Vela: ajatteletko pilanneesi äitisi elämän?
Millaiset välit sinulla on äitiisi? Pilasiko syntymäsi hänen elämänsä? Jos lapset kerran elämän pilaavat.
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:01"]
En sanonut sen olevan outoa. :) Mietin vaan, kun monelle perheelliselle on vaikea tajuta, että kaikki eivät halua lapsia, mutta niin tuntuu monelle velallekin olevan aika ylivoimaista tajuta, että toisten elämää lapset rikastuttavat, eivätkä pilaa.
[/quote]
Mä olen vela enkä koskaan, ikinä ole kyseenalaistanut kenenkään lastenhankintaa. Kuten en myöskään koskaan ole ajatellut että lapsi pilaisi mun elämän. Mä vaan en halua sellaista.
Kummilapsi ja sukulaislapsia löytyy, musta tarvittaessa sillon tällön lapsenvahdinkin saa jos osaa oikein pyytää. Yks kaveri aina kysyy että josko haluaisin hänen lapsensa hoitoon niin ehkä mullekin se vauvakuume iskisi. No kun ei iske, eikä tolla tyylillä tarvitse tuoda hoitoonkaan.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:20"]Voi vattu mikä aloitus nyt taas. Olen vela, mutta ei liity mitenkään siihen, että ajattelisin lasten pilaavan elämäni. Ei minua kenenkään porsimiset hetkauta, miksi siis niin monia porsivia hetkauttaa toisten lapsettomuus? [/quote] Siis myös oma äitisi on porsinut = olet sika? Miksi toisten lisääntymisestä ja jälkeläisistä pitää käyttää tällaisia loukkaavia termejä, siinä nostat oman valintasi pikkuisen paremmaksi kuin sen valinnan, joka on halunnut lapsia. Nimittäin tuon porsimis-sanan yhteydessä olen törmännyt myös termiin persehedelmä.
[/quote]
No en todellakaan nosta, kuten sanoin, ei kiinnosta suuntaan tai toiseen. Ja se on totta, että äitininkin on porsinut, kun itse tässä olen. Mä jopa tykkään lapsista, mutta itse en niitä halua. En vaan voi käsittää, miksi tällä palstalla meuhkataan tästä asiasta jatkuvasti, ja meuhkaajina juuri nämä lapselliset ihmiset. Miksi se toisen vapaaehtoinen lapsettomuus on niin kova paikka? Ja miksi kuvitellaan, että kaikki velat inhoavat ja lapsia ja uskovat lasten pilaavan elämän?
[/quote]
Hemmettiäkö sinä meuhkaat? Olisit vain vastannut noihin kysymyksiin että koetko tarvetta ylenkatsoa vanhempia kun pitää käyttää loukkaavaa kieltä.
Ei tarvitse edes luulla, vaan se on raaka fakta jonka hän on kyllä monella tavalla tuonut esille, myös sanonut. Se ei kuitenkaan ole syy lapsettomuuteeni.
Ihmeellistä aggressiota henkilökohtaisista valinnoista ja alapeukutusta täysin asiallisiinkin kommentteihin, jos ne vain eivät satu tukemaan omaa näkemystä. Eihän näissä av:n palstaveloissa harmita heidän lapsettomuutensa, kuten he tuntuvat luulevan - ei, se on täysin oma valinta ja EVVK. Vaan harmittaa tuollainen ylemmyydentuntoinen, kaikkitietävä asenne. Ja nyt puhun nimenomaan palstaveloista, jotka täällä räyhäävät kiihouskovaisten tapaan ja käyttävät halventavia termejä kuten "porsiminen" yms. EN SIIS TARKOITA TÄLLÄ VELA-HENKILÖITÄ YLEENSÄ, vaan nimenomaisesti näitä räyhääviä PALSTAVELOJA. Joten te normaalilla ymmärryksellä ja käytöstavoilla varustetut velat, joita tietenkin on myös olemassa ja tähänkin keskusteluun osallistunut - tämä kirjoitus ei todellakaan koskenut teitä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:58"]...niin ja muuten: ei minulle ole todellakaan "opetettu", että lapset ovat ihania. Vaan tasan päin vastoin!!! Olen pitse ihan käytännön kautta oppinut, että ne perkeleet todellakin OVAT IHANIA! terkuin: edellinen eli 65 (myös 56) [/quote] Miksi lapselliset saavat sanoa lapsista "ne perkeleet" kun velat eivät saa sanoa "pershedelmät" tai "porsitut"? :D
[/quote]
No kun se "perkeleet" on sanottu kaikella rakkaudella, samaan tyyliin kuin jotkut tavatessaan sanovat "Arska perkele!" "Porsiminen" ja "pershedelmä" taas ovat selkeästi halventavia termejä. Jos meidät on kaikki porsittu, niin sittenhän olemme sikoja koko ihmiskunta, eikös niin? Porsaita äidin, siiiiinää ja miiinäää...
[/quote] Tuolla logiikalla kuvittelet oikeasti että porsia-sanaa käyttävä todella luulee meidän kaikkien olevan sikoja. Mietipä nyt vielä. Minä voin siis sanoa vaikka äidistäni että "terve taas sinä saatanan pakkasenraiskaama ämmänperkele" jos sanon sen rakkaudella, ilman että minua käsitetään väärin?
Minä olen sitten se "klisee-vela". Synnyin vahinkolapsena kahdelle narsistille, jotka kummatkaan eivät olisi voineet vähempää välittää lapsista. Olin aina vain taakka ja vaiva, ja jouduin huolehtimaan itsestäni todella pienestä pitäen. Minua käytettiin parisuhde- ja talous- ja henkilökohtaiset ongelmat-terapeuttina ja kuuntelijana ja vastuunkantajana, mutta ihmisenä ja persoonana minulla ei ollut eikä ole vanhemmilleni mitään arvoa. Nykyään olen katkaissut välit molempiin.
Vanhemmiltani sisäistin todella vahvasti sen ajatuksen että lapsista ei ole mitään iloa ja niistä on vain hirveä vaiva ja murhe, enkä tätä ajatusmallia ole saanut käännettyä. Olen itse siis samaa mieltä yhä tänäkin päivänä (lähemmän 4-kymppisenä), ja koen olevani oikeassa, ja kaikki muu maailma väärässä. Ajattelen, että normaalit vanhemmat "aivopesevät" jälkeläisensä siihen että lapset on jees, vaikka oikeasti kaikki olisivat onnellisempia ilman. Nämä vanhemmat varmaan itsekin uskovat tähän taruun, koska ovat itsekin omien vanhempiensa aivopesemiä jne jne. Minulle siis ihmisten normaali olotila olisi "lapsettomana onnellisempi", enkä aidosti usko että kukaan nauttii lapsistaan - he vain luulevat niin, koska niin kuuluu ajatella ja sanoa. Eräänlaista itsesuggestiota ja -valhetta siis.
Tiedän siis että ajattelen näin siksi että itse olin lapsena niin huonosti kohdeltu, mutta silti loogisesti päättelemällä olen mielestäni myös oikeassa. Onhan lapsista niin hirveä vaiva ja murhe, ettei mikään pysty sitä kompensoimaan plussan puolelle. Olen aina todella pettynyt kun joku tuttava lisääntyy, sillä minua harmittaa että hänkin meni lankaan ja pilasi elämänsä.
En ajattele pilanneeni äitini elämää. Hän on itse minut ja siskoni niin kovasti halunnut että vuosia yritti, minua viisi vuotta, sisko tuli 4,5v myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:58"]
Millaiset välit sinulla on äitiisi? Pilasiko syntymäsi hänen elämänsä? Jos lapset kerran elämän pilaavat.
[/quote]
Ihan ok välit. En pilannut. Se etten minä halua lapsia ei tarkoita etteikö äiti halunnut lapsia. Hän haluaisi myös lastenlapsia. Itseasiassa lastenlapset voisi käydä minullekkin, voisi muutaman viikonlopun vuodessa harrastaa hauskaa, mutta ei tarvitsisi valvoa öitä tai tai ottaa jatkuvasti vastuuta.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:46"]
Kaikista ei ole vastuuta ottamaan pienestä ihmisestä. Johan se näkyy huostaanottoina. Joten hyvä, kun velat tietävät, ettei heistä ole äideiksi. Silloin on parempi olla tekemättä lapsia. Mitä tuosta. Ollaan tyytyväisiä, etteivät tee, ettei tule kalliimmaksi yhteiskunnalle, kun on ei-toivottuja lapsia.
[/quote]
Naisesta voi olla äidiksi vaikka ei haluaisi äidiksi. Toki se halu varmasti helpottaa asiaa, mutta kyllä moni vahinkoraskauden kokenutkin on ihan onnistunut äitinä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:45"] mistä ihmeestä johtuu tämä velojen tyyli hyökätä ja haukkua? onko teillä kuitenkaan niin hyvä elämä kuin väitätte? [/quote] Kyllä minulla ainakin on. Oliko oma elämäsi tyhjää ja merkityksetöntä, ennen kuin sait lapsesi, vai etkö vain muista, kuinka mukavaa se oli? [/quote] oli tyhjää ja merkityksetöntä! siksi minä olen niitä hirveitä ihmisiä jotka palstalla täysin tuomitaan, eli lapseni on lapsettomuushoidoilla alkunsa saanut erittäin toivottu lapsi. jokainen tyylillään katsos! silti minun ei tarvitse palstalla moittia teitä veloja elämäntyylistänne. olen vain hyvin usein palstalla huomannut tämän velojen äkäisen hyökkäystyylin.
[/quote]
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan...
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 17:08"] [quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:58"]...niin ja muuten: ei minulle ole todellakaan "opetettu", että lapset ovat ihania. Vaan tasan päin vastoin!!! Olen pitse ihan käytännön kautta oppinut, että ne perkeleet todellakin OVAT IHANIA! terkuin: edellinen eli 65 (myös 56) [/quote] Miksi lapselliset saavat sanoa lapsista "ne perkeleet" kun velat eivät saa sanoa "pershedelmät" tai "porsitut"? :D [/quote] No kun se "perkeleet" on sanottu kaikella rakkaudella, samaan tyyliin kuin jotkut tavatessaan sanovat "Arska perkele!" "Porsiminen" ja "pershedelmä" taas ovat selkeästi halventavia termejä. Jos meidät on kaikki porsittu, niin sittenhän olemme sikoja koko ihmiskunta, eikös niin? Porsaita äidin, siiiiinää ja miiinäää... [/quote] Tuolla logiikalla kuvittelet oikeasti että porsia-sanaa käyttävä todella luulee meidän kaikkien olevan sikoja. Mietipä nyt vielä. Minä voin siis sanoa vaikka äidistäni että "terve taas sinä saatanan pakkasenraiskaama ämmänperkele" jos sanon sen rakkaudella, ilman että minua käsitetään väärin?
[/quote]
Mietipä uudelleen, milloin olet kuullut jonkun sanovat noin kuin kirjoitit? Oletko sitten kuullut näitä "Arska" perkele -tervehdyksiä? Niinpä niin. Kehitit tuon omasta päästäsi, mutta toinen on yleisessä käytössä oleva ilmaisu. Ymmärrät tahallasi väärin.
En tietenkään ajattele niin. Äiti halusi lapsia, ja me lapset olemme hänelle tärkeitä. Se oli hänen elämänhaaveensa, jonka hän toteutti. Olen iloinen, että hän sai minut ja veljeni, vaikka isää kiinnostikin enemmän työnteko kuin lastensa kanssa oleminen.
Me taas emme halua lapsia, koska sellainen valinta ei sopisi meille. Siinä on aikamoinen ero vanhempieni toiveisiin verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:34"]
Olen aina todella pettynyt kun joku tuttava lisääntyy, sillä minua harmittaa että hänkin meni lankaan ja pilasi elämänsä.
[/quote]
Olet pettynyt vaikka joku tuttava tulee onnelliseksi lisääntymisestään? Melko ikävä asenne sinulla. Ja tämä kaikella rakkaudella toiselta velalta sinulle.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:44"]Aika jännä keskustelu. Minun äitini hankki minut itsensä korvaajaksi. Että minä eläisin tasan sen elämän mitä hän ei saanut. PAskat välit tietenkin on minun puoleltani. Hän kun ei koskaan tajunnut tehneensä mitään väärin. Eli minä en edes koskaan ollut lapsi vaan joku joka on hänen tarpeitaan varten.
[/quote]
Sama täällä. Ja voisin vahingossa jatkaa tätä eteenpäinkin, jos hankkisin lapsia..
En ole äitiainesta.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 17:08"] [quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:58"]...niin ja muuten: ei minulle ole todellakaan "opetettu", että lapset ovat ihania. Vaan tasan päin vastoin!!! Olen pitse ihan käytännön kautta oppinut, että ne perkeleet todellakin OVAT IHANIA! terkuin: edellinen eli 65 (myös 56) [/quote] Miksi lapselliset saavat sanoa lapsista "ne perkeleet" kun velat eivät saa sanoa "pershedelmät" tai "porsitut"? :D [/quote] No kun se "perkeleet" on sanottu kaikella rakkaudella, samaan tyyliin kuin jotkut tavatessaan sanovat "Arska perkele!" "Porsiminen" ja "pershedelmä" taas ovat selkeästi halventavia termejä. Jos meidät on kaikki porsittu, niin sittenhän olemme sikoja koko ihmiskunta, eikös niin? Porsaita äidin, siiiiinää ja miiinäää... [/quote] Tuolla logiikalla kuvittelet oikeasti että porsia-sanaa käyttävä todella luulee meidän kaikkien olevan sikoja. Mietipä nyt vielä. Minä voin siis sanoa vaikka äidistäni että "terve taas sinä saatanan pakkasenraiskaama ämmänperkele" jos sanon sen rakkaudella, ilman että minua käsitetään väärin?
[/quote]
Mietipä uudelleen, milloin olet kuullut jonkun sanovat noin kuin kirjoitit? Oletko sitten kuullut näitä "Arska" perkele -tervehdyksiä? Niinpä niin. Kehitit tuon omasta päästäsi, mutta toinen on yleisessä käytössä oleva ilmaisu. Ymmärrät tahallasi väärin.
[/quote] Itse asiassa en ole koskaan kuullut oikeassa elämässä kenenkään sanovan "Liisa perkele!" tms. Elokuvissa kyllä, enkä koskaan ole kuullut äidin sanovan lapsiaan perkeleiksi. Ja sinä itse ymmärrät tahallasi väärin, ei porsia-sana ole pahaa tarkoittava, mikä siinä on niin kamalaa? Huomattavasti kauniimpi sana se on kuin perkele.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:34"]
Olen aina todella pettynyt kun joku tuttava lisääntyy, sillä minua harmittaa että hänkin meni lankaan ja pilasi elämänsä.
[/quote]
Olet pettynyt vaikka joku tuttava tulee onnelliseksi lisääntymisestään? Melko ikävä asenne sinulla. Ja tämä kaikella rakkaudella toiselta velalta sinulle.
[/quote]
Sepä se, kun en usko että tulee oikeasti onnelliseksi. Enintään sopeutuu, ja valehtelee sekä itselleen että muille että on muka onnellinen. Se minua säälittää, samalla lailla kuin jos joku liittyisi tiukkaan uskonnolliseen lahkoon joka estää lähes kaiken normaalin elämän (ja josta ei pysty millään eroamaan), samalla väittäen että tää on just sitä mitä halusin.
Jos luit koko viestini, niin kerroin syykin miksi ajattelen näin.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:11"]
Uskon, että äitini olisi ollut onnellisempi ilman lapsia. Tuohon aikaan ei vain ollut tapana jäädä lapsettomaksi. Mitään moitittavaa en hänen vanhemmuudestaan kyllä löydä, ja välimme ovat edelleen läheiset.
[/quote]
olisiko äitisi tälläkin hetkellä onnellisempi ilman sinua?
[/quote]
Mistä hitosta sen voi tietää? Joko olisi tai ei. Ei tuollaiseen voi kukaan vastata, ei edes äiti itse.
[/quote]
Miksei voi? Kai se nyt on aika helppo sanoa tuoko joku tietty ihminen omaan elämään enemmän positiivisia vai negatiivisia asioita.
[/quote]
Just. Ei voi vertailla keskenään elämää ilman lapsia ja lasten kanssa, koska vain toisen on voinut kokea. Ei ole mahdollista tietää, mitä toinen elämä olisi tuonut tulleessaan. Ymmärrätkö nyt?
En viitsi enää lainata koko rimpsua, mutta hyvä kiistakumppani, jospa nyt sovitaan, ettemme pääse näistä käsitteistä yksimielisyyteen. Ovat sitten vissiin makuasioita. Olen poistumassa koneelta ja lopetan tältä illalta tämän hyödyttömän väittelyn, mutta voin toki jatkaa tästä huomenna, jos niin toivot.
Äitini pilasi minun elämäni ja siksi minusta tuli vela. Tarvitseeko selittää enemmän?
Ei, vaan äitini pilasi minun elämäni. Mitä järkeä oli synnyttää 5 lasta, kun voimavaroja olisi ollut max kahteen. Mä olin se kolmas.