Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi

Vierailija
18.11.2021 |

Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.

Kommentit (945)

Vierailija
701/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miä meen saaree joka viikonlopul. sit minust o tuurit tosi kätevii matkustaa.

Vierailija
702/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voe hyväisä kuitennii. Arvoommee pittees. Mittee se vakkaattee. Eipä tuota kehtoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miä meen saaree joka viikonlopul. sit minust o tuurit tosi kätevii matkustaa.

Kymenlaako, Kotka?

Vierailija
704/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin karhaasemas naapurin päässilimääsille mukuloolle ku kiusasivat meidän itikoita..

Seinäjoki? Nurmo? Ilmajoki?

Vierailija
705/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä ja anna toistenkii ellää. 

Vierailija
706/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla pitää hakea lapset puoli neljä.

Lapista. Ehkä Salla-Kemijärvi akselilta

Vierailija
707/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skidinä mutsi aina valitti, et ei saa sanoo "maalaa". Ois pitäny sanoo "maalata".

Jakomäki tai Kontula

Vierailija
708/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helevetti. Kolome kertaa sannoin miehele että tuoppa kaupasta maitua ni eihäse muista mittää.

Vierailija
709/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

M'tiälä nyt ..ennään jaksa

Vierailija
710/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäisin budjata skutsissa.

Vierailija
711/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie halluun sannoo jottain, mie eppäilen, että joku arvaa. Tiiättekö työ, missä mie voisin assuu?

Simpele-Lappeenranta -suunnalla.

Vierailija
712/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mis on min nullit?

Vierailija
713/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa mitään murretta. Oikeasti. Perhe jutteli Itä-Suomen murteella, kaverit millä sattuu, kun olivat kuka mistäkin. Itse kirjakielellä pitkän aikaa. Lapsena olin se oudosti puhuva joka puolella, kotona ja sukulaisissa, eikä aikuisenakaan ole oppinut mitään murretta puhumaan "puhtaasti". Juureton olo ja aina vähän ulkopulinen

Vierailija
714/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pysty puhumaan enkä kirjottamaankaan oikeastaan mitään murretta. Oon seudulta, jossa puhutaan aika yleiskielisesti ja lisäksi omat vanhemmat muutti ympäri Suomea ennen syntymääni. Ainoat murteellisuudet puheessani on se, että sanoin pienempänä "mää", nykyään enemmän "mä", ja korvaan joissakin taivutusmuodoissa "mehtä" mutta "metässä", "kahtoa" mutta "katon". Ainut murresana, jota olen itse käyttänyt, on "kersa". Ootte kyllä tosi eteviä, jos saatte tästä arvattua...

Outko jostaen Jyväskylän seovulta? Olin siellä armeijassa ollessanj ja tuntu että ne huastaa siellä ihan kirjakieltä. Kaavan aekoo on tosin minun armeijan käännistä. Kielj on suattanna muuttua siinä välissä.

Vierailija
715/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

poistha jolophhi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaekenlaesia ketjuja sitä on. Tännään on ollu aekoo saepäevänä selata nettiä ja tehä toes arvosia asijoeta. Suatattako työ arvata mistee oun?

Riäkkylästä, kute Feliks Pakarinen

En ou Riäkkylästä. Oun käännä siellä ja ajoen sen ison salamen ylj aatolaatalla. Taetaa olla aenut sisävessiin suaristolaatta iliman vaijeria. Rekkojae mahtu usseita kyitiin.

Vierailija
716/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millo seuraava linkku tulee?

Jyvääskyläästä?

Tai jostain Kymenlaaksosta? Kouvola?

Vierailija
717/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkäisin budjata skutsissa.

Stadilainen.

Vierailija
718/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty puhumaan enkä kirjottamaankaan oikeastaan mitään murretta. Oon seudulta, jossa puhutaan aika yleiskielisesti ja lisäksi omat vanhemmat muutti ympäri Suomea ennen syntymääni. Ainoat murteellisuudet puheessani on se, että sanoin pienempänä "mää", nykyään enemmän "mä", ja korvaan joissakin taivutusmuodoissa "mehtä" mutta "metässä", "kahtoa" mutta "katon". Ainut murresana, jota olen itse käyttänyt, on "kersa". Ootte kyllä tosi eteviä, jos saatte tästä arvattua...

Outko jostaen Jyväskylän seovulta? Olin siellä armeijassa ollessanj ja tuntu että ne huastaa siellä ihan kirjakieltä. Kaavan aekoo on tosin minun armeijan käännistä. Kielj on suattanna muuttua siinä välissä.

Savonlinnasta?

Vierailija
719/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi helevetti. Kolome kertaa sannoin miehele että tuoppa kaupasta maitua ni eihäse muista mittää.

Jostain Pohjanmaalta?

Vierailija
720/945 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennääks jonnee, v*ttu miä kualen 😁

Kotkast?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan