Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vela: ajatteletko pilanneesi äitisi elämän?

Vierailija
28.01.2015 |

Millaiset välit sinulla on äitiisi? Pilasiko syntymäsi hänen elämänsä? Jos lapset kerran elämän pilaavat.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:15"]

Ihmeellistä aggressiota henkilökohtaisista valinnoista ja alapeukutusta täysin asiallisiinkin kommentteihin, jos ne vain eivät satu tukemaan omaa näkemystä. Eihän näissä av:n palstaveloissa harmita heidän lapsettomuutensa, kuten he tuntuvat luulevan - ei, se on täysin oma valinta ja EVVK. Vaan harmittaa tuollainen ylemmyydentuntoinen, kaikkitietävä asenne. Ja nyt puhun nimenomaan palstaveloista, jotka täällä räyhäävät kiihouskovaisten tapaan ja käyttävät halventavia termejä kuten "porsiminen" yms. EN SIIS TARKOITA TÄLLÄ VELA-HENKILÖITÄ YLEENSÄ, vaan nimenomaisesti näitä räyhääviä PALSTAVELOJA. Joten te normaalilla ymmärryksellä ja käytöstavoilla varustetut velat, joita tietenkin on myös olemassa ja tähänkin keskusteluun osallistunut - tämä kirjoitus ei todellakaan koskenut teitä.

[/quote]

Kas, velahullu löysi ketjun. Moi vaan.

Vierailija
62/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini pilasi elämänsä ihan itse luullessaan että lapsia on "pakko" hankkia. Oli hyvä äiti minulle ja veljelleni, mutta kertoi muutama vuosi sitten joutunensa heittämään omat haaveensa romukoppaan kun olimme syntyneet. Sanoi rakastaneensa meitä aina, mutta tuntevansa jonkinlaista katkeruutta siitä että eli elämänsä ihmisten ja yhteisön odotusten mukaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:11"]

Uskon, että äitini olisi ollut onnellisempi ilman lapsia. Tuohon aikaan ei vain ollut tapana jäädä lapsettomaksi. Mitään moitittavaa en hänen vanhemmuudestaan kyllä löydä, ja välimme ovat edelleen läheiset.

[/quote]

Hei, täällä yksi, joka olisi voinut kirjoittaa äidistään juuri noin. Minulla oli tosi kielteinen mielikuva lasten hankkimisesta/saamisesta enkä aikonut niitä koskaan tehdä. Puolivahingossa sitten kuitenkin haksahdin yhden tekemään. Yllätys oli suuri, kun sain huomata, että äitiys sopikin minulle erinomaisesti ja että lapsi ei todellakaan pilannut elämääni, vaan paransi sitä monin tavoin. Monta asiaa elämässäni olisin voinut tehdä toisinkin, mutta tämä on asia, jota en koskaan ole katunut hetkeäkään! En kirjoita tätä siksi, että mainostaisin lasten tekemistä, vaan kertoakseni, ettei näistä asioista välttämättä voi tietää etukäteen. Joillekinhan käy ikävä kyllä juuri päin vastoin, eli on kuviteltu jotain ihania vaaleanpunaisia vauvajuttuja, ja sitten iskeekin synnytyksen jälkeinen masennus tai ei osata olla vanhempia jne.

Vierailija
64/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin äitini pilasi minun elämäni. En halua siirtää (tahtomattani) samaa taakkaa ja traumaa omille lapsilleni = niitä ei ole eikä tule.

Vierailija
65/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:34"]

Olen aina todella pettynyt kun joku tuttava lisääntyy, sillä minua harmittaa että hänkin meni lankaan ja pilasi elämänsä.

[/quote]

Olet pettynyt vaikka joku tuttava tulee onnelliseksi lisääntymisestään? Melko ikävä asenne sinulla. Ja tämä kaikella rakkaudella toiselta velalta sinulle.

[/quote]

Sepä se, kun en usko että tulee oikeasti onnelliseksi. Enintään sopeutuu, ja valehtelee sekä itselleen että muille että on muka onnellinen. Se minua säälittää, samalla lailla kuin jos joku liittyisi tiukkaan uskonnolliseen lahkoon joka estää lähes kaiken normaalin elämän (ja josta ei pysty millään eroamaan), samalla väittäen että tää on just sitä mitä halusin.

Jos luit koko viestini, niin kerroin syykin miksi ajattelen näin. 

[/quote]

Tekstisi kuulostaa aivan siltä, kun olisit jossain tiukassa uskonnollisessa lahkossa. Sellaisessa lahkossa, joka ei hyväksy mitään muuta kuin sen oman totuutensa. Jos joku sanoo olevansa onnellinen omasta elämäntavastaan, niin totta kai hän ilman muuta valehtelee, koska sinä tiedät ainoan oikean totuuden! Voi yhden kerran... *head palm*

Vierailija
66/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:34"]

Olen aina todella pettynyt kun joku tuttava lisääntyy, sillä minua harmittaa että hänkin meni lankaan ja pilasi elämänsä.

[/quote]

Olet pettynyt vaikka joku tuttava tulee onnelliseksi lisääntymisestään? Melko ikävä asenne sinulla. Ja tämä kaikella rakkaudella toiselta velalta sinulle.

[/quote]

Sepä se, kun en usko että tulee oikeasti onnelliseksi. Enintään sopeutuu, ja valehtelee sekä itselleen että muille että on muka onnellinen. Se minua säälittää, samalla lailla kuin jos joku liittyisi tiukkaan uskonnolliseen lahkoon joka estää lähes kaiken normaalin elämän (ja josta ei pysty millään eroamaan), samalla väittäen että tää on just sitä mitä halusin.

Jos luit koko viestini, niin kerroin syykin miksi ajattelen näin. 

[/quote]

Tekstisi kuulostaa aivan siltä, kun olisit jossain tiukassa uskonnollisessa lahkossa. Sellaisessa lahkossa, joka ei hyväksy mitään muuta kuin sen oman totuutensa. Jos joku sanoo olevansa onnellinen omasta elämäntavastaan, niin totta kai hän ilman muuta valehtelee, koska sinä tiedät ainoan oikean totuuden! Voi yhden kerran... *head palm*

[/quote]

Nii-in. Luitko sinäkään koko tekstiäni? Uskon näin, koska näin minulle opetettiin koko ikäni. Sinulle on opetettu että lapset on ihania. Mistä SINÄ tiedät olevasi oikeassa? Miten sinä voit perustella että sinun mielipiteesi on yhtään sen oikeampi? Miksi sinä saat kokea olevasi oikeassa, ja minä en? Vai myönnätkö sinä, että ehkä et olekaan, ehkä minä saatankin olla oikeassa? Uskompa että et, joten ihan yhtä "yhden totuuden lahkossa" olet kuules ystäväiseni sinäkin. 

Tämä on ihan yhtä huvittavaa kuin kristitty yrittäisi perustella muslimille miksi muslimi on ihan tyhmä kun uskoo johonkin allahiin :D. Minä sentään tiedän ja tiedostan miksi ajattelen näin, mutta sinä kuvittelet tietäväsi universaalin totuuden etkä ymmärrä, että ihan yhtä lailla sinäkin ajattelet noin vain siksi, että niin sinut on kasvatettu. Meistä voi olla oikeassa ihan kumpi vaan tai ei kumpikaan.

Vierailija
67/106 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:44"]

Aika jännä keskustelu. Minun äitini hankki minut itsensä korvaajaksi. Että minä eläisin tasan sen elämän mitä hän ei saanut. PAskat välit tietenkin on minun puoleltani. Hän kun ei koskaan tajunnut tehneensä mitään väärin. Eli minä en edes koskaan ollut lapsi vaan joku joka on hänen tarpeitaan varten.

[/quote]

Lapsen pitää olla tietynlainen, täyttää tiettyjä odotuksia, olla tiettyä sukupuolta, varsinkin sen toisen sukupuolen jälkeen. Etenkin joillekin naisille tyttö on se, jonka odotetaan täyttävän omia odotuksia. Olemaan seuraneitinä, viemään suvun tapoja eteenpäin, olemaan se joka on vanhenevien vanhempiensa auttaja ja turva. Vaikka haluaisi elää omaa elämäänsä, muuttaa vaikka ulkomaille.

Tällaisia kokemuksia, ja nykyäänkin tuntuu olevan yleistä, palstalla usein ollut juttua tästä.

Vierailija
68/106 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:01"]

En sanonut sen olevan outoa. :) Mietin vaan, kun monelle perheelliselle on vaikea tajuta, että kaikki eivät halua lapsia, mutta niin tuntuu monelle velallekin olevan aika ylivoimaista tajuta, että toisten elämää lapset rikastuttavat, eivätkä pilaa.

[/quote]

Hyvä että rikastuttaa. Nyt voitkin ruveta kustantamaan ITSE kaikki lapsesi kustannukset mitä se aiheuttaa yhteiskunnalle. 

Vierailija
69/106 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 03:23"]

Hyvä että rikastuttaa. Nyt voitkin ruveta kustantamaan ITSE kaikki lapsesi kustannukset mitä se aiheuttaa yhteiskunnalle. 

[/quote]

Lapsettomat ovat yhteiskunnan maksumiehiä, saamatta koskaan verorahoilleen vastinetta.

Vierailija
70/106 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut kaikkia viestejä lukea, mutta mikä/kuka/millainen on vela???

Yötöissä oleva äijä kyselee (tyhmänä)

Vierailija
71/106 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:58"]

Millaiset välit sinulla on äitiisi? Pilasiko syntymäsi hänen elämänsä? Jos lapset kerran elämän pilaavat.

[/quote]

Vierailija
72/106 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, vaan ajattelen äitini pilanneen minun elämäni. Se ei korjaannu hankkimalla lapsia.

Vierailija
73/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:11"]

Uskon, että äitini olisi ollut onnellisempi ilman lapsia. Tuohon aikaan ei vain ollut tapana jäädä lapsettomaksi. Mitään moitittavaa en hänen vanhemmuudestaan kyllä löydä, ja välimme ovat edelleen läheiset.

[/quote]

Minä en tiedä, olisiko äitini ollut varsinaisesti onnellisempi ilman lapsia, mutta kyllähän hän monesti lapsuudessani toi esiin, kuinka esim. hänen uusi avioliittonsa olisi ollut parempi, jos kummallakaan heistä ei olisi ollut lapsia jne.

Mun äiti ei ole ollut mitenkään tarkoituksellisesti huono äiti, mutta kasvoin kodissa, jossa lapset olivat se välttämätön paha. Näinhän monesti vielä 70-luvullakin oli. En saanut niin sanotusti elää lapsen elämää, kun sen aika oli ja aikuiseksi tultuani päätin, etten myöskään silloin halua elää lapsen elämää, joten on parempi, ettei jälkikasvua tule.

Meitä oli uusperheessä neljä lasta, kaksi molemmilta vanhemmilta, eikä kenelläkään meistä ole omia lapsia. Että sen verran ankeaa se lapsuus sitten kumminkin oli vaikka ei ollut alkoholismia, köyhyyttä, väkivaltaa tms.

Välit äitiini ovat ihan hyvät. Hän haluaisi olla enemmään tekemisissä ja läheisempi, mutta minä en halua. Ei ole pitkä aika, kun sanoin hänelle ihan asiallisesti, että nyt on myöhäistä. Minä en tarvitse enää äitiä. Olisin tarvinnut moneen kertaan kasvaessani, mutta silloin oli se vanhempien rakkaussuhde aina tärkeämpi, niin enää ei onnistu. Äiti ei loukkaantunut sanoistani vaan totesi vain huokaisten, että niinhän se vähän oli hänelläkin oman äitinsä kanssa. Eli sukupolvien ketju näemmä jatkuu tässäkin. No, eipä jatku tässä suvussa enää ja hyvä niin.

Vierailija
74/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:45"] mistä ihmeestä johtuu tämä velojen tyyli hyökätä ja haukkua? onko teillä kuitenkaan niin hyvä elämä kuin väitätte?  [/quote] Kyllä minulla ainakin on. Oliko oma elämäsi tyhjää ja merkityksetöntä, ennen kuin sait lapsesi, vai etkö vain muista, kuinka mukavaa se oli? [/quote] oli tyhjää ja merkityksetöntä! siksi minä olen niitä hirveitä ihmisiä jotka palstalla täysin tuomitaan, eli lapseni on lapsettomuushoidoilla alkunsa saanut erittäin toivottu lapsi. jokainen tyylillään katsos! silti minun ei tarvitse palstalla moittia teitä veloja elämäntyylistänne. olen vain hyvin usein palstalla huomannut tämän velojen äkäisen hyökkäystyylin.

[/quote]

Ok. No tuo kyllä selittää käyttäytymistäsi aika hyvin.

Vierailija
75/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei pilaa elämää, mutta lapsen elämän voi pilata. Lapsi kun ei valitse syntyä juuri sinulle.

Vierailija
76/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:07"]

[/quote]

Nii-in. Luitko sinäkään koko tekstiäni? Uskon näin, koska näin minulle opetettiin koko ikäni. Sinulle on opetettu että lapset on ihania. Mistä SINÄ tiedät olevasi oikeassa? Miten sinä voit perustella että sinun mielipiteesi on yhtään sen oikeampi? Miksi sinä saat kokea olevasi oikeassa, ja minä en? Vai myönnätkö sinä, että ehkä et olekaan, ehkä minä saatankin olla oikeassa? Uskompa että et, joten ihan yhtä "yhden totuuden lahkossa" olet kuules ystäväiseni sinäkin. 

Tämä on ihan yhtä huvittavaa kuin kristitty yrittäisi perustella muslimille miksi muslimi on ihan tyhmä kun uskoo johonkin allahiin :D. Minä sentään tiedän ja tiedostan miksi ajattelen näin, mutta sinä kuvittelet tietäväsi universaalin totuuden etkä ymmärrä, että ihan yhtä lailla sinäkin ajattelet noin vain siksi, että niin sinut on kasvatettu. Meistä voi olla oikeassa ihan kumpi vaan tai ei kumpikaan.

[/quote]

Luin kyllä, ja olen pahoillani kokemuksistasi. Arvostaisin silti, jos et suhtautuisi noin alentuvasti toisten kokemuksiin ja mitätöisi niitä kuittaamalla ne "uskoksi". Sinä itse juuri aloitit uskosta puhumisen edellisessä kommentissasi: "Sepä se, kun en usko että tulee oikeasti onnelliseksi." Eli et usko. Selvä. Mutta sopisiko, että nyt kerta kaikkiaan tekisimme eron uskonasioiden ja käytännön kokemusten välille? Juuri tuollainen fundamentalistinen usko aiheuttaa sen, että kyseinen henkilö kieltäytyy näkemästä toisten totuutta, jos se on eri kuin hänen. Sinun totuutesi perustuu kokemuksiin, mutta ymmärrätkö ystäväiseni, että ne ovat sinun omia subjektiivisia kokemuksiasi. On virhe arvioida koko muuta ihmiskuntaa vain omien kokemustensa perusteella. Minunkin näkemykseni perustuvat omiin kokemuksiin. En silti kehtaa väittää, että kaikki kokisivat asiat samoin kuin minä. Minulle äitiys on tuottanut suurta onnea enkä ole sitä koskaan katunut. Tiedän, ettei kaikkien kohdalla näin ole. Ei tulisi mieleenkään väheksyä heidän kokemuksiaan. Miksi sinä väheksyt toisten kokemuksia? Asetut näin muiden ihmisten yläpuolelle ja väität tietäväsi heidän elämästään enemmän kuin he itse? Sinun mielestäsi minä ja kaltaiseni olemme vain harhautuneita, sokeita, aivopestyjä, kenties huumattuja lampaita? Siis oletko nyt ihan tosissasi???

Vierailija
77/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin ja muuten: ei minulle ole todellakaan "opetettu", että lapset ovat ihania. Vaan tasan päin vastoin!!! Olen  pitse ihan käytännön kautta oppinut, että ne perkeleet todellakin OVAT IHANIA! terkuin: edellinen eli 65 (myös 56)

Vierailija
78/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
79/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntyminen on luonnollista kaikille elollisille olennoille. Onkin merkillistä, miten ihminen kehittyneine aivoineen on saanut väännettyä siitäkin tällaisen jättiongelman ja kiistelyjen aiheen. Jopa siinä määrin, että eräät pitävät lisääntymättömyyttä normitilana ja lisääntyviä yksilöitä säälittävinä, harhautuneina tapauksina, joiden aivotoimintaakin sopii epäillä.

Vierailija
80/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on älyttömän ONNELLINEN siitä ettei minulla ja siskollani ole jälkikasvua ja että olemme veloja, sanoi että häntä säälittää omat kaverinsa jotka joutuu liian usein lastenvahdeiksi lapsenlapsilleen, ja kun itse pystyvät isäni kanssa matkustelemaan ja mennä miten tykkäävät :) Isäkin sanoi ettei enää jaksa tuossa iässä muutenkaan mitään lasten huutoa, metelöintiä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä