Kaveri kertoi saaneensa lapsena usein remmiä, olen ihan järkyttynyt
Olen kuitenkin tavannut ne vanhemmat monta kertaa ja vaikuttavat ihan normaaleilta. En voi ymmärtää.
Kommentit (202)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:26"]Ihan yleistähän tuo on, ei siitä mitään kilareita tarvi vetää. Lapsia kasvatettiin ennen "kovemmalla" kädellä, eikä siitä traumoja tullut kenellekään. Ei sillä, ettäkö puolustelisin tuota jotenkin, mutta se vaan oli entisajan mallia. [/quote] Tuli traumoja. Kaikki eivät ole vain valmiita myöntämään, tai tiedosta sitä itse. Itsearvostuksen puutetta ja itsetunnon murenemista vähintään. Aika moni tuon aikakauden lapsi kärsii myös mm. masennuksesta, paniikkihäiriöstä, päihteiden liikakäytöstä jne.
[/quote]
Onneksi väkivallalta suojeltu nykynuoriso ei kärsi!
(enkä tällä puolusta väkivaltaa tai pahaa fyysistä kuritusta)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:26"]
Ihan yleistähän tuo on, ei siitä mitään kilareita tarvi vetää. Lapsia kasvatettiin ennen "kovemmalla" kädellä, eikä siitä traumoja tullut kenellekään. Ei sillä, ettäkö puolustelisin tuota jotenkin, mutta se vaan oli entisajan mallia.
[/quote]
Ei tullut traumoja? No eipä olleet vanhempien ja näiden piestyjen lasten välitkään mitenkään läheiset. Hakkaamalla ei ole muuten koskaan vähennettyjä "pahantekoja", ainoastaan kylmennetty vanhempien ja lasten suhde. Näin se menee.
Miksi niin moni vähättelee väkivaltaa vedoten siihen, ettei lyöty niin kovaa. Ei sillä ole merkitystä. Väkivaltahan on irrationaalista vallan käyttöä, nöyryyttämistä ja pelolla hallitsemista. Ei se fyysinen kipu traumatisoi, vaan nuo edellä mainitut asiat. Ne riisuvat ihmiseltä itsemääräämisoikeuden, koskemattomuuden.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 02:16"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 02:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 02:06"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:55"]
En kyllä usko, että tuossa oli mitään seksuaalisuuteen liittyvää, silloin joskus vuosikymmeniä sitten kun se oli yleisempää. Ei tavalliset perheenisät/-äidit olleet kuulleetkaan mistään bdsm:stä. Eikä silloin joka asiaan liitetty seksiä.
[/quote]
Joo, mutta se, että ne ei tienneet harjoittavansa sadismia, ei tarkoita etteikö monilla olisi ollut seksuaalista tyydytystä sen lasten hakkaamisen taustalla.
[/quote]
Siinä tapauksessa sadismi on todella yleistä. 40-luvulla syntyneen äitini aikana opettajakin veti vielä koulussa housut kinttuun ja antoi karttakeppiä luokan edessä oppilaille ihan normaalina rangaistuksena. Vasenkätinen äitini taisi myös joskus saada karttakepistä kynsille kun ei käyttänyt oikeaa kättä kirjoittaessa, sillä 50-luvulla vasenkätisyyttä pidettiin vielä sairautena.
[/quote]
Ehkäpä täytyy todeta että ihminen on tarvittaessa väkivaltainen. Jos se on normaalia olla väkivaltainen, niin iso osa ihmisistä seuraa tätä mallia huolimatta siitä onko se oikein tai väärin. Olihan tässäkin ketjussa joku jonka vanhempi oli kertonut tekevänsä niin kuin teki koska "se kuului ajan henkeen". ohis
[/quote]
Tyhmät sekä muiden ajatuksista riippuvaiset ihmiset ovat aina seuranneet "ajan henkeä". Ennen vanhaan oli myös vallalla ihan oikeasti käsitys, että lapsi joutuu hunningolle, jos siltä ei oteta luuloja pois eli pitää opettaa auktoriteettiuskoa. Lisäksi luultiin, että lapsi oikeasti lopettaa kiellettyjen asioiden tekemisen, kun siitä rangaistaan kunnolla eli hakkaamalla. Ihmisillä oli siis eri käsitys siitä, mikä on _hyväksi_. Toisaalta oli niitäkin vanhempia, joissa lapsia kohdeltiin rakastavasti eikä koskaan lyöty, koska koettiin sellainen vääräksi.
Minäkin sain piiskaa äidiltäni, isältä en koskaan. Ihan pienenä pentuna sain kämmenellä perseelle. Ei se mitenkään sattunut, mutta nolotti ja säikähtihän siinä. Vähän isompana sain vyöllä, se sattui. Aina riidan päätteeksi äiti tuli itkien pyytämään anteeksi. Ei ole jäännyt mitään traumoja. Olemme aina oleet hyvissä väleissä ja olemme vieläkin. Itselläni on ikää 21-vuotta.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 01:00"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:50"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:26"]Ihan yleistähän tuo on, ei siitä mitään kilareita tarvi vetää. Lapsia kasvatettiin ennen "kovemmalla" kädellä, eikä siitä traumoja tullut kenellekään. Ei sillä, ettäkö puolustelisin tuota jotenkin, mutta se vaan oli entisajan mallia. [/quote] Älä väitä, ettei muka olisi tullut kellekään traumoja! Tottakai tuli, mulle ainakin. [/quote] Varmaan riippuu. Minä sain selkääni silloin kun olin sen ansainnut, esim tyrkkäsin uimataidottoman serkun laiturilta. Ei minua kuitenkaan arville hakattu tai edes mustelmille mutta niin että tuntui [/quote] Ja siis tosiaan tuolloin olin 8 ja serkku 6 eli en ollut enää mikään ymmärtämätön taapero ja tasan tarkkaan tiesin mitä olin tekemässä
[/quote]
No, oliko se mielestäsi hyvä rangaistus. Opitko siitä jotain ja olisitko ilman selkäsaunaa tyrkännyt toisenkin kerran?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:15"]
Miksi niin moni vähättelee väkivaltaa vedoten siihen, ettei lyöty niin kovaa. Ei sillä ole merkitystä. Väkivaltahan on irrationaalista vallan käyttöä, nöyryyttämistä ja pelolla hallitsemista. Ei se fyysinen kipu traumatisoi, vaan nuo edellä mainitut asiat. Ne riisuvat ihmiseltä itsemääräämisoikeuden, koskemattomuuden.
[/quote]
Totta puhut. Nurkassaseisottaminen on myös yksi väkivallan muoto, siinähän seisot vaikket ole tehnyt mitään erityisen tuomittavaa. Parhaassa tapauksessa mut unohdettiin sinne nurkkaan.
Niin? Mäkin olen ihan normaali 39 v joka on saanut remmiä lapsena. Se oli rangaistus jostain, ei jotain huvikseen hakkaamista.
Huomaa kyllä näiden kauhistelijoiden kasvatusmetodit, jatkuvasti saa lukea kuinka teidän kakarat hyppii kouluissa silmille. Ei mitään kunnioitusta opettajia kohtaan, ei saa antaa mitään rangaistuksia, laittaa jäähylle kun siitähän voi tulla lapselle paha mieli voi tuitui.
Väkivaltaa ei tarvitse käyttää mutta kyllä se on nähty että ette osaa lapsianne kasvattaa. :D
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:36"]
Huomaa kyllä näiden kauhistelijoiden kasvatusmetodit, jatkuvasti saa lukea kuinka teidän kakarat hyppii kouluissa silmille. Ei mitään kunnioitusta opettajia kohtaan, ei saa antaa mitään rangaistuksia, laittaa jäähylle kun siitähän voi tulla lapselle paha mieli voi tuitui. Väkivaltaa ei tarvitse käyttää mutta kyllä se on nähty että ette osaa lapsianne kasvattaa. :D
[/quote]
Eiköhän ne pahimmat kouluhäiriköt ole kuitenkin näistä väkivaltaan kasvatuksessa turvautuvista perheistä? Hyvästä ja rakastavasta kodista tulee täysipainoisia, muut huomioonottavia ja käytöstapoja osaavia lapsia ja nuoria.
Itse olen ollut ongelmalapsi, tiedän sen johtuvan kotioloistani. Minä en välittänyt yhtään mistään, kotiin pelkäsin mennä niiden jatkuvien selkäsaunojen ja huudon vuoksi, koulukänti ei olisi voinut vähempää kiinnostaa ja se oli kapinaa sitä kotiväkivaltaa kohtaan.
Uskoisin olevani aivan eri asemassa kaikessa jos kotona olisi tuettu ja kannustettu sen sijaan, että ainoa huomio mitä vanhemmiltani sain oli selkäsaunat ja ainainen työnteko.
Se yksi lähes 50 mies
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 04:06"]
Itsekkin oon saanu lapsena remmistä, luunappeja ja tukkapöllyä, kuten myös 3 vuotta nuorempi velikin. Olen siis syntynyt -91 ja veli -94. Pikkusisko ei oo ikinä saanu, tosin tällä mua 11 vuotta nuoremmalla siskolla ei muutenkaan oo ollu mitään kuria. Todellinen iltatähti. Veli tiesi mistä naruista vedellä että sai isän suuttumaan ja jaakaamaan sitä remmi kädessä. Joskus karasi pitkin takapihaa ja isä yritti osua liparilla. Kai se oli siitä jotenkin hauskaa kun isä kirmas sen perässä. Toisaalta ymmärrän että isällä palaa hihat kun teinimurkku haukkuu vitun homoksi. Toisaalta kun lapsena jo oppii että vanhempia totellaan niin ei oltu kumpikaan murkkuiässä vaikeita tai sitten oltiin muuten vaan ylihelppoja. Ei olla kumpikaan tästä traumatisoiduttu mitenkään. Ihan kelpo nuoria aikuisia ollaan. Itse en kyllä ikinä tulevaisuudessa lapsiani fyysisesti kurittaisi ja tiedän ettei miehenikään niin tekisi. Aion hankkia sen kunnioituksen ja arvostuksen joka vanhemmille kuuluu ihan muilla keinoilla.
[/quote]
Hyvä että olet "selvinnyt" kokemuksesta. Minä olen myös -91 ja minulla pää-asiallinen kurinpitäjä oli äitini. Minäkin kuittaan omalla kohdallani myös tuon helppouden, joskin minun tapauksessa se oli merkki kiltin lapsen syndroomasta. Murkku iän myrskyisyys kai johtuu yleensä siitä että nuori irtautuu vanhemmistaan ja minä en siihen henkisesti pystynyt. Minä tosin muistan että en koskaan kunnioittanut vanhempiani ja erityisesti silloin kun minua lyötiin niin kaikki meni sen tien. Koska tiesin jo lapsena että lyöminen on väärin ja olen erittäin ylpeä että olen ollut niin fiksu lapsena.
Huomaa kyllä näiden kauhistelijoiden kasvatusmetodit, jatkuvasti saa lukea kuinka teidän kakarat hyppii kouluissa silmille. Ei mitään kunnioitusta opettajia kohtaan, ei saa antaa mitään rangaistuksia, laittaa jäähylle kun siitähän voi tulla lapselle paha mieli voi tuitui. Väkivaltaa ei tarvitse käyttää mutta kyllä se on nähty että ette osaa lapsianne kasvattaa. :D
[/quote]
Todennäköisempää on, että riehujat ovat niitä, joita ei ole muulla tavalla ole osattukaan kasvattaa kuin väkivaltaisesti.
[/quote]
Niin ensin hakattiin ja siitä traumatisoituneet eivät missään nimessa halua itse tehdä sitä lapsilleen ja trauman seurauksena helposti mennään ääripäähän. Mutta älä sinä sille naureskele. Enemmän se on sen hakkaajan aikaansaannosta, että on traumatisoinut lapsensa nin pahasti ettei tältä onnistu omienkaan lasten kasvatus.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 08:37"]Ysärilapsi täällä ja kyllähän sitä selkään sai etenkin lapsena - joko piiskattiin vyöllä tai nokkospuskalla tai tukistettiin. Myönnän, että lapsena tulee hölmöiltyä mutta usein sai selkään pelkästään tunteiden näyttämisestä. Jos nauroi tai itki liian kovaa, sai selkään. Jos itki entistä kovempaa selkään saamisen jälkeen, riepoteltiin uudestaan hiuksista.
Jos ei syönyt ruokaa tai pelleili ruokapöydässä, niin ruoat kipattiin koiran ruokakuppiin ja sen jälkeen täytyi syödä sieltä konttausasennossa, ilman ruokailuvälineitä.
En tietääkseni ole traumatisoitunut tapahtumista, hyvä kun edes muistan niitä. Sitten kun niitä omia lapsia on niin teen kyllä kaikkeni, että lapset kasvatetaan ilman väkivaltaa.
[/quote]
Ihan kuin meiltä tämä. Ysärilapsi olen myös. Henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja alistamista. Kesti siihen asti kun olin vähän päälle 20v. Asuin jo pois kotoakin. Veljeni otettiin huostaan hänen ollessa 16v, sitten vasta saatiin apua kaikki. Mulla on vaikeuksia luottaa ihmisiin, varsinkin niihin läheisimpiin. Enkä halua ikinä lapsia, ehkä juuri siksi miten minut ja sisarukseni on kasvatettu. Kyllä jollakin tapaa olen traumatisoitunut, vaiken haluakaan loppuelämääni elää uhrina.
Olen vähän päälle parikymppinen ja lapsena meitä rankaistiin aina joko tukasta repimällä, luunappi (vai mikä sen nimi onkaan..) piiskaa saatiin paksusta nahkavyöstä ja se sattui ihan *itusti.
On myös yksittäistapauksessa rikottu lautanen päähän, avokämmenellä poskelle ja rikkaharjalla lyöty jalkaan ja vaikka mitä muuta.
Muistan juosseeni monesti vessaan tai kylppäriin "turvaan" ja muistan miten pidin peloissani lukosta kiinni kaksin käsin kun toisella puolelta yritettiin vääntää lukkoa saksilla yms auki.
Ja kyllä jonkinlaiset traumat jäi. Olen päättänyt etten koskaan ikinä halua kasvattaa lastani tuolla tavalla ja uskon että lapsen pystyy kasvattamaan ilman jatkuvaa väkivallan uhkaa.
[/quote]
En ota kantaa oikeaan enkä väärään, mutta sinua ei voi ottaa tosissaan, joten pidä kyseistä kasvatusmetodia yhäkin kyseenalaisena.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:33"]En ole mikään feministi, mutta jotenkin erityisesti tyttöjen lyöminen remmillä kuulostaa ihan hirveältä. Villien poikien kohdalla ei ehkä niin kamalaa! :) Joo, ja tietenkään en itse kurittaisi poikia enkä tyttöjä.
[/quote]
"En ole mikään feministi, MUTTA .." ??? Miksi tuo mutta? Toisin sanoen "En ole mikään tasa-arvon kannattaja, mutta.." Kyllähän tuo vastauksesta tulee ilmi, ettet todellakaan kannata tasa-arvoa kerta poikia voi mätkiä mutta tyttöjä ei. Eli "en ole mikään feministi, koska ..." olisi ollut parempi.
Veli alkoi kiduttamaan eläimiä ja sytyttelemään tulipaloja, häntä piiskattiin, jos tuli huono koenumero tms. Itse itkin omassa sängyssä kuunnellen hakkaamista ja mietin, että uskaltaisinko ilmoittaa siitä kenellekään, koska niin pahalta se tuntui.
Toinen veljeni edelleen pitää eläinten kiduttamista ainoastaan hauskana asiana. Häntäkin piiskattiin.
Noniin. Jos on hakattu lapsena, on ok kostaa eläimille, muttei vanhuksille? Eikö eläinrääkkäys koidukkaan omaksi murheeksi loppujenlopuksi? Entä jos syntyy lehmäksi seuraavassa elämässä?
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:15"]
Kyllä mäkin sain nahkaremmiä enkä pidä sitä mitenkään ihmeellisenä. Ei se nyt niin kamalaa ollut.
[/quote]
Eikös tuo ole ihan laissa kiellettyä? Mitä sä sitten olit tehnyt? Eikö muka sattunut?
[/quote]
Muistan kun veljeni sanoi aina remmistä saatuaan "ei satu yhtään, ei muuten sattunut" ja pidätteli kyyneleitä. :(