Mistä asioista tunnistat älykkään ihmisen?
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:43"]Musta älykäs ihminen haluaa sivistää itseään aktiivisesti ja oppia uutta. Tunnen muutaman tälläisen henkilön, jotka eivät välttämättä ole olleet kympin oppilaita koulussa, mutta joilla on valtavan suuri kiinnostus saada tietoa asioista ja tätä kautta he ainakin antavat itsestään hyvin älykkään kuvan.
[/quote]
Näinkin voi tehdä.
Älykkyys ja viisaus on eri asia.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 20:38"]oletko itse mielestäsi sellainen?
[/quote]
Älykäs ihminen ei pyöri av palstalla eli en valitettavasti itsekkään ole älykäs.
Mä en tiedä olenko tyhmä vai älykäs.
Koulussa olin parhaimmistoa, vaikken kai koskaan luokkani paras. Musta oli tosi outoa, että joku kaveri tavasi jotain 15 sanan listaa sanakokeisiin tunnin ja sai silti seiskan. Kirjoituksissa sain useamman laudaturin (en kuitenkaan kuutta) vaikka lukuloma meni bilettäessä. Yliopistossa vaativalla alalla olin keskitasoa, mikä kyllä johtui pitkälti omasta laiskuudesta. Tentit menivät yleensä lukematta läpi ja jos ei ekalla niin sitten uusinnassa. Monet olivat sitä samaa keskitasoa, vaikka pänttäsivät lähes päivittäin sanojensa mukaan useamman tunnin.
En ole elämässäni erityisen menestynyt, aika tavis. Katson tv:stä pääasiassa hömppää ja roikun AV:llä, tykkään dokata ja poltan tupakkaa. Huumorintajuni ja itseilmaisuni on kai jotenkin outoa, en useinkaan sovi porukkaan, vaan olen vähän outo muiden mielestä ja tunnen itseni usein ulkopuoliseksi. Senhän sanotaan olevan merkki sekä tyhmyydestä että älykkyydestä, että kokee/huomaa olevansa erilainen kuin muut. Ristikoissa olen huono ja vaikeat sudokut tuntuvat, no, vaikeilta. Silti esimerkiksi joissain Mensan sivuilla olevien testien tyyppisissä jutuissa olen huomattavasti hoksaavaisempi kuin vaikkapa exäni, joka joskus noita halusi tehdä. Musta oli oikeasti ihan älytöntä katsella sen touhua, miten se muka ei tajunnut jotain itsestäänselviä "mikä kuvio tulee seuraavaksi" -juttuja. Matematiikassa en lukiossa ollut enää hyvä, paitsi logiikassaja lukuteoriassa. Se oli helppoa ja hauskaa.
LUULEN olevani jonkun verran keskivertoa älykkäämpi, mutta koska en ole varma, en uskalla mennä Mensan testiin. Olisi hirveä isku itsetunnolle saada joku 85 pistettä. Kun en ole nätti niin olen aina ajatellut, että olen sitten fiksu :)
Voisitko ap täsmentää millaisesta älykkyydestä nyt on kyse, kiitos? Kun joku täällä kritisoi muita kommentoijia etteivät ymmärtäneet mistä kuuluu puhua. Mainittu moniälykkyysteoria on halveksittavaa tyhmyyttä hänen mukaansa.
itsekin ymmärsin että areena olisi avoin pohtia mitä se älykkyys itsekunkin mieletsä voi olla. Olen ilmeisesti tyhmä sösööttäjä :(
Älykkyyttä osoittaa usein verbaalinen lahjakkuus, ja se että miettii itse asioita, ei vain toista muilta kuultua.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 20:38"]
oletko itse mielestäsi sellainen?
[/quote]Katsopa Wikipediasta Moniälykkyysteoria. Ei ole ihan yksiselitteinen asia mitä on älykkyys.
[/quote]Juuri näin. älyn puutetta väittää muuta. Tai ylpeyttä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:02"]Silmälasit, ehdottomasti :)
[/quote]kiitti :)
Itse kuvittelin nuorempana olevani hyvinkin älykäs. Pystyin sujuvasti keskustelemaan taiteesta ja runoudesta. Olin avoin ja suosittu keskustelukumppani. Hauska ja nokkela. Nyt nelikymppisenä olen oppinut tuntemaan itseni paremmin ja arvelen olevani asperger- tyyppi ja persoonallisuushäiriöinen tyranni. Olen itsekeskeinen ja kuvittelen aina olevani oikeassa. Haluaisin vain normaalit sosiaaliset taidot, väsyttää olla näin monimutkainen. Eli, jollain tasolla tunnen että olen älykäs, sivistynyt ihminen mutta toisaalta tyhmä kuin saapas. Esim. Kaikki parisuhteeni ovat olleet myrskyisiä, en kestä kovinkaan paljon läheisyyttä koska muut tuntuvat elävän aivan eri maailmassa.
Uskaltaa kyseenalaistaa säännöt ja lain.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 20:38"]oletko itse mielestäsi sellainen?
[/quote]
Älykäs ihminen ei pyöri av palstalla eli en valitettavasti itsekkään ole älykäs.
[/quote] miksi ei voisi pyöriä? Ei älykkyys tee ihmisestä mitään yli-ihmistä. Voi hyvin kirjoitella täällä kissaketjuihin tai kommentoida vaikka politiikkaa. Ne fiksun ihmiset kirjoittamat viestit on usein aika helppo erottaa yksinkertaisempien viesteistä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:10"]Älykkäillä ihmisillä on usein poikkeuksellisen hyvä huumorintaju.
[/quote] samaa mieltä. Usein keksivät spontaanisti hyviä heittoja.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 20:48"]Hoksaavaisuus ja erilaisten mielipiteiden hyväksyminen, suvaitsevaisuus, sanavalmius. Ymmärtää kokonaisuuden ja pienet yksityiskohdatkin. [/quote] Olen eri mieltä, suvaisevaisuus ei liity älykkyyteen. Mutta nopeat hoksottimet liittyy.
[/quote]Arvasin että joku tarttuu tuohon suvaitsevaisuuteen :) Katsos kun suvaitsevaisuuttakin on monenlaista... En tässä lähde mitään rasismikortteja esittämään ollenkaan, siitä ei ollut kyse, pikemminkin erilaisuuden sietämiskynnyksestä, joka älykkäillä on korkealla. Ei koe tarvetta arvioida muiden ratkaisuja saati arvostella niitä.
[/quote]
Ei sekään aina mene niin. Ystäväni joka on älykäs ja uskovainen ja asperger on mielestäni välillä aika ahdasmielinen. Mutta taas toisaalta osaa suvaita kaikkia poikkeavia luonteita (kun itsekin on sellainen), mutta ei "vääräuskoisia". Siinä kohtaa loppuu suvaitsevaisuus kun se uskonto on niin tärkeä hänelle. Se rajoittaakin kaikenlaista sitten elämässä.
[/quote] Jaa-a... voi olla että kaikki hihhulit on asseja, mut kaikki assit ei oo hihhuleita
Terv. Lievästi assi :)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:54"]Uskaltaa kyseenalaistaa säännöt ja lain.
[/quote] No en nyt tiedä olivatko esim. Itsenäisyyspäivänä riehuvat anarkistit kovin älykkäitä vaikka kyseenalaistivat lait. Älykäs ihminen on minusta usein vähemmän taipuvainen fyysiseen väkivaltaan tai mellakointiin koska osaa käyttää verbaalisia taitoja aseenaan.
Älykkyyttä on monta lajia ja myös kosmeettista. Suosittelen lukemaan Timo Ropen kirjoittamaa Kosmeettista älyä.
Tilannetaju, nokkeluus - ehkä jopa tietynlainen oveluus, ja asioiden näkeminen ja ymmärtäminen monesta näkökulmasta. Koulumenestys ei ole älykkyyden mittari.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:54"]Uskaltaa kyseenalaistaa säännöt ja lain. [/quote] No en nyt tiedä olivatko esim. Itsenäisyyspäivänä riehuvat anarkistit kovin älykkäitä vaikka kyseenalaistivat lait. Älykäs ihminen on minusta usein vähemmän taipuvainen fyysiseen väkivaltaan tai mellakointiin koska osaa käyttää verbaalisia taitoja aseenaan.
[/quote]Kyseenalaistivatko? Vai oliko se vain anarkiaa anarkian vuoksi?
Olen mielestäni älykäs,älykkäämpi kuin monet muut, mutta myönnän etten ymmärrä ironiaa. Mun mielestä ns ironia on vaan kauniimpi sana puhtaalle vittuilulle -ja mun mielestä siinä ei siis ole mitään hauskaa. Tämän johdosta monet kanssaihmiset tuntuvat pitävän minua jokseenkin vajakkina, en tiedä sitten mikä minua vaivaa, aspengerko? Kenties, mutta itse pidän ns "normaaleja" melko vittuimaisina olentoina. Lähinnö työelämässä tämä aiheuttaa ongelmia, siellä kun en pääse vittumaisia olentoja karkuun niinkuin vapaa-ajalla.
Eli siis joo vastaukseni kysymykseen on että älykkään ihmisen tunnistan taidosta keskustella haastavista aiheista (myös vastaan) ilman ilkeilyä ja vittuilua. Tätini on tällainen, juuri muita en ole tavannut. Hän on loistava keskustelija emmekä saa aikaan riitaa vaikka hän on kovin äärikristillinen ja minä jokseenkin ateisti. On todella mielenkiintoista, ja rikastakin, keskustella hänen kanssaan uskonnoista, koen todellista onnistumista että voimme olla niin eri mieltä asioista kiihtymättä kumpikaan. Miten musta tuntuu että kellään muulla suurinpiirtein ei ole tätä taitoa?!
Suvaitsevaisuus kertoo ihmisen arvoista, ei älykkyydestä.