Tunnetko ihmisiä, jotka tuhoutuivat liiallisen kiltteyden vuoksi?
Ihmisiä, jotka eivät koskaan tehneet tai sanoneet kenellekään mitään pahaa, ja silti heidän psyykensä murrettiin?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen vaikka kuinka paljon. Moni heistä kuoli jo nuorena. Itsekin tavallaan tuhouduin kiltteyden takia, mutta pystyin onneksi nousemaan uudestaan jaloilleni. Mutta ihmisiä en enää osaa päästää lähelle. En oikein vieläkään osaa pitää puoliani, joten on parempi elää erakkona.
Tämähän se on. Kun omaan ajatusmaailmaan kuuluu arvot ja tietynlainen moraali, on järkytys kerta toisensa jälkeen huomata, että tässä maailmassa valtaosalla näin ei ole. Korkeintaan se on merkityksetöntä sanahelinää ja surutta kiusataan, petetään, sabotoidaan, juorutaan ja rikotaan toisia milloin mistäkin egon syystä. Onko se, että itse ei osaa toimia näin naivia, hölmöä, haluttomuutta ”kantaa vastuu” en osaa sanoa.
Ihminen on ihmiselle peto. Sehän se totuus pinnan alla on. Tänä maailmanaikana paistaa jo läpi.
Minusta vaikuttaa että ilkeät ihmiset on pitkäikäisiä.
Varmasti nauttivat kun saavat ilkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Taasko narsku kuvittelee tuhonneensa jonkun ihmisen ja tuntee mielihyvän tunteita sitä ajatellessa?
Narsistit on pilanneet monien elämää mutta ainakin niillä muilla oli elämä.
Narsisti on vain loinen joka tarvii muiden elinvoiman, kun itsessä ei ole mitään. Liian kiltit voi muuttua, oppia, kehittyä. Narsistit on kehityskelvottomia kun ihmisyydenpalikat puuttuu.
Ainoita tuhoutuneita on narsistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiltit ihmiset ovat pohjimmiltaan ilkeitä. He vain näyttelevät kilttiä, jos heille on siitä hyötyä.
Okei, sitten et tunne oikeasti kilttiä. Sellainen ihminen on nimittäin valmis vaikka kuolemaan toisten puolesta. Voin puhua ihan omasta kokemuksestani.
Sinun kuvailemasi tyyppi on narsisti, joka yrittää manipuloida näytellessään kilttiä.Joo se onkin aina mielenkiintoista kun nämä manipulaattorit vetää jargoniaan eivätkä tajua kuinka läpinäkyviä ovat. Ja saavat hirveät raivarit aina silloin kun sanoo suoraan että älä nyt viitti, ihan tosissaan puhut ihan skeidaa.
Narsisti on taitava esittämään koirailmeitä ja marttyyriä. Narsisti on valon enkeliksi naamioitunut paholainen.
Päääsee helpommalla jos tajuaa mistä on kyse ja pitää mölyt sisälllään.
toi on totta että parhaat otetaan taivaasen nuorena,niikuin vanha sanonta kertoo tiedän monta tosi nuorena ja traagisesti onnettomuudes kuolleita. olivat tosi ystävällisiä ja empaattisia ihmisiä.
Suurin osa ei muutu kiusaajien kaltaisiksi eli ei tuhoudu. Vain kiusaajat on tuhoutuneita.
Monta, tosin en kutsu heidän toimintaansa kiltteydeksi, vaan alistumiseksi.
Vierailija kirjoitti:
liian kiltti olen itsekkin ollut ja moni muu tuttu. piti vaan parantua ja pistää rajat. auttaa vain voimien mukaan. lokkeilu ketjut ym.elämän viisaus, jota tälläkin palstalla ollut .on auttanut miettiin uudestaan montaa asiaa,olen vasta hiljakkoin tajunnut joutuneenu silloin tällöin lokkien uhriksi, myös ilkeiden narsistien.. yritän päästä läheisriippuvuudesta, normaaliin tilaan. naivius alkanu paljastua ja nyt näen selkeämmin, että osa ihmisistä kieroja hyväksikäyttäjia, aiemmin en osannut nähdä tätä. vauva palsta on mun terapeutti ja mentor.kiitos teille.
Itselläni on myös auttanut muiden kokemuksista lukeminen, esimerkiksi tällä palstalla. Koska en välttämättä edes itse ymmärrä että mua on hyväksikäytetty, ellei joku sitä minulle kerro!
Tää on just se ongelma meillä liian kilteillä, että me empatisoidaan muita ja heidän ongelmiaan ja annetaan kaikkemme. Kyseessä ei todellakaan ole mikään rooli mikä otetaan käyttöön tarvittaessa vaan pikemminkin asia jolle ei mahda mitään.
Et sinä ole aidosti kiltti, jos osaat esittää kilttiä tarpeen tullen ja kytkeä kiltteyden pois päältä koska tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aivan liian kiltti sekä avulias ja ihmiset ei edes yritä peitellä minun hyväksikäyttöä kun olehan ennekin auttanut ja tehnyt
Googlaa "jämäkkyys"
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olisi hyvä, että lakattaisiin puhumasta kiltteydestä, kun puhutaan läheisriippuvaisuudesta, naiiviudesta, vastuunkanto haluttomuudesta jne.
Kiltteus ei ole sama kuin läheisriippuvuus, naivius, vastuuttomuus. Sinä et tosiaankaan kuulu kiltteihin. Harmittaako, kun jostakusta tykätään hiljaisesti? Sinua ehkä kumarrellaan koska pelätään arvosteluasi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on noin puoli miljoonaa tapausta, jotka vaativat toisten uhraavan itsensä heidän ja heidän omaisuutensa puolesta. Näitä vaatijoita kutsutaan omistajiksi ja yrittäjiksi.
Taisit kuvailla suomen valtion.
mitenkä liian kiltin psyyke murretaan? siis kiltti ihminen on psyykeltään heikko niinkö? ei välttämättä ollenkaan, tunnen henkilön joka on vahva ja itsenäinen ollut aina ja myös avulias ja reilu ja pystynyt hyväksikäyttäjät poistamaan seurastaan lopullisesti. myös uskovaisilla on voima apunaan jos vaikeuksia tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olisi hyvä, että lakattaisiin puhumasta kiltteydestä, kun puhutaan läheisriippuvaisuudesta, naiiviudesta, vastuunkanto haluttomuudesta jne.
Kiltteus ei ole sama kuin läheisriippuvuus, naivius, vastuuttomuus. Sinä et tosiaankaan kuulu kiltteihin. Harmittaako, kun jostakusta tykätään hiljaisesti? Sinua ehkä kumarrellaan koska pelätään arvosteluasi.
Pahuus asuu semmoisen ihmisen sisällä, joka näkee hyvyyden ja ”kiltteyden”, eli sen ettei tietentahtoen halua aiheuttaa muille kärsimystä ja on kykeneväinen empatiaan, huonona asiana. Eli naivina, alistuvuutena, vastuuttomuutena ja läheisriippuvuutena. Ja toki kutsuna tehdä semmoiselle ihmiselle pahaa: käyttää hyväksi, kävellä ylitse, kiusata, pahoinpidellä, varastaa.
Jos liiallisella kiltteydellä tarkoitat jämäkkyyden puutetta, kyllähän siitä saattaa joutua kärsimään.
"Liian" kilttihän ei voi olla. Kiltteys on vain ja ainoastaan hyvä asia, kunhan se ei tarkoita kynnysmattoilua.
Ite olen hyvin kiltti. Ja mua ei pompotella.
Mutta tässä tarkoitetaan sellaista ihmistä joka on LIIAN kiltti, eikä osaa puolustaa itseään eikä laittaa mitään rajoja sille kuinka häntä saa kohdella. Ja siitä johtuen sairastuu, mieleltään tai fyysisesti.
kuinka voi sairastua fyysisesti jos on liian kiltti? mistä oot moista kuullut?
Kyllä ihminen voi olla LIIAN kiltti. Nimenomaan ovimatto ihminen. Aina paikalla auttamassa muita kun joku tarvitsee, niin että lopulta masentuu ja sairastuu itse, kun on jättänyt huomioimatta oman hyvinvointinsa ja jaksamisensa. Ei osaa sanoa ikinä EI.
Vierailija kirjoitti:
kuinka voi sairastua fyysisesti jos on liian kiltti? mistä oot moista kuullut?
Jos lukee muutakin kuin Seiskaa, niin voisi tietää että ihmisiä sairastuu ja kuolee esim syöpään ovimattona olemisesta, toisten ihmisten miellyttämisestä.
Muistat sen että aikuinen auttaa itse itseään. Meillä on yhteiskunta laillisia avuntarjoajia ja järjestöjä täynnä. Ei tarvitse yksityishenkilön laittaa itseään likoon. Pidät vain huolen itsestäsi, sinulta ei voi vaatia mitään muuta.