Naapuri haluaa minusta ilmaisen lapsenvahdin...
Olen siis lapseton 23 vuotias nainen joka työskentelen päiväkodissa. En halua itse lapsia koska taloudellinen tilanteeni ei kestäisi lapsen hankkimista ja en jaksaisi hoitaa lasta vapaa-ajalla.
Nyt kuitenkin naapuriini on muuttanut rouva joka on kolmen lapsen äiti.
Tässä ei olisi muuten mitään ongelmaa mutta rouva on saanut päähänsä että hoidan hänen lapsiaan ilmaiseksi viikonloppuisin.
"Mitään palkkaahan tästä ei sulle tarvi maksaa kun saat työkokemusta mun avulla nyt vähän isompien lasten kanssa"
Lapsien iät siis 7, 9 ja 13.
Rouva kuulemma haluaisi mennä johonkin harrastukseensa jossa voi mennä vähän myöhään. (Eli baariin ryyppäämään ystäviensä kanssa)
Olen yrittänyt kieltäytyä mutta rouva ei usko... Mitä voin tehdä?
Ja kyllä minä asun porvoossa.
Kommentit (108)
Sun pitäs suostua! Ei saa olla noin itsekäs.
Äidit vaatii asioita mutta mistään ei haluta maksaa
LÄHIIMÄISEN AUTTAMINEN ON UNOHTUNU TÄSSÄ KYLMÄSSÄ MAAILMASSA!!!!!!!!!!!!!!!!
Tuttua toimintaa muuten paitsi, että vanhemmat eivät sano suoraan, että tuo lapset minulle hoitoon. Lasteni kanssa kotona ollessani muutaman lapsen vanhemmat tekivät sitä, että tulivat ovelle ja kysyivät voiko lapsi tulla meille leikkimään. Aika pian huomasin, että käyttivät minua lastenhoitajana kun lapsi oli mm. kesällä aamulla ovellamme kun vanhemmat olivat lähteneet töihin. Yrittivät samaa kyllä muinakin kellonaikoina. Pihalla tekivät sitä, että häipyivät kotiinsa ja jättivät lapsensa minun ja lasteni seuraan. Tällaiseen täytyy ehdottomasti puuttua.
Auttaminen ja vilpillinenn toiminta ovat kaksi eri asiaa. Apua pyydetään suoraan ja sovitaan asioista erikseen. Vipillistä toimintaa on tyrkätä lapsensa salavihkaisesti naapuriin hoitoon tai painostaa, vedota ja manipuloida naapuria ottamaan omat lapsensa ilmaiseksi hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
LÄHIIMÄISEN AUTTAMINEN ON UNOHTUNU TÄSSÄ KYLMÄSSÄ MAAILMASSA!!!!!!!!!!!!!!!!
Tuntuu uskomattomalta mutta kai tällaistakin tapahtuu. Tuosta äidistähän pitäisi joka tapauksessa tehdä lasu, hän ei selvästikään ole kykenevä huolehtimaan lapsistaan.
Miks ootte kaikki ilkeitä tolle naapurille? Hän vain haluaa auttaa tarjoamalla työkokemusta.
Suomenkielessä on sellainen kiva sana kuin ei, kannattaa käyttää.
Jotkut on tollasia häikäilemättömiä. Mulla oli yks ystävä, joka pyys aina kaupungille kahville ja vauva oli mukana. Huomasin jossain vaiheessa että lykkäsi vaunut aina mulle ”kun itse piipahti nopeesti vaateliikkeessä kun vaunuilla niin ahdas”. Ei ollut kovin antoisia ostosreissuja kun käytönnössä lykin sen lasta joka kerta😄Eikä hän tosiaa kysynyt onko ok tms. vaan jätti vaan vaunut.
Lopetin yhteydenpidon kun huomasin kyläillessäkin olevani lapsenvahti, tuli hyväksikäytetty olo.
Suoraan pyydetään auttamaan jos kerta, eikä tolleen kuseteta.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu uskomattomalta mutta kai tällaistakin tapahtuu. Tuosta äidistähän pitäisi joka tapauksessa tehdä lasu, hän ei selvästikään ole kykenevä huolehtimaan lapsistaan.
Lasu tehdään aina lapsesta.
Jokaisella aikuisella on eettinen velvollisuus huolehtia lapsesta joka apua tarvitsee. On todella aiheellista tehdä ilmoitus isännöitsijälle häiritsevästä toiminnasta, ja lisäksi se lastensuojeluilmoitus monestakin syystä. 13v ei myöskään ole mikään ilmainen lapsenpiika, jonka hommiin kuuluu hoitaa nuorempiaan kun vanhempi kekkuloi menoissaan. Tällainen systeemi ei ole sossujen mielestä ok toistuvana, lapsi ei ole vastuussa toisista lapsista.
Ap ookko vielä elossa? Kiinnostas kuulla miten tää jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Minä todella olen yrittänyt mutta naapurini on sitä rasittavaa "kyttään naapurini menoja ja sitä onko hän kotona" tyyppiä.
Yleensä hän tulee koputtamaan oveeni lapsien kanssa ja yrittää tunkea ne vain meille.
Toinen koputtaa ja kun avaan oven hän häipyy ja lapset jäävät kuistilleni koska mamma on sanonut että vahdin heitä tänään.
Ap
Tee lasu, ja kerro että sinulla on herännyt huoli naapurista joka ei pysty itse huolehtimaan lapsistaan.
Asian tekee vielä hankalammaksi se, jos on muuten ystävystynyt läheisestikin niiden vanhempien kanssa, jotka sitten ovelasti ujuttavat lapsiaan ilmaiseen hoitoon. On kokemusta tästäkin.
Ota huolikortti käyttöön. Kerro että sinulla on herännyt huoli kun hän on jatkuvasti pyytämässä sinua lapsenvahdiksi ja kysy että onko hänellä ongelmia jaksamisensa kanssa. Kerro myös että ammattilaisena sinulla on velvollisuus ilmoittaa lastensuojeluun, jos tilanne ei korjaudu.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat myös samasta puusta veistettyjä.
"Miks et vahdi meitä?" "Etkö pidä meistä?" "Äiti lupas et saadaa olla sun luona tänään" "Miks oot noin ilkeä?"
Ap
Aattelin eka että noi lasu-ehdotukset on vähän yliammuttuja, mutta jos tämä pitää paikkansa tuon vänkäämisen lisäksi niin on kyllä todellakin aihetta lasuun.
Kertoo paljon jos lapset ei halua olla kotona... mulla on tämmöinen lapsuudenkaveri joka oli aina tulossa meille yöksi. Ja saikin tulla.
Hanki ovisilmä. Sitten ei tarvitse koskaan avata ovea naapurille. Älä myöskään vastaa puhelimeen jos hän soittaa.
Eihän tuo voi olla totta. Onneksi otin heti muuttaessani sen linjan etten kaveeraa naapureiden kanssa muuta kuin tervehdin rapussa. Toisaalta ei kukaan ole mitään palveluksia pyytänytkään. Sanoisin suoralta kädeltä että en hoida lapsia ja löisin oven kiinni. Jos alkaisi vänkäämään niin tekisin lasun ja ilmoittaisin isännöitsijälle häiriköinnistö.
Tuollainen käytös lasta kohtaan ei kyllä ole oikein. Ei se ole sen lapsen vika, että sen vanhemmat ovat pällejä. Ei tarvitse ottaa lasta kylään, mutta olisi tuosta pitänyt jonnekin ilmoittaa. Nyt se lapsi ei ehkä tule enää teidän ovelle, mutta ehkä se kykkii jossain metsässä, koska ei ole mitään paikkaa, jonne mennä eikä kukaan välitä.