Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi
Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.
Kommentit (945)
Mie oon aina sipissä, joten oon kai jo tottunu.
Oonkai mää iha kaheli, ku tätä sellailen ja melekeen seinään pahki kävelin.
Emmiä ois kyllä arvant, että tällaseeki kyselyy sitä tulloo osallistuttua. Aeka jonnijoutavee hommoo. Olokoo...
Onko sätisä ukkoja? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Van en kehtoasi kirjottoa kun on kiire lukemmaan kirja loppuun.
Hieno ilima ulukona nyt, päevemmällä vettä rättyytti oekeen tosissaan.Paltammoa taijjat haastaa tosijjaa
Veärin!
Sieltä päen kuitenni, Kuhmosta.
Kippee sääski kirjoitti:
Oonkai mää iha kaheli, ku tätä sellailen ja melekeen seinään pahki kävelin.
Tyrnävästä löydät ittes
Vierailija kirjoitti:
Eläks sääkii viäl?
Turkkusest päin?
Vierailija kirjoitti:
Hae puarista pilikkumi
Pohjois-Satakunta. Ikaalinen?
Vierailija kirjoitti:
Emmie haluu osallistuu.
Emmie on hyvä vaan ja osallistuu. on varmasti mielenkiintoista lukea hänen murrenäytteensä. Ei siihen tarvii erikseen ilmoittautua.
Voi v*ttu ja sen ääret ja Kaasalaisen Tahvon väärät sääret.
Kävin karhaasemas naapurin päässilimääsille mukuloolle ku kiusasivat meidän itikoita..
Minen meinaakkaa ruveta näin kööppääsihi arvuutteluuhi !
"emmie haluu osallistuu" on Etelä-Karjalasta.
"Minne myö männää", Itä-Savosta?
En pysty puhumaan enkä kirjottamaankaan oikeastaan mitään murretta. Oon seudulta, jossa puhutaan aika yleiskielisesti ja lisäksi omat vanhemmat muutti ympäri Suomea ennen syntymääni. Ainoat murteellisuudet puheessani on se, että sanoin pienempänä "mää", nykyään enemmän "mä", ja korvaan joissakin taivutusmuodoissa "mehtä" mutta "metässä", "kahtoa" mutta "katon". Ainut murresana, jota olen itse käyttänyt, on "kersa". Ootte kyllä tosi eteviä, jos saatte tästä arvattua...
Rantasalmi?