Tätä en jaksa ymmärtää, keskituloisten "rahapula" merkkitavaroiden vuoksi
Lähipiirissä montakin ns keskituloista pariskuntaa, jotka valittavat jatkuvasti siitä, kun on painettava ylitöitä ja rahat ei riitä ja velanmaksua on loppuikä.
Hirveä jatkuva marina, ja ratkaisuna mielestään palkkoja pitäisi nostaa.
MITEN VOI OLLA NIIN SOKEA OMALLE KULUTUSTAVALLEEN?
Näiden kotona merkkikamaa, on Lokkivalaisimia, Marimekon käsipyyhkeet, verhot ja lakanat, lasten vaatteet Gantia, SuperDrytä, Billebeinoa ja omat Marimekkoa ja Hilfigeriä.
Eikä ole kirppiksiltä ostettuja, vaan uutena.
"No eihän nää ees ole mitään luksusmerkkejä" joo, niin, riippuu mihin vertaa. Paljon, paljon halvemmalla saa kivannäköistä ja aivan yhtä hyvälaatuista, jotka rivät vaan kilju sitä MERKKIÄ.
Olen niin kyllästynyt kuuntelemaan sitä marinaa rahojen riittämättömyydestä.
Katsokaa, miten ja mihin kulutatte!
Kommentit (149)
On paljon järkevämpää ostaa lapsillekin kestäviä vaatteita. Varsinkin jos on useampi lapsi.
Ja niitäkin saa muuten alennusmyynneistä. Minunkin opiskelijalla on edelleen Hilfigerin toppatakki, joka löydettiin seiskalla puoleen hintaan alennusmyynnistä eli sitä on nyt käytetty viisi vuotta.
Nuorempi sisko perinyt paljon vaatteita, hänelle ei ole ostettu mitään muuta kuin lenkkareita moneen vuoteen.
Suurin osa merkkivaatteista me ostetaan ulkomailta Outleteistä ja aleista.
Marimekkoa olen ostanut myös alennuksella ja Torista.
Lokkia en huolisi, mutta saahan senkin myytyä myös eteenpäin, jos ei ikuisesti halua sitä pitää.
Se on sitä nykypäivää. Romua ja pa*kaa on saatava. Luottokortit vinkuu punaisena ja sit kitistään kun ne tarttis maksaa takasin. Samaa itsekkin katellu, enää en jaksa, en ole misään tekemisissä niiden ihmisten kanssa.
Mä olen miettinyt oikeasti, että mistä saan halvemmalla puuvillaisia, villaisia tai silkkisiä vaatteita? Mielihyvin ostaisin. Nyt joudun ostamaan suht kalliilla kyseisen materiaalin tuotteita, koska en halua yhtään merkkiä näkyviin. Vaatteet ovat pääasiassa hugo bossia ja sitä kalliimpaa kun en siedä niitä merkkejä näkyvissä. Joten jos löydät keskihintaisesta edullisempia merkittömiä tai merkillisiä tuotteita luonnonmateriaalista tehtynä niin vinkkaa ihmeessä. H&M ei ole vaihtoehto epäeettisten valmistusprosessien vuoksi.
Olen yrittänyt etsiä kivoja vinkkejä sisustamiseen instasta. Huoh. Joko on valkoista valkoisen päälle ja siellä marimekkoa sun muuta pentikkiä,tai sitten retrovillitystä kammottavine muovihärpäkkeineen,ei yhtään mukavaa,tavallisen ihmisen tavallista kotia.
En ole koskaan tajunnut sitä että pitää mainostaa vaatteillaan jotain firmaa,kissankokoisin kirjaimin logoa jne.
Ainoa kriteeri aikoinaan lastenvaatteissa oli,ettei tarjoustalosta,koska niitä lapsi ei suostunut laittamaan päälleen,niitä ei täällä ollut kellään,muuten kelpasi tavis vaatteet,ilman logoja.
Joo. On se vaan. Vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt oikeasti, että mistä saan halvemmalla puuvillaisia, villaisia tai silkkisiä vaatteita? Mielihyvin ostaisin. Nyt joudun ostamaan suht kalliilla kyseisen materiaalin tuotteita, koska en halua yhtään merkkiä näkyviin. Vaatteet ovat pääasiassa hugo bossia ja sitä kalliimpaa kun en siedä niitä merkkejä näkyvissä. Joten jos löydät keskihintaisesta edullisempia merkittömiä tai merkillisiä tuotteita luonnonmateriaalista tehtynä niin vinkkaa ihmeessä. H&M ei ole vaihtoehto epäeettisten valmistusprosessien vuoksi.
”joudut ostamaan kalliilla”?
Koska et ”halua” merkkiä näkyviin?
Eli todistit juuri kaiken, mitä ap sanoi.
Vierailija kirjoitti:
On paljon järkevämpää ostaa lapsillekin kestäviä vaatteita. Varsinkin jos on useampi lapsi.
Ja niitäkin saa muuten alennusmyynneistä. Minunkin opiskelijalla on edelleen Hilfigerin toppatakki, joka löydettiin seiskalla puoleen hintaan alennusmyynnistä eli sitä on nyt käytetty viisi vuotta.
Nuorempi sisko perinyt paljon vaatteita, hänelle ei ole ostettu mitään muuta kuin lenkkareita moneen vuoteen.
Lokkia en huolisi, mutta saahan senkin myytyä myös eteenpäin, jos ei ikuisesti halua sitä pitää.
Just tämä on tätä silmät ummessa selittelyä. Kestää muka kauemmin. Ei kestä, ihan samaa laatua kuin muutkin. Lapsellani on ollut kaksi merkkihupparia (sai lahjaksi) ja itse ostan hänelle vain halpiskauppojen meekittömiä. KATSON KUITENKIN LAADUN, EN OSTA OHUITA, EN LIRUJA, TARKISTAN MATERIAALIN, EI ESIM AKRYYLINEULEITA IKINÄ!
Pesuohjeiden mukaan pestynä ja huollettuna nämä merkkihupparit ihan täysin samanlailla kuluivat pesuissa ja käytöissä kuin halvemmatkin. Ei mitään muuta eroa, kuin se rinnuksissa kiljuva merkki.
Ap
Tai rakennutetaan talo, johon törsötään turhaa luksusta ja sitten ei ole vara työmiehille maksaa ja palkat joutuu ulosoton kautta perimään jne.
Nykyaikaan "kuuluu" Lokki-valaisimet, kalliit ja monipuoliset harrastukset ja harrastusvälineet, näyttävä sisustus jne. Jos haluaa mieltää itsensä keskiluokkaiseksi, on pysyttävä kehityksessä mukana. Ja kuka nyt ei haluaisi olla keskiluokkainen? Se merkitsee onnistumista elämässä.
Jos et pysy muun yhteiskunnan keskiluokkaisuudessa mukana, olet jossain määrin epäonnistunut siinä kaikkein oleellisemmassa asiassa eli tavallisuudessa ja sosiaalisen hierarkian lainalaisuuksissa.
Tämä siis vahvasti karrikoiden, enkä itsekään ymmärrä, miksi kaiken pitää olla niin hienoa. Pystyn kuitenkin ymmärtämään sen ajattelun taustan. Normaali (eli keskiluokkaisuus) on muuttunut, kun maailmassa on ennätysmäärä rahaa.
yks jännä detaljee noissa kaupoissa (tokmann), merkilliset on esillä triplahinnoilla.. merkittömät piilossa. Niitä pitää etsiä jos hauaa löytää sen 10min, mihin tommoset keskikset ei taatusti suostu, eihän noi pösilöt muutenkaan katso hintoja. Kaikki vaan maksetaan ja ihmettelevät miksi heidän eintasonsa 3000 nettoliksoilla on pienempi kuin 1400e nettotuloa saavan
Tyhmyydestä ei kärsi vaan kroppa vaan myös lompakko
Vierailija kirjoitti:
Menepä ihan tavalliseen halpakauppaan vaikka. Tutki vaatteita, kyllä löytyy ihan 100% puuvillaisia/jopa silkkisiä/jne, laadukkaista kankaista hyvin tehtyjä niistäkin. Toki siis on myös pskaa eli joudut tunnustelemaan vaatteet, tarkistamaan saumat ja pesulapusta materiaalin, mutta kyllä maksaa vaivan, kun saat sen saman tuotteen 90 euroa halvemmalla. Loppujenlopuksi säästät enemmän, kuin vertaat kuinka paljon joudut tekemään töitä saadaksesi erotuksen summan tienattua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä on tätä silmät ummessa selittelyä. Kestää muka kauemmin. Ei kestä, ihan samaa laatua kuin muutkin. Lapsellani on ollut kaksi merkkihupparia (sai lahjaksi) ja itse ostan hänelle vain halpiskauppojen meekittömiä. KATSON KUITENKIN LAADUN, EN OSTA OHUITA, EN LIRUJA, TARKISTAN MATERIAALIN, EI ESIM AKRYYLINEULEITA IKINÄ!
Pesuohjeiden mukaan pestynä ja huollettuna nämä merkkihupparit ihan täysin samanlailla kuluivat pesuissa ja käytöissä kuin halvemmatkin. Ei mitään muuta eroa, kuin se rinnuksissa kiljuva merkki.
Ap
Mistä löydät niitä halpoja, mutta kestäviä vaatteita? En osta merkkivaatteita, mutta haaveilen niistä, sillä halppisvaatteet eivät oikein istu kauniisti eivätkä kestä kulutusta kovin hyvin. (Huom. Adidas ja Nike eivät ole merkkivaatteita)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kannattaisi koittaa työstää tota sun ärtymistä toisten valitukseen. Miten se poikkeaa sun valituksesta täällä? Ja siis olen samaa mieltä siitä, että tuollainen valitus tutuiltasi on turhaa, mutta ehkä se ei heille ole, koita se ymmärtää ja se myös, että sun vastuullasi on osata suhtautua toisten oikeuksiin. Tietenkin itselläsikin on oikeus heistä valittaa, mutta et sillä ole heitä parempi ihminen ainakaan.
En ole edes keskituloinen, mutta viimeksi aamulla pidin itselleni puhuttelun kulutustottumuksistani jotka ajaa minut vielä perikatoon. Ja ketä varten minä sitten shoppailen ja esitän paremman oloista ihmistä kuin olen? Miksi? Kotona viihdyn näyttäen romanikerjäläiseltä, mutta ulos mennessä pitää näyttää niin kuin olisi parempaakin väkeä. Tämä on hulluutta ja se syö minun sijoituksiani. Ryhtiliike pitää tehdä heti.
Myönnän, että minulla on joskus tapana puhua muille noin. Ei kaikille, mutta joillekin. Että voi voi sentään, kun rahaa palaa ja ai, jai, se on taas mentävä sorvin ääreen.
Oikeasti tällä hetkellä meillä menee ihan hyvin. Rahasta ei ole pulaa. Käytän tolkuttoman määrän tunteja vuodessa siihen, että etsin alennuksesta ja käytettynä meille lähes kaikkea vaatteista harrastusjuttuihin ja joihinkin huonekaluihin. Kesällä ostin tori.fistä meille uuden pöydän ja tuolit terassille, maksoi kolmasosan uusien hinnasta, ja ovat kuin uudet. Mies osti pizzauunin naapurilta 50 eurolla, kun naapuri hifisteli ja vaihtoi uudempaan :D
Ja ostan vain tarpeeseen lukuunottamatta niitä harvoja kertoja kun hemmottelen itseäni. Silloin saatan marssia Marimekon myymälään ja ostaa jotain, mitä olen jo pitkään katsellut.
Kerran tuttu kehui asuani päästä varpaisiin, ja kehaisin että kaikki second handia! En osannut tulkita tuttuni ilmettä, oliko se ällötystä vai ärsytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mistä löydät niitä halpoja, mutta kestäviä vaatteita? En osta merkkivaatteita, mutta haaveilen niistä, sillä halppisvaatteet eivät oikein istu kauniisti eivätkä kestä kulutusta kovin hyvin. (Huom. Adidas ja Nike eivät ole merkkivaatteita)
Ihan kuule esim. Tokmannilta ja Prismasta jne. Mutta lue ylempi kommenttini, täytyy toki tunnustella ja tarkistaa vaatteen materiaali ja lukea tiedot kankaasta, eikä kannata ostaa esim neuletta jos se on akryylia/akryylisekoitetta, eikä ohuita polyesterisekoite t-paitoja. Löytyy ihan kunnollisesta paksummastakin 100% puuvillasta tehtyjä paitoja vielä, kun viitsii vain selata rekin edessä.
Toki se vie 10 minuuttia totuttua enemmän aikaa, mutta siinä 10 minuutissa säästää parhaimmillaan satasia.
Ja ne "merkillisetkään" tuotteet eivät automaattisesti tarkoita, että laatu on hyvä!
Ap
Oman kokemukseni mukaan sekä merkki- että halpistuotteet on ihan yhtä huonolaatuisia, sama mitä maksat. Siksi en yleensä viitsi kovin paljoa mistään maksaa. Joskus toki löytyy joku helmi, joka kestää, kestää ja kestää, mutta millään merkillä ei ole tasalaatuista tavaraa, jonka laatuun ja kestävyyteen voisi aina luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan sekä merkki- että halpistuotteet on ihan yhtä huonolaatuisia, sama mitä maksat. Siksi en yleensä viitsi kovin paljoa mistään maksaa. Joskus toki löytyy joku helmi, joka kestää, kestää ja kestää, mutta millään merkillä ei ole tasalaatuista tavaraa, jonka laatuun ja kestävyyteen voisi aina luottaa.
Ai tuota euroshopperin nurkista löytymyt 5 euron nahkareppua. Se kesti ikuisuuksia, lopulta sateet saitoisen hihnoista poikki. Mut 15v oli siitäkin iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ÄLÄ HUUDA.
Sun lastasi ei ole opetettu käsittelemään vaatteita tai tavaroita, kun teillä on mentaliteetti "aina saa uusia halpoja".
Sinä olet tumpula taloudenhoitaja.
Meillä on muuten huppareita myös esikoisen kutosluokalta ja nekin on vielä kunnossa, 7 vuoden käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikaan "kuuluu" Lokki-valaisimet, kalliit ja monipuoliset harrastukset ja harrastusvälineet, näyttävä sisustus jne. Jos haluaa mieltää itsensä keskiluokkaiseksi, on pysyttävä kehityksessä mukana. Ja kuka nyt ei haluaisi olla keskiluokkainen? Se merkitsee onnistumista elämässä.
Jos et pysy muun yhteiskunnan keskiluokkaisuudessa mukana, olet jossain määrin epäonnistunut siinä kaikkein oleellisemmassa asiassa eli tavallisuudessa ja sosiaalisen hierarkian lainalaisuuksissa.
Tämä siis vahvasti karrikoiden, enkä itsekään ymmärrä, miksi kaiken pitää olla niin hienoa. Pystyn kuitenkin ymmärtämään sen ajattelun taustan. Normaali (eli keskiluokkaisuus) on muuttunut, kun maailmassa on ennätysmäärä rahaa.
Juuri eräs keskiluokkainen(AMK, esimiesasema, palkka n. 4000€/kk) sukulaiseni vaihtoi asuntoa.
Asunnossa oli virheetön keittiö, mutta voi surkeus, vuosituhannen vaihteen tyyliä.
Keittiö piti laittaa "oman näköiseksi" , eli juuri saman näköiseksi kuin kaikilla muillakin, jotka nykyään rakentavat tai remontoivat.
Pelkistetyksi mostaksi ja harmaaksi.
Edellisen asunnonkin keittiö piti laittaa oman näköiseksi, eli mustaksi ja valkoiseksi.
Ja sitten on raha aina kaikki...
Totta. Ja velkarahalla ostetaan myös uusi auto ja asunto. Lapsille uusin pleikkari. Kalliit harrastukset. ym.