Naapuri haluaa minusta ilmaisen lapsenvahdin...
Olen siis lapseton 23 vuotias nainen joka työskentelen päiväkodissa. En halua itse lapsia koska taloudellinen tilanteeni ei kestäisi lapsen hankkimista ja en jaksaisi hoitaa lasta vapaa-ajalla.
Nyt kuitenkin naapuriini on muuttanut rouva joka on kolmen lapsen äiti.
Tässä ei olisi muuten mitään ongelmaa mutta rouva on saanut päähänsä että hoidan hänen lapsiaan ilmaiseksi viikonloppuisin.
"Mitään palkkaahan tästä ei sulle tarvi maksaa kun saat työkokemusta mun avulla nyt vähän isompien lasten kanssa"
Lapsien iät siis 7, 9 ja 13.
Rouva kuulemma haluaisi mennä johonkin harrastukseensa jossa voi mennä vähän myöhään. (Eli baariin ryyppäämään ystäviensä kanssa)
Olen yrittänyt kieltäytyä mutta rouva ei usko... Mitä voin tehdä?
Ja kyllä minä asun porvoossa.
Kommentit (108)
Pitäisikö estää numero varmiudrn vuoksi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miks ootte kaikki ilkeitä tolle naapurille? Hän vain haluaa auttaa tarjoamalla työkokemusta.
Hänhän voi itse hankkia itselleen työkokemusta lastenhoitoalalta hoitamalla omia lapsiaan.Päiväkodissa työskentelevällä on kokemusta jo riittämiin ja hän tarvitsee ja ansaitsee puolestaan vapaa-aikaa ja lepoa sekä taukoa lapsista .
Kieltäydy heti. Muuten se on sulla aina.Kunnes lähtee tietyn ikäisenä riiamaan ja tulee paksuksi ja tuo sen kersan sulle hoiton.Koettu on!
Ihmiset voivat olla yllättävän röyhkeitä.Puolensa on pidettävä.Täytyyhän normaalin ihmisen puhetta ymmärtää ja tajuta,että tarvitset vapaa-aikasi itse.Onhan ihmisillä kotonakin tekemistä,omat kotityöt,ystävät tai lepo.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua toimintaa muuten paitsi, että vanhemmat eivät sano suoraan, että tuo lapset minulle hoitoon. Lasteni kanssa kotona ollessani muutaman lapsen vanhemmat tekivät sitä, että tulivat ovelle ja kysyivät voiko lapsi tulla meille leikkimään. Aika pian huomasin, että käyttivät minua lastenhoitajana kun lapsi oli mm. kesällä aamulla ovellamme kun vanhemmat olivat lähteneet töihin. Yrittivät samaa kyllä muinakin kellonaikoina. Pihalla tekivät sitä, että häipyivät kotiinsa ja jättivät lapsensa minun ja lasteni seuraan. Tällaiseen täytyy ehdottomasti puuttua.
Tyttäreni ollessa lapsenvahtina naapuri toi sinne aina oman lapsensa leikkimään eli siis hoitoon.Mielestäni tästäkin lapsesta olisi kuulunut maksaa.Samoin yhdessä perheessä sanottiin,että tarvitsee olla vain lasten kanssa kotona ja lämmittää ruokaa,mutta kas kas,kohta jo pyydettiin valmistamaan ruokaa alusta lähtien perheelle ja viemään lapset esim. luistelemaan naapurin lapset mukana.Sovimme,että tytär lopettaa tuossa paikassa,kun sovitut asiat eivät pitäneet paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Noniin tilanne päivityksen aika.
Tästä taisi sittenkin tulla kunnon naapuri riita. Äsken tämä kyseinen roiva kävi oven takanani huutamassa kuinka olen itsekäs narsisti olen. Lisäksi hän kuulemma toivoo etten koskaan saisi lapsia ja että tämä ei jää tähän
Hän olisi varmasti sanonut jotain muutakin mutta tein kuten täällä neuvottiin ja vedin oven kiinni.
Taitaa todellakin olla aika tehdä kunnianloukkausyyte.
Uskon että tuo nainen varmasti vielä aiheuttaa jotain harmia.Ap.
Itsensä hän vain nolaa,kun alkaa toisten ovilla huutelemaan.Naapuritkin huomaavat millainen hän on.Tekee hallaa itselleen ja lapsilleen,tuskin kukaan lähitaloista ottaa hänen lapsiaan hoitoon,kun hän käyttäytyy noin.
Mulla ei ole ollut lapsista ongelmia mutta lemmikeistä kylläkin. Yksi entinen naapuri haali lapsilleen lemmikkieläimiä ja kun lapset kyllästyvät niihin niin tyrkytti sitten niitä meille. En halunnut yhtään eläimiä meille. Meidän lapsetkaan ei koskaan ruinannu lemmikkejä. En tiedä eläinten hoitamisesta mitään ja me ollaan paljon poissa kotoa ja matkustellaan. (Tämä oli aikana ennen koronaa.) Ei olisi ollut reilua eläimiä kohtaan. Naapuri silti sitkeästi tyrkytti niitä meille ja vakuutteli kuinka helppohoitoisia ne ovat. Ei sentään jättänyt niitä meidän ovelle kuten jotkut näköjään jättävät lapsensa. Kaikenlaisia tyyppejä sitä todella on olemassa.
Sori, vähän ohi aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Minä todella olen yrittänyt mutta naapurini on sitä rasittavaa "kyttään naapurini menoja ja sitä onko hän kotona" tyyppiä.
Yleensä hän tulee koputtamaan oveeni lapsien kanssa ja yrittää tunkea ne vain meille.
Toinen koputtaa ja kun avaan oven hän häipyy ja lapset jäävät kuistilleni koska mamma on sanonut että vahdin heitä tänään.
Ap
Soitat poliisille ja sosiaalitantoille, että lapset on hylätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa lasten olla kuistilla. Itsekkin olen jättänyt naapurin lapsen ulos, oli tulossa meille ja sanoin ettei sovi. Me syödään ja sit me mennään saunaan. Useamman tunnin se taisi pyöriä pihalla. Vanhemmat oli lähteny johonkin, olettaen et meille voi noin vain tulla kysymättä mitään.
Ei ole tämän jälkeen tullut ovelle.Tuollainen käytös lasta kohtaan ei kyllä ole oikein. Ei se ole sen lapsen vika, että sen vanhemmat ovat pällejä. Ei tarvitse ottaa lasta kylään, mutta olisi tuosta pitänyt jonnekin ilmoittaa. Nyt se lapsi ei ehkä tule enää teidän ovelle, mutta ehkä se kykkii jossain metsässä, koska ei ole mitään paikkaa, jonne mennä eikä kukaan välitä.
Voi kyynel. Vanhemmat ovat tuota varten, ei naapuri.
Hei pieni tilannne päivitys taas. Olen edtänyt naapurin numeron sillä hän alkoi lähettää liikaa utelevia viestejä ja uhkauksia.
Muuten ilta on sujunut rauhallisesti. Jännitän kyllä vähän huomista.
Jos jotain tapahtuu ilmoitan taas.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hei pieni tilannne päivitys taas. Olen edtänyt naapurin numeron sillä hän alkoi lähettää liikaa utelevia viestejä ja uhkauksia.
Muuten ilta on sujunut rauhallisesti. Jännitän kyllä vähän huomista.
Jos jotain tapahtuu ilmoitan taas.Ap
Säästä kaikki naapurin viesti siltä varalta että tilanne eskaloituu ja tarvitset viestit todisteeksi.
Siis tarkoitin että olen estänyt sen numeron.
Kyllä näitä oikeasti on. Meilläkin on ollut useampi naapuri, jotka vuoron perään ovat yrittäneet väkisin tunkea lastaan/lapsiaan meille hoitoon. Monta kertaa lapset, nuorimmat 2v, on vain törkätty taloyhtiön leikkikentälle, eikä vanhempia näy missään. Tai sitten väkisin yritetty nakittaa lastenhoitajaksi. Itketty oven takana, että spinningiin pitäisi päästä ja harrastamaan. En suostunut.
Kerran odotin omien lasten kanssa leikkikentällä miestä, että päästäisiin autolla neuvolaan. Jälleen kerran naapureiden ovet aukesivat. Silloin kyllä pakkasin omat lapset kylmän viileästi autoon ja lähdin neuvolaan. En ole luvannut hoitaa kenenkään lapsia, joten ovat kyllä itse vastuussa lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä tarina meni pilalle, olit liian innokas saamaan vauhtia muutamassa tunnissa.
Tosielämässä tuota kuitenkin on tapahtunut. Räikein tietämäni tapaus kun lasteni serkkutyttö olivat mummolassa vahtimassa pikkusiskojaan, sillä aikana kun aikuiset olivat marjassa. Naapuri oli tuonut kolme muksua tyyliin työnnetty , perävalot näkyy kun lapset auton ovesta ulos ja ilmoittavat vain tulevansa tänne siksi aikaa kun aikuiset on marjassa, ihan tuntemattomia tuolle tytölle eikä edes anoppi noita lapsia kovin hyvin tuntenut. Aika paljon 14-vuotiaalle hoitaa viittä lasta, joista kolme ihan vieraita. Pikkusiskojaan hän oli tottunut muutaman tunnin silloin tällöin katsomaan ja äitinsä sitä paitsi maksoi siitä. Kyllä muuten äitinsä oli sen verran kipakka täti, että vaati tytölle maksun ja sanoi, että jos jotain olis sattunut, vastuu olis tuon joka toi ja ei tartte toista kertaa tuoda ilman sopimista ja ilmaiseksi ei meidän tyttö vieraita lapsia hoida.
Sitähän voi vaikka lähteä vieraaseen kaupunkiin viikonlopuksi vieraiden lasten kanssa kun muutenkin mennään.
Miten se 13v yläasteikäinen teini suostuu ruikuttamaan naapurin oven takana että pääsisi johonkin naapuriin "hoitoon".??? 14v pääsee jo kesätöihinkin, ei ne enää mitään lastestenvahtia tarvitse. Tässä ei nyt kaikki täsmää.
En tiedä yhtäkään teiniä, joka odottelis naapurin oven takana "hoitoon" pääsyä. Teinit hengaavat kavereidensa kanssa milloin missäkin. Ei ne mitään taaperoita ole.
Teini hoidossa naapurilla....liian noloa ollakseen totta...
Vierailija kirjoitti:
Miten se 13v yläasteikäinen teini suostuu ruikuttamaan naapurin oven takana että pääsisi johonkin naapuriin "hoitoon".??? 14v pääsee jo kesätöihinkin, ei ne enää mitään lastestenvahtia tarvitse. Tässä ei nyt kaikki täsmää.
Ihmisetkö eivät mielestäsi voi millään olla noin röyhkeitä ja omaa etuaan tavoittelevia? Voi kuule, meitä on joka junaan, ja osa jää asemalle.
Loppujen lopuksi sillä ei ole mitään merkitystä, täsmääkö kaikki vai ei. Sitä kun on törmännyt joihinkin niin törkeisiin ihmisiin, niin mikään ei enää yllätä.
Kyllä tämä ovela omien lasten työntäminen toisen hoitoon on aika yleistä sellaisilla pihoilla, joissa on paljon lapsia. Tapoja on monia.
Jotkut äidit lähettävät pienet lapsensa ulos kun näkevät ikkunasta, että pihalla on joku vanhempi lastensa kanssa. Tai sitten äiti tulee pihalle asti lasten kanssa, mutta häipyy heti kotiin kun joku toinen aikuinen tulee lastensa kanssa pihalle.
Yksi tapa on on tulla lapsen kanssa soittamaan ovikelloa ja pyytää, että voiko lapsi tulla leikkimään. Jotkut vanhemmat sanovat esim. loma-aikoina lapsilleen aamulla töihin lähtiessään, että mene heti aamusta kaverin luokse.
Joillakin lapsilla ei ole kotiintuloaikoja ja heidän lapsena pyörivät koko päivän kaverilla ja syövätkin siellä. Vanhemmat käyvät välillä omilla asioilla ja kaupassa yms, eivätkä edes ilmoittele menoistaan ja lapsi kulkee jopa koko päivän ilman kotiavainta ja puhelinta ulkona ja kavereiden luona. Sitäkin on tapahtunut kun kieltäytyy ottamasta naapureiden lapsia kotiinsa, he aloittavat ovikellon rämpytys- ja postiluukun hakkaamisterrorin ja juoksevat pakoon.
Joo, näitä eri tapoja on hyvä tiedostaa ja pistää peli poikki heti alkuunsa.
Saamaan vauhtia? Tämä on ollut ongelma jo pitkään ja tilanne eskaloitui nopeasti.
Mitään ei ole vielä tapahtunut.
Ap