Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Idiootit liikenteessä

Vierailija
02.02.2015 |

Miksi joka kerta, kun ajamaan lähtee tulee näitä teiden ritareita vastaan? Kukaan ei koskaan myönnä tekevänsä näitä, mutta silti liikenteessä tätä ajotaidotonta porukkaa riittää. Nyt voit anonyymisti tunnustaa ja perustella käytöstäsi liikenteessä!

- Ajovauhdin heijaaminen jopa 65-78 km/h välillä

- 80-alueella 70km/h kunnes tulee "ohituskaistan alkuun 1km" -kyltti ja vauhti lähtee pikkuhiljaa nousemaan. Ohituskaistalla paahdetaan lähes satasta ja tämän jälkeen tiputetaan vauhti takaisin reilusti alle rajoitusten

- Vauhdin hidastaminen kun auto/tolppa tulee vastaa vaikka nopeus on jo alle rajoituksen

- Ohituksen jälkeen ohittaneen auton perään jumahtaminen vaikka nopeus olisi reippaasti enemmän kuin aiemmin ajamasi nopeus

- Letkan syntyessä liian lyhyet turvavälit. Sinulla ei ole aikomustakaan mennä ohi, mutta ajat silti niin lähellä seuraava, että ohi halajava ei siihen voi mennä. Koko letkasta ei pääse kerralla ohi, mutta myös yksi kerrallaan ohittaminen on tehty mahdottomaksi (tarkoitan 3-5 auton letkoja, en monen kilometrin ruuhkia jolloin ohittaminen on vain tyhmää).

- Em. mainittu tilanne, mutta rekan perään jumahtaminen

- Motarilla huonommalla kelillä todella alhainen nopeus esim. 60km/h. Kumpi on vaarallisempaa? Ajaa sitä edes 80km/h jos satasta ei ole turvallista mennä vai pakottaa muut jarruttelemaan ja ohittamaan? Moni tajuaa aika myöhään, eettä edessä oleva auto lähestyy turhan nopeasti perä edellä. Huonolla kelillä ohituskaista on myös muhjuinen ja täten melko riskialtis vaihtoehto.

Tuleeko kellekkään mieleen lisää ärsyttäviä tilanteita liikenteessä?

Kommentit (236)

Vierailija
41/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää on myös tilanne missä auto tulee kiihdytyskaistaa/ramppia pitkin ja kiukulla painaa kaasua, että varmasti pääsee mun eteen. Ja siis tämä niin, että oon itse jo tyyliin puolen välin tienoilla kiihdytyskaistaa ja mun takana on tilaa vaikka muille jakaa ja tämä väylälle tulija pääsisi jouhevasti ilman turhaa kiihdytystä mun taakse. Mutta kun ei. Pitää päästä edelle! Varmaan on nopeammin perillä..

Vierailija
42/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 02:24"]

"Perässä roikkuja" taas on useimmiten odottamassa ohitusmahdollisuutta. Itselläni on vanhahko automaatti joka ei kiihdy yhtä nopeasti kuin vaihdeauto, jolloin ohitus on aloitettava mahdollisimman läheltä edelläajavaa että ehtii ohitse ennen kuin paikka menee ohi.

[/quote]

Hitaasti kiihtyvällä autolla aloitat kiihdyttämisen lähellä ohitettavaa, just. Kiihdyttelet sitten siinä rinnalla ja on hankaluuksia päästä ohi? Aloitapa se kiihdyttäminen kauempaa äläkä roiku perässä kiinni. Näin näet paremmin ettei kukaan tule vastaan ja autosi ehtii kiihtyä ennenkuin olet vastaantulijoiden kaistalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmätiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun näkee näitä, jotka luulevat pääsevänsä nopeammin ohi roikkumalla takapuskurissa kiinni rekan perässä. Siinä ne sitten käyvät toisella kaistalla kuikkimassa, että tuleeko joku vastan, kun minä siellä vähän kauempana näen tilanteen kuikkimatta. Sitten kun lopulta se tilanne tulee, että pääsee ohi, minä, jos olen jonossa seuraava, pääsen siitä rekasta ihan yhtä nopeasti ohi, vaikka lähden kauempaa; olettaen että on sopiva suora ilman vastaantulijoita. 

Vierailija
44/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän aina turvavälin, mutta usein tosiaan siihen tulee joku ja usein näillä kiireisillä on joku ihme pakko tunkea heti eteen, vaikka tilaa olisi kauempanakin. Kestää aina hetken saada se uusi turvaväli. Siinä on sitten tenkkapoo, hidastaako että saa taas jätettyä turvavälin vai ajaako sitä omaa rajoitusten mukaista nopeuttaan. 

Vierailija
45/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:01"]Itse pidän turvaväliä. Voin ajaa 80 alueella 60 jos koen sen tarpeelliseksi. Jos tahdot ohi, autan siinä. Minusta huono kuski on sellanen joka itse päättää miten muiden kuuluu ajaa. Ennakoiva ajaja säästää löpöä, autoa, itseään mutta myös minimoi onnettomuus riskejä ei vaan itseltään mutta myös muiden kohdalla. Itsekin ajan paljon. Ja se vaan menee niin ettei se hyvä kuski ole se joka ajaa joka käänteessä tien maksiminopeutta säässä kuin säässä vaan pitää ymmärtää että maksiminopeus kuuluu alittaa. Jos ajaa ohituskaistalla ja satasta satasen alueella niin ei se ole paska jos ohittaa jonon kokonaan eikä ala lain vastaisesti siksakkaamaan kaistoilla -koska takana on joku mulkku jonka pitäisi saada ajaa ylinopeutta. Ei se niin mene! :D [/quote] Saanko udella, että mikä on sinun paljon? Itselläni kilometrejä tulee n. 80tkm/vuosi, enkä pysty allekirjoittamaan kirjoitustasi. [/quote] Saman ajan itsekin. Ihan sama allekirjoitti vai et. Tunnen paljon paskojakin ammattikorkeakoulu jotka ottavat kortin kuivumaan ja nauraa asialle. Pitäisi varmaan vaan kunnioittaa sellaisen ihmisen toimintaa? Olen itse ratin takana asiallinen ja päästän ihmisiä ohi kaasua voi jättää painamatta tai kulkea niin että muut voi ohittaa mutta kun ajaa järkevästi niin ohitus sujuu kaikilta hyvin. Huono kuski reagoi muiden ajamiseen. Et sinä päätä missä mielentilassa tai miten tuntemattomassa paikassa joku ajaa. Jos menet aamulla rattiin niin nukkusit jo ja heräisit ajoissa. Siinä pari ilmaista vinkkiä! [/quote] En ole ammattikuski, en vaan halua viettää vapaa-aikaani tien päällä vaan sen takia että jollekkin ajaminen on "vaikeaa".

[/quote]

Ei se tie ei ole sitä varten että pääset toteuttamaan ajosuoritusta jolla maksimoit oman vapaa-aikasi. Sinulta puuttuu tällaisen oleellisen asian ymmärrys eli olet vajavainen kuljettaja. Valitettavasti tällaiset rutiininomaisesti pientä nättiä ylinopeutta ajamaan tottuneet, omasta mielestään muita tärkeämmät kuljettajat, ajavat usein myös paljon, jolloin meillä on tien päällä jatkuvasti kuljettajia, joiden henkinen kantti ei riitä suhtautumaan tyynesti siihen tosiasiaan että näillä heidän minäminäfantasiaansa häiritsevillä tekijöillä on yhtäsuuri oikeus olla tien päällä, oli se sitten mopoauto, traktori tai varovainen henkilöautoilija.

Vierailija
46/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei voida päästää sitä liittymästä tulevaa liittymään sujuvasti moottoritielle vaan ajetaan siinä rinnalla oikeanpuoleisella kaistalla, joten liittyjä joutuu hidastamaan vauhtiaan ja hidastaa sitten liikennettä ainakin hetkellisesti kun siihen tielle pääsee. Pohjoisessa talvisaikaan ryhmittymiskaistan ja oikeanpuoleisen kaistan välillä saattaa olla joskus reilu lumivalli muuten paitsi yhdessä kohden, mistä kaikki autot sitten ajavat. Tuo vielä vaikeuttaa asiaa jos siinä vasemmalla on urpoja jotka eivät osaa antaa tilaa.

Vierailija
47/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 05:15"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 23:16"]

Joudun nykyään ajamaan aika paljon, koska työni sisältää kouluttamista ja siksi olen näitä huomioita tehnyt. Kyllä liikenteessä näkyy myös kaahaajia ja vaarallisia ohituksia, mutta oikeastaan aika harvoin. Paljon useammin olen törmännyt näihin em. tapauksiin.

En siis kiellä, että kaahaaminen olisi typerää ja vaarallista, mutta siis paljon harvinaisempaa. Mielestäni epävarmat ja ns. "huonot kuskit" ovat enemmän haitaksi ja vaaraksi.

Ap

[/quote]

Aika erikoista, sillä itsekin ajan paljon. Omalla kohdallani Eniten on vaarallisia ohituksia. Joku hitaasti ajava pappa sattuu tuolla maalla, missä nyt ei muutenkaan tule paljoa autoja vastaan. Kirjoitin jo toiseenkin ketjuun, että enemmän minä traktoreita ohitan, kun huomattavan paljon alle rajoitusten ajavia henkilöautoja. Kesäaikaan on ylivoimainen ykkönen hitaammin ajavia yhdistemät, joilla ei sitä satasta saa ajaa. Ehkä se on alueesta ja kellonajasta kiinni? Mulla ajot sattuu pääasiassa ruuhka-aikoihin ja ajan länsirannikolla yli puolet matkoistani. Risteysalueella ja tuplakeltaisilla ohitukset ovat yleisimpiä virheitä. Ylämäessä ohittajia sattuu joka reissulla vähintään yksi. 
[/quote]

Itse asiassa tää taitaa olla myös aluekohtaista. Jos lähden vaikka kuopiosta turkuun. Nään Jyväskylään asti vain aloituksen mukaisia kuskeja. Mitä lähemmäs tamperetta pääsen, sitä enemmän ihmiset kaahaa.

Vierailija
48/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kohta jossa olen kanssasi samaa mieltä on nuo liian lyhyet turvavälit. Kaikki muu on niin tilanne kohtaista, että uskon sinunkin niissä liioittelevan tai olevan vaan pahalla tuulella ratissa. Kun autolla lähtee ajamaan, hermojen pitää olla täysin lepoasennossa, eikä niitä saa sieltä norstaa esiin missään vaiheessa, vaan nostat esiin vain ymmärryksesi muita kulkijoita kohtaan. Liian moni on ampiaisena ratissa ja siitä seuraa tällaiset ap:n valitukset.

Vierailija
49/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisilla on aivan liian kiire autoillessaan, siitä se potutus tulee. Se on täysin oma syysi jos sinulla on 10 min aikaa olla kaupungin toisella puolen.

Vierailija
50/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi inhokkini on myös ihmiset joilla ajaminen menee tunteisiin
- esom ohittaminen= henkilökohtainen loukkaus

Kerran kaupungin jälkeen rajoituksen vaihtuessa 60:sta 80:iin ei edessä ajava auto muuttanut nopeutta. Muutama sata metriä perässä ajettuani vilautin pitkiä, että "huhuu huomasitko rajoituksen muuttuneen". Auto nosti vauhdin n. 70km/h. Paikan tullessa ohitin sitten kyseisen auton. Nooh herra näistä sitten suivaantui ja ajoi seuraavaan risteykseen (n. 20km) asti aivan takapuskurissa kiinni vilkutellen pitkiä...

Lisäksi minulle on vilkuteltu pitkiä ohittaessani. Kohtuu hyvä keli (pieni vesisade, pitkä suora jja oikein tarkoituksella jätin ilmaa ohitukseen eli en torpannut eteen, etten roiskauta kuraa ohitettavan tuulilasille. - Pitkien vilautus...oi miksi?

Vierailija
51/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 08:25"]Yksi inhokkini on myös ihmiset joilla ajaminen menee tunteisiin
- esom ohittaminen= henkilökohtainen loukkaus

Kerran kaupungin jälkeen rajoituksen vaihtuessa 60:sta 80:iin ei edessä ajava auto muuttanut nopeutta. Muutama sata metriä perässä ajettuani vilautin pitkiä, että "huhuu huomasitko rajoituksen muuttuneen". Auto nosti vauhdin n. 70km/h. Paikan tullessa ohitin sitten kyseisen auton. Nooh herra näistä sitten suivaantui ja ajoi seuraavaan risteykseen (n. 20km) asti aivan takapuskurissa kiinni vilkutellen pitkiä...

Lisäksi minulle on vilkuteltu pitkiä ohittaessani. Kohtuu hyvä keli (pieni vesisade, pitkä suora jja oikein tarkoituksella jätin ilmaa ohitukseen eli en torpannut eteen, etten roiskauta kuraa ohitettavan tuulilasille. - Pitkien vilautus...oi miksi?
[/quote]

Hei ylläpito oisko mobiiliversion rivivälityksen korjaaminen jo ajankohtaista? :D

Vierailija
52/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää ne autoilijat, jotka ei osaa pimeällä käyttää valoja. Siellä ajetaan pitkät päällä vastaan tai räpsäistään liian aikaisin ne pitkät päälle, jotta varmasti vastaantulija sokaistuu. Tullaan pitkät päällä liian lähelle taakse, jolloin valot häikäisee. Sitten erikseen nämä turhaan sumuvaloja käyttävät.

Vierailija
53/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
54/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 18:31"]

Yksi juttu vielä, mihin tiellä pitää osata varautua: Kokonaan pysähtyneet, kääntymässä olevat. Katsokaas, kun niihin valtateihin liittyy sellaisia pieniä sivuteitä. Niiden sivuteiden varrella asuu ihmisiä, eikä niiden jokaisen kohdalle rakenneta ohituspaikkaa, eikä aina tien leveyskään riitä. Miehen veli asui ennen maalla valtatien varressa, pieni sivutie, mikä johti kolmeen taloon. Kävimme siellä kylässä silloin tällöin. Mua pelotti joka ikinen kerta, kun olin kääntymässä sinne, ettei perässätulijat huomaa. Laitoin aina vilkun suht. hyvissä ajoin ja silti muutaman kerran on ohitettu vasemmalta, kun mulle on ollut vilkku vasemmalle. Niin ja miehen veljen perään ajettiin siinä, onneksi hänelle ei käynyt pahasti. Sen sijaan tälle kotiinsa menijälle kävi huonommin: http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/onnettomuus-hidastaa-nelostien-liikennetta-tikkakoskella/1923563

[/quote]

Tämä. Asun itse maantien varressa, ja töistä tullessani käännyn vasemmalle kotipihaani.  Vähän ennen kotiani on onneksi pitkä suora, jonka aikana pyrin mahdollisuuksien mukaan päästämään takana tulevat ohitseni, ja toisinaan olen väistänyt bussipysäkille. Siitä huolimatta minut on kerran ohitettu vasemmalta ollessani kääntymässä, ja muutaman kerran meinattu lähteä ohitukseen. Peräänajoa odotellessa...

Vierailija
55/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:11"]

Se on kuulkaas teiden ritarittaret aika paha yhdistelmä, jos mielestään tietää kaikki säännöt ja pitää niistä sitten tinkimättä kiinni, koska joustamista ei ole kirjattu lakiin. Jos ette motarilla pysty syystä tai toisesta lyngertämään kuin kuuttakymppiä, siirtykääs maanteille tai vielä pienemmille väylille.

[/quote]

Missäs se sinun joustamisesi sitten on??!! Jos et pysty joustamaan ja sopeutumaan muihin tiellä liikkujiin, missä se sinun paikkasi on? Se on kuule tiellä niinkuin elämässä yleensä, että esim. nuoria, vanhuksia, vammaisia ja hulluja et pysty eliminoimaan vaan toimeen pitäisi tulla. (Toki toivomme, että hulluimmille ei ole annettu korttia :D)

[/quote]

Mutta 60km/h motarilla on oikeasti jo turvallisuusriski ja lisäksi lain vastaista.

[/quote]

Mikä laki kieltää ajamasta 60km/h moottoritiellä? Tietysti saa ajaa vaikka kuinka hitaasti jos on tarve sellaiseen.

[/quote]

Sanon nyt ihan ystävällisesti, että jos sulla on tarve ajaa 60 km/h, motari ei ole sitä varten. Ei sinne sen takia mennä mopoilla eikä traktoreillakaan.

Vierailija
56/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:12"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 07:52"] Kun ei voida päästää sitä liittymästä tulevaa liittymään sujuvasti moottoritielle vaan ajetaan siinä rinnalla oikeanpuoleisella kaistalla, joten liittyjä joutuu hidastamaan vauhtiaan ja hidastaa sitten liikennettä ainakin hetkellisesti kun siihen tielle pääsee. Pohjoisessa talvisaikaan ryhmittymiskaistan ja oikeanpuoleisen kaistan välillä saattaa olla joskus reilu lumivalli muuten paitsi yhdessä kohden, mistä kaikki autot sitten ajavat. Tuo vielä vaikeuttaa asiaa jos siinä vasemmalla on urpoja jotka eivät osaa antaa tilaa. [/quote] Newsflash: se on sen liittyjän tehtävä sovittaa nopeutensa muun liikennevirran mukaiseksi... [/quote] Ai sinäkö olet yksi niistä mulkuista, jotka eivät millään anna tietä motarille liittyessä vedoten "minulla on oikeus"-asenteeseen? Aika monelta kolarilta vältyttäisiin liikenteessä, jos ihmiset oppisivat olemaan joustavia, eivätkä asennoituisi noin, että minulla on oikeus, laki sanoo! Ajatko sinä risteyskolarinkin tahallasi, jos joku ajaa väärin ja tulee kolmion takaa eteesi, ehtisit jarruttaa, mutta painat kaasua, koska laki sanoo, että sinulla on oikeus mennä ensin? Tottakai tieliikennelakia pitää noudattaa, mutta hyvä kuski osaa ennakoida ja olla joustava, ei tuijota vain omia oikeuksiaan, vaan yrittää toimia tilanteissa kaikkien liikkujien parhaaksi! Mikä ihmeen ongelma siinä on, ettei voi mennä ohituskaistalle, jos rampilta tulee letka autoja? Vasta kiihdytyskaistan jälkeen vaihdetaan sinne ohituskaistalle ja körötellään edessä, kun haluaisi päästä tuollaisesta itsekkäästä idiootista ohi.

[/quote]

Ihan vaan tieliikennelakia noudatan kulta pieni...

Sinä sovitat rampilta tullessasi nopeutesi päätien liikennevirran vauhtiin ja liitys sopivaan rakoon kuten muutkin tekevät lain edellyttämällä tavalla.

Ei VOI olla noin vaikeaa!

[/quote]

Jos on niin helppoa, niin kerro toki mitä silloin tehdään, kun kiihdytyskaistalla on nopeus kohdallaan, mutta ei ole sitä rakoa, mihin liittyä. 

[/quote]

Olet liian arka jos näin käy. Ajat vaan jonkun taakse villkua käyttäen -vaikka sitten metrin päähän takapuskurista ja nostat jalan kaasulta siksi aikaa että saat sen turvavälin eteesi.

[/quote]

...jolloin se takanaolija suuttuu, kun rikoin lakia ja tungin turvaväliin, ja edellämenijä suuttuu, kun rikoin lakia ja tungin turvaväliin JA uhkaan lisäksi hänen autoaan ja henkeään :D

Itse teen aina huomaavaisesti tilaa liittymistä tuleville, jos voin tehdä sen haittaamatta muiden matkantekoa, vaikka mulla oliskin kosminen oikeus jatkaa siinä missä menen tasan sitä nopeutta, jota haluan. 

[/quote]

Voihan se suuttua. So what?

Hänen velvollisuutensa nyt vaan on pitää se turvaväli edelläajavaan ja siinä on siis tilaa liittymästä tulijan tulla.

Ja uskon kyllä että rikot lakai ja vaihdat kaistaa liittymien kohdalla. Usko myös että minä huvittelen ajamalla todella läheltä näitten idioottikaistanvaihtajien ohi.

[/quote]

Yllä täydellinen esimerkki idiootista kuskista, joka vielä opettaa muita. Olet kuin appeni. Mitä jos huvittelisit vaikka nukkekotia rakentelemalla.

Vierailija
57/236 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:18"]

Ai sinäkö olet yksi niistä mulkuista, jotka eivät millään anna tietä motarille liittyessä vedoten "minulla on oikeus"-asenteeseen? Aika monelta kolarilta vältyttäisiin liikenteessä, jos ihmiset oppisivat olemaan joustavia, eivätkä asennoituisi noin, että minulla on oikeus, laki sanoo! Ajatko sinä risteyskolarinkin tahallasi, jos joku ajaa väärin ja tulee kolmion takaa eteesi, ehtisit jarruttaa, mutta painat kaasua, koska laki sanoo, että sinulla on oikeus mennä ensin? Tottakai tieliikennelakia pitää noudattaa, mutta hyvä kuski osaa ennakoida ja olla joustava, ei tuijota vain omia oikeuksiaan, vaan yrittää toimia tilanteissa kaikkien liikkujien parhaaksi! Mikä ihmeen ongelma siinä on, ettei voi mennä ohituskaistalle, jos rampilta tulee letka autoja? Vasta kiihdytyskaistan jälkeen vaihdetaan sinne ohituskaistalle ja körötellään edessä, kun haluaisi päästä tuollaisesta itsekkäästä idiootista ohi.

[/quote]

Ai sinäkö olet niitä helkutin pässinpäitä, jotka eivät osaa kiihdyttää autollaan. Ikinä ei ole ollut ongelmia liittyä rampilta liikenteen sekaan. Mutta olenkin aina kiihdyttänyt riittävään vauhtiin.

Ongelmia tulee kun osa valopäistä pyrkii 80km/h nopeudella tunkemaan motarille, kun muut ajavat 120km/h. Sitten alkaa se superkimpoilu ja saadaan hyviä vaaratilanteita vasemmalle kaistalle.

Raskaskalusto on sellaista, joille annan tilaa, koska heidän kalusto on rajoitettu nopeuden suhteen. Henkilöautot pystyvät säätämään nopeuden jopa siihen 120km/h asti. Jos se ei onnistu, niin ei kannata tulla motarille lainkaan.
[/quote]

Ei, minä olen se, joka joutuu jarruttamaan siitä 90-100 km/h 80km/h, kun taulapää kiihdyttää viereisellä kaistalla ensin vierelle, ei väistä ohituskaistalle ja pakottaa minut jarruttamaan. Jos yritän kiihdyttää kiihdytyskaistalla edelle, niin taulapää kiihdyttää myös.

Vierailija
58/236 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 07:52"] Kun ei voida päästää sitä liittymästä tulevaa liittymään sujuvasti moottoritielle vaan ajetaan siinä rinnalla oikeanpuoleisella kaistalla, joten liittyjä joutuu hidastamaan vauhtiaan ja hidastaa sitten liikennettä ainakin hetkellisesti kun siihen tielle pääsee. Pohjoisessa talvisaikaan ryhmittymiskaistan ja oikeanpuoleisen kaistan välillä saattaa olla joskus reilu lumivalli muuten paitsi yhdessä kohden, mistä kaikki autot sitten ajavat. Tuo vielä vaikeuttaa asiaa jos siinä vasemmalla on urpoja jotka eivät osaa antaa tilaa. [/quote] Newsflash: se on sen liittyjän tehtävä sovittaa nopeutensa muun liikennevirran mukaiseksi... [/quote] Ai sinäkö olet yksi niistä mulkuista, jotka eivät millään anna tietä motarille liittyessä vedoten "minulla on oikeus"-asenteeseen? Aika monelta kolarilta vältyttäisiin liikenteessä, jos ihmiset oppisivat olemaan joustavia, eivätkä asennoituisi noin, että minulla on oikeus, laki sanoo! Ajatko sinä risteyskolarinkin tahallasi, jos joku ajaa väärin ja tulee kolmion takaa eteesi, ehtisit jarruttaa, mutta painat kaasua, koska laki sanoo, että sinulla on oikeus mennä ensin? Tottakai tieliikennelakia pitää noudattaa, mutta hyvä kuski osaa ennakoida ja olla joustava, ei tuijota vain omia oikeuksiaan, vaan yrittää toimia tilanteissa kaikkien liikkujien parhaaksi! Mikä ihmeen ongelma siinä on, ettei voi mennä ohituskaistalle, jos rampilta tulee letka autoja? Vasta kiihdytyskaistan jälkeen vaihdetaan sinne ohituskaistalle ja körötellään edessä, kun haluaisi päästä tuollaisesta itsekkäästä idiootista ohi.

[/quote]

Ihan vaan tieliikennelakia noudatan kulta pieni...

Sinä sovitat rampilta tullessasi nopeutesi päätien liikennevirran vauhtiin ja liitys sopivaan rakoon kuten muutkin tekevät lain edellyttämällä tavalla.

Ei VOI olla noin vaikeaa!
[/quote]

Mikä ihmeen kulta-pieni :D. Kyllä minä lain tiedän, mutta jos on mahdollisuus antaa tietä ja näkee, että rampilta tulijalta loppuu kohta kiihdytyskaista kesken, kaistalta tulee muitakin, niin onko se niin paljon vaadittu, että arvon herra taikka rouva väistää sille viereiselle kaistalle ja antaa tilaa, niin ettei koko ramppiletkan tarvitse jarrutella? Haluatko vielä ohittaa pointin ja kullitella lapsellisesti?

Vierailija
59/236 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:44"]

On siinä se ongelma, jos motarin ensimmäisellä kaistalla (eli oikea kaista) joku kiihdyttää ensin siihen motarilta liittyvän viereen ja jumahtaa siihen. Kun liittymiskaista lähenee loppuaan, pitää minun jarruttaa päästäkseni motarille. Miksi pitää kiihdyttää sieltä takaa rinnalle, estää motarille liittyminen ja vaihtaa ohituskaistalle vasta sen jälkeen, kun minä olen joutunut jarruttamaan ja liittymään tämän tollon taakse ja yritän ohituskaistan kautta päästä ohi, koska en halua noin vaarallisen ja piittaamattoman kuskin takana ajaa? Niin siinä vaiheessa vaihdetaan ohitettaviin kaistalle, taas siihen eteen. Mikä on tämä perimmäinen ajatus ja idea taustalla, että miksi??

[/quote]

Sinä et selvästikään hallitse autosi nopeutta. Kiihdytyskaistalla on erittäin helppoa sovittaa nopeus sellaiseksi, että pääsee mukaan liikenteeseen.

Ajan moottoriteillä lähes aina vakionopeussäädin päällä. Eli juuri sitä samaa vauhtia koko ajan. Huvittavimpia ovat nämä henkilöt, jotka ovat tulossa moottoritielle, kiihdyttävät siihen rinnalle kiihdytyskaistalla ja sitten vilkuilevat siihen tyyliin, että minun pitäisi antaa tietä. Siinä on edessä ja takana tilaa vaikka muille jakaa. En minä ala vaihtelemaan kaistaa sen takia, ettei toinen osaa säätää nopeuttaan. Koska varsinkin tämä turha kaistan vaihtelu aiheuttaa niin usein pahoja vaaratilanteita.
[/quote]

Turha kaistan vaihto? Eihän se ole turhaa tai vaarallista, se on ohituskaista ja useimmiten se on tyhjillään kohdallasi. Sen sijaan sinä pakotat rampilta tulijan jarruttamaan, liittymään ja taas kiihdyttämään, pahimmillaan koko rampillinen autoja jarruttaa. Sinä voisit vain ystävällisesti tehdä tietä, väistää vasemmalle. Liikenne olisi sujuvaa ja turvallista. Paljon vaarallisempaa se jarruttelu on, kuin väistäminen tyhjälle, viereiselle kaistalle. Mutta kiitos, sain vastauksen. Sinä siis huvitat itseäsi ja naureskelet ratin takana, kun pääset hankaloittamaan toisen ajoa - ihan vain kiusallasi.

Vierailija
60/236 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:11"]

Se on kuulkaas teiden ritarittaret aika paha yhdistelmä, jos mielestään tietää kaikki säännöt ja pitää niistä sitten tinkimättä kiinni, koska joustamista ei ole kirjattu lakiin. Jos ette motarilla pysty syystä tai toisesta lyngertämään kuin kuuttakymppiä, siirtykääs maanteille tai vielä pienemmille väylille.

[/quote]

Missäs se sinun joustamisesi sitten on??!! Jos et pysty joustamaan ja sopeutumaan muihin tiellä liikkujiin, missä se sinun paikkasi on? Se on kuule tiellä niinkuin elämässä yleensä, että esim. nuoria, vanhuksia, vammaisia ja hulluja et pysty eliminoimaan vaan toimeen pitäisi tulla. (Toki toivomme, että hulluimmille ei ole annettu korttia :D)

[/quote]

Mutta 60km/h motarilla on oikeasti jo turvallisuusriski ja lisäksi lain vastaista.

[/quote]

Mikä laki kieltää ajamasta 60km/h moottoritiellä? Tietysti saa ajaa vaikka kuinka hitaasti jos on tarve sellaiseen.
[/quote]

Ystäväni vanhempi on saanut useasti ALINOPEUSSAKOT ajettuaan tuota nopeutta motarilla. Se on suuri turvallisuusriski. Jos et tätä tajua, älä missään nimessä aja! Takuulla soitan poliisille, jos joku ajaa motarilla noin hiljaa, siinäpä hidastelija makselee sakkoja, puhaltelee alkometriin ja antaa huumetestejä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän