Vela: ajatteletko pilanneesi äitisi elämän?
Millaiset välit sinulla on äitiisi? Pilasiko syntymäsi hänen elämänsä? Jos lapset kerran elämän pilaavat.
Kommentit (106)
Minä olen vela ja tykkään lapsista. Siskoni lapset ovat aivan ihania ja rakastan heitä yli kaiken. En kuitenkaan halua omia lapsia. Olen sairastanut masennusta koko aikuisikäni ja vaikka viime vuodet ovatkin olleet hyviä, en uskalla hankkia lasta jos masennus iskisi uudestaan. Voi kuulostaa turhalta pelätä etukäteen, mutta en usko kestäväni enää uusia masennusjaksoja ja tavallaan näin suojelen lasta, jota ei ole edes olemassakaan.
No pointti oli se, että kyllä me jotkut velatkin lapsista tykätään, ja ihan vilpittömästi nostan hattua jokaiselle vanhemmalle, joka onnistuu kasvattamaan lapsestaan kelvollisen kansalaisen.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:05"]
Lisääntyminen on luonnollista kaikille elollisille olennoille.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa.
Lisääntyminen on luonnollista kaikille elollisille olennoille. Onkin merkillistä, miten ihminen kehittyneine aivoineen on saanut väännettyä siitäkin tällaisen jättiongelman ja kiistelyjen aiheen. Jopa siinä määrin, että eräät pitävät lisääntymättömyyttä normitilana ja lisääntyviä yksilöitä säälittävinä, harhautuneina tapauksina, joiden aivotoimintaakin sopii epäillä.
[/quote]
Kyllä eläinpopulaatioissakin lisääntyminen vaihtelee suurestikin, osin tietysti ravinnonsaannin mukaan, mutta myös kannan koon mukaan. Ihmispopulaatio on kasvanut liian suureksi, joten on aivan luonnollista, että se vaikuttaa myös lisääntymisviettiin. Ihmeellinen on luonto.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:35"]
[/quote]
Ei pidä paikkaansa.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta: mille elollisille olennoille lisääntyminen ei ole luonnollista?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:30"]
[/quote]
Ei pidä paikkaansa.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta: mille elollisille olennoille lisääntyminen ei ole luonnollista?
[/quote]
Sellaisille, jotka eivät lisäänny luontaisin keinoin. Varmasti on esim. kaikissa eläinlajeissa yksilöitä, jotka eivät kykene lisääntymään syystä tai toisesta luonnollisesti. Ihmislaji ei ole tästä mikään poikkeus.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:30"]
[/quote]
Ei pidä paikkaansa.
[/quote]
[/quote]
Sekoitat lajin ja yksilön ominaisuudet keskenään.
Suomalaisille on luonnollista olla vaaleita, mutta on myös tummia suomalaisia.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:45"]mistä ihmeestä johtuu tämä velojen tyyli hyökätä ja haukkua?
onko teillä kuitenkaan niin hyvä elämä kuin väitätte?
nyttekkin ap esitti kysymyksen ja selitti viellä perään, mitä sillä kysymyksellään tarkoittaa ja miksi sen esitti. ja ei kun sieltä hyökätään kiukkuisena vastaamaan ja haukkumaan ap.tä.
enkä tarkoita nyt ainoastaan tätä ketjua vaan olen tämän havainnut hyvin useasti.
relatkaa velat vähän ja pysykää pois palstalta jos se ahdistaa.
[/quote] Jep, vanhemmathan eivät täällä koskaan täällä ylireagoi :D
Äitini halusi lapsen ja sai lapsen, minut. Joinakin aikoina tiedän että hän katui suuresti sitä, että synnytti juuri minut, sillä olin koulukiusattu, mielenhäiriöinen ja vieläpä huono opiskelussa (äitini on opettaja ja lahjattomuuteni matematiikassa ja kielissä oli hänelle kova paikka vaikka hän ei ole siitä koskaan ääneen puhunutkaan) ja kaiken huipuksi sairastuin 7-vuotiaana ykköstyypin diabetekseen. Lapsena minulla todettiin masennus, 15-vuotiaana paniikki- ja ahdistushäiriö, 18-vuotiaana skolioosi. Valmistuin ammattiin mutta en ole saanut sitä vastaavaa työtä joten päädyin alipalkattuna siivoamaan lapsiperheiden vessoja ja keittiöitä.
Olen silti ollut hänelle myös suuri ilo. Vaikka en osaa tehdä häntä kovin ylpeäksi, hän viihtyy seurassani ja meillä on todella hauskaa nyt kun olen aikuinen, siksi uskonkin että hän rakastaa minua enemmän ystävänä kuin tyttärenä. Eli ei kadu minua ihmisenä, vaan katuu lapsen hankkimista noin ylipäätään.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:45"]
mistä ihmeestä johtuu tämä velojen tyyli hyökätä ja haukkua? onko teillä kuitenkaan niin hyvä elämä kuin väitätte? nyttekkin ap esitti kysymyksen ja selitti viellä perään, mitä sillä kysymyksellään tarkoittaa ja miksi sen esitti. ja ei kun sieltä hyökätään kiukkuisena vastaamaan ja haukkumaan ap.tä. enkä tarkoita nyt ainoastaan tätä ketjua vaan olen tämän havainnut hyvin useasti. relatkaa velat vähän ja pysykää pois palstalta jos se ahdistaa.
[/quote]
Ja sinä sitten et ole hyökkäävä? :D
Pata kattilaa soimaa...
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 12:58"]...niin ja muuten: ei minulle ole todellakaan "opetettu", että lapset ovat ihania. Vaan tasan päin vastoin!!! Olen pitse ihan käytännön kautta oppinut, että ne perkeleet todellakin OVAT IHANIA! terkuin: edellinen eli 65 (myös 56)
[/quote] Miksi lapselliset saavat sanoa lapsista "ne perkeleet" kun velat eivät saa sanoa "pershedelmät" tai "porsitut"? :D
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:00"]
En ole pilannut äitini elämää, koska äitini halusi lapsia. Minä en halua, joten lapsi pilaisi minun elämäni. Mikä tässä mielestäsi on outoa?
[/quote]
Juuri näin.Tosin kuulin aikuisena,että isäni ei halunnut lapsia,mutta äiti halusi,joten olin "vahinko".Ehkä siis jollain tavalla pilasin isäni elämän.Kenenkään,joka ei halua lapsia,ei pitäisi niitä hankkia,yksinkertaista!
Eihän siltä velalta (kuten ei-velaltakaan) kukaan ole kysynyt halukkuutta syntyä, ihan sen äiti on sen lisääntymisvalinnan tehnyt, joten tokko sen mielestä lapset on mitään pilanneet kun se moisia on hankkinut.
Ja eikö ole aika omituista ja vastuutontakin tekaista tenavia, jos kokee niiden pilaavan jotakin eikä niitä halua? Vai siitä huolimattako jokaisen niitä olisi hankittava, siksi että oma äitikin aikanaan hankki? On jokin velvollisuus johtuen jostakin, johon ei ole itse voinut edes vaikuttaa? Jos äiti on aina ajanut polkupyörällä eikä hankkinut edes ajokorttia, lastensakin on tehtävä samoin?
Oletus lienee, että se jolla on lapsia, on ne myös halunnut. Sellainen ei varmaankaan ajattele lasten pilanneen mitään, mutta lapsi voi aikuisena ajatellakin aivan toisin. Hehän ovat aivan eri ihmiset. Tämä on ongelma joillekin ihmisille miksi?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:46"]
Kaikista ei ole vastuuta ottamaan pienestä ihmisestä. Johan se näkyy huostaanottoina. Joten hyvä, kun velat tietävät, ettei heistä ole äideiksi. Silloin on parempi olla tekemättä lapsia. Mitä tuosta. Ollaan tyytyväisiä, etteivät tee, ettei tule kalliimmaksi yhteiskunnalle, kun on ei-toivottuja lapsia.
[/quote]
Tästä olen kyllä samaa mieltä! Toisista ei ole vanhemmiksi, toisista on. (Ja jo se, ettei niitä lapsia oikeasti halua, tarkoittaa, ettei olisi vanhemmaksi. Sehän on kuitenkin se ensimmäinen ehto hyvään vanhemmuuteen, että haluaa olla vanhempi.)
[/quote]
Ei se lapsettomuus automaattisesti siitä johdu, etteikö uskoisi olevansa sopiva vanhemmaksi. Joitain meistä näet ahdistaa eksistenssiin pakottaminen. Millä oikeudella pakotamme olemaan olemassa?
Velat ovat yleensä aika keskenkasvusta porukkaa. Ja jos heille huomauttaa, että heillä on tuo aikuistuminen jäänyt vähän vaiheeseen, niin sitten alkavat kiukuttelemaan.
Säälittävät mammat rutkuttaa ja ratkuttaa. Turha itkeä nyt kun paskat on jo vaipassa ja alapää vanuteltu piloille. Mies kiittää. Varmasti. Ja sit etsii paremman. Velan varmaan kun näki jo mitä se vauva-arki on. Saatte sitten ihan keskenänne lykätä niitä rattaita räntäsateessa ja leipoa yh-pullaa. Ihana elämä. NOT.
Joo en minäkään aina ymmärrä tätä mammojen vela-raivoa. Ei se käsittääkseni mammoilta ole pois, jos joku ei lapsia halua. Ei ne mammojen perheet siitä mihinkään muutu vaikka jokainen naapuri ja työkaveri olisi vela, ihan vapaasti saa mammat pykätä pirjopettereitä. Ja yhtä vapaasti pitäisi muiden saada olla pykäämättä halutessaan.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 17:38"]Velat ovat yleensä aika keskenkasvusta porukkaa. Ja jos heille huomauttaa, että heillä on tuo aikuistuminen jäänyt vähän vaiheeseen, niin sitten alkavat kiukuttelemaan.
[/quote] Niin että myöntääkö tässä pitäisi?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:11"]
Uskon, että äitini olisi ollut onnellisempi ilman lapsia. Tuohon aikaan ei vain ollut tapana jäädä lapsettomaksi. Mitään moitittavaa en hänen vanhemmuudestaan kyllä löydä, ja välimme ovat edelleen läheiset.
[/quote]
olisiko äitisi tälläkin hetkellä onnellisempi ilman sinua?
[/quote]
Mistä hitosta sen voi tietää? Joko olisi tai ei. Ei tuollaiseen voi kukaan vastata, ei edes äiti itse.
[/quote]
Miksei voi? Kai se nyt on aika helppo sanoa tuoko joku tietty ihminen omaan elämään enemmän positiivisia vai negatiivisia asioita.
[/quote]
Just. Ei voi vertailla keskenään elämää ilman lapsia ja lasten kanssa, koska vain toisen on voinut kokea. Ei ole mahdollista tietää, mitä toinen elämä olisi tuonut tulleessaan. Ymmärrätkö nyt?
[/quote]
Mutta ymmärrätkö sinä, että ei ole mitään järkeä kokeilla, josko asia jonka ei usko tuovan positiivista toisikin sitä, koska tässä tapauksessa sitä ei voi perus (lasta)? On vain toimittava sen oman oletuksen mukaisesti, koska lapsettomaksi EI VOI palata. Jos sen lapsen hankittuaan huomaakin, että lapseton elämä oli sittenkin parempi, sitä lapsetonta elämää ei voi enää saada. Avioliitosta voi erota, työpaikan voi vaihtaa, uuden koulutuksen voi hankkia, mutta lapsettomaksi ei voi palata jo on lapsen hankkinut.
Sikäli on todella typerää edes puhua mistään "ei voi verrata jos ei kokemusta molemmista". Ei ole, se on totta, mutta sen kokemuksen tässä asiassa hankkiessaan on myös pakotettu valintaansa; lapsen hankittuaan ei voi enää koskaan olla lapseton.
Äidilläni on 4 lasta. Hänen mielestään hänen elämänsä suurin virhe oli lasten tekeminen. Syy on se että aikuisistakin lapsistaan joutuu olemaan huolissaan hautaan asti. Jatkuvaa murhetta äidilleni aiheuttavat erityisesti lastensa sairaudet. Myös oma köyhyys harmittaa äitiä, hänen kaikki rahansa ovat menneet ja menevät yhä lapsiin, mitään ei ole jäänyt säästöön.