Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi
Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.
Kommentit (945)
vaikee tunnistaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks punain minuutti, niin mie lähen ettiin marjoi mettäst. Tulet sie mukaa vai olet sie jo marjas syönny?
Laitilaa ja lappeenrantaa sekaisin, sanoisin. Tai sittne jotain niiden välissä puhuttua
Kouvola
Kat karas puuhu ku koir sitä jaagas,vähäpoik sen nout pois.
Vierailija kirjoitti:
Tää koko ketju idea menee perseellee jos ei kukaa vastaa et meniks ne veikkaukset oikei. Ja mun miälest pitäis kirjottaa hiuka pidempii lauseit et niist ehtii tunnistaa, ku jotku murteet kuulostaa iha samalt jos vaik o eri pualelt Suamee ite.
Mee murtees ainaki yks kirjain pitäis lausuu erillai mut oikeesti ei ainakaa kukaa alle kaheksakymppine sillai tee.
Tai en tiä tuliks tos ees mee murret vai oliks vaa puhekielt mut katotaa arvaaks ketää.
Simmottis ja tämmöttis kirjoitti:
Kat karas puuhu ku koir sitä jaagas,vähäpoik sen nout pois.
Rauma giäl! Ma tean sest ma räägin väha Eesti keel.
Pitäskös sit keittää kahavia? Juot siekii? Mä en nyt muista et juotsä maidol vai iliman?
Perse vaahdossa täs tehny hommia nii kyl kahvi maistuu.
No en mie mistään oo. Mie oon täält.
Ai mist mie oon? No täältähän mä oon.
Täst ihan lähelt. Naapurist. En mistään kotoisin.
No arvaa ny.
Vierailija kirjoitti:
Eläks sääkii viäl?
Porista?
Vierailija kirjoitti:
Mie oon aina sipissä, joten oon kai jo tottunu.
Kemijärvi?
Vierailija kirjoitti:
Mää mitään rupee kirjottaa
Tampere. Se Raipe.
Vierailija kirjoitti:
Oli todella typerää uskoa valtamediaa ja ottaa kohtalokkaaksi osoittautuneet k-injektiot.
Huomaa ettei kyseessä ole rokote, vaan täysin uudenlainen kokeellinen injektio jota ei ole tutkittu ja testattu kuten kuuluisi, vaan hätätilan ja lahjonnan avulla saatiin kiireesti markkinoille.
Pohjois-hämeestä ja niin oikeassa
Vierailija kirjoitti:
En pysty puhumaan enkä kirjottamaankaan oikeastaan mitään murretta. Oon seudulta, jossa puhutaan aika yleiskielisesti ja lisäksi omat vanhemmat muutti ympäri Suomea ennen syntymääni. Ainoat murteellisuudet puheessani on se, että sanoin pienempänä "mää", nykyään enemmän "mä", ja korvaan joissakin taivutusmuodoissa "mehtä" mutta "metässä", "kahtoa" mutta "katon". Ainut murresana, jota olen itse käyttänyt, on "kersa". Ootte kyllä tosi eteviä, jos saatte tästä arvattua...
keski-suomen ja hämeen rajamaastosta,hämessä ei sanota kahtoa mutta esim.jämsässä kyllä
Savolaenen kirjoitti:
poistha jolophhi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaekenlaesia ketjuja sitä on. Tännään on ollu aekoo saepäevänä selata nettiä ja tehä toes arvosia asijoeta. Suatattako työ arvata mistee oun?
Riäkkylästä, kute Feliks Pakarinen
En ou Riäkkylästä. Oun käännä siellä ja ajoen sen ison salamen ylj aatolaatalla. Taetaa olla aenut sisävessiin suaristolaatta iliman vaijeria. Rekkojae mahtu usseita kyitiin.
no sitte vois olal aika likeltä Kiuruvettä
Eppu-, toppu- ja kolkkiluokalla kävelin kouluun. Sen jälkeen pyöräilin. Yläasteelle kuljin linkillä.
Vierailija kirjoitti:
Eppu-, toppu- ja kolkkiluokalla kävelin kouluun. Sen jälkeen pyöräilin. Yläasteelle kuljin linkillä.
jotain riksulaisessa yksiössä asuvan yksinhuoltajan murretta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jotain riksulaisessa yksiössä asuvan yksinhuoltajan murretta
Äh. Tän tietää kyllä kaikki, jotka samasta paikasta kotoisin. Itse en kyllä tiennyt nuorempana että se muitten korvaan kuulostaa niin oudolta 😁
Vierailija kirjoitti:
Mie romahan:)
Niin miekin : )
Vierailija kirjoitti:
Perin konua on Orimattilas. Konu meinaa kummalliist.
Niin on :) mun äiti on Olasta
Mie en ainakkaan rupea mittään ittestäni kertomaan. Lähen vaikka mieluummin mettään ja ihastelen alkavaa ruskaa niin ku tähän aikaan ruukataan tehhä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla Oulu?
Tää koko ketju idea menee perseellee jos ei kukaa vastaa et meniks ne veikkaukset oikei. Ja mun miälest pitäis kirjottaa hiuka pidempii lauseit et niist ehtii tunnistaa, ku jotku murteet kuulostaa iha samalt jos vaik o eri pualelt Suamee ite.
Mee murtees ainaki yks kirjain pitäis lausuu erillai mut oikeesti ei ainakaa kukaa alle kaheksakymppine sillai tee.