Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi
Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.
Kommentit (945)
Oisko kiuruvettä?Vierailija kirjoitti:
Van minä en kehtoa ruveta tämmössie arvuuttelemmaan, ihan jonninjoutavvoa höpöttellyö.
On jäänyt vuosien takaa mieleen, kun olin eräässä helsinkiläisessä pubissa oluella ja seuraan änkesi naisihminen, joka alkoi valittamaan siitä, kuinka puhun mukamas kirjakieltä. Puhun ihan tavallisesti, niin kuin Helsingissä puhutaan - ei siis todellakaan mitään kirjakieltä!
Vierailija kirjoitti:
Irtokarkkina till halva priset.
vaasa
Minä mänin eile rantamökille, vaikka sato vettä. Voihan siellä satteellaki tehä vaikka mitä. Lämmitin
saunan ja kylyvin. Keitin perut ja paiston makkarata ja hyvvee ol syyvvä.
Pitelin siinä hämäränhyssyä ja kahtelin järven selälle. Syksyki on ihan mukavata aikoa, soa käyvvä
puolukassa ja sienessä tai kalassa.
Van en kehtoasi kirjottoa kun on kiire lukemmaan kirja loppuun.
Hieno ilima ulukona nyt, päevemmällä vettä rättyytti oekeen tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä mänin eile rantamökille, vaikka sato vettä. Voihan siellä satteellaki tehä vaikka mitä. Lämmitin
saunan ja kylyvin. Keitin perut ja paiston makkarata ja hyvvee ol syyvvä.
Pitelin siinä hämäränhyssyä ja kahtelin järven selälle. Syksyki on ihan mukavata aikoa, soa käyvvä
puolukassa ja sienessä tai kalassa.
Vaalassa tai Kajaanissa varmaan noin puhutaan
Vierailija kirjoitti:
Van en kehtoasi kirjottoa kun on kiire lukemmaan kirja loppuun.
Hieno ilima ulukona nyt, päevemmällä vettä rättyytti oekeen tosissaan.
Paltammoa taijjat haastaa tosijjaa
Paljastan: kirjoitukseni 669. Näin me puhellaan pohjoisessa Keski-Suomessa. Vaikka joku arvaili Vaalaa
tai Kajaania.
Vierailija kirjoitti:
Paljastan: kirjoitukseni 669. Näin me puhellaan pohjoisessa Keski-Suomessa. Vaikka joku arvaili Vaalaa
tai Kajaania.
Novät ne ny ainakaa Pihtipuvas, Kinnula ja Viitasaari nii tolokuttoma kaukana oo Kainuung kaakkosloukosta
Vierailija kirjoitti:
Maitua pittää juua. Mistä noin ihana murre? Veikkaan itäsuomea.
Pooki-akselilla Kuivaniemi-Ylikiiminki-Lumijoki-Raahe-Haapavesi kuulisit tuollasta
Vierailija kirjoitti:
Ap on Tampereelta
Eij oo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on Tampereelta
Eij oo
Ei joo, vastaisi savolainen
Kaekenlaesia ketjuja sitä on. Tännään on ollu aekoo saepäevänä selata nettiä ja tehä toes arvosia asijoeta. Suatattako työ arvata mistee oun?
Vuan on hyvvee piirakkoo 👍 välliin sipulija, aarraa, jalapenoo, tsuppija, snappija, suolakurkkuva, munnoo, valakosipulsoosoossia, juusttoo, lenkkijä 😋👌
Vierailija kirjoitti:
Kaekenlaesia ketjuja sitä on. Tännään on ollu aekoo saepäevänä selata nettiä ja tehä toes arvosia asijoeta. Suatattako työ arvata mistee oun?
Riäkkylästä, kute Feliks Pakarinen
Kahotteko kilipaajjoo? Jonniijoutavoo suastuttamista.