Idiootit liikenteessä
Miksi joka kerta, kun ajamaan lähtee tulee näitä teiden ritareita vastaan? Kukaan ei koskaan myönnä tekevänsä näitä, mutta silti liikenteessä tätä ajotaidotonta porukkaa riittää. Nyt voit anonyymisti tunnustaa ja perustella käytöstäsi liikenteessä!
- Ajovauhdin heijaaminen jopa 65-78 km/h välillä
- 80-alueella 70km/h kunnes tulee "ohituskaistan alkuun 1km" -kyltti ja vauhti lähtee pikkuhiljaa nousemaan. Ohituskaistalla paahdetaan lähes satasta ja tämän jälkeen tiputetaan vauhti takaisin reilusti alle rajoitusten
- Vauhdin hidastaminen kun auto/tolppa tulee vastaa vaikka nopeus on jo alle rajoituksen
- Ohituksen jälkeen ohittaneen auton perään jumahtaminen vaikka nopeus olisi reippaasti enemmän kuin aiemmin ajamasi nopeus
- Letkan syntyessä liian lyhyet turvavälit. Sinulla ei ole aikomustakaan mennä ohi, mutta ajat silti niin lähellä seuraava, että ohi halajava ei siihen voi mennä. Koko letkasta ei pääse kerralla ohi, mutta myös yksi kerrallaan ohittaminen on tehty mahdottomaksi (tarkoitan 3-5 auton letkoja, en monen kilometrin ruuhkia jolloin ohittaminen on vain tyhmää).
- Em. mainittu tilanne, mutta rekan perään jumahtaminen
- Motarilla huonommalla kelillä todella alhainen nopeus esim. 60km/h. Kumpi on vaarallisempaa? Ajaa sitä edes 80km/h jos satasta ei ole turvallista mennä vai pakottaa muut jarruttelemaan ja ohittamaan? Moni tajuaa aika myöhään, eettä edessä oleva auto lähestyy turhan nopeasti perä edellä. Huonolla kelillä ohituskaista on myös muhjuinen ja täten melko riskialtis vaihtoehto.
Tuleeko kellekkään mieleen lisää ärsyttäviä tilanteita liikenteessä?
Kommentit (236)
jos joku ajaa edelläni 80KM/H,80KM/H nopeusalueella ja itse ajan 100KM/H niin tietenkin ajan silloin ohi.En tietenkään jää kuppaamaan silloin toisen taakse.Kyllähän tälläisen asian pitäisi ymmärtää.
Mikä ammattikorkeakoulu kysyn itse? Piti olla ammattikuski.. ;)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:01"]Itse pidän turvaväliä. Voin ajaa 80 alueella 60 jos koen sen tarpeelliseksi.
Jos tahdot ohi, autan siinä.
Minusta huono kuski on sellanen joka itse päättää miten muiden kuuluu ajaa.
Ennakoiva ajaja säästää löpöä, autoa, itseään mutta myös minimoi onnettomuus riskejä ei vaan itseltään mutta myös muiden kohdalla.
Itsekin ajan paljon. Ja se vaan menee niin ettei se hyvä kuski ole se joka ajaa joka käänteessä tien maksiminopeutta säässä kuin säässä vaan pitää ymmärtää että maksiminopeus kuuluu alittaa.
Jos ajaa ohituskaistalla ja satasta satasen alueella niin ei se ole paska jos ohittaa jonon kokonaan eikä ala lain vastaisesti siksakkaamaan kaistoilla -koska takana on joku mulkku jonka pitäisi saada ajaa ylinopeutta. Ei se niin mene! :D
[/quote]
Saanko udella, että mikä on sinun paljon?
Itselläni kilometrejä tulee n. 80tkm/vuosi, enkä pysty allekirjoittamaan kirjoitustasi.
[/quote]
Saman ajan itsekin. Ihan sama allekirjoitti vai et. Tunnen paljon paskojakin ammattikorkeakoulu jotka ottavat kortin kuivumaan ja nauraa asialle. Pitäisi varmaan vaan kunnioittaa sellaisen ihmisen toimintaa?
Olen itse ratin takana asiallinen ja päästän ihmisiä ohi kaasua voi jättää painamatta tai kulkea niin että muut voi ohittaa mutta kun ajaa järkevästi niin ohitus sujuu kaikilta hyvin.
Huono kuski reagoi muiden ajamiseen. Et sinä päätä missä mielentilassa tai miten tuntemattomassa paikassa joku ajaa. Jos menet aamulla rattiin niin nukkusit jo ja heräisit ajoissa. Siinä pari ilmaista vinkkiä!
[/quote]
En ole ammattikuski, en vaan halua viettää vapaa-aikaani tien päällä vaan sen takia että jollekkin ajaminen on "vaikeaa".
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:38"]Samaa oon jo ikuisuuden pohtinu: kaikki valittavat näistä oman elämänsä kimi räikkösistä, mutta kukaan ei tunnusta kuuluvunsa kyseiseen surkeiden kuskien heimoon!
Lisäksi kaupungissa ärsyttää ihmiset, jotka näyttävät vilkkua tosi myöhään. Liikenne ois paljon sujuvampaa jos vilkku ois ajoissa päällä ja muut ehtis ennakoimaan.
[/quote]
Tunnustatko itse kuuluvasi surkeiden kuskien iloiseen joukkioon?
Minun virheeni johtuvat siitä, että olen huono kuski. Koskaan en ole aiheuttanut vaaraa tai onnettomuutta, mutta varmasti olen aiheuttanut hidastuksia ja ärsyyntymistä. Teillä nyt vain on kaikentasoisia kuljettajia, ja silti siellä pitäisi tulla toimeen.
No mä nään huomattavasti enemmän niitä hulluja ohittelijoita kun epävarmoja kuskeja. Itse ajan melkein aina rajoitusten mukaan, joskus vähän ylikin mutta ei kun siellä on aina joku matti myöhäinen hirveellä kiireellä ohittelemassa... Se se vasta on älytöntä.
Turvavälejä on hiukka hankala pitää sen vuoksi, että letkassa ajaessa siihen on heti joku apina tunkemassa. "Perässä roikkuja" taas on useimmiten odottamassa ohitusmahdollisuutta. Itselläni on vanhahko automaatti joka ei kiihdy yhtä nopeasti kuin vaihdeauto, jolloin ohitus on aloitettava mahdollisimman läheltä edelläajavaa että ehtii ohitse ennen kuin paikka menee ohi.
Itseäni ärsyttää se, että hidastetaan ennen punaisia valoja, ettei tarvitsisi pysähtyä. Tästä on sitten seurauksena, että kauempana perässä ajavat eivät ehdi valoista, kun jonon ensimmäinen eli hidastelija on vielä 25 metrin päässä kun valot jo vaihtuvat...
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 02:16"]
No mä nään huomattavasti enemmän niitä hulluja ohittelijoita kun epävarmoja kuskeja. Itse ajan melkein aina rajoitusten mukaan, joskus vähän ylikin mutta ei kun siellä on aina joku matti myöhäinen hirveellä kiireellä ohittelemassa... Se se vasta on älytöntä.
[/quote]
miten niin,jollakin voi olla kiire leimaamaan aamulla kellokorttia,silloin jokainen saavutettu minuutti on ratkaiseva.Tietenkin ohitan silloin kaikki edessä nysvääjät.Niin niin pitäisi herätä aikaisemmin,mutta ei oikein viitsi herätä tuntia aikaisemmin koska työmatka kestää vain 10 minuuttia.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 02:24"] "Perässä roikkuja" taas on useimmiten odottamassa ohitusmahdollisuutta. Itselläni on vanhahko automaatti joka ei kiihdy yhtä nopeasti kuin vaihdeauto, jolloin ohitus on aloitettava mahdollisimman läheltä edelläajavaa että ehtii ohitse ennen kuin paikka menee ohi.
[/quote]
Mikäli ohitustilanteet tulevat sinulle täysin yllättäen, kannattaisi ehkä jättää ohittelematta. Jos pidät sopivaa turvaväliä, näet myös paremmin vastaantulijoiden kaistan (ohitusmahdollisuudet), kuin silloin kun roikut jonkun perseessä kiinni, eli pystyt ennakoimaan, että tuon auton jälkeen minä ohitan. Ideaali ohitushan tapahtuu jotakuinkin siten, että kiihdytät vauhtisi jo omalla kaistalla ollessasi täyteen ohitusnopeuteen, ja sitten suihkaiset edessä olevan ohi. Ei suinkaan niin, että lähdet siinö vastaantulijoiden kaistalla vasta kiihdyttämään vauhtia!
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 02:54"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 02:16"]
[/quote]
miten niin,jollakin voi olla kiire leimaamaan aamulla kellokorttia,silloin jokainen saavutettu minuutti on ratkaiseva.Tietenkin ohitan silloin kaikki edessä nysvääjät.Niin niin pitäisi herätä aikaisemmin,mutta ei oikein viitsi herätä tuntia aikaisemmin koska työmatka kestää vain 10 minuuttia.
[/quote]
Varmasti lohduttaa kun makaat letkuissa sairaalassa parivuotiaan lapsen tappaneena, että sainpahan kellokortin leimattua muutaman minuutin aikaisemmin monen vuoden ajan.
Olen erittäin onnellinen, etteivät työaikani ole perus 8-16, enkä siis joudu joka päivä pahimpaan työmatkaruuhkaan. Ihmiset eivät vain osaa ajaa ruuhkassa!
Ärsyttää, kun liikennevaloista pääsee kerrallaan vain muutama auto läpi, kun ainakin tupla määrä voisi päästä, mikäli ihmiset seuraisivat liikennettä. Lähes jokaisissa valoissa autot lähtevät haitarin omaisesti liikkeelle; valojen vaihtuessa vihreäksi ensimmäinen lähtee liikkeelle. Ensimmäisen liikkuessa toinen alkaa etsimäön kytkintä ja vaihdekeppiä. Toisen lähtiessä kolmas tajuaa valojen vaihtuneen ja alkaa hiljalleen painamaan kaasua jne. Neljäs innostuu päästessään vihdoin liikkeelle, mutta voih, valot vaihtuivatkin juuri punaisiksi.
Toinen ärsyttävä tapa liikenteessä on se, kun samaan aikaan painetaan jarru pohjaan ja laitetaan vilkku päälle. ENSIN VILKKU, SITTEN JARRU!
Perseessä roikkujat. Ajan täysin rajoitusten mukaan tai hieman ylinopeutta. Silti joku saavuttaa minua pikkuhiljaa, varmasti huomaa minua lähestyessään että ajan häntä hiljempaa. Siltikään ei voi jättää asianmukaista turvaväliä ajoissa, vaan tullaan siihen perseeseen kiinni. Monesti olisi tällaisen edessä tehnyt mieli lyödä jarrut pohjaan ja testata että tuleeko päälle, mutta koska myös minun autoni ruttaantuu siinä, olen tämän jättänyt välistä. Ja tiedoksi sinulle joka saavutat minut ja alat perseessä roikkumaan, en varmasti aja yhtäkään km/h ylinopeutta niin kauan kuin siinö roikut! Saatanpa jopa kiusallani ajaa alinopeutta. Mene ohi, jos haluat ajaa minua kovempaa.
Ja ohituksista päästiinkin taas hulluihin ohittelijoihin. Miksi, MIKSI jonkun päähän ei uppoa se, ettet ole yksin liikenteessä! Et riskeeraa pelkästään omaa henkeäsi lähtiessäsi ohittamaan pitkää yhdistelmärekkaa, vaikka vastaantulija näkyy jo pelottavan lähellä. Siellä vastaantulevassa autossa voi istua vaikka pieni lapsi, kuten tänään. Mitä lyhyempää matkaa ajat, sitä vähemmän sinä hyödyt ajallisesti hulluista ohitteluista. Olen joskus huvikseni laskenut, että useat tuhatta ja sataa paahtavat autot ovat päässeet moottoritien rampille jopa useita sekunteja ennen minua. SIIS WAU! Säästit juuri ainakin neljä sekuntia! Kyllä kannatti!!
Ottaa päähän ne, jotka ajavat ilman valoja. Varsinkin valkoiset autot talvella pääsevät välillä yllättämään jos liikkuvat valoitta.
Lisäksi tietenkin ne, ketkä ovat suunnanneet valonsa päin helvettiä, ja sensijaan että ajovalot valaisisivat tietä, häikäisevät ne vain vastaantulijan silmiä.
Mä jään joskus ohittaneen auton "perään". Ihan siitä syystä, ettei se sitten ajakaan kovempaa kuin minä. Osa ilmeisesti kuvittelee, että pikkuautolla ajava nainen ajaa kuitenkin hitaammin tai sahaten. Mutta kun mulla on se vakionopeudensäädin, jota käytän ihan aina kun voi. Toisinaan olen ohituksen jälkeen jopa joutunut laittamaan nopeutta hitaammaksi. Kerran kävi näin, että menin samalle tankille ja ohittaja jopa kysyi, että miksi kiihdytin perään kun ohitin (oli hyvä kesäkeli). Sain äijän punaiseksi sanomalla, että mulla oli vakkarissa 110 silloin kun ohitit ja ohittamisen jälkeen 108, vissiin mulla on siinä sitten joku vika. Ukko tiuskasi, että onko tuollaisessa koslassa muka vakionopeudensäädin, paiskasi autonsa oven kiinni ja häipyi. Kyllä, vakionopeudensäädin voi olla millaisessa autossa vaan, ainakin alle 15-v vanhoissa.
Isot, hyvin kiihtyvät autot joilla pääsee hyvin ohi. Silti pitää tulla viiden metrin päähän perään, vaikka ei ole mitään mahdollisuutta päästä ohi. Ei voi odottaa omaa vuoroa, kun siitä rekasta, joka, edellä menee, ei kuitenkaan pääse ohi kun vastaan tulee koko ajan jonoa. Minäkin haluaisin sen ohittaa. Nämä peräpuskurissa roikkujat ovat ärsytyksen aihe ja liikenneturvallisuuden vaarantaja numero 2. Numero 1 on nämä, jotka eivät edes jää roikkumaan. Pistetään kylmästi ohi samantien. Ei välitetä ylämäestä, risteyksestä, vastaantulijoista. Tällainen tyyppihän se eilen Tampereella tappoi lapsen. Ihan sama mikä keli oli, vain idiootti törmää ohittaessaan vastaantulijaan, eikä kelillä ole mitään merkitystä. Syy on yksin ohittajan, ei kenenkään muun.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 02:16"]
[/quote]
Sama. Ei mullakaan mikään helposti kiihtyvä auto ole, mutta kyllä mä pääsen ohi roikkumatta perässä. Perässä roikkuja on myös tyhmiä kuskeja, sillä vastaantulevan liikenteen näkee helpommin, kun jättää vähän väliä. Miettikääpä sitä, tollot!
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 02:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 02:24"] "Perässä roikkuja" taas on useimmiten odottamassa ohitusmahdollisuutta. Itselläni on vanhahko automaatti joka ei kiihdy yhtä nopeasti kuin vaihdeauto, jolloin ohitus on aloitettava mahdollisimman läheltä edelläajavaa että ehtii ohitse ennen kuin paikka menee ohi. [/quote] Mikäli ohitustilanteet tulevat sinulle täysin yllättäen, kannattaisi ehkä jättää ohittelematta. Jos pidät sopivaa turvaväliä, näet myös paremmin vastaantulijoiden kaistan (ohitusmahdollisuudet), kuin silloin kun roikut jonkun perseessä kiinni, eli pystyt ennakoimaan, että tuon auton jälkeen minä ohitan. Ideaali ohitushan tapahtuu jotakuinkin siten, että kiihdytät vauhtisi jo omalla kaistalla ollessasi täyteen ohitusnopeuteen, ja sitten suihkaiset edessä olevan ohi. Ei suinkaan niin, että lähdet siinö vastaantulijoiden kaistalla vasta kiihdyttämään vauhtia!
[/quote]
*Juuri näin! Nuo perässäroikkujat pitävät itseään hyvinä kuskeina, eivätkä tajua/muista tätä perusasiaa, joka opetetaan autokoulussa....
Ärsyttää päin vittua ryhmittäytyjät. Kun ovat kääntymässä oikealle, koukkaavat keskiviivan kautta, kuvittelevat ilmeisesti että se oma pikku micra tai yaris on täysperävaunurekka joka vaatii saatanasti tilaa kääntyäkseen. Ja tietenkin vasemmalle käännyttäessä ryhmitytään tien oikeaan reunaan. Erityisesti sadan vuoden molemmin puolin olevat kuskit harrastavat tätä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 23:16"]
Joudun nykyään ajamaan aika paljon, koska työni sisältää kouluttamista ja siksi olen näitä huomioita tehnyt. Kyllä liikenteessä näkyy myös kaahaajia ja vaarallisia ohituksia, mutta oikeastaan aika harvoin. Paljon useammin olen törmännyt näihin em. tapauksiin.
En siis kiellä, että kaahaaminen olisi typerää ja vaarallista, mutta siis paljon harvinaisempaa. Mielestäni epävarmat ja ns. "huonot kuskit" ovat enemmän haitaksi ja vaaraksi.
Ap
[/quote]
Aika erikoista, sillä itsekin ajan paljon. Omalla kohdallani Eniten on vaarallisia ohituksia. Joku hitaasti ajava pappa sattuu tuolla maalla, missä nyt ei muutenkaan tule paljoa autoja vastaan. Kirjoitin jo toiseenkin ketjuun, että enemmän minä traktoreita ohitan, kun huomattavan paljon alle rajoitusten ajavia henkilöautoja. Kesäaikaan on ylivoimainen ykkönen hitaammin ajavia yhdistemät, joilla ei sitä satasta saa ajaa. Ehkä se on alueesta ja kellonajasta kiinni? Mulla ajot sattuu pääasiassa ruuhka-aikoihin ja ajan länsirannikolla yli puolet matkoistani. Risteysalueella ja tuplakeltaisilla ohitukset ovat yleisimpiä virheitä. Ylämäessä ohittajia sattuu joka reissulla vähintään yksi.
Nää on just aika tomppeleita, jotka luulevat olevansa hyviä kuskeja, eivätkä osaa perusasioita. Kuten juuri tuo, että ohituksen saa tehtyä nopeasti ja turvallisesti jättämällä vähän väliä siihen edellä ajavaan eikä roikkumalla peräpuskurissa kilometritolkulla.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:01"]Itse pidän turvaväliä. Voin ajaa 80 alueella 60 jos koen sen tarpeelliseksi.
Jos tahdot ohi, autan siinä.
Minusta huono kuski on sellanen joka itse päättää miten muiden kuuluu ajaa.
Ennakoiva ajaja säästää löpöä, autoa, itseään mutta myös minimoi onnettomuus riskejä ei vaan itseltään mutta myös muiden kohdalla.
Itsekin ajan paljon. Ja se vaan menee niin ettei se hyvä kuski ole se joka ajaa joka käänteessä tien maksiminopeutta säässä kuin säässä vaan pitää ymmärtää että maksiminopeus kuuluu alittaa.
Jos ajaa ohituskaistalla ja satasta satasen alueella niin ei se ole paska jos ohittaa jonon kokonaan eikä ala lain vastaisesti siksakkaamaan kaistoilla -koska takana on joku mulkku jonka pitäisi saada ajaa ylinopeutta. Ei se niin mene! :D
[/quote]
Saanko udella, että mikä on sinun paljon?
Itselläni kilometrejä tulee n. 80tkm/vuosi, enkä pysty allekirjoittamaan kirjoitustasi.
[/quote]
Saman ajan itsekin. Ihan sama allekirjoitti vai et. Tunnen paljon paskojakin ammattikorkeakoulu jotka ottavat kortin kuivumaan ja nauraa asialle. Pitäisi varmaan vaan kunnioittaa sellaisen ihmisen toimintaa?
Olen itse ratin takana asiallinen ja päästän ihmisiä ohi kaasua voi jättää painamatta tai kulkea niin että muut voi ohittaa mutta kun ajaa järkevästi niin ohitus sujuu kaikilta hyvin.
Huono kuski reagoi muiden ajamiseen. Et sinä päätä missä mielentilassa tai miten tuntemattomassa paikassa joku ajaa. Jos menet aamulla rattiin niin nukkusit jo ja heräisit ajoissa. Siinä pari ilmaista vinkkiä!