tarvitaan ensimmäisillä treffeillä päästäkseen jatkoon.

Vierailija
82/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varokaa naiset miehiä jotka ei välitä säännöistä tai hyvistä tavoista. Vaikka eivät tekisi rikoksia niin heidän kanssa joutuu typeriin tilanteisiin joista saa itsekin kärsiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt isken naisia arkaan paikkaan. Tiedän tossun alla olevia miehiä jotka sairastuvat vakavasti vaimonsa kaltoin kohtelun vuoksi. Nimittelevät, nalkuttavat, pettävät vaimot sairastuttavat kiltin miehen.

Ja paljon on kilttejä naisia tuhottu miesten toimesta myöskin. Mitä se sukupuoli nyt tähän liittyy?

Enemmän kiinnostaisi mitä liikkuu niiden päässä jotka käyttävät kilttejä hyväkseen ja pyrkivät alistamaan heitä. Eikö omatunto kolkuta?

Vierailija
84/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koen että liika kiltteys on tuhonnut minut naisten silmissä. Miten kiltteys sitten tulee minusta esiin? 

No minä olen tosi avulias, autan esimerkiksi isovanhempiani todella paljon, naapurin mummoa autan myös paljon kuten kaivoin sille kuopat maahan että se voi istuttaa kukat siihen, pesin sen aidan ja olen viennyt sen juna asemalle. En käytä alkoholia enkä ole sellanen pahis mistä naiset viehättyy. 

M31

Huomasitko että käytit sanaa "arvostaa". Arvostamisella ei synnytetä niitä panokipinöitä, joita tarvitaan ensimmäisillä treffeillä päästäkseen jatkoon.

Jos nainen etsii pitkää parisuhdetta ja perheen perustamknfn on mielessä, kunnollisuus painaa enemmän kuin ne kipinät...

Vierailija
85/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31

Jos nainen etsii pitkää parisuhdetta ja perheen perustamknfn on mielessä, kunnollisuus painaa enemmän kuin ne kipinät...

Paitsi sellaisessa mahdottomassa utopiassa, jossa naiset eivät valehtele tästä vaikuttaakseen paremmilta.

Vierailija
86/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olisi hyvä, että lakattaisiin puhumasta kiltteydestä, kun puhutaan läheisriippuvaisuudesta, naiiviudesta, vastuunkanto haluttomuudesta jne.

Kato, joillakin ihmisillä on synnynnäisesti paljon hienompi luonne kuin sinulla.

Ymmärsitkö?

Vierailija
87/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Ensimmäiset 30 vuotta olin pelkästään hyvä ihminen. Helppo ja kiltti lapsi, myös teini, reipas, tunnollinen ja pidetty työntekijä/ työkaveri, myöhemmin esimies, rakastava ja huomioiva ja tunnollinen parisuhteessa ja aina valmis auttamaan ystävänä. Mutta kun paskaa sataa niskaan vuosi toisensa jälkeen, ihmiset käyttää hyväksi jne jne. Nykyään olen täysin tunteeton psykopaatti, käytän ihmisiä hyväksi häikäilemättä. Tiedän tämän, ymmärrän tämän, häpeän tätä, mutta hyväksyn tämän. Nyt elämä on parempaa mulla, mutta ei ihmisille mun ympärillä.

Vierailija
88/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M31

Sinun pitää haalia itsellesi jostain kiltti tyttö, ei niitä jänniä tyttöjä. Kiltit ihmiset pärjäävät keskenään ja kaksi ihmistä pahassa maailmassa yhdessä on paljon enemmän, kuin olla yksin.

Sitten nar sis tit ja psyko paatit olkoot keskenään. Heillä vallitsee suhteissaan kauhun tasapaino ja se on ok.

Kiltin ihmisen ei kannata olla tekemisissä tuollaisten kanssa ollenkaan,

Vierailija
89/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero kiltin ja kynnysmaton välillä on varsin häilyvä. Ikävä kyllä, liiallisella kiltteydellä ei tässä maailmassa pärjätä. Ja onko se oikeasti kiltteyttä vai saamattomuutta jos ei osaa sanoa ei? Esim. monet eivät osaa edes lehtimyyjille sanoa ei. Niistä on hyvä aloittaa omien rajojen pitäminen. Monet elää elämänsä miellyttämällä muita eikä elämällä kuten itse haluaa. Itsekästä ei ole elää elämäänsä kuten itse haluaa. Itsekästä sen sijaan on vaatia jotain muuta elämään haluamallaan tavalla.

Vierailija
90/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aivan liian kiltti koko elämäni aikana ja nyt reilu kolmekymppisenä olen herännyt tähän! Kun katson menneisyyttäni niin elämässäni on toistunut useita useita kertoja sama kaava: olen ollut narsistien tai narsistisia piirteitä omaavien ihmisten magneetti! Empaatikko ja narsisti ovat kuin luotuja toisilleen. Kun kolmekymppisenä opin ottamaan tunteeni todesta ja asettamaan rajoja ympärillä oleville ihmisille, niin osa heistä katosivat kuin savuna tuuleen, saivat raivokohtauksia tai syyttivät minua normaalien ja hyvin inhimillisten rajojen laittamisesta. Kuin minulla ei olisi ollut oikeutta omaan tahtoon, sillä olin opettanut näille ihmisille vuosien aikana ettei sellaista olekaan. 

Tämä kaikki on johtunut lapsuudestani, jossa minua on syyllistetty milloin mistäkin epävakaiden ja turvattomien vanhempien johdosta. Olen käsitellyt omaa syyllisyydentuntoani, käynyt pitkään terapiassa, opetellut asettamaan rajoja, asettamaan omat tarpeeni ja voimavarani muiden edelle terveellä tavalla ja opetellut myös kommunikoimaan suoraan tunteistani ja ajatuksistani läheisille. Suurin oppini onkin ollut, että läheisille ja tärkeille ihmisille voi puhua suoraan omista tunteistaan ilman konfliktin pelkoa tai hylkäämisen pelkoa. Lapsuudessani omat negatiiviset tunteet ovat olleet kiellettyjä tai aiheuttanut rangaistuksia.

Nyt on edessä jännittävät ajat, koska en ole oikein varma kuinka muodostaa ihmissuhteita ilman tällaista toksista dynamiikkaa, joka on toistunut lapsuudestani ja tuntuu niin tutulta. Lisäksi huomaan edelleen, että omista rajoista on vaikea pitää kiinni ja ihmissuhteet tuntuvat kuluttavilta, mutta opin päivä kerrallaan ja ainakin nyt olen todellinen, oma aito itseni <3 You can't mess with me anymooooreeee <3 Tsemppiä kaikille jotka painii samojen teemojen parissa <3

Vierailija
91/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain liian kilttiyden (tarkoitan sillä nyt sellaista kilttiyttä, että laittaa muut aina itsensä edelle, ei osaa asettaa terveitä rajoja eikä pitää itsestään ja omasta jaksamisestaan huolta, kantaa koko maailman taakkaa harteillaan ja kokee että on tehtävä kaikkensa muiden ihmisten yksinäisyyden/kärsimysten helpottamiseksi, on erittäin vaikea sanoa ei jne jne) "perinnöksi" äidiltäni, jolta tämä toimintamalli siirtyi minulle. Äiti uupui ja sairastui, samoin minä. Nyt yritän melkein 40-vuotiaana työkyvyttömänä opetella kaikkia noita asioita, joita en koskaan oppinut.

Välillä tuntuu, että on liian myöhäistä. Terveys ja työkyky on mennyt, onneksi sentään vielä elossa. Kiltteys voi todellakin viedä terveyden, kun kokee että on kauheasti "velkaa" joka suuntaan. Aina on joku, jolla on huonommin ja jota pitää auttaa. Omat tarpeet jää sivuun eikä ehkä edes tule ajatelleeksi, miten tärkeää se oma hyvinvointi ja rajojen vetäminen on, kun ei ole koskaan sitä opetettu. Tästä seuraa uupumus, mutta kiltti ihminen usein sinnittelee reippaana, vaikka olisi kuinka uupunut. Sitten elimistö laittaa stopin totaalisen burnoutin muodossa. Sitten kun alkaa toipua, niin jatkaa samaan malliin ja tulee taas burnout. Tarpeeksi monta burnoutia, niin ei enää toivu.

Vierailija
92/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa konkreettisia esimerkkejä, miten harjoittelette pois liiasta kiltteydestä. Mulle on edelleen vaikeaa esim. se, että en soita heti takaisin jos kaveri on soittanut!!! 

Vierailija
93/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Luin  Andrea Mathewsin kirjan nimeltä Summum bonum - kiltti vai aito? Se oli hyvä yleisteos, jossa käsiteltiin, kuinka kiltillä ihmisellä saattaa olla sellainen "valeminä" - persoona. Ideana on siis se, että koska kiltti ihminen ei välttämättä tunnista omia tunteitaan ja tarpeitaan, niin silloin hän joutuu valehtelemaan itselleen ja muille omista tarpeistaan. Lisäksi kirjassa käsiteltiin myös mm. empatian käyttäminen kaupankäynnin välineenä eli ajatuksena, että "jos teen näin hyvin tälle ihmiselle niin sitten hän rakastaa minua tai saan häneltä jotain hyvää vastineeksi". Kiltti ihminen saattaa tehdä palveluksia muille ihmisille siinä toivossa, että silloin häntä rakastettaisiin jne. eikä vain pelkästä auttamisen ilosta ilman kaupankäyntiä. 

- Käsittele tunteitasi. Tää tietysti kestää koko loppuelämän kun tutustuu omaan itseensä. Oon huomannut että mulle suurin toksisen kiltteyden aiheuttaja on syyllisyyden tunto ja pelko, että jos en tee jotain miellyttääkseni toista niin toinen suuttuu. Oikeesti... sellainen toisten ihmisten vihan pelko ja pelko siitä, että jos en soita niin kaveri hylkää. Arvaa mitä! Jos joku kaveri tms suuttuu tai hylkää sut kun et soita takaisin, niin silloin hänen on aika mennä! Mulla on lähtenyt tän prosessin aikana usea kaveri pois ja se on ollut ihan hirveetä ja luonnollisesti olen syyllistänyt siitä itseäni, koska syyllistän helposti itseäni kaikesta ja omista negatiivista tunteista. Sun negatiiviset tunteet on syystä ja ne haluaa suojella ja rakastaa sua! Ne haluaa kertoa sulle jotain viestiä. Jos sua ahdistaa soittaa jollekkin takaisin, niin sille on oikea ja validi syy. Kuuntele ja ARVOSTA sitä. 

- Tästä aasinsiltana: opi arvostamaan itseäsi. Tää on niin klishee, että täytyy opetella rakastamaan itseään mutta pitää niin paikkansa. Se, että oppii olemaan oman itsensä puolella tarkoittaa sitä, että arvostaa itseään niin paljon että suojelee itseään ja tekee itselleen oikeita valintoja. 

- Sinä et ole vastuussa muiden ihmisten tunteista. Se, mitä tapahtuu toisen ihmisen sisäisessä maailmassa ei kuulu sinulle. Jos kannat muiden ihmisten tunteita ja ajatuksia, niin et auta silloin toista ihmistä. Se ei ole sinun vastuullasi vaan toisen ihmisen vastuulla. 

- Vietä aikaa itsesi kanssa. Meditoi. Kirjoita päiväkirjaa. Vahvista yhteyttä omaan itseesi. On niin helppoa lähteä hakemaan validointia omaan tyhjyyden tunteeseen ulkopuolelta: somesta, kavereilta jne. Kiltti on siinä mielessä samanlainen kuin narsisti: hakee jatkuvasti ulkoista hyväksyntää ja vahvistusta omalla identiteetilleen ulkopuolelta. Tää aiheuttaa ongelmia. Opettele tuntemaan täyttymyksen tunnetta omasta itsestäsi, oman itsesi sisältä. Tee asioita joita haluat tehdä ja opettele hemmottelemaan itseäsi. Sä oot täydellinen.

Vierailija
94/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmisiä, jotka eivät koskaan tehneet tai sanoneet kenellekään mitään pahaa, ja silti heidän psyykensä murrettiin?"

Ei silti, vaan sen takia. Kilttejä ei kunnioiteta, vaan kiusataan. Aina kannattaa opetella ilmaisemaan oma, todellinen mielipiteensä. Silloinkin voi tulla toki kiusatuksi, mutta ainakin tiedät olleesi oikeassa ja kerroit sen.

Monilta kyllä puuttuu omat mielipiteet kokonaan, eli ensimmäinen askel on kehittää itselle johdonmukainen maailmankuva. Se muuten ei tule koskaan tapahtumaan niin kauan, kun selaa nettiä tai katselee sarjoja.

Vierailija
95/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä ymmärtää, että piilonarsistit ovat juuri näitä "liian kilttejä". He ovat valmiita tekemään ihan mitä tahansa, jotta heidän kiltteytensä ei vaarantuisi. Heidän psyykeensä ei kestä jos olisivat jostain "pahasta" vastuussa.

Heidän on pakko ulkoistaa kaikki paha.

Vierailija
96/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä ymmärtää, että piilonarsistit ovat juuri näitä "liian kilttejä". He ovat valmiita tekemään ihan mitä tahansa, jotta heidän kiltteytensä ei vaarantuisi. Heidän psyykeensä ei kestä jos olisivat jostain "pahasta" vastuussa.

Usein "liian kiltit" ovat hyvin tietoisia omasta pahuudestaan. Aidosti kiltit tuntevat huonoa omaatuntoa pettäessään toisten odotukset, ja kokevat itsensä pahaksi sekä epäonnistuneeksi.

Totta on, että piilonarsistilla on myös usein tarve näyttäytyä "liian kilttinä", jolloin motiivina on manipulointi.

Ero aidosti kiltin ja piilonarsistin välillä on, että epäonnistuessaan kiltti syyttää itseään, narsisti muita ja uhriutuu.

Vierailija
97/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmasti riippuu ihmisestä. On totta, että kiltti ihminen haluaa olla mahdollisimman hyvä ja hänen ihanteenaan on itse hyvyys ja auttaa muita. Se ei kuitenkaan tee ihmisestä narsistia, sillä narsisti keskittyy itseensä, omiin tunteisiin ja omaan maailmaan. Yli-kiltti taas ottaa vastuuta muiden tunteista, siirtää huomion toisten maailmaan ja toiveisiin. Narsisti ei siis kykene empatiaan kun yli-kiltti on "sairastunut" myötätuntoon. Näissä on tietysti spektri, mutta narsistin tarve säädellä omia tunteitaan ja omaa kuvaansa tapahtuu yli-kiltin kustannuksella. Yli-kiltti voi saada tästä tunteen, että on tehnyt jotain hyvää, oikein ja auttanut toista, joka vahvistaa hänen kuvaansa "hyvänä ihmisenä". Jos yli-kiltti on myös uhriutuva, se voi vahvistaa hänen minäkuvaansa uhrina. Se on toksista mutta ei kuitenkaan tee hänestä narsistia, koska hän ei elä omissa tarpeissaan vaan toisten. 

Vierailija
98/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti = minä olen tärkein, minä olen täydellinen, minun tahtoni on tärkein, sinä olet täällä todistamassa minun erinomaisuuttani, sinä vahvistat minun erinomaisuuttani, sinä vahvistat minun upeaa fantasiaa itsestäni, tee mitä minä sanon, minä haluan sinun olevan tällainen, sinun täytyy tehdä näin tai muuten, tämä on sinun vikasi..., jos hän ei tee mitä minä tahdon niin hän ei täytä minun standardeja, jos hän laittaa rajoja niin hän loukkaa minua eikä ole lojaali ja minun täytyy kostaa, alistaa tai näyttää hänelle hänen oma paikkansa...

Kiltti = minussa on jotain vikaa, minä olen huono, kaikki on minun vikaani, hänellä on paha olo josta minun täytyy ottaa vastuuta, hän on tärkein joten minun täytyy tehdä mitä hän sanoo tai muuten..., en voi sanoa hänelle suoraan mitä ajattelen koska muuten hän suuttuu..., kerroin hänelle minä minä ajattelen mutta hän uhkasi minua, syyllisti minua ja sanoi että se on minun syyni..., minua ahdistaa kun hän ottaa minuun yhteyttä mutta se varmasti vain johtuu minun huonommuudestani...

Vierailija
99/111 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kärsinyt kiltteydestä koulukiusaamisen muodossa.

Loppuelämä sitten ahdistuneisuushäiriö ja sosiaaliset pelot.

No, mielummin olen kuitenkin tällainen kuin välinpitämätön ja

sydämetön ihminen. Tuskin se elämä on helpompaa niille, joilla ei

ole empatiakykyä. Olisi aika rasittavaa olla riidoissa ihmisten kanssa.

Vierailija
100/111 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero kiltin ja kynnysmaton välillä on varsin häilyvä. Ikävä kyllä, liiallisella kiltteydellä ei tässä maailmassa pärjätä. Ja onko se oikeasti kiltteyttä vai saamattomuutta jos ei osaa sanoa ei? Esim. monet eivät osaa edes lehtimyyjille sanoa ei. Niistä on hyvä aloittaa omien rajojen pitäminen. Monet elää elämänsä miellyttämällä muita eikä elämällä kuten itse haluaa. Itsekästä ei ole elää elämäänsä kuten itse haluaa. Itsekästä sen sijaan on vaatia jotain muuta elämään haluamallaan tavalla.

En tiedä, mikä on pärjäämisen mittari, mutta minä perhehelv***n jäljiltä muiden kynnysmatto olen kyllä joillain mittareilla pärjännyt hyvinkin. Olen edennyt uralla, ollut arvostettu ja pidetty, saanut kasaan varallisuutta ja kauniin kodin jne.

Se, mitä en ole koskaan saanut, on avioliitto ja lapset enkä myöskään ole saanut läheistä ihmistä, joka aidosti tukisi ja pitäisi huolta, kun itsellä on heikko hetki. Hyväksikäyttäjiksi tai narsisteiksi ovat lähimmäksi päässeet osoittautuneet, joten heidät on ollut potkittava pois totuuden valjettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi