Järkyttävä näky eilen bussin ikkunasta
Bussin ikkunasta nähtyä: Helsingin ydinkeskustassa makasi keskellä katua ihminen, en tiedä oliko tajuton, sammunut, sairaskohtaus vai mitä, mutta näytti pahalta. Kova pakkanen. Kello oli vasta n. 8 illalla ja kadulla kulki vielä runsaasti ihmisiä (kaupat sulkeutuu klo 9), mutta mitäs hemmettiä, väistivät vain maassa makaavaa tyyppiä ja kipittivät eteenpäin. Osa kääntyi hetkeksi ihmettelemään ja jatkoi sitten matkaansa.
Olen järkyttynyt. Mikä ihmisiä vaivaa?! Siinä olisi voinut olla teidän läheinen pakkaseen tuupertuneena, miltä tuntuisi!?
Koko episodi ikkunasta katsottuna kesti n. 20 sekuntia, mutta siinä ajassa ihmisen ehti ohittaa lähemmäs 10 tyyppiä. Omasta kännykästäni oli akku loppu, muuten olisin soittanut apua. Jäi surkea ja avuton olo.
Kommentit (58)
Onneksi tässä kyynisessä kylmässä maailmassa on sinun kaltaisiasi ihmisiä nro 40
Koskaan ei voi tietää mitä sattuu ja kenelle joten onko pieni apu lähimmäiselle tosiaankin monille niin vaikeaa?
Näköjään on mutta luojalle kiitos myös muutamia jotka jaksaa välittää
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:38"] [quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:34"]Jos soittaa 112 ja kertoo, että täällä kauppakeskuksen edessä makaa tajuton ihminen, niin eka kysymys on, että kuka olet, mitä tapahtui, kuka uhri on, hengittääkö, näkyykö verta ja haiseeko alkoholi. Jos sanoo, että on itse satunnainen ohikulkija eikä tiedä toisen nimeä eikä tämä sitä kykene sanomaan, verta ei näy, uhri hengittää mutta viinasta en ole varma, niin ohje on, että jää siihen odottamaan, laitetaan kiireetön auto tulemaan. Ja sitten seisot sen tajuttoman/sammuneen/kuolleen vieressä 2-3 tuntia ambulanssia odottamassa. Kuka nykyihminen menee tuohon rumbaan mukaan? Kun tietää, että siinä saa seistä tuntitolkulla ja lopulta saa haukut ambulanssikuskeilta, että tää on vanha spurgu. [/quote] No pakkoko siihen on jäädä viereen seisomaan? Tuleehan se ambulanssi vaikka et itse siinä olisikaan. Ja noin kovalla pakkasella se kyyti olisi tullut varmasti nopeasti. [/quote] Et näytä tajuavan asioita. Se ambulanssi EI tule jos soittaja lähtee paikalta. Se on varma. Koska tuo EI ole kiireinen asia. Jos joku sammuu lumeen niin se on kiireetön tapaus ja sitä ambulanssia saa odottaa koko päivän. Tiedän tämän kokemuksesta. Noita sammuneita on Helsingissä joka päivä satoja. Ottaisit asioista selvää ja palaisit oikeeseen maailmaan. Tässä oikeassa maailmassa poliisia voi joutua odottamaan tunteja vaikka on hätä eikä ne aina edes tule. Ambulanssit eivät ota sairasta mukaansa koska on tärkeämpiä potilaita. Tämä on normaalia elämää [/quote] Mistä ne hätäkeskuksessa tietää onko soittaja jäänyt odottelemaan vai ei?
[/quote]
Koska ne pitää linjaa auki ja vaatii että ihminen jää paikalle. Ne kysyy mm. nimen?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:51"]
Kyllä "tajuton" menee aina edelle, jos vastaavasti on joku joka kykenee itse kertomaan apunsa tarpeesta, tämän nyt sanoo maalaisjärkikin. AI että kiksikö, no esimerkiksi sydänkohtauksen saanut ja tuupertunut ei soita itseleen apua, eivätkä hätäkeskuksessa arvaile, onko sydäri vai juoppo.
Onneksi ette ole niin vaativassa tehtävässä, että olisitte päättämässä ihmisten avuntarpeesta ja kiireellisyydestä!
Ja taas tuosta soittajan paikalle jäämisestä, jos on perusteltua olettaa, että avuntarvitsija ei ole hengenvaarassa ja soittajalla on kiire, hänen ei ole mikään pakko jäädä paikalle, kyllä se lanssi siihen tulee ilman odottajaakin. Jos taas avuntarvitsija on hengenvaarassa, on jokaisen lakisääteinen velvollisuus auttaa ja jos et auta, sinut tuomitaan tarvittaessa mitä lainkirjain siitä täyttää.
Olen itse soittanut ambulanssin useaan kertaan ja monesti olen ollut vain näkemässä avuntarvitsijan ja ilmoittanut hätäkeskukseen mitä näin ja missä, ei ole ollut aina edes mahdollista jäädä/mennä paikalle, mutta apua olen soittanut.
Toivottavasti te välinpitämättömät jäisitte joskus apua tarvitessanne sitä vaille, kylmään hankeen makaamaan ja odottamaan apua tai kuolemaa.
[/quote]
Mitä jos ottaisit asioista selvää? Se että joku on tajuton ei tarkoita että se on kiireellinen eikä hätäkeskus sitä sellaisena pidä
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:08"]
Tampereen Keskustori. Pakkasta -25 astetta, ikämies kaatuu niin että pää "pompahtaa maasta". Takaraivo reippaasti auki, tajunta niin ja näin, ei pystynyt puhumaan. Klo oli 13, lanssin tulo kesti 40 min vaikka kerroin tapahtuman ja vammojen lisäksi että ei tuoksu alko. Siinä sitä sitten paleltiin, muutama kerta tuli sitten häkeen soitettua että laittakaa nyt se lanssi jo ennenkun tämä paleltuu tähän tai vuotaa kuiviin. Kukaan meistä auttajista ei voinut käsitää miksi lanssia ei kuulu...ja lopun että mikä siinä kesti. Lienee joillakin häken työntekijällä asenne, että jokainen vanhempi puolitajuton Keskustorilla on alkkis. Joten jos Tampereella kaadutte, kaatukaa muualla kuin Keskustorilla.
[/quote]
Ikävä kyllä tämä on totta
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:37"]
Itse en pysähdy auttamaan miehiä jollei selkeästi ole vamma. Johtuu siitä että sillon 90 luvulla varoiteltiin että jotkut miehet käyttää tätä keinoa hyökätäkseen naisen päälle. Ei välttämättä raiskaus mielessä mutta jo joku on spurgU niin siitä koskaan tiedä miten ne käyttäytyy. Toki ambulanssi pitää soittaa paikalle mutta ei mennä lähelle.
[/quote]
Sinähän se vasta rasisti ja miesvihaaja olet. Toivottavasti kaikki räkivät päällesi kun tarvitset apua
No ei mun mielestä "ihan yhtä lailla" jos toinen on jo valmiiksi siinä vieressä ja toinen kauempana bussin sisällä. Täällä taas suurin huomio menee ap.n arvosteluun, ei siihen mikä oli pointtina eli miksi toista ihmistä ei auteta! Mut tää vaan vahvistaa koko asian. Tärkeintä olla haukkumassa ja arvostelemassa muita, muuten ei muihin tule kiinnittää huomiota.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:44"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:41"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:26"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:21"] [quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:19"]Ap on näköjään uusi täällä kun ei ymmärtä, että hän on asiassa syyllinen. Todellakin olisi ap: n itse pitänyt hälyttää apua. Ihme lässytystä että akku loppu... [/quote] Juu, todellinen palsta-amatööri kyseessä. Shame on you! :D [/quote] No mutta tottahan se on, että ap olisi hyvin voinut reagoida asiaan. Siis niin, että siitä olisi ollut apua tälle ihmisille. Asian taivastelu av:lla tai somessa ei pelasta ketään, mutta saahan siitä oma ego mukavasti nostetta. [/quote] No kyllä niiden jotka kulki ohi, ois pitäny auttaa! [/quote] Ap:n ihan yhtä lailla.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:51"]
Kyllä "tajuton" menee aina edelle, jos vastaavasti on joku joka kykenee itse kertomaan apunsa tarpeesta, tämän nyt sanoo maalaisjärkikin. AI että kiksikö, no esimerkiksi sydänkohtauksen saanut ja tuupertunut ei soita itseleen apua, eivätkä hätäkeskuksessa arvaile, onko sydäri vai juoppo.
Onneksi ette ole niin vaativassa tehtävässä, että olisitte päättämässä ihmisten avuntarpeesta ja kiireellisyydestä!
Ja taas tuosta soittajan paikalle jäämisestä, jos on perusteltua olettaa, että avuntarvitsija ei ole hengenvaarassa ja soittajalla on kiire, hänen ei ole mikään pakko jäädä paikalle, kyllä se lanssi siihen tulee ilman odottajaakin. Jos taas avuntarvitsija on hengenvaarassa, on jokaisen lakisääteinen velvollisuus auttaa ja jos et auta, sinut tuomitaan tarvittaessa mitä lainkirjain siitä täyttää.
Olen itse soittanut ambulanssin useaan kertaan ja monesti olen ollut vain näkemässä avuntarvitsijan ja ilmoittanut hätäkeskukseen mitä näin ja missä, ei ole ollut aina edes mahdollista jäädä/mennä paikalle, mutta apua olen soittanut.
Toivottavasti te välinpitämättömät jäisitte joskus apua tarvitessanne sitä vaille, kylmään hankeen makaamaan ja odottamaan apua tai kuolemaa.
[/quote]
Mitä jos ottaisit asioista selvää? Se että joku on tajuton ei tarkoita että se on kiireellinen eikä hätäkeskus sitä sellaisena pidä
[/quote]
Tähän olisi hyvä saada selvyys. Vai onko häke-kohtaisia vaihteluita siinä, miten tajuttomaan suhtaudutaan?
Kyllä tajuton on kiireellinen, varsinkin tapauksissa joissa ei tiedetä mikä tajuttomuuden on aiheuttanut. Lisäksi, jos tajuton on lumihangessa tai muuten hengenvaarallisissa olosuhteissa, se on aina KIIREELLINEN! Otappa itse asioista selvää!
No onhan se nyt parempi soittaa apua ku olla tekemättä mitään! Sitä autoa voi joutua odottamaan pitkään. Kesällä odotettiin miehen kanssa puoltoista tuntia jollekin juopolle ja suurinpiirtein haukut saatiin päälle kun kehdattiin apua hälyttää. Siis viranomaisilta, et jees! En itsekään jäisi varmaan pienten lasten kanssa, riippuu vähän tilanteesta. Jotkut voi olla aggressiivisiakin, en halua ottaa riskiä sellaisessakaan tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:34"]Jos soittaa 112 ja kertoo, että täällä kauppakeskuksen edessä makaa tajuton ihminen, niin eka kysymys on, että kuka olet, mitä tapahtui, kuka uhri on, hengittääkö, näkyykö verta ja haiseeko alkoholi. Jos sanoo, että on itse satunnainen ohikulkija eikä tiedä toisen nimeä eikä tämä sitä kykene sanomaan, verta ei näy, uhri hengittää mutta viinasta en ole varma, niin ohje on, että jää siihen odottamaan, laitetaan kiireetön auto tulemaan. Ja sitten seisot sen tajuttoman/sammuneen/kuolleen vieressä 2-3 tuntia ambulanssia odottamassa. Kuka nykyihminen menee tuohon rumbaan mukaan? Kun tietää, että siinä saa seistä tuntitolkulla ja lopulta saa haukut ambulanssikuskeilta, että tää on vanha spurgu. [/quote]Jees, näin on. Paitsi pienten lasten kanssa kun olen liikenteessä ollut ja jokainen kiukkuaa jotain samalla, sanon osoitteen ja että valitettavasti en voi näiden kanssa nyt paikalle jäädä auttamaan, että hengittää kyllä ja muita pikkudetaljeja mitä siinä nyt ehtii. Kyllä jokainen voi sen verran tehdä, ei tarvitse ihan ihmispaskaksi muuttua sen takia että pelkää ns "seurauksia".
[/quote]
Olet tekopyhä. Muiden pitäisi ottaa vastuuta mutta sinun ei koska sinulla lapsia? Että voi olla itsekeskeistä ajatusmaailmaa jollain
[/quote]
Miten bussin ikkunasta näkee 20min kestävän jutun?
Palstatrollin tehtailema hölynpöly aloitus.
Vartijat hoitaa sen lanssin odottelun.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:14"]Miten bussin ikkunasta näkee 20min kestävän jutun?
[/quote]
Sec.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:15"]Palstatrollin tehtailema hölynpöly aloitus.
[/quote]
Oot ilmeisesti landpaukku. Näitä tapahtuu jatkuvasti. Ihmiset aattelee ettei ole heidän ongelma, joku muu hoitaa. Kerran lapsi sai epilepsia kohtauksen Hakaniemessä ja ainoa kuka autto oli spurgu. #ylpeäsuomalaisista
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:37"]
Itse en pysähdy auttamaan miehiä jollei selkeästi ole vamma. Johtuu siitä että sillon 90 luvulla varoiteltiin että jotkut miehet käyttää tätä keinoa hyökätäkseen naisen päälle. Ei välttämättä raiskaus mielessä mutta jo joku on spurgU niin siitä koskaan tiedä miten ne käyttäytyy. Toki ambulanssi pitää soittaa paikalle mutta ei mennä lähelle.
[/quote]
Sinähän se vasta rasisti ja miesvihaaja olet. Toivottavasti kaikki räkivät päällesi kun tarvitset apua
[/quote]
En mäkään menis jossain sivukujalla.Soittaisin apua tai ottaisin jonkun muun mukaani katsomaan, tilanteesta riippuen. Täytyy jotain itsesuojeluvaistoa olla. Nykyään auttajia ryöstetään ja pahoinpideltiin jatkuvasti. Kannattaa olla myös auttavien varuillaan, jos yhtään tilanne vaikuttaa epäilyttävältä
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:34"]Jos soittaa 112 ja kertoo, että täällä kauppakeskuksen edessä makaa tajuton ihminen, niin eka kysymys on, että kuka olet, mitä tapahtui, kuka uhri on, hengittääkö, näkyykö verta ja haiseeko alkoholi. Jos sanoo, että on itse satunnainen ohikulkija eikä tiedä toisen nimeä eikä tämä sitä kykene sanomaan, verta ei näy, uhri hengittää mutta viinasta en ole varma, niin ohje on, että jää siihen odottamaan, laitetaan kiireetön auto tulemaan. Ja sitten seisot sen tajuttoman/sammuneen/kuolleen vieressä 2-3 tuntia ambulanssia odottamassa.
Kuka nykyihminen menee tuohon rumbaan mukaan? Kun tietää, että siinä saa seistä tuntitolkulla ja lopulta saa haukut ambulanssikuskeilta, että tää on vanha spurgu.
[/quote]
Ei muuten ole totta
[/quote]
Ja varmasti on. En ole tuon kirjoittaja, mutta minullekin käynyt näin kahdesti.
Joopa joo. Et sitten vieriskaverille tai bussikuskille maininnut, että apua pitäisi soittaa.
Ap on näköjään uusi täällä kun ei ymmärtä, että hän on asiassa syyllinen. Todellakin olisi ap: n itse pitänyt hälyttää apua. Ihme lässytystä että akku loppu...
2