Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri kertoi saaneensa lapsena usein remmiä, olen ihan järkyttynyt

Vierailija
03.02.2015 |

Olen kuitenkin tavannut ne vanhemmat monta kertaa ja vaikuttavat ihan normaaleilta. En voi ymmärtää.

Kommentit (202)

Vierailija
121/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain monta kertaa nahkavyöstä paljaalle pepulle. Joskus piti itse lähteä äitipuolen kanssa hakemaan metsästä pajunoksia tai muita samanlaisia. Sitten kannoin kädessä ne kotia ja annoin ne isälle tai äitipuolelle ja heitin housut pois ja odotin. Sitten tuli piiskaa.

T: 1978 syntynyt.

Vierailija
122/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän perheessä kyllä tuo "remmistä saaminen" ollut mitään mielipuolista väkivaltaa, vaan viimeinen ojennus meille lapsille, kun remakkaa ei suostuttu lopettamaan käskyistä huolimatta.
Ja se tosiaan oli muutama kevyt läppäisy paljaalle pyllylle vyöllä. Eli kaukana mistään puolikuoliaaksi löylyttämisestä. Myös tukkapölly oli kevyt kahmaisu hiuksista, ei mitään hiusten irtirepimistä.

En ole kokenut mitään traumoja kasvatusmetodeista joita meillä käytettiin. Enkä ole millään tapaa uhriutunut.
Kurittaisinko sitten omia lapsiani samalla tavalla? Riippuu todella paljon lapsesta. Jokainen pitää nähdä yksilönä, eli ei jo valmiiksi heikkoa lasta musertaa, tai väkivaltaa ihannoivaa rohkaista. Tärkeä asia mielestäni vanhempieni tavassa toimia, oli se, että he eivät koskaan odottaneet siihen asti, että itse menettivät hermonsa ja he aina selittivät miksi kyseinen rangaistus annetaan ja kuinka voin sen tulevaisuudessa ehkäistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jari Sinkkonen, lastenPSYKIATRI on todennut ihan julkisestikin että autoritaarinen (kova kuri) on parempi kuin ei kuria ollenkaan. Paras olisi tietysti jotain tältä väliltä, mutta kova kuri on parempi kuin vapaa kasvatus. Tämä ei nyt varsinaisesti koske ruumiillista kuritusta, mutta näin anekdoottina vain.

Vierailija
124/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 03:09"]

Minä sain remmiä, luunappeja ja muuta. Isä kuritti ja äiti hiljaisesti hyväksyi. Myös perhepäivähoitajani käytti jäähyä, niin että lukitsi mut pimeään vessaan kun itkin äidin ikävää kun jäin hoitoon. Kotonakin rangaistus tuli omien muistikuvien mukaan lähinnä tunteiden näyttämisestä (itku tai liian kova nauru) tai normaalista lapsen hölmöilystä ja tietämättömyydestä. Olin tosi kiltti, arka ja pelokas lapsi (en uskaltanut tehdä juuri mitään), mutta remmiä sain usein silti. Opettaja koulussa nosti paidankauluksesta seinälle, jos pullikoi. Tämä 80-luvulla ja pidin sitä normaalina, koska niin moni sitä teki. Eipä se minunkaan mielenterveys kovin hyvällä tolalla ole ollut ikinä. Terapiassa olen hajalla olevaa persoonaani yrittänyt eheyttää puolet elämästäni, siinä kovin hyvin onnistumatta. Kaikista eniten ne muistot satuttavat nyt, kun omat lapset on pieniä ja äitiys nostaa pintaan muistoja omasta lapsuudesta. En ikinä voisi omille lapsilleni tehdä samoin.

[/quote]

Se antaa enemmän kontrastia kun itse on se vanhempi ja näkee edessään pieniä lapsia. Se kun näkee, miten pienen ja puolustuskyvyttömän näköinen se pieni lapsi minuun aikuiseen verrattuna. Ja siihen sitten se ajatus, että noin pieni ja puolustuskyvytön minäkin olin,  kun äiti silloin hakkasi.

Se on oikeasti järkyttävää. Silloin tajuaa vanhempiensa teon raakuuden vieläkin paremmin. Itse en ikinä löisi lasta.

Vierailija
125/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:29"]

Ei auta kuin antaa aikuisena takasin, mikäli luoja elonpäiviä suo. Omaishoitajaksi vaan ja helvetti irti! 

[/quote]

Minä en haluasi toistaa omien vanhempieni tekoja heihin, koska silloinhan minä olisin aivan yhtä paatunut. Enkä siis ajattele tätä heidän vuoksi vaan itseni vuoksi uskollisena omille arvoilleni.

[/quote]

Sitäpaitsi toimimalla samalla tavalla annat mallin omiille lapsillesi miten vanhuksia kohdellaan joten kääntyy lopulta itseäsi vastaan.

[/quote]

no jos on mallin saanut pienestä pitäen, miten ihmisten kanssa toimitaan, niin ei kai sitä muutakaan osaa! Silmitöntä hakkaamista vaan ja vihaa kiertoon!

Vierailija
126/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:34"]

Jari Sinkkonen, lastenPSYKIATRI on todennut ihan julkisestikin että autoritaarinen (kova kuri) on parempi kuin ei kuria ollenkaan. Paras olisi tietysti jotain tältä väliltä, mutta kova kuri on parempi kuin vapaa kasvatus. Tämä ei nyt varsinaisesti koske ruumiillista kuritusta, mutta näin anekdoottina vain.

[/quote]

Tämä pitäisi joka vässykän muistaa. Ei lepsuiluja niiden kullanmurujen kanssa!

Vierailija
127/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitäköhän sanoisi minun kasvatuksestani jossa yhdistyi kumpikin. 

Vierailija
128/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:26"]

Ei meidän perheessä kyllä tuo "remmistä saaminen" ollut mitään mielipuolista väkivaltaa, vaan viimeinen ojennus meille lapsille, kun remakkaa ei suostuttu lopettamaan käskyistä huolimatta. Ja se tosiaan oli muutama kevyt läppäisy paljaalle pyllylle vyöllä. 

[/quote]

Vaikka kuinka olisi vain ihan kevyt läppäsy vyöllä, niin mun mielestä tuo on niin nöyryyttävää, että pitää laskea housut alas vanhempien edessä. Varsinkin silloin, kun lapsi alkaa olla jo lähellä murrosikää. Onko tällaisen rangaistuksen perimmäinen tarkoituskin vain alistaa ja nöyryyttää eikä niinkään tuottaa kipua?

Vierailija
129/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:51"]

[/quote]

[/quote]

Autoritaarinen EI ole synonyymi sanalle "Hakataan lapsi mustaksi jos tekee jotain väärin". Jos et tiedä muuta tapaa pitää kuria kuin väkivallan, niin älä hanki lapsia. Oikeasti.

Sitäpaitsi autoritaarisella ja auktoritaarisella on hienoinen sävyero.

Vierailija
130/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 02:02"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 01:52"]

Lapsiaan hakanneet vanhemmat saisi hakata kuoliaaksi. Haistakaa paska kaikki "se oli sitä aikaa"-lässyttäjät, ihmisten tulisi oppia vanhempiensa virheistä eikä toistaa niitä pieksämällä omia lapsiaan.

[/quote]

Luunappeja yms. on annettu tuhansia vuosia. Vasta 1990-luvulta lähtien ne ovat jääneet sivuun kasvatuksesta, mutta kaikki sukupolvet ennen meitä eivät siis ole osanneet kasvattaa lapsia vaan traumatisoida ne syvästi.

Tämähän tarkoittaa että 2000-luvun lapsista kasvaa jotain yli-ihmisiä...

[/quote]

Väkivaltaa on käytetty länsimaissa juu, mutta kun länsimaat ei ole koko maailma. On kulttuureita, joissa lasten kurittaminen ei kertakaikkiaan ole ollut mikään vaihtoehto. 

Vierailija
131/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:51"]

[/quote]

[/quote]

Autoritaarinen EI ole synonyymi sanalle "Hakataan lapsi mustaksi jos tekee jotain väärin". Jos et tiedä muuta tapaa pitää kuria kuin väkivallan, niin älä hanki lapsia. Oikeasti.

Sitäpaitsi autoritaarisella ja auktoritaarisella on hienoinen sävyero.
[/quote]
Niin, luitko viestin? Siinä nimenomaan sanoin, että ei koske ruumiillista kuritusta! Termien autoritäärinen/auktoritaarinen välinen ero on minulle hyvin selvä. Käytin aivan oikeaa termiä alkuperäisessä viestissäni. Sinkkonen puhuu nimenomaan AUTORITÄÄRISEN kasvatuksen paremmuudesta verrattaessa vapaaseen kasvatukseen.

Vierailija
132/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 08:37"]

Ysärilapsi täällä ja kyllähän sitä selkään sai etenkin lapsena - joko piiskattiin vyöllä tai nokkospuskalla tai tukistettiin. Myönnän, että lapsena tulee hölmöiltyä mutta usein sai selkään pelkästään tunteiden näyttämisestä. Jos nauroi tai itki liian kovaa, sai selkään. Jos itki entistä kovempaa selkään saamisen jälkeen, riepoteltiin uudestaan hiuksista.

Jos ei syönyt ruokaa tai pelleili ruokapöydässä, niin ruoat kipattiin koiran ruokakuppiin ja sen jälkeen täytyi syödä sieltä konttausasennossa, ilman ruokailuvälineitä.

En tietääkseni ole traumatisoitunut tapahtumista, hyvä kun edes muistan niitä. Sitten kun niitä omia lapsia on niin teen kyllä kaikkeni, että lapset kasvatetaan ilman väkivaltaa.

[/quote]

"hyvä kun edes muistan niitä". Sitten kun muistat, toivon että sulla on rakastavia ihmisiä ympärilläsi.

Vierailija
133/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitikö teidän kiittää sen jälkeen, kun olitte saaneet remmiä?

Vierailija
134/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:36"]

Huomaa kyllä näiden kauhistelijoiden kasvatusmetodit, jatkuvasti saa lukea kuinka teidän kakarat hyppii kouluissa silmille. Ei mitään kunnioitusta opettajia kohtaan, ei saa antaa mitään rangaistuksia, laittaa jäähylle kun siitähän voi tulla lapselle paha mieli voi tuitui. Väkivaltaa ei tarvitse käyttää mutta kyllä se on nähty että ette osaa lapsianne kasvattaa. :D

[/quote]

Niin ensin hakattiin ja siitä traumatisoituneet eivät missään nimessa halua itse tehdä sitä lapsilleen ja trauman seurauksena helposti mennään ääripäähän. Mutta älä sinä sille naureskele. Enemmän se on sen hakkaajan aikaansaannosta, että on traumatisoinut lapsensa nin pahasti ettei tältä onnistu omienkaan lasten kasvatus.

[/quote]

Ei se minusta ole mitään ääripäähän menemistä, että kieltäytyy käymästä lapseen käsiksi muulloin kun on pakko. Pakkotilanne tulee eteen silloin, kun lapsi on riuhtaistava pois jostain vaaratilanteesta. En tunne yhtään tapausta, jossa väkivallaton kasvatus olisi myös lepsua kasvatusta.

Meillä kotona lyötiin kepillä, letkulla, sakset lensivät kohti ja tukkapöllyissä irtosi hiuksia. Omiin lapsiini olen joskus hermostunut niin, että olen tarttunut hiuksiin tai antanut luunapin ja se on aina tuntunut pahalta jälkeenpäin. Juuri nyt tätä ketjua lukiessani ajattelen, että ehkä sittenkin olen ollut siedettävä vanhempi, vaikka kotoa saatu malli on ollut kehno. Toivottavasti omat lapset pärjäävät vielä minuakin paremmin.

Vierailija
135/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:51"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:48"]

Eikö sellaiset vanhemmat ole jotekin pervoja, jotka ruoskivat omia lapsiaan! Kuulostaa ihan sairaalta.

[/quote]

Se oli kasvattamista ennen. Kasvatukseen kuului ruumiillinen kuritus, no ei kai sentään kaikilla.

[/quote]No ei todellakaan kaikilla. Minä olen syntynyt 60-luvulla ja en todellakaan tiennyt ,että lasten kasvatukseen on kuulunut ruumiillinen kurittaminen. Vasta aikuisena olen tajunnut, että joitakin on lyöty lapsena. Täälläkin monet on sanoneet,että oppivat tavoille kun saivat selkäänsä. Minä taas väitän ,että olisivat oppineet tavoille ja kasvaneet kunnon ihmisiksi, ilman lyömistäkin. Lyömällä ei kenestäkään tule parempaa ihmistä. Kyllä lapsen kanssa täytyy puhumalla pärjätä.Väkivalta lasta kohtaan on väärää vallankäyttöä.Eihän kukaan hyväksy aikuisenkaan lyömistä, miksi siis pienen puolustuskyvyttömän lapsen kurittaminen olisi hyväksyttävää?

Vierailija
136/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:15"]

Kyllä mäkin sain nahkaremmiä enkä pidä sitä mitenkään ihmeellisenä. Ei se nyt niin kamalaa ollut.

[/quote]

Eikös tuo ole ihan laissa kiellettyä? Mitä sä sitten olit tehnyt? Eikö muka sattunut?
[/quote]

No onhan se laissa kiellettyä, mutta en kai mä nyt sitä tiennyt ;) Ja tietenkin sattui kun nahkavyöllä hakattiin niin että selkään jäi punaiset arvet. Ja itkin. No mä esimerkiksi karkasin päiväkodista, kakkasin rappukäytävään jne. En nyt muista että olisin tarkoituksella mitään pahaa tehnyt, mutta lapset nyt voi olla ajattelemattomia.

Mutta en mä sitä nyt pidä niin kamalana. Ainakin opin tavoille. Ja enpähän säikähdä pienestä. Osaan tarvittaessa puolustaa itseäni kun siihen on pienestä oppinut.
[/quote]

Itse en taas ole osannut puolustaa, kun olen hakkaamiseen pienestä lähtien tottunut. Itse en tullut väkivaltaiseksi, mutta lähes jokaisen seurustelukumppanin pahoinpitelemäksi... Ja vanhempiin on huonot välit aikuisenakin. En arvosta, enkä aio omia lapsiani pahoinpidellä.
[/quote]

Minä taas olen juuri tuon väkivaltaisen lapsuuden takia nimenomaan osannut varoa väkivaltaisia miehiä. Vain yksi mies on lyönyt kerran. Avokämmenellä täysiä naamaan ja se ei tuntunut oikeastaan missään. En itkenyt, huutanut tai edes silmää räpäyttänyt. Potkaisin vain tyynesti takaisin munille. Mies oli silminnähden hämmentynyt kun en alkanutkaan kirkumaan/itkemään.

Se nahkavyöstä saanut

Vierailija
137/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remmistä tuli milloin mistäkin syystä, ja jos syytä ei ollut niin sellainen keksittiin, mm täysin hatusta vedetty huumeiden käyttö kun alaikäisenä ei edes viinaa ollut maistanut eikä tiennyt mistä sellaista olisi voinut saada haltuunsa kun kotoa ei saanut poistua kuin koulupäivän ajaksi.

Joskus remmiä tuli isältä kun oli tehnyt niinkuin äiti käski, esim äiti käski käymäään kaupassa niin isä hakkasi remmillä kun olisi hänen mielestään pitänyt olla tekemässä jotain muuta. Pahimmat ahdistukset tuli tilanteista joissa äiti käski jotain ja isä kielsi, ja isä sitten hakkasi remmillä jos ei totellut molempia - eli siis remmiä oli tulossa joka tapauksessa teki kummin päin tahansa.

Uhkailut on jatkuneet sen jälkeenkin, keväällä isä (85v) tuli pihalle uhkailemaan kirveen kanssa. Soitin sitten poliisit, ehti poistumaan ennen pollisien tuloa.

Vierailija
138/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:03"]

Veli alkoi kiduttamaan eläimiä ja sytyttelemään tulipaloja, häntä piiskattiin, jos tuli huono koenumero tms. Itse itkin omassa sängyssä kuunnellen hakkaamista ja mietin, että uskaltaisinko ilmoittaa siitä kenellekään, koska niin pahalta se tuntui. 

Toinen veljeni edelleen pitää eläinten kiduttamista ainoastaan hauskana asiana. Häntäkin piiskattiin.

[/quote]

Samoja kokemuksia mulla!

Muistan lukeneeni jostain, että lapset nyt voivat oireilla ja voida huonosti monin eri tavoin, mutta siinä vaiheessa kun kuvassa on mukana eläinten kiduttaminen, asiat ovat jo todella päin peetä.

Vierailija
139/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:20"]

Noniin. Jos on hakattu lapsena, on ok kostaa eläimille, muttei vanhuksille? Eikö eläinrääkkäys koidukkaan omaksi murheeksi loppujenlopuksi? Entä jos syntyy lehmäksi seuraavassa elämässä?

[/quote]

Tämä asia taitaa olla sulle älyllisesti aivan liian vaikea asia. Kysy hoitotädiltä huomenna, mitä väkivalta tarkoittaa ja keheen sitä voi käyttää. Oikea vastaus on tietenkin ei keneenkään eikä mihinkään elävään olentoon. Mutta kysy silti ja pidä vastaus mielessä.

Vierailija
140/202 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:34"]

[/quote]

[/quote]

Mitenkäs minä pärjäsin niin hyvin vaikka en hakannut enkä huutanut ja kaikki meni hyvin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä