Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteenmuutto: poikaystävä vaatii vuokraa?

Vierailija
13.11.2021 |

Olen opiskelemassa sosionomiksi ja teen opiskeluiden ohella osa-aikatöitä kaupassa. Ollaan seurusteltu poikaystävän kanssa kohta 2 vuotta ja tultiin yhdessä siihen tulokseen, että yhteemuutto olisi ajankohtainen. Poikaystävä on minua pari vuotta vanhempi ja tekee kokopäivätöitä projektipäällikkönä. Itse asun kerrostaloyksiössä ja tarkoitus oli, että muuttaisin poikaystäväni omistamaan omakotitaloon.

Kuvittelin omassa mielessäni, että se riittäisi, jos pienistä tuloistani maksaisin niin ison osan ruokaostoksista ja muista yhteisistä kuluista kun pystyn, mutta poikaystävän mielestä minun pitäisi maksaa vuokraa, jos asun "hänen" talossaan. Vähän kyllä ison askeleen ottamisesta saatu onnellisuuden tunne lopahti. Vuokra olisi pienempi kuin nykyisessä asunnossani, mutta lisäksi joutuisin maksamaan myös niitä muita kuluja, "yhteisessä" talossa kun asutaan.

Poikkis on muuten täydellinen paketti, mutta tämä vaatimus pisti miettimään. Onko oikein vaatia omalta puolisolta vuokraa? Tai ylipäätään tuoda rakkaudelle perustuvaan parisuhteeseen tällaista "liiketoimintaa"? Onko poikaystäväni todella kylmäsydäminen vai ylireagoinko? Ja onko mitään vinkkejä miten voisin yrittää neuvotella tästä? Haluaisin kyllä muuttaa yhteen, mutta...

Kommentit (828)

Vierailija
221/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut vierestä pariskuntaa jossa avopuoliso opiskelee ja tekee töitä osa-aikaisesti. Ovat olleet yhdessä jo muutaman vuoden. Miehellä on vakituinen työ, tienaa rutkasti.. siitä huolimatta avovaimo maksaa puolet kaikesta. Mies on myös kertonut ettei aio. Ennä kihloihin ennen kuin puoliso valmistuu ja alkaa tienaamaan enemmän. Kovin vaikeaa ei ole ennustaa tämän parisuhteen onnellisuutta ja tulevaisuutta.. Mistä näitä saitoja ihmisiä löytyy jotka vaatii että kaikki kulut maksetaan puoliksi ja mitään ei haluta suoda toiselle jos kerta siihen on itsellä varaa? Pysytköön tällaiset luuserit sinkkuina.

Vierailija
222/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävälläni oli sama tilanne. Muutti miesystävänsä taloon ja maksoi 450€ vuokraa kuukaudessa. Tämän lisäksi ystäväni maksoi juoksevia kuluja kuten lämmitystä, sähköä ja vakuutuksia. Pikkuhiljaa ystäväni silmät avautuivat ja erohan siitä tuli. Nyt ystäväni on katkera typeryydestään ja siitä kuinka mies kerrytti omaisuuttaan hänen rahoilla. Joten älä suostu. Osallistuminen kuluihin pitäisi olla riittävä jollet talosta puolia omista.

Kuinka monta noin halpaa vuokrakämppää löydät eteläsuomesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai maksat osuutesi. Ethän halua olla siipeilijä. Elättäisitkö itse miestäsi (tahatonta työttömyyttäei tietenkään lasketa).. t. N49

Varmaan AP elättäisi miestään, mikäli tilanne niin vaatisi. Nyt neitonen on vielä opiskelija, jolla ei ole vielä vakituista duunia. AP, miehesi pihiys ei tule ainakaan vähenemään myöhemmin, joten ei sun kannata muuttaa yhteen.

Vierailija
224/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tilanteessa olisi kohtuullista jos vaikka maksaisit sähkölaskun (OK talossa se on muutama satanen kk). En vaatisi muuta eli esim. 200-300€ kk ei enempää. Törkeä ja saita äijä, menisi myllä maku koko miehestä

Vierailija
225/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ylipäätään voi asua ilmaiseksi?

Kerro mulle se paikka? Jos ei lapsuudenkotia lasketa…

Miksi tollaisen laiskan lorvijan pitäisi saada osallistua vaan ruokakuluista?

Muuttaa toisen kotiin ilmaiseksi.

Ei Jeesus. Ei oo ihme että niin moni nainen on heikossa asemassa eron tullessa kun ei minkäänlaista itsenäisyyttä ja ollaan vaan jossain toisen kämpässä ja naksetaan sillloin tällön Alepan kassi.

Herätkää!

Eihän AP mikään laiska lorvija ole. Opiskelija, joka tienaa vähän rahaa elääkseen.

Vierailija
226/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa voi joko poikaystävälle, joka kerryttää maksuilla omaisuuttaan tai toiselle vuokranantajalle, joka kerryttää vuokrilla omaisuuttaan vieläkin enemmän. Asumismenot voi jakaa tuloihin suhteutettuna. Se on tasa-arvoista. Haloo nyt naiset, ei kenelläkään ole velvollisuutta kustantaa opintojanne tarjoamalla ilmaista asuntoa.

Vierailija
227/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ylipäätään voi asua ilmaiseksi?

Kerro mulle se paikka? Jos ei lapsuudenkotia lasketa…

Miksi tollaisen laiskan lorvijan pitäisi saada osallistua vaan ruokakuluista?

Muuttaa toisen kotiin ilmaiseksi.

Ei Jeesus. Ei oo ihme että niin moni nainen on heikossa asemassa eron tullessa kun ei minkäänlaista itsenäisyyttä ja ollaan vaan jossain toisen kämpässä ja naksetaan sillloin tällön Alepan kassi.

Herätkää!

Eihän AP mikään laiska lorvija ole. Opiskelija, joka tienaa vähän rahaa elääkseen.

Eli ostaa Guccin laukun, kun asumisesta ei tarvitse maksaa.

Vierailija
228/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pahasti siltä, että poikaystävä kaipaisi taloonsa piikaa, joka maksaisikin vielä hänelle siitä ilosta vuokraa... Kannattaa asua omassa kämpässä ja keskittyä vain tapailuun ja opiskeluun, ellei poikaystävällä ole mitään parempaa ehdotusta esittää. Itsehän hän on omakotitalon asunnokseen halunnut, maksakoon siitä ilosta sitten, kun on hänen omaisuutakin.

Vierailija
229/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en alkaisi maksamaan vuokraa, pysyisin sitten mieluummin omassa vuokra-asunnossani. 

Mikäli kuitenkin alat maksamaan poikaystävällesi vuokraa. Tee pelisäännöt selväksi.

- Vuokraisännällä ei ole mitään asiaa sinun yksityiseen tilaasi vuokra-asunnossa, ilman erillistä pyyntöä/sopimista.

- Vuokraisäntä vastaa mistä? Vedestä ja Sähköstä ja lämmityksestä? Nämä menot siis varmaan sisältyvät vuokraan.

- Poikaystäväsi ilmoittaa veroilmoituksessa sentilleen saamansa vuokratulot, jolloin verottaja ottaa niistä oman osuutensa.

- Onko yhteinen vai erilliset keittiöt? näiden pelisäännöt eli käyttö.

- Sauna?

- Yövieraat?, muut vieraat? (koska olet alivuokralainen kun poikaystäväsi asuu samaa taloa)

- Oma vai yhteinen sisäänkäynti?

- Vuokralaisen vastuu omakotitalon pihatöistä?

- Vuokralaisen hankkimaa kotivakuutusta varten rajaus eli mitä on vuokrattu, 1 huone ja keittiön käyttö oikeus vai mitä? tällä suora vaikutus vakuutusmaksuun.

- ymv. mitä tähän jäi listaamatta, mutta tällä pääset alkuun :)

Vierailija
230/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia loisia sitä onkin. Ilmaiseksi pitäisi päästä asumaan?

Vierailija
231/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika, ansaitset parempaa.

Vierailija
232/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko maksaa mitään valmistuttuasi ja kun saat parempaa palkkaa? Vai ostaa peräti oman asunnon? Säästöönkin on voinut jäädä jotain, kun asumisesta ei ole tarvinnut maksaa. Miehillä on nykyään vahva hyväksikäytön pelko.

Vierailija
233/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikoo asua toisen kodissa, tietenkin yhteisiin kuluihin osallistutaan. Ellei sitten ole sovittu, että liukas luottokortti käy maksusta.

Vierailija
234/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa voi joko poikaystävälle, joka kerryttää maksuilla omaisuuttaan tai toiselle vuokranantajalle, joka kerryttää vuokrilla omaisuuttaan vieläkin enemmän. Asumismenot voi jakaa tuloihin suhteutettuna. Se on tasa-arvoista. Haloo nyt naiset, ei kenelläkään ole velvollisuutta kustantaa opintojanne tarjoamalla ilmaista asuntoa.

Ei ole ei, mutta ei se silloin myöskään ole Poikaystävä vaan vuokraisäntä ja vuokraisännällä on myös omat velvoitteensa sekä verottajalle että vuokrakalaiselle, Buahahahaa tämä monesti unohtuu kun leikitään poikaystävää ja vuokraisäntää saman aikaisesti. Luullaan että voidaan nuolla kermat päältä ilman mitään vastuuta.

Vierailija
235/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"joka tienaa enemmän, myös maksaa enemmän." Tämä käy yleensä naisille silloin kun nainen tienaa vähemmän. Mutta jos nainen tienaa enemmän, pitää miehen silloin maksaa yhtä paljon tai jopa enemmän. Kun on mieheksi syntynyt.

Vierailija
236/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta meillä oli hyvä diili, juuri meille. 

Minä pienituloinen osa-aikatyöläisenä, mies tienasi 4x enemmän kuin minä.  Miehellä omistusokt. En maksanut vuokraa, mutta kuukausittaiset asumiskulut kyllä, noin 100e-150e (vesi, sähkö, jätemaksu, hulevesi jne.) kuussa. Siivosin aivan omasta halustani, kun aikaa oli enemmän osa-aikatyöläisenä, sekä hoidin puutarhan ja teimpä ruuankin, mutta huom, missään vaiheessa mies ei pakottanut näitä tekemään. Mies maksoi asuntolainan ihan yksinään, kun omansa oli, lisäksi kiinteistövero yms. maksut sekä polttopuut.

Mies sai tällä diilillä hoidetun talon ja pystyi olemaan töissä enemmän, jonka johdosta maksaa mm. aina meidän lomamatkat. Minä taas sain asua edullisesti ja sain säästettyä myös pienestä palkastani, sillä jos olisin joutunut asumaan vuokralla, olisi vuokra maksanut vähintään 500e ja olisin joutunut silloin turvautumaan toimeentulotukeen todennäköisesti.

Olisin sanut asua ilmaiseksi, mutta en halunnut. Nykyään meillä on uusi yhteinen koti ja yhteinen talolaina, joka on puoliksi, mutta suurin osa (90%) käsirahasta on miehen säästöjä, joita minä hänelle mahdollistin säästämään, koska pystyi olemaan töissä enemmän. Eli meille tämä järjestely oli win-win situation.

Vierailija
237/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra tuloista maksetaan vero valtiolle eli teet laillisen vuokra sopimuksen ja verovirastolle käyttö sopimassa verosta riippuu summasta muuten se on verotonta pimeää tuloa . Koska et omista taloa se ei kuulu sinulle yhtään kun eroatte tai mitä kuluja siitä on hän maksaa oman talonsa kulut itse . Jos asut siellä ilmaiseksi maksat puolet sähköstä ja vesimaksun . Mutta mitään pimeästi vuokraa verottomana ei kannata suostua . Pimeään vuokraan et saa asumis tukea ja jos siitä jää kiinni joutuu maksamaan valtiolle pimeät tulot .

Vierailija
238/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

238 sepä se. Järkevät ihmiset pystyvät sopimaan ja olemaan ahnehtimatta ja kadehtimatta. Onnea teille jatkossakin.

Vierailija
239/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut vierestä pariskuntaa jossa avopuoliso opiskelee ja tekee töitä osa-aikaisesti. Ovat olleet yhdessä jo muutaman vuoden. Miehellä on vakituinen työ, tienaa rutkasti.. siitä huolimatta avovaimo maksaa puolet kaikesta. Mies on myös kertonut ettei aio. Ennä kihloihin ennen kuin puoliso valmistuu ja alkaa tienaamaan enemmän. Kovin vaikeaa ei ole ennustaa tämän parisuhteen onnellisuutta ja tulevaisuutta.. Mistä näitä saitoja ihmisiä löytyy jotka vaatii että kaikki kulut maksetaan puoliksi ja mitään ei haluta suoda toiselle jos kerta siihen on itsellä varaa? Pysytköön tällaiset luuserit sinkkuina.

Juu, itse tein myös virheen, että muutin tällaisen ihmisen kanssa yhteen. Paikkasin opintolainalla sitä, että asumistuki lähti. Hän oli sitä mieltä, että parisuhteessa ei saa loisia (toki kun muutimme yhteen, hänen omaisuutensa karttumistahti nousi ja minä velkaannuin). Siihen sentään tajusin vetää rajan, että en lähtenyt ostamaan kämppää niin, että maksaisin hänelle vuokraa, vaan sanoin et maksan lainaa, vaikka sitten kymmentä prosenttia kämpän hinnasta. Hän suhtautui siihen aika nuivasti. Ei ilmeisesti luottanut, että valmistuisin.

Hän ei oikeastaan ikinä tajunnut, miksi halusin erota. No, näitä käy. Valmistuin, maksoin opintolainat pois, menin yksiin miehen kanssa jolle ei ollut kauhistus jakaa vanhempainvapaita ja ostaa kämppää yhdessä tasavertaisina. En tiedä löysikö eksä ketään, mutta pitkään oli katkera, kun hyvänä miehenä ei naisille kelvannut - ajatteli, että johtui ulkoisista seikoista.

Vierailija
240/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ratkaisee melko paljon, enemmän kuitenkin jos toinen osapuoli on tökerö, vaikka kuinka pienestä summasta olisi kyse.  Jos hän jättää vaikeassa tilanteessa sinut yksin selviytymään.

Miten tähän asti olette menetelleet kun olette olleet vaikka syömässä ravintolassa?

Mies vaikuttaa järkevältä jos noin yleensä on suurpiirteinen ettei aina vaadi tasausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi