Jäänkin odottamaan sähköautojen seuraavaa sukupolvea
Vuoden alussa aloin tutustua sähköautoihin ja aikomuksena oli hankkia sellainen vielä tämä vuoden aikana.
Ensimmäinen ja suurin yllätys oli se miten hankalaa autojen julkinen lataaminen on. Pitää olla etukäteen hankittuja appeja tai tageja joilla hoidetaan tunnistautuminen ja maksaminen ladatessa. Eri toimijoita on jotain kymmenisen. Jotku toimivat myös ristiin keskenään, mutta roaminghinnat voivat olla huikean kalliita. Latauksen hinnoittelu on myös erittäin kirjavaa ja ne on ilmoitettu huonosti latausasemilla. Pahimmassa tapauksessa sähkön lataaminen voi tulla kilometrille paljon bensaa kalliimmaksi.
Moni nyt myynnissä olevista sähköautoista on mallisarjansa ensimmäinen sähkömalli ja tehty polttomoottoriautolle suunniteltuun koriin, joka ei ole mitenkään ideaali ratkaisu.
Hinnoittelu on myös aika suolaista. Alle 50 tonnin hintaluokassa sähköautot ovat noin kymmennentuhatta euroa kalliimpia kuin vastaava bensiinimalli. Hintaerolla keskiverto kuski ostaa seitsemän vuoden bensat.
Otin aikalisän. Nyt liikun muutaman vuoden nykyisillä autoilla tai jos iskee oikein kova autokuume, niin sitten otan vielä yhden polttomoottori- tai (lataus)hybridiauton.
Uskoisin että joskus viiden vuoden päästä alkaa olla paljon automalleja, jotka on oikeasti alusta asti suunniteltu sähköautoksi. Toivottavasti myös hinnosta sulaa tämän hetkinen sähköautolisä pois. Eiköhän latausinfrakin ole löytänyt toimintamallinsa siihen mennessä ja julkisen latauksen maksaminen onnistuu tarvittaessa jollain yleisellä maksuvälineellä.
Kommentit (208)
Kotilaturillahan se auto ladataan hyvin pitkälti. Esim. omalla kohdallani olisi tarvetta julkisille latureille ehkä kerran vuodessa eikä sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kotilaturillahan se auto ladataan hyvin pitkälti. Esim. omalla kohdallani olisi tarvetta julkisille latureille ehkä kerran vuodessa eikä sitäkään.
Ja koska sähköautolijat lataa kotona, niin latausasemien rakentaminen ja kehittäminen ei ole hyvää pisnestä, koska siinä ei liiku raha, eikä ne sitten myöskään kehity eikä verkot laajene. Nyt verkot kyllä laajenee, mutta pitkälsi julkisella tuella, eikä se ole kestävää kehitystä. Tulonsiirota köyhilltä rikkaille. Sähköautot ovat nyt rikkaiden leluja. Joku hyvätuloinen myyntitykki ajaa paljo ja ajelee sadan tonnin sähköautolla ja säästä kuluissa vanhaan polttomoottoriautoon nähden.
Hyvä päätös odottaa. Itse pelkää sähköauton syttymistä palamaan. Kun auto on latauksessa ihan tallin ja kodin vieressä. Kuulemma litiumakkupalot ovat räjähdysmäisiä ja vaikea sammuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotilaturillahan se auto ladataan hyvin pitkälti. Esim. omalla kohdallani olisi tarvetta julkisille latureille ehkä kerran vuodessa eikä sitäkään.
Ja koska sähköautolijat lataa kotona, niin latausasemien rakentaminen ja kehittäminen ei ole hyvää pisnestä, koska siinä ei liiku raha, eikä ne sitten myöskään kehity eikä verkot laajene. Nyt verkot kyllä laajenee, mutta pitkälsi julkisella tuella, eikä se ole kestävää kehitystä. Tulonsiirota köyhilltä rikkaille. Sähköautot ovat nyt rikkaiden leluja. Joku hyvätuloinen myyntitykki ajaa paljo ja ajelee sadan tonnin sähköautolla ja säästä kuluissa vanhaan polttomoottoriautoon nähden.
Liike-elämä keksii siihen ratkaisut. Kotilataus tehdään vielä vaikeaksi: esim sähköturvallisuustarkistetut pistorasiat, palohälyttimet ja automaattiset sammutusjärjestelmät. Talon yhteydessä sijaitsevissa talleissa lataus valvomatta/ilman springlerijärjestelmää kielletään jne.
Luulen, että kolmen vuoden päästä on jo asiallisia sähköautoja ja latauskin minulla onnistuu omassa pihassa kun on suuri sulakekoko. Silti sähköauton elinkaari arveluttaa, sillä jos akun käyttöiäksi lasketaan 8-10 vuotta, niin mikä on 5-6 vuotta vanhan auton vaihtoarvo, jos liki kymppitonnin akunvaihto jo kolkuttelee jo lähitulevaisuudessa.
Kyllä niiden akkujen hinnatkin laskevat.
Ostaisin sähköauton mutta kun Kongon kaivoksilla lapset joutuvat kaivamaan akkumateriaalia muovilapiolla. Mielummin reilun kaupan bensaa. Sehän on tuotettu ilman ihmisoikeuksien loukkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että kolmen vuoden päästä on jo asiallisia sähköautoja ja latauskin minulla onnistuu omassa pihassa kun on suuri sulakekoko. Silti sähköauton elinkaari arveluttaa, sillä jos akun käyttöiäksi lasketaan 8-10 vuotta, niin mikä on 5-6 vuotta vanhan auton vaihtoarvo, jos liki kymppitonnin akunvaihto jo kolkuttelee jo lähitulevaisuudessa.
Sähköauton vaihtoarvo on olematon, jos 10 vuodessa (jos kestää) akun kapasiteetti putoaa neljänneksen ja pakkasella luovutusteho 50% niin eipä sillä autolla juurikaan käyttöä. Koko akun vaihto on iso, todella iso operaatio. Samalla voi joutua uusimaan/päivittämään sisäisen latausjärjestelmän ja ohjainyksikön. Vaikea rasti.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin sähköauton mutta kun Kongon kaivoksilla lapset joutuvat kaivamaan akkumateriaalia muovilapiolla. Mielummin reilun kaupan bensaa. Sehän on tuotettu ilman ihmisoikeuksien loukkaamista.
Siihenkin on ratkaisu: osta Bolsonarolta akku, sehän on tehty kupari-nikkeli- graffitti-litium yhdisteistä ilman kobolttia, vain vähän sademetsää, 3000 hehtaaria päivässä, kaataen. Mihimpä emme nöyrtyisi ilmastonmuutoksen alttarilla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä päätös odottaa. Itse pelkää sähköauton syttymistä palamaan. Kun auto on latauksessa ihan tallin ja kodin vieressä. Kuulemma litiumakkupalot ovat räjähdysmäisiä ja vaikea sammuttaa.
Bensakin palaa aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin sähköauton mutta kun Kongon kaivoksilla lapset joutuvat kaivamaan akkumateriaalia muovilapiolla. Mielummin reilun kaupan bensaa. Sehän on tuotettu ilman ihmisoikeuksien loukkaamista.
Eli tuet mieluummin Venäjän diktaattoria ja patavanhoillista Islamia. Ihmisoikeudet tapissaan noissa öljymaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin sähköauton mutta kun Kongon kaivoksilla lapset joutuvat kaivamaan akkumateriaalia muovilapiolla. Mielummin reilun kaupan bensaa. Sehän on tuotettu ilman ihmisoikeuksien loukkaamista.
Eli tuet mieluummin Venäjän diktaattoria ja patavanhoillista Islamia. Ihmisoikeudet tapissaan noissa öljymaissa.
Polttomoottori toimii myös kotimaisella biopolttoaineella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin sähköauton mutta kun Kongon kaivoksilla lapset joutuvat kaivamaan akkumateriaalia muovilapiolla. Mielummin reilun kaupan bensaa. Sehän on tuotettu ilman ihmisoikeuksien loukkaamista.
Siihenkin on ratkaisu: osta Bolsonarolta akku, sehän on tehty kupari-nikkeli- graffitti-litium yhdisteistä ilman kobolttia, vain vähän sademetsää, 3000 hehtaaria päivässä, kaataen. Mihimpä emme nöyrtyisi ilmastonmuutoksen alttarilla.
Ja sun akkus viherpestään laittamalla CE, WFF ja IPCC tarrat. Voit myhäillä tyytyväisenä kun me bensalenkkarit saadaan lisää auto- ja polttoaineveroa. Maailma pelastuu, vaikka silmät kiini.
Vierailija kirjoitti:
Teslalla mennään jo viidettä vuotta. 97% latauksista kotona. Halpaa ajoa ollut.
Jos, sanotaan vaikka joku ostanut Teslan 2016 hintaan 90 000€ plus varustelua. Ulkopuolinen 3% latausmäärä (Kwh? vai puhuitko kpl) kertoo, että et juurikaan ajele mmuta kuin läpiirissä, eli nurkissa.
Laskepa (jos osaat) mitä on sun autoilu maksanut pääomakulujen ja -kuoletuksien kanssa? Teslailu on kallis harrastus. Jos et osaa laskea, minä osaan.
Niin, EU satsaa vetyautoihin, joten sähköautot jää talleihin. Tuskin latausasemia juuri tämän kattavammin tulee, ainakaan suomen kaltaiseen kalliiseen periferiaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin, EU satsaa vetyautoihin, joten sähköautot jää talleihin. Tuskin latausasemia juuri tämän kattavammin tulee, ainakaan suomen kaltaiseen kalliiseen periferiaan.
Mutta saako tulevaisuudessa sähköautoja säilyttää talleissa sen palovaaran takia? Ehkä erikoispaloturvalliset tallit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että kolmen vuoden päästä on jo asiallisia sähköautoja ja latauskin minulla onnistuu omassa pihassa kun on suuri sulakekoko. Silti sähköauton elinkaari arveluttaa, sillä jos akun käyttöiäksi lasketaan 8-10 vuotta, niin mikä on 5-6 vuotta vanhan auton vaihtoarvo, jos liki kymppitonnin akunvaihto jo kolkuttelee jo lähitulevaisuudessa.
Sähköauton vaihtoarvo on olematon, jos 10 vuodessa (jos kestää) akun kapasiteetti putoaa neljänneksen ja pakkasella luovutusteho 50% niin eipä sillä autolla juurikaan käyttöä. Koko akun vaihto on iso, todella iso operaatio. Samalla voi joutua uusimaan/päivittämään sisäisen latausjärjestelmän ja ohjainyksikön. Vaikea rasti.
Viimeisimmät uutiset tosin kertovat, ettei akkuja olisi tarkoitus vaihtaa auton elinkaaren aikana. Mikäli akku kestää 1500-3000 latauskertaa, niin aika kauan sillä ehtii itsekukin ajella.
Itse olen ajatellut ajavani nykyisellä hybridillä, kunnes vuotuiset huolto- tai käyttökustannukset nousevat liian isoiksi. Kulutus 4-4,5 litraa satasella tarkoittaa, ettei polttoaineen hinnanousutkaan suurta vaikutusta tee. Voin rauhassa katsella mitä tässä vielä tapahtuu.
Ostakaa polttomoottoriautot, keltainen energia on maanpetosta!
On aivan selvää, että laatu nousee ja hinta laskee.