Mieheni ei opi pikkulapsiperheen rutiineja!!!
En ole pilkuntarkka ihminen, aika huoletonkin. Kuitenkin tiedän jo sukulaislasten kautta kokemuksesta sen, että ennakoitavuus, rytmi ja rutiinit ovat jouhevan lapsiperhearjen kulmakivet. Erityisesti tämä korostuu tulistuvan 3v lapsen kanssa, jolle väsymys, nälkä jne ovat maailmanloppu. Miehen kanssa on puhuttu ja sovittu ja kokeiltu, että paras rytmi on herääminen 7-7.30, aamupala klo 8-9, lounas klo 11-11.30, päiväunille 12-12.30, välipala herättyä eli n. Klo 14, päivällinen n. 17-17.30, iltapala klo 20 ja unessa viimeistään 21.
Kuulostaako vaikealta? Minusta on aika perusrytmi kolmevuotiaalle. Kolmevuotias osaa ennakoida kun oppii rytmin helposti, mutta miksi mies ei opi??? ruokailut myöhästyy tunneilla, päiväunille ei viedä, ulkoillaan ruoka-aikaan, ei pistetä lasta nukkumaan ajoissa... ja lapsi joka toimii upeasti rytmin ollessa kunnossa saa tuntien raivokohtauksia, vaatteet tyntuu väsyneenä pahalta, syömään ei voi kesken leikkien lähteä kuin huudon kera, yritwtään lyödä... onko mieheni tyhmä vai mikä ihme on siinä ettei opi?
Kommentit (96)
Välinpitämättömyyttähän se on. Jos onnistuu olemaan töissä ajoissa, onnistuu ilmestymään kokouksiin ajoissa, ei myöhästy parturista, hammaslääkäristä eikä kaljottelusta kaverin kanssa, ei ongelma ole muu kuin se ettei vittujakaan välitä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:20"]Miksi rutiinit myöhästyy miehen takia, jos ja kun siitä tuntuu eniten harmia olevan sinulle?
Voi olla että mies ei riittävän hyvin tiedä perusteita miksi vaadit noita asioita. Perustelu tavalla jonka mies ymmärtää tai mies hoitaa myös asiat joista rutiinien puuttumisen huomaa.
[/quote]Kyllä huomaa vaikutukset. On lapsesta vastuussa usein. Yhtä usein kuin minäkin. Vastaus on "en mä muistanut". Olen kirjoittanut rytmin paperille ja kiinnittänyt jääkaapinoveenkin. Silti käy niin että klo 12 mies voi olla lapaen kanssa leikkipuistossa. Ei syöty lounasta... tuossa vaiheessa normaaliälyinen tietäisi vanhasta kokemuksesta että vaikka heti lähdettäisiin niin matka kotiin kestää, riisuminen kestää, ruuanlaitto kestää jne ja lopulta ollaan rutiineista megalomaanisesti myöhässä ja raivokohtaus tulee olwmaan infernaalinen. Ap
[/quote]
Mies rauhoittaa myös ne raivokohtaukset? Jos todella on kyse siitä että mies ei muista asioita ehdottaisin hänelle muistitestejä. Ehdotan niitä muuten miehelle joskus kun hän vetoaa siihen ettei muista, plus keskustelemme siitä mistä muistamattomuus johtuu, uni vajeesta, stressistä, huonoista ruokatavoista, ruokailun unohtumisesta jne....
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:20"]Miksi rutiinit myöhästyy miehen takia, jos ja kun siitä tuntuu eniten harmia olevan sinulle?
Voi olla että mies ei riittävän hyvin tiedä perusteita miksi vaadit noita asioita. Perustelu tavalla jonka mies ymmärtää tai mies hoitaa myös asiat joista rutiinien puuttumisen huomaa.
[/quote]Kyllä huomaa vaikutukset. On lapsesta vastuussa usein. Yhtä usein kuin minäkin. Vastaus on "en mä muistanut". Olen kirjoittanut rytmin paperille ja kiinnittänyt jääkaapinoveenkin. Silti käy niin että klo 12 mies voi olla lapaen kanssa leikkipuistossa. Ei syöty lounasta... tuossa vaiheessa normaaliälyinen tietäisi vanhasta kokemuksesta että vaikka heti lähdettäisiin niin matka kotiin kestää, riisuminen kestää, ruuanlaitto kestää jne ja lopulta ollaan rutiineista megalomaanisesti myöhässä ja raivokohtaus tulee olwmaan infernaalinen. Ap
[/quote]
Mies rauhoittaa myös ne raivokohtaukset? Jos todella on kyse siitä että mies ei muista asioita ehdottaisin hänelle muistitestejä. Ehdotan niitä muuten miehelle joskus kun hän vetoaa siihen ettei muista, plus keskustelemme siitä mistä muistamattomuus johtuu, uni vajeesta, stressistä, huonoista ruokatavoista, ruokailun unohtumisesta jne....
[/quote]Ehkä se ei vain usko että aikataululla on oikeasti merkitystä ja pistää kiukuttelun lapsen "tuhmuuden" piikkiin. En tiedä. Periaatteessa myöntää rutiinin hyödyllisyyden, käytännössä ei. Luultavasti antaa lapsen vain raivota.
Onkohan hänellä keskittymishäiriö? Normaalisti kyllä kolmessa vuodessa oppii rutiinit.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:39"]
Onkohan hänellä keskittymishäiriö? Normaalisti kyllä kolmessa vuodessa oppii rutiinit.
[/quote]Sitten taitaa olla keskittymishäiriö joka toisella miehellä. Mitä tässä on kanssaäitejä kuunnellut, niin se ettei mies noudata rutiineja on hyvin yleistä.
No onpa natsimeininkiä. Leikki loppuu ihan just nyt kun kalenteri sanoo, että kello se ja se täytyy tehdä jotain muuta.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:13"]
En ole pilkuntarkka ihminen, aika huoletonkin. Kuitenkin tiedän jo sukulaislasten kautta kokemuksesta sen, että ennakoitavuus, rytmi ja rutiinit ovat jouhevan lapsiperhearjen kulmakivet. Erityisesti tämä korostuu tulistuvan 3v lapsen kanssa, jolle väsymys, nälkä jne ovat maailmanloppu. Miehen kanssa on puhuttu ja sovittu ja kokeiltu, että paras rytmi on herääminen 7-7.30, aamupala klo 8-9, lounas klo 11-11.30, päiväunille 12-12.30, välipala herättyä eli n. Klo 14, päivällinen n. 17-17.30, iltapala klo 20 ja unessa viimeistään 21. Kuulostaako vaikealta? Minusta on aika perusrytmi kolmevuotiaalle. Kolmevuotias osaa ennakoida kun oppii rytmin helposti, mutta miksi mies ei opi??? ruokailut myöhästyy tunneilla, päiväunille ei viedä, ulkoillaan ruoka-aikaan, ei pistetä lasta nukkumaan ajoissa... ja lapsi joka toimii upeasti rytmin ollessa kunnossa saa tuntien raivokohtauksia, vaatteet tyntuu väsyneenä pahalta, syömään ei voi kesken leikkien lähteä kuin huudon kera, yritwtään lyödä... onko mieheni tyhmä vai mikä ihme on siinä ettei opi?
[/quote]
Eikö noin iso voi jo jättää päikkärit pois, kun kerran nukkuu pitkät yöunetkin? Taitaa vika olla sun lapsessa, eikä isässä... Ei mun lapset tai sisarukset ym. lapset joiden kanssa minä olen ollut tekemisissä eivät ole koskaan noin hankalia, että koko ajan huutaisivat tuntikausia, vaikka olisi rytmit miten. Taitaa olla että sinä olet lapsesta kasvattanut hankalan koska kuvittelet että tuo rytmi pitää olla just tuo, ja siinä pysytään ikuisesti. Lapsi kasvaa koko ajan ja sen mukaan rytmi muuttuu. Ei meilläkään enää kolmevuotiaat tehneet samoja juttuja kuin yksivuotiaana, ja nyt kun täyttävät kuusi on taas ihan eri meininki.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:45"]
No onpa natsimeininkiä. Leikki loppuu ihan just nyt kun kalenteri sanoo, että kello se ja se täytyy tehdä jotain muuta.
[/quote]Luitko nyt ollenkaan mistä oli kysymys? Luuletko että lapsella itsestään on hauskaa, kun on niin nälkä ja uni, että saa niin hirveän itkuraivokohtauksen, että ei voi syödä eikä nukkua eikä rauhoittua, kun on nälkä ja väsyttää mutta ei voi nukkua kun on nälkä eikä voi syödä kun kiukuttaa ja nämä vaatteet tuntuu pahalle MINÄITTERIISUN BYYYYYYYÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!! ;) ap
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:39"]
[/quote]Sitten taitaa olla keskittymishäiriö joka toisella miehellä. Mitä tässä on kanssaäitejä kuunnellut, niin se ettei mies noudata rutiineja on hyvin yleistä.
[/quote]
no, mun miehellä todettiin keskittymishäiriö. Arki oli aiemmin sekavaa, kun hän oli vastuussa. Nyt saa lääkkeitä ja terapiaa, arki on ihanaa ja selkeää.
Paras aloitus ikinä. Kiitos. Ei ole vaimon tehtävä opettaa miehelle päivärytmiä ja elämäntapoja. Se olisi ollut miehen vanhempien tehtävä. Näitä miehiä ei ole opetettu ottamaan vastuuta. Juuri ja juuri pystyvät pitämään huolen itsestään. Puhun kokemuksesta. Tuli mieleen, mitenkähän menee sillä pariskunnalla, jossa vaimo lopetti passaamisen. Istuuko mies miten suuren pyykkivuoren huipulla odottamassa tuolillaan;) voimia aloittajalle ja muille tästä ilmiöstä kärsiville.
Jatkan vielä, että mies unohti antaa lapsille ruokaa, unohti laittaa päiväunille, unohti käyttää potalla, ruuat paloi hellalla, ym ym. Tämä oli jokapäiväistä. Meinasin lähteä lasten kanssa mut sitten asiat alkoivat aueta.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:50"]
En ole pilkuntarkka ihminen, aika huoletonkin. Kuitenkin tiedän jo sukulaislasten kautta kokemuksesta sen, että ennakoitavuus, rytmi ja rutiinit ovat jouhevan lapsiperhearjen kulmakivet. Erityisesti tämä korostuu tulistuvan 3v lapsen kanssa, jolle väsymys, nälkä jne ovat maailmanloppu. Miehen kanssa on puhuttu ja sovittu ja kokeiltu, että paras rytmi on herääminen 7-7.30, aamupala klo 8-9, lounas klo 11-11.30, päiväunille 12-12.30, välipala herättyä eli n. Klo 14, päivällinen n. 17-17.30, iltapala klo 20 ja unessa viimeistään 21. Kuulostaako vaikealta? Minusta on aika perusrytmi kolmevuotiaalle. Kolmevuotias osaa ennakoida kun oppii rytmin helposti, mutta miksi mies ei opi??? ruokailut myöhästyy tunneilla, päiväunille ei viedä, ulkoillaan ruoka-aikaan, ei pistetä lasta nukkumaan ajoissa... ja lapsi joka toimii upeasti rytmin ollessa kunnossa saa tuntien raivokohtauksia, vaatteet tyntuu väsyneenä pahalta, syömään ei voi kesken leikkien lähteä kuin huudon kera, yritwtään lyödä... onko mieheni tyhmä vai mikä ihme on siinä ettei opi?
[/quote]
Eikö noin iso voi jo jättää päikkärit pois, kun kerran nukkuu pitkät yöunetkin? Taitaa vika olla sun lapsessa, eikä isässä... Ei mun lapset tai sisarukset ym. lapset joiden kanssa minä olen ollut tekemisissä eivät ole koskaan noin hankalia, että koko ajan huutaisivat tuntikausia, vaikka olisi rytmit miten. Taitaa olla että sinä olet lapsesta kasvattanut hankalan koska kuvittelet että tuo rytmi pitää olla just tuo, ja siinä pysytään ikuisesti. Lapsi kasvaa koko ajan ja sen mukaan rytmi muuttuu. Ei meilläkään enää kolmevuotiaat tehneet samoja juttuja kuin yksivuotiaana, ja nyt kun täyttävät kuusi on taas ihan eri meininki.
[/quote]Kerroinhan että kyseessä on erityisen tulistuva lapsi. Jolla kaikki sujuu kuin tanssi rytmin ollessa kunnossa, mutta väsyneenä tai nälkäisenä seuraa täydellinen meltdown. Jos "vika on lapsessa" niin mikä olisi sinusta parempi "hoitomuoto" kuin päivärytmistä kiinni pitäminen... joka muuten toimii. Tiesitkö, että kolmevuotiaan keskimääräinen unentarve on 12h/vrk? Kokeilimme päiväunien pois jättämistä. Siinä kävi niin, että oli hirveän väsynyt jo päivällisellä, itkeskeli, raivosi, ei saanut kunnolla syötyä, ei saanut raivoltaan rauhoituttua yöunille, vanhemmatkaan eivät saaneet nukkua, kun raivosta kirkuva ja itkevä ja temppuileva lapsi ei voinut rauhoittumaan niin paljon, että ei saanut unta. Olisi vastaavasti nukkunut yhdeksään kymmeneen, mutta kun töihin on mentävä jne... vuorokauden unensaanti jäi monta tuntia liian lyhyeksi. ap
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:50"]
[/quote]
[/quote]Niin ja rytmi on toki muuttunut, ihan pienenä nukkui kahdet päiväunet esim. Usko pois, tämä on kokeiltu juttu ja toimii erittäin hyvin mutta vain jos siitä pidetään kiinni.
Koska miehet on aika turhia, oikeesti. Naiset on niiden kanssa vaan siksi, että sais pidettyä yllä jotain perhemyyttiä. Aika usein se heteroperheonni on vaan naisen päiväunta. Harvoin kahden äidin perheessä on tollasta.
Miksi vaaditte miehiltä niin paljon? Parikymmentä vuotta sitten miehelle riitti, että hankki rahat taloudenpitoon, kävi pari kertaa talvessa pojan kanssa hiihtämässä ja osoitti moderniuttaan valmistamalla sunnuntain paistiaterian kerran kuussa. =D
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:51"]
[/quote]Luitko nyt ollenkaan mistä oli kysymys? Luuletko että lapsella itsestään on hauskaa, kun on niin nälkä ja uni, että saa niin hirveän itkuraivokohtauksen, että ei voi syödä eikä nukkua eikä rauhoittua, kun on nälkä ja väsyttää mutta ei voi nukkua kun on nälkä eikä voi syödä kun kiukuttaa ja nämä vaatteet tuntuu pahalle MINÄITTERIISUN BYYYYYYYÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!! ;) ap
[/quote]
Omituinen kakara, kyllä kolmevuotias osaa sanoa silloin kun on nälkä tai väsy, ja kaipa vanhempi siihen osaa sitten asiaa jotain tehdä, ei kai miehesikään niin tyhmä ole että jos lapsi sanoo että mun on nälkä, isi anna jotain ruokaa, että ei antaisi? Tuo sun kersan touhu kuulostaa enemmän yksivuotiaan vauvan touhulta kuin kolmevuotiaan, kolmevuotias osaa jopa mennä itse sänkyyn maate jos on väsy. Ei mun lapset ole tuntikausia huutaneet, ei minkään ikäisenä, sen takia että on nälkä tai väsy. Pienenä lapsi nukahtaa kun on väsy, ja isompana sanoo että on väsy, ja menee maate sänkyyn tai nukahtaa lattialle.
No voi että. Ja kun kerran sinun lapset on niin eteviä niin varmaan muidenkin lapset sitten on.
terkut ap:lle, että mulla myös ihan samanlainen temperamenttinen poika, joka tarvii todella selkeät rytmit ja rutiinit tai kaikki on sekaisin. Koita saada miehesi ymmärtämään että vain rutiinien avulla arki on kevyttä tällaisen lapsen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:15"]
[/quote]
Omituinen kakara, kyllä kolmevuotias osaa sanoa silloin kun on nälkä tai väsy, ja kaipa vanhempi siihen osaa sitten asiaa jotain tehdä, ei kai miehesikään niin tyhmä ole että jos lapsi sanoo että mun on nälkä, isi anna jotain ruokaa, että ei antaisi? Tuo sun kersan touhu kuulostaa enemmän yksivuotiaan vauvan touhulta kuin kolmevuotiaan, kolmevuotias osaa jopa mennä itse sänkyyn maate jos on väsy. Ei mun lapset ole tuntikausia huutaneet, ei minkään ikäisenä, sen takia että on nälkä tai väsy. Pienenä lapsi nukahtaa kun on väsy, ja isompana sanoo että on väsy, ja menee maate sänkyyn tai nukahtaa lattialle.
[/quote]Ei tosiaan huomaa nälkää leikin tiimellyksessä ennen kuin on liian myöhäistä. Eikä tahtoisi mennä koskaan päiväunille jos valinta olisi hänen. Mutta kun tarvitsee ne unet. En tiedä millaisten lasten kanssa olet ollut tekemisissä, mutta kyllä tämä on hyvin yleistä. Lapsi saattaa myös unohtaa mennä vessaan jos on vessahätä, leikit imee niin mukaansa. Ihan normaalisti kehittynyt lapsi on. Nyt 3v1kk. ap
[/quote]
Siinäpä se lapsi oppii itse selvittelemään tuntemuksiaan, milloin alkaa olla nälkä tai väsymys. Jos lapsen ruokailu ei ole samaan aikaan kuin muun perheen, jolloin siirtyminen ruokapöytään olisi luontevinta, hänen täytyy itsensä oppia, että on välipalan aika. Eihän sitä opi, jos muut jatkuvasti päättävät lapsen puolesta, että nyt on nälkä ja syödään.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:26"]
parasta pitää vaan itse siitä rytmistä kiinni ja antaa miehen olla osallistumatta, harva mies oppii tota
[/quote]
Tätä se mieskin (ehkä tiedostamattaan) yrittää. Että jos tarpeeksi "mokaa", niin pian kyllästyt vaatimaan häneltä mitään ja hänen ei tarvitse osallistua mihinkään...
Meillä ihan samaa, mies ei (muka) millään muista mitä tapahtuu mihinkin aikaan päivästä. Aina on "yllätys", ai että syökö lapsi? Ai, meneekö se nyt päiväunille.
Isolla kirjaimilla päiväohjelma seinälle. Muistutukset kännykkään niistä tärkeimmistä pointeista. Ja mitä tärkeintä, jos lapsi kiukuttelee siksi, että mies ei ole muistanut syöttää/nukuttaa, niin mies hoitakoon sitten loppupäivänkin sitä äkäistä lasta. Luulis oppivan.
Meillä meni jakeluun vasta, kun mies todellakin joutui ihan itse kokemaan millaista on, kun päiväohjelma menee vituralleen, erityisesti päiväunet.
[/quote]Tämä.